LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bas Roelofs
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2017 17:44

Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door Bas Roelofs »

Voor de verwarming van ons huis gebruiken we Propaan Gas. Nu hebben we een contract bij Benegas en zijn afhankelijk van de dagprijs. We merken dat de prijzen niet transparant zijn. We krijgen er ook geen grip op. Door steeds te bellen weten we wat de prijs is en moeten we een keuze maken. Tussen twee maanden terug en nu zijn de verschillen groot: bv €50/10 liter naar €68/10 liter. Als we een volle tank bestellen en vullen 1000 liter bij, scheelt dat €180,-..

Op de markt zijn verschillende leveranciers en we zijn voor vijf jaar gebonden aan een contract. We waren niet op de hoogte dat het voor een langere periode was. Waarom krijgen we de prijzen niet te zien en worden we uitgespeeld? Linde Gas, Benegas, PropaanVeiling, OK-Gas. Prima-Gas, ze leveren allemaal.

Kan iemand mij helpen om dit transparant en eerlijk te maken? Ik heb vrienden bij Exxon en Shell werken en weet wat de verkoopprijs van propaan is..

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door BL2 »

Bas Roelofs schreef:Voor de verwarming van ons huis gebruiken we Propaan Gas. Nu hebben we een contract bij Benegas en zijn afhankelijk van de dagprijs. We merken dat de prijzen niet transparant zijn. We krijgen er ook geen grip op. Door steeds te bellen weten we wat de prijs is en moeten we een keuze maken. Tussen twee maanden terug en nu zijn de verschillen groot: bv €50/10 liter naar €68/10 liter. Als we een volle tank bestellen en vullen 1000 liter bij, scheelt dat €180,-..

Op de markt zijn verschillende leveranciers en we zijn voor vijf jaar gebonden aan een contract. We waren niet op de hoogte dat het voor een langere periode was. Waarom krijgen we de prijzen niet te zien en worden we uitgespeeld? Linde Gas, Benegas, PropaanVeiling, OK-Gas. Prima-Gas, ze leveren allemaal.

Kan iemand mij helpen om dit transparant en eerlijk te maken? Ik heb vrienden bij Exxon en Shell werken en weet wat de verkoopprijs van propaan is..

Het lijkt mij stug dat je een contract tekent voor levering gas, en niet weet voor welke duur dit is.

Zoals alle brandstofprijzen, schommelen ook de prijzen van Propaan. Dit kunnen je vrienden ook wel uitleggen.
Je krijgt de prijzen te zien op het moment dat je een levering wilt afnemen, dat lijkt me in deze brance heel normaal en transparant. Pas de prijs vertellen NA levering zou niet transparant zijn.
De prijzen nu al bekend maken voor de komende 24 maanden, lijkt me zeer onrealistisch, dat is bij de gas, stroom en andere brandstofprijzen ook niet zo.
Benegas bepaald haar eigen winstmarge, dus wat die vrienden vertellen is interresant, maar niet ter zake doende.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U wilt elke dag op de hoogte gehouden van de dagprijs? Wie weet wil Benegas wel speciaal iemand daar voor aannemen die elke dag weer de prijzen opvraagd en aan u doorgeeft zodat u kan beslissen. Een nadeel, dit personeelslid kost een bak geld die ook betaald moet worden. En een keer raden wie die mag betalen?

Als u gas nodig heeft vraagt u de prijs op, is dus heel transparant. Of gaat u ook uw benzinepomp dagelijks bellen om te kijken wanneer u het goedkoopste kunt tanken?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door berndv »

