LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder geworden.

In de jaren 90 had je met 2000 gulden een goed salaris.
Nu heb je minimaal 2000 euro nog om rond te komen.

De rijen bij de voedselbank worden steeds langer.
Kortom: de Euro maakt ons kapot!
Laatst gewijzigd door Radar op 30 mei 2017 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Radar »

Beste Forumgebruikers,

De moderatie is overgegaan tot verwijdering van alle berichten - behalve de openingspost - uit dit topic, omdat veel reacties niet aan de gedragsregels voldeden.

Reacties op dit forum moeten te allen tijde aan de gedragsregels voldoen. Forumgebruikers riskeren een waarschuwing of verbanning wanneer berichten deze gedragsregels overtreden: https://radar.avrotros.nl/over/gedragsr ... orwaarden/

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door newmikey »

John van Drongelen schreef:Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder geworden.

De rijen bij de voedselbank worden steeds langer.
Kortom: de Euro maakt ons kapot!
Goed, we proberen het nogmaals...

In Nederland werd één van de eerste voedselbanken opgericht in 2002 door Sjaak en Clara Sies in Rotterdam (bron: wikipedia). Puur toeval dat dit gelijktijdig met de introductie vn de Euro plaatsvond. Blijkbaar was er dus al in het guldentijdperk de noodzaak tot oprichting van voedselbanken ontstaan. Sindsdien is alles duurder geworden.

[EDIT] Niet feitelijk statement verwijderd. (met dank aan Angel1978)
Laatst gewijzigd door newmikey op 30 mei 2017 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Radar,

Ik vind het wel raar,dat mijn Topic is veranderd.
Maar qua inhoud klopt het wel.
Alleen is de boodschap wat vriendelijker.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Berteman »

Noem dan eens land waar de afgelopen 15 jaar de prijzen niet zijn gestegen?

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door harkja »

Berteman schreef:Noem dan eens land waar de afgelopen 15 jaar de prijzen niet zijn gestegen?
De Lidl past in dit rijtje, hoewel dat een concurrent is van ons 8) Dus Germany :!:

mh73

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door mh73 »

harkja schreef:
Berteman schreef:Noem dan eens land waar de afgelopen 15 jaar de prijzen niet zijn gestegen?
De Lidl past in dit rijtje, hoewel dat een concurrent is van ons 8) Dus Germany :!:
Niet waar. Ik betaalde daar een jaar of wat geleden nog € 0,69 voor mijn cola en nu € 0,89.

mh73

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ben trouwens heel benieuwd naar een overzicht met prijsstijgingen van de TS. En de ontwikkeling van de gemiddelde inkomens.
Dat overzicht begint natuurlijk al ruim voor de invoering van de euro, zodat er een eerlijk beeld ontstaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat overzicht stond al in de verwijderde berichten. Komt er op neer dat de prijzen de afgelopen twintig jaar veel minder snel zijn gestegen dan in de twintig jaar daarvoor. En dat de gemiddelde inkomens sneller zijn gestegen dan de prijzen.

(Je kunt trouwens ook precies de tegenovergestelde conclusie trekken. Het gaat zo goed met het land, dat er tegenwoordig zo veel eten wordt geproduceerd, en over blijft dat (bijna) over de datum is, dat ze daar veel meer voedselbanken mee van eten kunnen voorzien.)

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Nederland moet uit de Europese Unie stappen!
Desnoods samen met Engeland een verbond sluiten.

Ik bedoelde met de oorspronkelijke Topic,dat de Euro in de Europese Unie ons kapot maakt
Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Mucha. We moeten niets. Alleen ademhalen en eten/drinken :lol:

Bij de invoering was de koers Dfl 2,20 / Euro. Jaren later werd er bekend dat dit eigenlijk Dfl. 2 / Euro had moeten zijn [ ongeveer * ]. Daar kwam bij dat winkeliers die koers te lastig vonden. Dus werd Dfl. 2 één euro. Had je Dfl. 100 geruild tegen de juiste koers, dan had je er € 50 [ 100/2] voor gekregen. Nu kreeg je maar 100/2.2= € 45,45 voor. De Nederlanders waren dus direct al [ 50/45.45 ] ; 10% van hun vermogen kwijt, alleen al door de foute koers.

