LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Radar »

E-bikers raken bij een fietsongeval vaker ernstiger gewond dan verkeersdeelnemers op een gewone fiets. Wie op een elektrische fiets een ongeluk krijgt, heeft twee keer zo vaak meervoudige verwondingen, vaker ernstig schedelletsel en ligt twee keer zo lang in het ziekenhuis.

Dat blijkt uit onderzoek van een groep Groningse artsen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Dit meldt de Volkskrant. De onderzoekers pleiten voor preventieve maatregelen, zoals het dragen van een helm.

Lees het volledige nieuwsbericht van 18 mei 2017

Vind jij dat een helm verplicht moet worden voor e-bikers?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Sterker nog, waarom worden de ongelukken met hoofdletsel van normale fietsers niet gelijk meegetest/meegenomen?

Dus wordt de vraag of niet àlle fietsers een fietshelm moeten gaan dragen ... beetje over de rand van het bordje kijken?

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door ZaBo »

hänschen klein schreef:Sterker nog, waarom worden de ongelukken met hoofdletsel van normale fietsers niet gelijk meegetest/meegenomen?

Dus wordt de vraag of niet àlle fietsers een fietshelm moeten gaan dragen ... beetje over de rand van het bordje kijken?
Hoop het niet, als dat het geval zou zijn, laat ik mijn fiets wel staan :twisted:
maar bij onze oosterburen is dat al verplicht toch? zie hier tenminste altijd Duitse toeristen met een helmpje op fietsen :shock:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:Sterker nog, waarom worden de ongelukken met hoofdletsel van normale fietsers niet gelijk meegetest/meegenomen?

Dus wordt de vraag of niet alle fietsers een fietshelm moeten gaan dragen ... beetje over de rand van het bordje kijken?




Bedoeld u dat er een uitgebreide test moet worden uitgevoerd om inzicht te krijgen op het mogelijke letsel aan het hoofd dat kan worden veroorzaakt door een val met een fiets, bijv. tegen een stoeprand.
Test 1 : 3 maal met het hoofd stuiteren tegen de stoeprand zonder valhelm.
Test 2 : dezelfde test als onder 1. maar dan met valhelm.

Nou, ik weet de uitslag al, dat wordt een algemene draagplicht van valhelm voor iedereen die zich met een fiets op de openbare weg gaat begeven.
Daarbij aansluitend zou ook de positie van de voetganger onder deze test kunnen/moeten vallen, aangezien je als voetganger ook flink op je pl... kunt gaan en behoorlijk hoofdletsel kunt oplopen. ;-)

audb
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2016 15:38

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door audb »

Ja en zoals hänschen klein al voorstelde ook voor "normale" fietsers en "snor" scooters zeker omdat die al helemaal te hard rijden..
Maar het probleem is dan wel wat voor helm.
Een fiets helm uit china is voor een paar euro te koop maar die zijn soms niet eens geschikt om op een hoofd van een Europeaan te zetten denkelijk zijn de hoofden van ons toch iets anders ontwikkeld dan die van Aziaten (en niet enkel dat)
Maar ook helmen die bij supermarkten worden verkocht zitten soms ook niet lekker daarbij komt de vraag of ze ook wel goedgekeurd zijn.
Maar hoe dan ook voor E-bikes zou het wel verplicht moeten worden zeker als ze ook nog eens harder gaan dan 25 km.
Wel zouden de prijzen dan omlaag moeten het is niet meer dan een stuk ABS en wat schuim en het voordeel is dat als het regent je minder last krijgt van een natte kop.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door ZaBo »

breien schreef:
ZaBo schreef: Hoop het niet, als dat het geval zou zijn, laat ik mijn fiets wel staan :twisted:
maar bij onze oosterburen is dat al verplicht toch? zie hier tenminste altijd Duitse toeristen met een helmpje op fietsen :shock:
Het lijkt me niet dat het in Duitsland verplicht is. Vorige week, vrijdag en zaterdag zag ikIn Oldenburg heel veel fietsers zonder helm. Oldenburg ligt toch echt in Duitsland.
Ok, ja ik weet het niet vandaar mijn vraag, viel mij gewoon op, dat ik altijd Duitse toeristen met een helm op zie fietsen, hier in de omgeving!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef: Het lijkt me niet dat het in Duitsland verplicht is. Vorige week, vrijdag en zaterdag zag ikIn Oldenburg heel veel fietsers zonder helm. Oldenburg ligt toch echt in Duitsland.
Wel draaglicht in Duitsland is er voor racefietsen en mountainbikes.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als we dan eens meteen de fietser niet standaard behandelen als zwakkere verkeersdeelnemer en deze bij overtredingen met ongeluk als gevolg als schuldig beoordelen en niet de automobilist voor schade laten opdraaien waar zij niets aan kunnen doen. Je ziet fiets soms gewoon blind een rotonde opfietsen, alsof ze voorrang hebben op het andere verkeer, terwijl er al verkeer op de rotonde is. Of gewoon door rood rijden.