Bas Roelofs schreef:Op de markt zijn verschillende leveranciers en we zijn voor vijf jaar gebonden aan een contract. We waren niet op de hoogte dat het voor een langere periode was.
Ik neem aan dat dit van tevoren bij u bekend was toen u het contract tekende? Ik mag ook aannemen dat deze duurovereenkomst ook enige voordelen voor u zal bieden, waarom anders een overeenkomst voor 5 jaar aan te gaan. Is de tank en de rest van de installatie uw eigendom bijvoorbeeld? Meestal als ik die tanks zie liggen in het buitengebied, staat daar vaak een naam en een logo op van een gasleverancier, dus wellicht dat het hier gaat om een bruikleenconstructie? Om een contract van 5 jaar juridisch te onderbouwen, moeten er voor u als consument wel voordelen aan zitten, anders is een contract voor 5 jaar niet toegestaan.
Bas Roelofs schreef:Waarom krijgen we de prijzen niet te zien en worden we uitgespeeld? Linde Gas, Benegas, PropaanVeiling, OK-Gas. Prima-Gas, ze leveren allemaal.
Welke prijzen wilt u zien? U heeft een contract met benegas, u kunt alleen bij hen afnemen, wat heeft het dan voor zin dat zij de prijzen laten zien van de concurrenten?
Bas Roelofs schreef:Kan iemand mij helpen om dit transparant en eerlijk te maken?
Wat moet er transparanter? Wat is er niet eerlijk?

Bas Roelofs
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2017 17:44

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door Bas Roelofs »

Mijn punt is: alle brandstofprijzen variëren in de markt en zijn zichtbaar. Voor propaan is de prijs bij geen van de leveranciers zichtbaar. Hier is geen zicht op.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door berndv »

Bas Roelofs schreef:Mijn punt is: alle brandstofprijzen variëren in de markt en zijn zichtbaar. Voor propaan is de prijs bij geen van de leveranciers zichtbaar. Hier is geen zicht op.
De prijs die u krijgt als u die opvraagt zal variëren van de prijs die een ander zal opvragen. De prijs die genoemd wordt, zijn de prijzen op basis van verschillende afspraken. Gebaseerd op de gasprijzen. Factoren die uw prijs zullen beïnvloeden zijn de hoeveelheid af te nemen gas bijvoorbeeld. De prijs van gas kan dan misschien op een zeker moment laag zijn, als u in uw 1000 liter tank ruimte heeft voor 200 liter gas, zal de prijs anders zijn dan wanneer u 900 liter gaat afnemen. De prijzen zullen anders zijn wanneer u met een 5 liter tank bij een navulstation komt, aangezien hier gewoon per vaste kleine hoeveelheid afgenomen wordt en er geen transport voor een vrachtwagen, behalve voor bevoorrading, benodigd is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door berndv »

er zijn trouwens wel partijen die het anders doen als ik een beetje ga rondkijken. Primagaz rekent namelijk een vaste prijs, die afhankelijk is van de duur van je contract, je kunt daar kiezen uit 1, 3 of 5 jaar. Ook de maandelijkse vaste bijdragen is afhankelijk van het gekozen contract. En zo zal he per aanbieder wel verschillen in hoe ze hun contracten aanbieden. Maar ik neem aan dat u zich daar wel op heeft georiënteerd toen u het contract afsloot met uw huidige leverancier, of dat uw bekenden die werkzaam zijn in deze industrie u hierover wel advies hebben gegeven over de mogelijkheden voor levering gas via bulktank.

kastanjeboom
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2018 09:53

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door kastanjeboom »

Ook ik gebruik propaangas voor mijn verwarming en loop tegen hetzelfde probleem aan. Je zit voor jaren vast aan een overeenkomst en moet maar afwachten wat er met de prijs gebeurt. Bij benzine voor je auto is het natuurlijk hetzelfde, ook die prijs is constant in beweging. Het verschil is alleen dat je bij benzine zelf kunt kiezen waar je tankt. Daarom moet je bij propaan zeker weten dat de leverancier zijn marge niet ongezien verhoogt. Van de winter kreeg ik de propaankrant in de bus. Daarin wordt dit onderwerp uitgebreid behandeld. Hij is ook online te lezen: propaankrant.nl
Laatst gewijzigd door Radar op 05 apr 2018 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële links aangepast door Moderator

kastanjeboom
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 apr 2018 09:53