Vervolgens koop je een telefoon die eerst Dfl. 100 was, maar nu € 50 kost. Dan betaalde je dus in werkelijkheid geen Dfl 100 , maar Dfl 110 voor vanwege het afronden van de koers. Met de foutieve koers er ook bij, betaalde je 20 % meer dan de dag ervoor !

Niet zo lang geleden heeft Ruud Lubbers [?, niet 100% zeker ; een CDA man uit die tijd] op de radio verteld bij een interview dat het de bedoeling was om met de euro de welvaart te herverdelen tussen noord- en zuid- europa. Klap één was met de wisselkoers. De laatste klap is het kunstmatig laag houden van de rente zodat de zuidelijke lidstaten goedkoop kunnen lenen. Onze pensioenfondsen halen met die lage rente hun dekkingsgraad niet en moeten korten op de pensioenen; verdere herverdeling. Maar ik moet wel zeggen dat die 10, 20 of 30% korting op de pensioenen hier, niets is in vergelijking met de korting op de pensioenen in Griekenland die nu al rond de 65% liggen[ 2015 max 51% **. Dat zijn netto kortingen. Bij ons is het een lagere / ontbreken van indexering [ prijs compensatie].

* Blijkt minder, slechts 13% te zijn "Fair value of euro by Country ";
https://www.ftm.nl/artikelen/red-europa ... ro?share=1

* *Pagina 16 , Fig.3 http://www.europar ... 468_EN.pdf

stofzuigertje

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vele producten zijn juist goedkoper geworden.

In de Gulden tijd was wasmachine f795,- met maar 800 toeren normaal....nu is een 1400 toeren voor €298,- leverbaar.....

Ook de TV, de glasbak was ooit duurder dan platte nu.

En de Computer waarop je dit stuk schreef, vroeger dure Desktop, nu als laptop goedkoper......

Ja, niet alles is duurder geworden.
Het is maar net wat je nodig hebt.

De groente, ja die wel maar dan word mijn tuintje als hobby nu meer rendabel dan vroeger!

Vele dingen duurder maar beslist niet alles!

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

stofzuigertje schreef:Vele producten zijn juist goedkoper geworden.In de Gulden tijd was wasmachine f795,- met maar 800 toeren normaal....nu is een 1400 toeren voor €298,- leverbaar.....Ook de TV, de glasbak was ooit duurder dan platte nu.En de Computer waarop je dit stuk schreef, vroeger dure Desktop, nu als laptop goedkoper......Ja, niet alles is duurder geworden.Het is maar net wat je nodig hebt.De groente, ja die wel maar dan word mijn tuintje als hobby nu meer rendabel dan vroeger!Vele dingen duurder maar beslist niet alles!
Ik kocht in november 2004 een nieuwe 'beeldbuis TV' van wel 32" [82cm] voor €1790. Daar wilde ik minimaal 15 jaar mee doen... In 2011 kocht ik echter
een [overjarig model] Panasonic Plasma van 40" voor... € 450, voormalig topmodel...

Dus het goedkoper worden van elektronica is niet verbonden met de euro. Door technische ontwikkelingen [ oa robots] en schaalvergroting [ er zijn nog maar 3 fabrieken in de wereld die TV schermen maken ] dalen de prijzen enorm. Dat is dus een bijwerking van globalisering.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wasmachines van vroeger gingen minder snel stuk. En je kon ze nog zelf repareren.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Geen idee. De indesit die wij hebben van Dfl. 399 is al 17jr oud...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door olaf79 »

John van Drongelen schreef:Nederland moet uit de Europese Unie stappen!
Desnoods samen met Engeland een verbond sluiten.

