LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht op transitievergoeding?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Goedenavond. Even een vraagje over de transitievergoeding, omdat het mij redelijk onduidelijk is of het in mijn situatie geldt.

Mijn huidige werkgever heeft een tijd geleden aangegeven mijn contract niet te gaan verlengen, omdat ik dan een vast contract moet krijgen. Dit begrijp ik volkomen en dus ben ik op zoek gegaan naar een andere baan.

Deze heb ik ondertussen gevonden en ik heb de mogelijkheid om direct nadat mijn contract bij mijn huidige werkgever afloopt (iets meer dan een maand) te beginnen. Echter bieden ze mij de mogelijkheid om eerder te starten, als ik dat wil. Ook bij mijn huidige werkgever zou ik eerder weg kunnen.

Nu rest mij echter de vraag of ik mijn transitievergoeding dan mis loop. Nu heb ik recht op 3 jaar, dus een volledig maandloon. Echter heb ik dat ook nog als ik een paar weken eerder wegga, in de wetenschap dat mijn werkgever heeft aangegeven geen nieuw contract te geven?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:Goedenavond. Even een vraagje over de transitievergoeding, omdat het mij redelijk onduidelijk is of het in mijn situatie geldt.

Mijn huidige werkgever heeft een tijd geleden aangegeven mijn contract niet te gaan verlengen, omdat ik dan een vast contract moet krijgen. Dit begrijp ik volkomen en dus ben ik op zoek gegaan naar een andere baan.

Deze heb ik ondertussen gevonden en ik heb de mogelijkheid om direct nadat mijn contract bij mijn huidige werkgever afloopt (iets meer dan een maand) te beginnen. Echter bieden ze mij de mogelijkheid om eerder te starten, als ik dat wil. Ook bij mijn huidige werkgever zou ik eerder weg kunnen.

Nu rest mij echter de vraag of ik mijn transitievergoeding dan mis loop. Nu heb ik recht op 3 jaar, dus een volledig maandloon. Echter heb ik dat ook nog als ik een paar weken eerder wegga, in de wetenschap dat mijn werkgever heeft aangegeven geen nieuw contract te geven?
Je hebt recht op de transitie vergoeding wanneer de werkgever je contract beëindigd, wanneer jij zelf voor de eind datum vertrekt heb je hier geen recht op. Uiteraard staat het vrij om met je werkgever andere afspraken te maken zodat je wel eerder kan beginnen bij je nieuwe werkgever.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door ateurlings »

Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen

Daarin staat niets over het feit dat je al een nieuwe baan hebt. Dus dat is niet van belang. (Hoewel de vergoeding eigenlijk is bedoeld als overbrugging voor de periode dat je geen baan hebt)

Er staat wel dat je wergever je ontslag moet geven. Dus als hij zegt per 1 juni dan krijg je de vergoeding per 1 juni. Ga je eerder dan neem jij ontslag. Of je komt het met je werkgever overeen dat hij wel betaald ook al ga je per 1 mei.
Daarnaast kan de werkgever een cao hebben waar dingen in geregeld zijn

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door kweenie »

ateurlings schreef:(Hoewel de vergoeding eigenlijk is bedoeld als overbrugging voor de periode dat je geen baan hebt)
Dat is niet juist. De vergoeding is juist veel breder bedoeld voor je (langdurige) inzetbaarheid. Dat staat dus los van of je na een gedwongen vertrek wel of geen nieuwe baan vindt.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bedankt voor de info. Ik wacht nog eventjes met beginnen bij mijn nieuwe werkgever, dat lijkt me toch even een flinke vergoeding te schelen als ik eerder weg ga.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Recht op transitievergoeding?

Ongelezen bericht door jonis »

Nijogeth schreef:Bedankt voor de info. Ik wacht nog eventjes met beginnen bij mijn nieuwe werkgever, dat lijkt me toch even een flinke vergoeding te schelen als ik eerder weg ga.
Instelling van niks....bij ieder fatsoenlijk bedrijf zul je hier met P/O manager oid over kunnen praten en zal die ook begrip hebben dat je eerder bij een ander aan de slag kunt; aan jouw de eer om het niet van invloed te laten zijn op de transitievergoeding anders dien je je contract gewoon uit; je bent nl gaan solliciteren omdat zij het contract niet verlengen en je neemt dus niet zelf ontslag.....dwz zonder de transitievergoeding.

Gesloten