LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Radar »

Antoinette Hertsenberg onderzoekt in een nieuw Radar Extra-tweeluik de gevolgen van een veranderende arbeidsmarkt. Vijftigplussers worden er moedeloos van; verplicht solliciteren zonder enig resultaat.

Lees meer over de documentaire en bekijk de trailer op 'Radar Extra: kans op werk: 3 procent'

Ben jij 50 plus en ben je werkloos (geweest)? Deel je ervaring! En wat is volgens jou de oplossing voor dit probleem?

stofzuigertje

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alle 55+ veroorzaken alleen maar vervuiling mail box.

Elke werkgever kijkt bij bepaald geboorte jaar niet verder omdat ze 52x per jaar moeten en vaak niet eens serieus zijn.
Maar als de overheid dit verplicht, solliciteer eens als burgemeester, er zijn er 360 en elke 6 jaren dus 60 per jaar nodig!
Alleen als ze 2e termijn pakken maar toch tenminste 30 nieuwe elk jaar.

Als alle 55+ als burgemeester solliciteren en gelijk ook open sollicitatie als fractie medewerker in Den Haag....
Dan raakt ook hun mailbox vol met onzin van totaal ongeschikte personen maar je hebt wel aan de wet voldaan.
Val dus de overheid lastig met solliciteren en dan moet de politiek wel deze regel aanpassen.

Bij maar 1x per maand geen 52 maar 12 en dan zullen de werkgevers ook weer serieuzer naar deze groep kijken.
Als Antoinette slim is maakt ze sollicitatie groep van 55+ die wekelijks de overheid met brieven zal overspoelen.
Vooral als een grote gemeente die nu 12 sollicitaties kreeg het er 12.000 worden?
Dan moeten ze echt zoeken of daar nog een werkloze Henry Keizer of zo tussen zit!

Stop met elke werkgever tenzij serieus en ga de overheid eens lastig vallen.
Doen ze tenminste iets nuttigs!

j.vandelaar01
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 13:19

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door j.vandelaar01 »

Als werkloze 60plusser en nog steeds zoekende vergelijk ik het vinden van werk wel eens met het winnen van de staatsloterij. De kans om te winnen is klein maar als je niet meespeelt win je zeker niks. Be halve dan de kosten voor een lot)

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Even voor de goede orde niet 1x per maand maar 4x per maand en bij Bijstand soms wel 10x per week
Bvd

HansMPL
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2017 10:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door HansMPL »

Waarom worden alle vroeg gepensioneerden uit het leger (gedeeltelijk) gecompenseerd en de 'gewone man' NIET?
Waarom hebben allen die werkeloos zijn geworden een 'basis-inkomen' ter overbrugging naar hun AOW leeftijd en zij die op hun 59ste werkeloos zijn geworden (of iets eerder) helemaal niets? Zij mogen wèl hun huis gaan opeten en - zoals ondergetekende, het zelf gespaarde pensioen opeten. Ook ter overbrugging naar mijn AOW.

Bovendien MIJN AOW is al 67+4 maanden. Dit geldt voor veel 60-jarigen. Toen dit werd ingesteld was ik al eerder werkeloos; op één of andere manier piest mijn leeftijd steeds naast de pot!

Hoezo nog vertrouwen in de politiek na bijna 40 jaar veel geld opgebracht te hebben.

HansMPL
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2017 10:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door HansMPL »

Aanvuling/correctie: Die met een basis-inkomen zijn op hun 60ste werkeloos geworden . . .

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door hänschen klein »

RADAR ...

Ik heb al genoeg promoos gezien en er zelfs enkele bij de concurrentie op het Kassaforum gezet.

De verwachtingshouding is nu héél hoog, vooral m.b.t. items over armoede, 50±ers en het basisinkomen.

Dat dit eindelijk eens wordt opgepakt buiten de politiek om, is te begroeten, maar een enorm risico voor Radar, wanneer de hoge verwachtingen NIET vervuld kunnen worden. Ik ben héél benieuwd.

