LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HBO draait veranderingen leerplan terug, mag dat?

Andere onderwerpen over opleidingen en instellingen.
msert
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2017 10:27

HBO draait veranderingen leerplan terug, mag dat?

Ongelezen bericht door msert »

Beste lezer,

Ik heb een behoorlijk technische vraag over een HBO opleiding die ik op dit moment volg. Het is namelijk zo dat ik in februari 2015 ben gestart met een opleiding waarbij er een 2e vreemde taal in het leerplan zat. Deze vreemde taal is een half jaar later uit het vakkenpakket van de opleiding geschrapt. Na veel heen en weer gesprekken en na verschillende antwoorden te hebben ontvangen is mij via een (algemene) mail verteld dat ik, mocht ik de vreemde taal nog niet afgerond hebben, een vervangende module kon gaan volgen.

(Even wat achtergrondinfo: Deze vreemde taal bestaat uit een A, B, C, D, E en F cluster, dus in totaal bestrijkt dit vak anderhalf jaar.)

Deze vervangende module heb ik vervolgens tijdens mijn 2e jaar gevolgd en afgerond, waardoor ik dus mijn Propedeuse heb behaald. Over de vervangende module die i.p.v. het E en F cluster zou komen was op dat moment nog niet veel duidelijk, maar deze zou er komen is mij verzekerd.

Nu kreeg ik van de week een mail met daarin de mededeling dat "na vragen/klachten van studenten en na een juridische wijziging" de mogelijkheid om extra modules te volgen in plaats van een vreemde taal vervalt. Ik heb dit nagevraagd en nu verwacht men van mij dat ik het een vreemde taal moet gaan afronden die in het E en F cluster werd aangeboden (deze lessen worden ook niet meer gegeven) terwijl ik de lessen van het A, B, C en D cluster nauwelijks heb gevolgd omdat men toen al aangaf dat er een vervangende module zou komen.

Kort samengevat heb ik dus een 2e vreemde taal in jaar 1 afgerond met een vervangende module, maar om het 2e jaar af te sluiten moet ik weer een vreemde taal oppakken, terwijl deze les niet wordt aangeboden en ik deze taal totaal niet beheers.

Ik heb deze verwarrende en frustrerende situatie voor het grootste gedeelte op mail staan, mijn vraag is: kan ik hier iets mee? Mag een HBO mij een jaar lang om de tuin leiden met vage uitspraken over een toekomstige module en deze zo laat toch weer terugdraaien?

Note: Als ik had geweten dat ik een 2e vreemde taal in het E en F cluster alsnog had moeten halen had ik er niet voor gekozen een vervangende module te volgen, aangezien ik nu enorm veel alsnog moet inhalen uit het A, B, C en D cluster om deze tentamen überhaupt te halen.

mh73

Re: HBO draait veranderingen leerplan terug, mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik begrijp uit dit verhaal dat de modules A t/m D gewoon gevolgd konden worden, maar dat je dat uit eigen keuze niet gedaan hebt?

En die E en F cluster worden niet gegeven, maar die moet je wel volgen? Dat snap ik niet.

Je hebt in plaats daarvan een andere taal gedaan en dat mocht ook volgens de opleiding, maar nu moet je de eerste taal weer oppakken?

Bij wie heb je nagevraagd hoe het zit?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: HBO draait veranderingen leerplan terug, mag dat?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mh73 schreef:Ik begrijp uit dit verhaal dat de modules A t/m D gewoon gevolgd konden worden, maar dat je dat uit eigen keuze niet gedaan hebt?

En die E en F cluster worden niet gegeven, maar die moet je wel volgen? Dat snap ik niet.

Je hebt in plaats daarvan een andere taal gedaan en dat mocht ook volgens de opleiding, maar nu moet je de eerste taal weer oppakken?

Bij wie heb je nagevraagd hoe het zit?
Wat is het nut om op een topic uit april 2017 te reageren? TS is al sinds mei niet online geweest, hij is mogelijk al lang afgestudeerd.

mh73

Re: HBO draait veranderingen leerplan terug, mag dat?

Ongelezen bericht door mh73 »

O niet gezien. Hij stond om de een of andere reden gisteren bij mij bovenaan in het lijstje bij de nieuwe topics. Vreemd.

stofzuigertje

Re: HBO draait veranderingen leerplan terug, mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele op TU Delft willen voor bepaalde vakken naast Engels ook graag Duits redelijk beheersen omdat daar veel werk is.

Ik vermoed dat dit ook zoiets zal zijn.
Die extra Duits volgen hebben totaal niets aan Franse taal.
Maar geen reactie en terug koppeling dus matige HBO student en bij traag studeren en tekort leerlingen....
Als je tijdig had afgemaakt en door was gegaan maar voor slechts enkele is een vak niet rendabel en verdwijnt deze.

Bij niet populaire vakken is soms alleen Online college mogelijk met wel vragen stellen.
Maar dan moet je op de juiste tijd inloggen want anders kijk je filmpje en is die Hoogleraar weg.

Gesloten