LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door lijfrente »

hänschen klein schreef:Overigens hebben de groningse artsen niet vastgesteld waardoor de ongelukken met e-bikes toenemen. Dus worden hier sowieso appels met stoeptegels vergeleken. Ik werd ooit stilstaand! (niet actief aan het verkeer deelnemed) met een e-bike in de hand door een flitsende wielrenner omvergereden ... en sta nu in de statistieken als een met e-bike gerelateerd verkeersongeval?
De vraag is , had je een helm op? :lol:

Want dat is de vraagstelling van het topic.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Van mijn lang zal ze leven ga ik niet zo'n oerlelijk stuk plastic opzetten op de fiets. Als je nou voor gek wil rijden... Dan zet ik mijn motorhelm wel op ;-)

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door harkja »

Onze buurvrouw heeft altijd een helm op als zij gaat wandelen met de rollator !

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door lijfrente »

Miepje1 schreef:Van mijn lang zal ze leven ga ik niet zo'n oerlelijk stuk plastic opzetten op de fiets. Als je nou voor gek wil rijden... Dan zet ik mijn motorhelm wel op ;-)

Ik denk, dat je ook de motorhelm mag opzetten op de E-bike.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door scontra »

Miepje1 schreef:Van mijn lang zal ze leven ga ik niet zo'n oerlelijk stuk plastic opzetten op de fiets. Als je nou voor gek wil rijden... Dan zet ik mijn motorhelm wel op ;-)
Maar bij die motorhelm hoort wel zo'n hele lange zwarte leren jas, niet vergeten dus. ;-)

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Dit is een moeilijk onderwerp!
Ik heb zelf een paar weken met een dame op een revalidatiecentrum gelegen,die met haar hoofd op een stoeprand was gevallen met de fiets.
Gelukkig is ze goed hersteld,maar ik heb mij altijd afgevraagd of zij met een fietshelm geen letsel had opgelopen.
Het ging trouwens om een normale fiets.

De overheid moet hierover beslissen,desnoods met een referendum.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door kuklos »

John van Drongelen schreef:De overheid moet hierover beslissen,desnoods met een referendum.
Ja, precies wat we nodig hebben. Nog meer betutteling vanuit de overheid en nog meer referenda. Vooral voor zo'n belangrijk onderwerp. :roll:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

John, je diskwalificeert jezelf volkomen...

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Costnix »

[quote="Ridder777"]ik denk dat het het beste is om alle mensen in het verkeer een helm te laten dragen ook voetgangers.[/quote]
Daar valt zeker wat voor te zeggen.
Ik heb drie keer een hersenschudding opgelopen in mijn leven en in geen van de drie gevallen zat ik op/in een voertuig.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Costnix schreef:
Ridder777 schreef:ik denk dat het het beste is om alle mensen in het verkeer een helm te laten dragen ook voetgangers.
Daar valt zeker wat voor te zeggen.
Ik heb drie keer een hersenschudding opgelopen in mijn leven en in geen van de drie gevallen zat ik op/in een voertuig.
Eens. Ik moet maar met een helm op gaan zwemmen. Want de enige keer dat ik een hersenschudding opliep en afgevoerd werd, was toen ik als jochie in het zwembad rondrende en tegen een betonnen pilaar aanrende... :oops:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door bprosman »

als dat waar is, zijn we echt helemaal aan het doorslaan
Waar is de tijd gebleven dat je als kind regelmatig met "een gat in je kop" , of een gebroken arm/sleutelbeen thuiskwam en dat het dan gewoon stoer was om de hechtingen in je hoofd of je gips op school te laten zien. Ben nogal eens van mn fietsje gestuiterd met mn hoofd op de stoep of uit een boom gepleurd.
Kinderen mogen ook wel eens wat weerbaarder worden , hup sleutel om de nek, op de fiets en niet dat bakfietswegbrengwatjesgedoe !. :mrgreen:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