Suc6 met deze maatschappelijk zeer relevante greep!

nine-eleven
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2017 15:06

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door nine-eleven »

Na 40 jaar hard te hebben gewerkt in bouwgerelateerde commercieel / adviserende functie, waarvan de laatste jaren met veel pijn en moeite van contract naar contract.
Nadat mijn laatste contract werd beeindigd kreeg ik 2 weken later een hartinfarct, met spoed afgevoerd en acuut geholpen, onderging ik 3 weken daarna alsnog een openhartoperatie.
Uiteindelijk een 'geluk bij een ongeluk' aangezien ik hierdoor 2 jaar in de ziektewet terecht kwam, maar wel weer100% (ondanks fikse hartschade) arbeidsgeschikt verklaard, dus ook ik solliciteer mijzelf 3 slagen in de rondte met het overbekende resultaat.

Nog een aantal maanden en dan houd mijn UWV uitkering op, en dan?
Het ziet er naar uit dat ik mijn eigen 'bijstand' moet gaan financieren, maar ik kan toch lastig met een dakpan onder m'n arm naar de bakker?
Afijn, ik ben met veel plannen bezig, varierend van illegaal in een recreatie woning gaan wonen (is nog een beetje betaalbaar) tot vertrekken naar bijvoorbeeld Spanje aangezien daar de woningen fors goedkoper zijn dan hier en waarschijnlijk de kosten voor levensonderhoud eveneens.

O ja, dan komt nog het leukste.
Den Haag maar roepen "Het aantal werklozen daalt terwijl de bijstandsuitkeringen amper toenemen"
Ik zeg logisch !!
Een grote groep ouderen zijn aan het einde van de UWV uitkeringen gekomen, hebben veelal een koophuis en/of een partner met een baan en derhalve geen recht op bijstand of IOAW.
Deze groep verdwijnt dus van de RADAR (leuke woordspeling alhier).
Absoluut te ZOT voor woorden, in mijn omgeving betreft dit zomaar 10 tallen. Een groep die ALLES mogelijk heeft gemaakt in Nederland en nu tussen het wal en schip dreigen te vallen.

Ik moet in ieder geval binnenkort mijn prachtige woning te koop gaan zetten, mijn klassieke Porsche gaan verkopen en indien ik niet in een te dure woning terechtkom, dan haal ik wellicht mijn pensioen op eigen kosten. Mits de leeftijdsgrens hiervoor niet wederom wordt verhoogd.

Soms denk ik wel eens . . . had ik mijn hartinfarct maar niet overleefd.

HansMPL
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2017 10:34

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door HansMPL »

Vrijwel altijd in de commercie gewerkt. Via mijn netwerk in de afgelopen 2 jaar een aantal keren op gesprek geweest, dat dan wel: diegenen die je kennen willen je netwerk en/of willen je volledig op eigen risico laten beginnen, maw ze willen dat je zelf - ca 8 maanden je eigen loon - vóórinvesteert en dan, na gebleken effect willen ze je een percentage van de omzet geven.
Door te reageren op vacatures, wordt je niet eens uitgenodigd - ook al weten ze niet wat je wil verdienen.

Heb twee kinderen in de HR-business werken; zij geven al jaren aan "ach pa, wij hebben opdracht om iedereen met een leeftijd 5x, direct naast de stapel te leggen; je hebt totaal geen kans".

Tot zover klopt dat.


Aanvulling op vorige bericht: . . . en dan mag je dus 2,5 jaar overbruggen uit eigen vermogen; weer een ton weg uit mijn pensioenpotje. . . Ik vind het zeker ook niet leuk voor de jongere garde, maar die kunnen tenminste nog ìets veranderen aan hun toekomst. Gelukkig wel.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Als je in je 50-er jaren werkloos wordt dan val je uiteindelijk terug in de IAOW, waarbij ze niet kijken naar je vermogen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