Ik bedoelde met de oorspronkelijke Topic,dat de Euro in de Europese Unie ons kapot maakt
Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe.
Wat is er dan kapot? Zal ik u een paar feitjes geven?

- Nederlandse Kinderen het gelukkigste ter wereld (bron UNICEF)
- Nederlandse Ouders het gelukkigst ter wereld (bron UNICEF)
- Nederlands zorg stelsel beste van Europa
- Ouderen rijkste sinds ooit


Etc...

Wat is er kapot???

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

olaf79 schreef:
John van Drongelen schreef:Nederland moet uit de Europese Unie stappen! Desnoods samen met Engeland een verbond sluiten.Ik bedoelde met de oorspronkelijke Topic,dat de Euro in de Europese Unie ons kapot maakt Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe.
Wat is er dan kapot? Zal ik u een paar feitjes geven?
- Nederlandse Kinderen het gelukkigste ter wereld (bron UNICEF)
- Nederlandse Ouders het gelukkigst ter wereld (bron UNICEF)
- Nederlands zorg stelsel beste van Europa
- Ouderen rijkste sinds ooit
Etc... Wat is er kapot???
Zónder de EU ;
- zouden de Nederlandse Kinderen ruim denkender worden, omdat ze door meer vakanties met meer culturen in aanraking
zouden komen;
- zouden Nederlands ouders geen tijd hoeven te besteden aan de crises om/in/met de EU, die tijd konden ze extra aan hun
kinderen besteden;
- zou Nederlandse zorgstelsel het beste zijn ter wereld;
- iedereen rijker zijn dan ooit...

Én onze Staatsschuld zou niet zijn geëxplodeerd ...
In 2001 was de staatsschuld 227 miljard euro, binnen een paar jaar liep de schuld hard op onder het kabinet Balkenende & Bos. Mede door de redding van de banken en de kredietcrisis liep de staatschuld in 2009 tot 350 miljard euro op. Eind 2013 zal de staatsschuld van Nedeland zijn opgelopen tot 434 miljard euro. In 2013 heeft de overheid voor de vierde op achtereenvolgende jaar een begrotingstekort. Het begrotingstekort is hoger dan 3% van het BBP. En dit is niet conform de norm die is afgesproken in Europa.
http://www.destaatsschuldmeter.nl/

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dan_Veluwe schreef: - zouden Nederlands ouders geen tijd hoeven te besteden aan de crises om/in/met de EU, die tijd konden ze extra aan hun kinderen besteden;
Je maakt reizen ingewikkelder en daardoor zou je meer landen kunnen zien? Leg eens uit.
Dan_Veluwe schreef: - zou Nederlandse zorgstelsel het beste zijn ter wereld;
Dat is het al zo'n beetje. Waar is het zorgstelsel over de hele linie substantieel beter en goedkoper?

Dan_Veluwe schreef: - iedereen rijker zijn dan ooit...
Leg eens uit. Wat voor unieke producten kunnen wij exporteren om rijker te worden? Aardgas?
Dan_Veluwe schreef: Én onze Staatsschuld zou niet zijn geëxplodeerd ...
Onzin. DIe is hoger geworden omdat we jaren op te grote voet hebben geleefd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door sjohie »

Hmm, waarom zouden de makers van die site destaatsschuldmeter.nl deze niet laten terugtellen, nu we dit jaar een meevaller hebben van ~8 miljard (0,2% bbp)? Helemaal omdat dit tot aan 2021 zo lijkt te blijven, dan is het zelfs 1,3% van het bbp.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Sinds de invoering van de Euro is vrijwel alles duurder

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Iets wat ook flink duurder is geworden,is de prijs van benzine.
In 1989 kocht ik mijn 1e scooter en betaalde ik Fl 1,60 voor een liter.
Nu betaal ik €1,60.

Is er een tekort aan olie?
Of is de auto een melkkoe?

Gesloten