Ridder777

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

ik denk dat het het beste is om alle mensen in het verkeer een helm te laten dragen ook voetgangers.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door ZaBo »

scontra schreef:
breien schreef: Het lijkt me niet dat het in Duitsland verplicht is. Vorige week, vrijdag en zaterdag zag ikIn Oldenburg heel veel fietsers zonder helm. Oldenburg ligt toch echt in Duitsland.
Wel draaglicht in Duitsland is er voor racefietsen en mountainbikes.
Ok, thnx, dit is een duidelijke reactie:-)

beter dan dat Breien mij heeft gegeven( die ook maar iets veronderstelde) :x zonder inhoudelijke kennis :x

Dank je wel

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Uit eigen-overtuiging ...

Wat de extra-vraag hier betreft over een helmplicht voor fietsers, e-bikers en/of speciaal voor kinderen op de fiets in Duitsland ... dat is door voorlichting geheel op vrijwillige basis geregeld. Ouders verplichten hun eigen kinderen op weg naar school en moeten daarbij zèlf het goede voorbeeld geven, daardoor is het algemene straatbeeld, dat er véél fietshelmen gedragen worden. Alhoewel er in de verkeersboetegeldkatalogus niets wordt vermeldt, kunnen fietsers echter bij geschillen in het verkeer snel benadeeld worden bij risicovol rijgedrag en verzekeringsmaatschappijen sneller vraagtekens zetten bij claims m.b.t. hoofdletsel bij fietsers.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door ZaBo »

hänschen klein schreef:Uit eigen-overtuiging ...

Wat de extra-vraag hier betreft over een helmplicht voor fietsers, e-bikers en/of speciaal voor kinderen op de fiets in Duitsland ... dat is door voorlichting geheel op vrijwillige basis geregeld. Ouders verplichten hun eigen kinderen op weg naar school en moeten daarbij zèlf het goede voorbeeld geven, daardoor is het algemene straatbeeld, dat er véél fietshelmen gedragen worden. Alhoewel er in de verkeersboetegeldkatalogus niets wordt vermeldt, kunnen fietsers echter bij geschillen in het verkeer snel benadeeld worden bij risicovol rijgedrag en verzekeringsmaatschappijen sneller vraagtekens zetten bij claims m.b.t. hoofdletsel bij fietsers.

Ok, dus zoals ik het goed begrijp, is het dragen van een helm in Duitsland een niet verplichte (maar wel ingeburgerde) norm geworden?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

ZaBo schreef:
hänschen klein schreef:Uit eigen-overtuiging ...

Wat de extra-vraag hier betreft over een helmplicht voor fietsers, e-bikers en/of speciaal voor kinderen op de fiets in Duitsland ... dat is door voorlichting geheel op vrijwillige basis geregeld. Ouders verplichten hun eigen kinderen op weg naar school en moeten daarbij zèlf het goede voorbeeld geven, daardoor is het algemene straatbeeld, dat er véél fietshelmen gedragen worden. Alhoewel er in de verkeersboetegeldkatalogus niets wordt vermeldt, kunnen fietsers echter bij geschillen in het verkeer snel benadeeld worden bij risicovol rijgedrag en verzekeringsmaatschappijen sneller vraagtekens zetten bij claims m.b.t. hoofdletsel bij fietsers.

Ok, dus zoals ik het goed begrijp, is het dragen van een helm in Duitsland een niet verplichte (maar wel ingeburgerde) norm geworden?
Nee, want er maken momenteel ca. 15 % fietsers vrijwillig gebruik van de fietshelm en dat is dan nog géén norm. De Stiftung Warentest heeft al vroeg fietshelmen getest en voor kinderen zijn er attractieve kleurrijke helmen ontwikkeld. In Zweden is een fietshelm met een airbag in ontwikkeling. Op het forum van de Consumentenbond wordt vaker gevraagd om de fietshelm te gaan testen, m.a.w. er ontstaat dus langzaam een behoefte ...

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door ZaBo »

breien schreef:
ZaBo schreef: Hoop het niet, als dat het geval zou zijn, laat ik mijn fiets wel staan :twisted:
maar bij onze oosterburen is dat al verplicht toch? zie hier tenminste altijd Duitse toeristen met een helmpje op fietsen :shock:
Het lijkt me niet dat het in Duitsland verplicht is. Vorige week, vrijdag en zaterdag zag ikIn Oldenburg heel veel fietsers zonder helm. Oldenburg ligt toch echt in Duitsland.
Jammer van je arrogantie reactie, maar voor de rest reageer je ook niet echt

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De turbo ontwikkeling: http://www.deutschlandfunk.de/kopfschut ... _id=277807

Uitgangspunt is, dat een helm niet erg sexy is. Dit product wordt als een kraag om de nek gedragen en is dus geen helm meer!
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 18 mei 2017 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door ZaBo »

hänschen klein schreef:
ZaBo schreef:
hänschen klein schreef:Uit eigen-overtuiging ...

