LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlanders kopen meer bij Chinese webshops

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Nederlanders kopen meer bij Chinese webshops

Ongelezen bericht door Radar »

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor 637 miljoen euro gekocht via buitenlandse webwinkels. Dat is bijna een kwart meer dan een jaar eerder. Er werd vooral meer gebruikgemaakt van Chinese webwinkels, aldus de Thuiswinkel Markt Monitor van onderzoeksbureau GfK. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL.

China wordt volgens Thuiswinkel.org 'steeds meer' omarmd. 'Hierbij gaat het vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Onlineplatformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun schier onuitputtelijke aanbod', aldus Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht

Bij welke Chinese webshops koop jij wel eens wat? En wat zijn jouw ervaringen?

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Nederlanders kopen meer bij Chinese webshops

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Ik koop al een paar jaar bij Chinese webshops. Meestal komt het product wel overeen met wat er op de website staat. Maar wees niet verbaasd als de werkelijkheid nét een tandje minder is dan wordt voorgespiegeld. Ik heb al vaak gehad dat achteraf de Action de zelfde spullen goedkoper had !
Grote / duurdere apparatuur heeft helemaal geen zin. Er komt een geschat bedrag aan belasting bij én 'behandelkosten' . Dan ben je écht de klos als het product niet werkt of je het retour wilt zenden . De belasting krijg je niet terug ! Het kost ook nog eens ontzettend veel tijd. Ik ben eens 60x aan het mailen geweest vanwege slechte video kabels. Alleen met hulp van een andere verkoper (!) kon ik op AliExpress een optie vinden voor support waarbij ik uiteindelijk uit coulance van AliExpress mijn geld terug kreeg. Dat koop ik dus nooit meer daar, maar gewoon in Nederland. Recent heb ik iets aan de hand gehad waarvoor ik 7 (!) keer via een chatfunctie alles heb uitgelegd [ ik heb de kopie van de meeste chats]. Men vond dat ik schandalig was behandeld door de verkoper. Hij zou zware straf krijgen en sancties... Niet dus. Probleem is nooit opgelost ! Ook heb ik een keer voor mijn vader een Telefoon van Asus besteld, op een 'Amerikaanse' website [ GEARBEST.COM]. Is dus gewoon een Chinees die veel in de USA verkoopt. Heb ik express de optie aangegeven 'levering uit de EU, Spanje' om bij een probleem het toestel retour te kunnen zenden. Bleek dat het via Hongarije aankwam [ nieuwe chinese 'zijde route']. Was defect. Mocht retour naar... ...China ! Niet dus. Uiteindelijk mocht ik het naar Spanje sturen - op eigen risico - ! Toen heb ik maar eerst op streetview naar dat adres gekeken. Een vervallen gebouw op een vrijwel verlaten industrie terrein bij Valencia... Het bedrijf stond bij de Spaanse 'kamer van koophandel' op naam van... ... een Chinees !!! De telefoon hebben we maar afgeschreven. Nooit meer 'GEARBEST.COM'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders kopen meer bij Chinese webshops

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is voor veel mensen nog eng om in China iets te bestellen, maar er zijn dus steeds meer mensen die het wel 'durven'. Veel webwinkels proberen de drempel ook lager te maken, met bijvoorbeeld een EU-magazijn, wat snelle levering betekent een geen risico op onverwachte invoerheffingen.

Maar, wat hierboven ook al is aangegeven, wordt het dan wel lastiger​ als er problemen zijn. Dat zelfde zul je trouwens ook hebben bij een gewone buitenlandse webwinkel. En bij een Nederlandse webwinkel is het ook vaak een stuk lastiger als er problemen zijn dan bij een goede 'stenen' winkel.

Ook kan de algemene kwaliteit nog wel tegenvallen. Het is toch vaak een beetje 'Action-kwaliteit', maar de prijs is e daar dan ook naar.

Gesloten