nine-eleven schreef:O ja, dan komt nog het leukste.
Den Haag maar roepen "Het aantal werklozen daalt terwijl de bijstandsuitkeringen amper toenemen"
Ik zeg logisch !!
Een grote groep ouderen zijn aan het einde van de UWV uitkeringen gekomen, hebben veelal een koophuis en/of een partner met een baan en derhalve geen recht op bijstand of IOAW.
Deze groep verdwijnt dus van de RADAR (leuke woordspeling alhier).
Absoluut te ZOT voor woorden, in mijn omgeving betreft dit zomaar 10 tallen. Een groep die ALLES mogelijk heeft gemaakt in Nederland en nu tussen het wal en schip dreigen te vallen.
Waarom zouden mensen wiens partner werkt bijstand moeten kunnen trekken? Doe mij dan ook maar bijstand hoor, stop ik wel met werken..... :roll:

[offtopic passage verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mei 2017 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

nine-eleven schreef:Na 40 jaar hard te hebben gewerkt in bouwgerelateerde commercieel / adviserende functie, waarvan de laatste jaren met veel pijn en moeite van contract naar contract.
Nadat mijn laatste contract werd beeindigd kreeg ik 2 weken later een hartinfarct, met spoed afgevoerd en acuut geholpen, onderging ik 3 weken daarna alsnog een openhartoperatie.
Uiteindelijk een 'geluk bij een ongeluk' aangezien ik hierdoor 2 jaar in de ziektewet terecht kwam, maar wel weer100% (ondanks fikse hartschade) arbeidsgeschikt verklaard, dus ook ik solliciteer mijzelf 3 slagen in de rondte met het overbekende resultaat.

Nog een aantal maanden en dan houd mijn UWV uitkering op, en dan?
Het ziet er naar uit dat ik mijn eigen 'bijstand' moet gaan financieren, maar ik kan toch lastig met een dakpan onder m'n arm naar de bakker?
Afijn, ik ben met veel plannen bezig, varierend van illegaal in een recreatie woning gaan wonen (is nog een beetje betaalbaar) tot vertrekken naar bijvoorbeeld Spanje aangezien daar de woningen fors goedkoper zijn dan hier en waarschijnlijk de kosten voor levensonderhoud eveneens.

O ja, dan komt nog het leukste.
Den Haag maar roepen "Het aantal werklozen daalt terwijl de bijstandsuitkeringen amper toenemen"
Ik zeg logisch !!
Een grote groep ouderen zijn aan het einde van de UWV uitkeringen gekomen, hebben veelal een koophuis en/of een partner met een baan en derhalve geen recht op bijstand of IOAW.
Deze groep verdwijnt dus van de RADAR (leuke woordspeling alhier).
Absoluut te ZOT voor woorden, in mijn omgeving betreft dit zomaar 10 tallen. Een groep die ALLES mogelijk heeft gemaakt in Nederland en nu tussen het wal en schip dreigen te vallen.

Ik moet in ieder geval binnenkort mijn prachtige woning te koop gaan zetten, mijn klassieke Porsche gaan verkopen en indien ik niet in een te dure woning terechtkom, dan haal ik wellicht mijn pensioen op eigen kosten. Mits de leeftijdsgrens hiervoor niet wederom wordt verhoogd.

Soms denk ik wel eens . . . had ik mijn hartinfarct maar niet overleefd.




Waarom zou je dan geen recht hebben op IAOW als je werkloos bent geworden in je 50-er jaren?

nine-eleven
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2017 15:06

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door nine-eleven »

Julie4444 schreef: Waarom zouden mensen wiens partner werkt bijstand moeten kunnen trekken? Doe mij dan ook maar bijstand hoor, stop ik wel met werken..... :roll:
Misschien omdat zo iemand inmiddels al ruim 40 jaar heeft gewerkt en meer dan het zijne / hare aan de maatschappij heeft bijgedragen.
Zaken mogelijk hebben gemaakt (bijvoorbeeld VUT) waar zij zelf nooit van kunnen profiteren, misschien profiteren jouw ouders op dit moment wel van de VUT.
Is het dan teveel gevraagd dat dergelijke Nederlanders een klein handje worden geholpen om in ieder geval op een fatsoenlijke manier hun pensioengerechtigde leeftijd te mogen halen?
Iedereen die 'aanspoelt' op het Scheveningse strand die krijgt wel huisvesting, medische zorg, tandzorg, kleed- en zakgeld etc. etc. Begrijp mij niet verkeerd, echte vluchtelingen dienen te worden geholpen . . . maar waarom de eigen bevolking die ons sociale stelsel mogelijk hebben gemaakt niet?