Wat de extra-vraag hier betreft over een helmplicht voor fietsers, e-bikers en/of speciaal voor kinderen op de fiets in Duitsland ... dat is door voorlichting geheel op vrijwillige basis geregeld. Ouders verplichten hun eigen kinderen op weg naar school en moeten daarbij zèlf het goede voorbeeld geven, daardoor is het algemene straatbeeld, dat er véél fietshelmen gedragen worden. Alhoewel er in de verkeersboetegeldkatalogus niets wordt vermeldt, kunnen fietsers echter bij geschillen in het verkeer snel benadeeld worden bij risicovol rijgedrag en verzekeringsmaatschappijen sneller vraagtekens zetten bij claims m.b.t. hoofdletsel bij fietsers.

Ok, dus zoals ik het goed begrijp, is het dragen van een helm in Duitsland een niet verplichte (maar wel ingeburgerde) norm geworden?
Nee, want er maken momenteel ca. 15 % fietsers vrijwillig gebruik van de fietshelm en dat is dan nog géén norm. De Stiftung Warentest heeft al vroeg fietshelmen getest en voor kinderen zijn er attractieve kleurrijke helmen ontwikkeld. In Zweden is een fietshelm met een airbag in ontwikkeling. Op het forum van de Consumentenbond wordt vaker gevraagd om de fietshelm te gaan testen, m.a.w. er ontstaat dus langzaam een behoefte ...

Dat geloof jezelf toch niet een fietshelm met airbag :shock: :shock: als dat waar is, zijn we echt helemaal aan het doorslaan :shock: :shock: heb trouwens toch al het idee dat we in W-E volledig aan het doorslaan zijn en V.S. kant opgaan :shock: :shock: :x :x

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door DejongBob »

Tjah en scooters met blauw kenteken dan? Heel simpel gaat een e-bike 25k/m per uur dan niet, gaat de e-bike harder dan is een helm verplicht want op een scooter is dat ook zo. Maar hoe ga je dat controleren? gaan we de e-bike's ook op de rollerbank zetten :lol:

Edit: spelling
Laatst gewijzigd door DejongBob op 18 mei 2017 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door scontra »

DejongBob schreef:Tjah en scooters met blauw kenteken dan? Heel simpel gaat een e-bike 25k/m per uur dan niet, gaat de e-bike harde dan is een help verplicht want op een scooter is dat ook zo. Maar hoe ga je dat controleren? gaan we de e-bike's ook op de rollerbank zetten :lol:
Prima idee, maar alleen als de controlerende politieagent er zelf op gaat zitten om te trappen.
Het gevaar van een overtreding is daarbij bijna volledig achterhaald, aangezien de conditie van de gemiddelde politie ambtenaar behoorlijk te kort zal schieten.
Overigens wordt elke fiets waar een accu in geplaatst is als een e-bike gezien en dat is onterecht.
De fiets met trapondersteuning is eigenlijk te berijden als een normale fiets met een ruggensteuntje en bij een snelheid van rond de 25 km/h zal de ondersteuning geheel of gedeeltelijk wegvallen.

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door DejongBob »

scontra schreef:
DejongBob schreef:Tjah en scooters met blauw kenteken dan? Heel simpel gaat een e-bike 25k/m per uur dan niet, gaat de e-bike harde dan is een help verplicht want op een scooter is dat ook zo. Maar hoe ga je dat controleren? gaan we de e-bike's ook op de rollerbank zetten :lol:
Prima idee, maar alleen als de controlerende politieagent er zelf op gaat zitten om te trappen.
Het gevaar van een overtreding is daarbij bijna volledig achterhaald, aangezien de conditie van de gemiddelde politie ambtenaar behoorlijk te kort zal schieten.
Overigens wordt elke fiets waar een accu in geplaatst is als een e-bike gezien en dat is onterecht.
De fiets met trapondersteuning is eigenlijk te berijden als een normale fiets met een ruggensteuntje en bij een snelheid van rond de 25 km/h zal de ondersteuning geheel of gedeeltelijk wegvallen.
Agjah het is natuurlijk moeilijk te controleren. En een wielrenner die 30km per uur rijdt op zijn sportfiets? Daar mag een helm ook wel verplicht worden. Maarjah als we ons om alles zo druk moesten maken

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Overigens hebben de groningse artsen niet vastgesteld waardoor de ongelukken met e-bikes toenemen. Dus worden hier sowieso appels met stoeptegels vergeleken. Ik werd ooit stilstaand! (niet actief aan het verkeer deelnemed) met een e-bike in de hand door een flitsende wielrenner omvergereden ... en sta nu in de statistieken als een met e-bike gerelateerd verkeersongeval?

Gesloten