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door kastanjeboom »

berndv schreef:... een vaste prijs, die afhankelijk is van de duur van je contract, je kunt daar kiezen uit 1, 3 of 5 jaar. Ook de maandelijkse vaste bijdragen is afhankelijk van het gekozen contract ...
De vaste prijs waar berndv het over heeft is een vaste prijs voor maximaal een jaar. Die prijs is hoger dan een variabele prijs en na het eerste jaar ben je aan de goden overgeleverd.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kastanjeboom schreef:Ook ik gebruik propaangas voor mijn verwarming en loop tegen hetzelfde probleem aan. Je zit voor jaren vast aan een overeenkomst en moet maar afwachten wat er met de prijs gebeurt. Bij benzine voor je auto is het natuurlijk hetzelfde, ook die prijs is constant in beweging. Het verschil is alleen dat je bij benzine zelf kunt kiezen waar je tankt. Daarom moet je bij propaan zeker weten dat de leverancier zijn marge niet ongezien verhoogt. Van de winter kreeg ik de propaankrant in de bus. Daarin wordt dit onderwerp uitgebreid behandeld. Hij is ook online te lezen: propaankrant.nl
Het verschil is dat bij een auto je met je eigen brandstoftank de brandstof gaat halen bij de leverancier, terwijl je met een propaan voor de opslag van de door jou gekochte brandstof gebruik maakt van een tank van de leverancier. Die tank moet linksom of rechtsom ook betaald worden. Dat kan op verschillende manieren.
Bijvoorbeeld via maandelijkse huur, maar ook door de kosten in de prijs van de brandstof te verwerken op basis van de verwachtte of minimale afname. Ook de transportkosten kunnen door verschillende aanbieders op verschillende manieren in de prijs verwerkt worden. En dat verklaart waarom prijzen 'per liter' tussen verschillende aanbieders flink kunnen verschillen.

En als laatste: hoe groter de (jaarlijkse) afname, hoe meer 'korting' de leverancier zal geven. Het zal de nodige procenten verschil maken in de literprijs of je jaarlijks 500 liter of 20.000 liter nodig hebt. Vraag voor de grap maar eens bij een houthandel wat 1 balkje in een afwijkende maat kost. En vraag ook wat het kost als je 100 van die balkjes nodig hebt omdat je een zelf-ontworpen tuinhek gaat maken.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door 16again »

contract voor 5 jaar, waarin de aanbieder naar hartelust prijzen kan aanpassen. Dit komt onredelijk bezwarend over.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door sjohie »

Bas Roelofs schreef:Voor de verwarming van ons huis gebruiken we Propaan Gas. Nu hebben we een contract bij Benegas en zijn afhankelijk van de dagprijs. We merken dat de prijzen niet transparant zijn. We krijgen er ook geen grip op. Door steeds te bellen weten we wat de prijs is en moeten we een keuze maken. Tussen twee maanden terug en nu zijn de verschillen groot: bv €50/10 liter naar €68/10 liter. Als we een volle tank bestellen en vullen 1000 liter bij, scheelt dat €180,-..

Op de markt zijn verschillende leveranciers en we zijn voor vijf jaar gebonden aan een contract. We waren niet op de hoogte dat het voor een langere periode was. Waarom krijgen we de prijzen niet te zien en worden we uitgespeeld? Linde Gas, Benegas, PropaanVeiling, OK-Gas. Prima-Gas, ze leveren allemaal.

Kan iemand mij helpen om dit transparant en eerlijk te maken? Ik heb vrienden bij Exxon en Shell werken en weet wat de verkoopprijs van propaan is..
Ze hebben een klantportaal genaamd "mijn benegas" waar ze, lees ik hier, de actuele dagprijs tonen? Dat lijkt me het antwoord op je vraag te kunnen geven, als de weekprijs die ze wekelijks op hun site publiceren niet nauwkeurig genoeg voor je is.

AntoonvM
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2018 19:20

Re: Prijzen propaan bij Benegas niet transparant

Ongelezen bericht door AntoonvM »

Ik heb ook geen prijs kunnen vinden. Wat voor mij werkt: ik heb meegedaan met propaangasveiling. de leveranciers die meedoen commiteren zich aan een concurrerende prijs en het resultaat is dat de sindsdien door mij betaalde prijs meer lijkt op de prijs van de goedkope LPG tankstations dan voorheen de duurste, ex BTW, maar toch.
Het zou mooier zijn als er een site was waar de spotprijd voor propaan gepubiceerd zou worden maar die heb ik niet gevonden.
Er overigens leveranciers die kortere contractperiodes dan 5 jaar aanbieden maar dat zal waarschijnlijk een hogere tankhuur tot gevolg hebben.

Gesloten