En met die instelling van jou 'doe mij dan ook maar bijstand' kom je niet zo heel erg ver hoor !!
Enne . . . ik wil nog heel graag werken en in mijn eigen onderhoud voorzien.

[Offtopic bewering verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mei 2017 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door lijfrente »

@julie 4444 [Offtopic bewering verwijderd door moderatie]

De ouderen die ze als rijkste van de gemeenschap betiteld, hebben al vanaf 14 jaar gewerkt, en hun steentje aan de maatschappij bijgedragen.

[Offtopic bewering verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mei 2017 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Jullie4444 ... Ben je ouder of jonger dan 50? Omdat je meld dat je je punto'tje en huis dien te verkopen.

angelaanniek.ramakers
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:04
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door angelaanniek.ramakers »

Wat te denken van de participatiewet waarij bijstandsgerechtigden in ruil voor hun uitkering bij firmas als baanbrekers worden geplaatst om dozen in te pakken? Zestigplussers die dat dan na een ruim werkzaamleven nog moeten doen. Hier wordt iemand rijk van maar dat zijn niet degenen die daar tewerk worden gesteld. Moderne slavenarbeid is t. Ik hoop dat radar dit ook nog s onderzoekt. Wie verdient hier aan?

mary1957
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:45

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door mary1957 »

ik heb zelf 3,5 jaar gewerkeenbij UWV. De vestiging sloot wij werden werkeloos. Heb op de klantenservice gewerkt en moest dus klanten helpen met het gebruik van de werkmap en dat uitleggen.
Toen ik werkeloos werd, ik was toen 54 toen moest ik verplicht een cursus "hoe gebruik ik de werkmap" volgen, terwijl ik klanten verteld had hoe ze die moesten gebruiken. Hoezo geld over de balk gooien door UWV. Had zelf gelukkig binnen 4 maanden weer een nieuwe baan, waar ik nu nog steeds werk.

KleinNorbert
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:14
Locatie: Hoevelaken
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door KleinNorbert »

Huidige lapmiddelen lossen voor 50-plussers, maar ook anderen in bijstand of werkloosheid niets op: kosten 3,2 miljard. Politieke elite durft de discussie niet aan. Maar oplossing is kiezen voor het onvoorwaardelijk basisinkomen. Centraal Planbureau had het plan van de Vrijzinnige Partij onvolledig doorgerekend. Radar extra laat zien dat het uiteindelijk wel de enige vrijzinnige oplossing is voor een vast gelopen sociaal zekerheidsstelsel.

Joopevers
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2017 21:20

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Joopevers »

Ouderen

Hi antoinette
We kennen elkaar nog van tmoblie en ziggo
Ik was daar verantwoordelijk voor de klantenservice
Je bent toen tot grote ergernis van mijn baas bij ons gaan filmen en spreken met agents
Ik zag je programma over ouderen
Ik werk nu bij transcom in groningen en wij nemen veel werkeloze 55 plussers aan en anderen net een afstand tot de arbeidsmarkt
We hebben daar een speciaal team op zitten
Er werken bij ons 1200 mensen en nu 63 met een afstand tot de arbeidsmarkt
Ik zou er graag nog veel neer aannemen maar loop tegen veel weerstand aan bijde diverse instanties
Zou er graag met je over willen praten
Btw onze oudste medewerker is 73 !!

Hoor graag van je

Groet

Joop evers

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er komen steeds meer experimenten het basisinkomen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten ervan.

Gesloten