bprosman schreef:
als dat waar is, zijn we echt helemaal aan het doorslaan
Waar is de tijd gebleven dat je als kind regelmatig met "een gat in je kop" , of een gebroken arm/sleutelbeen thuiskwam en dat het dan gewoon stoer was om de hechtingen in je hoofd of je gips op school te laten zien. Ben nogal eens van mn fietsje gestuiterd met mn hoofd op de stoep of uit een boom gepleurd.
Kinderen mogen ook wel eens wat weerbaarder worden , hup sleutel om de nek, op de fiets en niet dat bakfietswegbrengwatjesgedoe !. :mrgreen:
In principe heeft u gelijk, we pamperen teveel, maar ... intussen is het verkeer wèl iets intensiever en rijden er steeds meer hufters op de weg!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door bprosman »

intussen is het verkeer wèl iets intensiever en rijden er steeds meer hufters op de weg!
Het komt ook van 2 kanten, de laatste keer dat ik een kind (of zelfs een begeleidendeouder) een hand uit heb zien steken om richting aan te geven kan ik me niet meer herinneren. Stoppen voor een rood stoplicht als fietser is ook "Not done" tegenwoordig. De schooljeugd is meer met zn mobiel bezig dan met fietsen (laten we dat om te beginnen eens gaan verbieden).
Verder ben ik er van overtuigd dat pamperen en bescherming ook een soort van "luiheid" teweeg gaat brengen.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Snoodaard »

John van Drongelen schreef: Gelukkig is ze goed hersteld
Ja, zij wel...

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Met mijn 1e bromscooter heb ik een frontale botsing gehad met een auto,die wegreed vanuit een parkeerplaats aan de rechterkant van de rijbaan.
Gelukkig droeg ik een helm!

De e-bikes rijden behoorlijk snel:vooral als ik kijk naar de pizzakoeriers,die nogal haast hebben.
Een e-bike rijbewijs is misschien een optie.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door harkja »

Er zijn ook mensen die worden geboren met de helm op.

https://babyblog.nl/prachtige-fotos-van ... e-helm-op/

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik vraag mij af waarom er versnellingen op een e-bike zitten.
Ik reed laatst achter een omaatje met een e-bike en zij reed zo'n 40 km/uur.

Die speed e-bikes rijden soms harder dan mijn brommer!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door scontra »

John van Drongelen schreef:Ik vraag mij af waarom er versnellingen op een e-bike zitten.
Ik reed laatst achter een omaatje met een e-bike en zij reed zo'n 40 km/uur.

Die speed e-bikes rijden soms harder dan mijn brommer!
@John ........

Geheel overbodige vraag omdat u zelf het antwoord wel weet !!!!!
Maar voor een ieder die dit nog niet mocht weten, men probeert met alle mogelijke middelen om u ruim voor te blijven zodat zij er zeker van zullen zijn om gevrijwaard te blijven van al uw vragen en opmerkingen over Europa, de BRexit, de NExit en de ten ondergang van de economie.
En voor de duidelijkheid, dat omaatje die volgens u 40 km/h op haar e.bike zou rijden, die kwam tot hoogsten 25 km/h aangezien de trapondersteuning bij 25 km/h wordt uitgeschakeld. Trouwens hoe weet u dat het een "omaatje" was, u reed toch achter die persoon.
Toch maar even het speed-metertje van uw "brommert' nakijken, daar zit een behoorlijk grote afwijking t.o.v. de dagelijkse werkelijkheid.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Kan iemand mij serieus vertellen waarom er op een e-bike versnellingen zitten?
Ik begrijp,dat bij 25km/h de trapondersteuning wordt uitgeschakeld.
Maar als je doorschakelt naar de hoogste versnelling en je trapt flink door,dan rij je toch gemakkelijk harder?

Die pizzakoeriers met hun e-bikes hier in Amsterdam rijden echt flink harder dan 25km/h !

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door gemist »

John van Drongelen schreef:Kan iemand mij serieus vertellen waarom er op een e-bike versnellingen zitten?
Ik begrijp,dat bij 25km/h de trapondersteuning wordt uitgeschakeld.
Maar als je doorschakelt naar de hoogste versnelling en je trapt flink door,dan rij je toch gemakkelijk harder?!
Neen. Boven de 25km/h heb je ineens een hele, hele zware fiets die ook nog eens heel zwaar trapt omdat de motor tegenwerkt. Probeer het maar eens.

Gesloten