LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door bibi789 »

hänschen klein schreef:
chrisd1 schreef:
bibi789 schreef:Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in prijs en kwaliteit tussen een ProNorm Classic en Hacker Classic keuken? Mij is namelijk een keuken verkocht, die een Pronorm Classic zou zijn
Waarom staat hier niet gewoon: mij is een Pronorm Classic keuken verkocht??
Soms ziet men de grote lijn even niet helemaal duidelijk, maar lees de titel van deze topic nog eens opnieuw ... :idea:
Zoiets wilde ik ook zeggen maar bij nader inzien bedoelt hij t volgens mij taalkundig. En daar was al op gereageerd ;-)

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

Het ABS32 of ABS38 heeft betrekking op de dikte van het werkblad. Er zit verschil in hoogte tussen de kasten van Hacker of Pronorm. Beetje afhankelijk van de DMG formule worden deze verwoord naar lijnen. Lijn 500 is bijvoorbeeld Hacker, Lijn 700 Pronorm enz enz. Kan zijn dat de gekozen fronten niet leverbaar waren voor de Hacker keuken maar wel voor de Pronorm. De Pronorm is ook vaak een marge/budgetverhaal. Mocht er niet over merken gesproken zijn is het voor de verkoper een escape om een Pronormkeuken te bestellen omdat deze wat beter in de marge zitten

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@IkWeetVeel

Bent u uit 'het vak'? Uw opmerking zou dus kunnen aangeven/betekenen, dat, alhoewel de vraagsteller een Pronorm-keuken bestelde en een Häcker-keuken bevestigd, de kans had gelopen bij de daadwerkelijke levering een mix van delen van meerdere DMG-leveranciers had kunnen krijgen, want niet de keuken van de klant, maar de inkoopprijzen voor DMG en hun logistic bepalen (volgens u), het eindproduct. Waarschijn lojk is dat bij BMW óók zo, maar in dit speciale geval had TS al herkend, dat de keukens niet identisch zijn. Bij bestelling van een BMW zou géén klant een afwijkende uitvoering accepteren, maar in de keukenbranche is dat klaarblijkelijk geen probleem?

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

@hanschen klein,

ik ben inderdaad vele jaren verkoper van keukens geweest. Bij verkoop van een keuken komen bij het kastenwerk vaak geen merken naar voren waardoor de verkoper flexibel is om met marges te spelen. Heeft hij teveel korting gegeven kan een overstap naar een ander merk de boel redden. Immers iedere leverancier heeft wel een hoogglans witte keuken oid waardoor een aanpassing vaak niet opvalt. Het mixen van 2 keukens is iets lastiger daar de verschillende merken ook verschillende hoogtes van kasten hanteren. Zo zit een Pronorm op kasthoogte 70.4 en Hacker op 75 dacht ik. Omdat de klant wel vaak een voorkeur van werkhoogte heeft is de dikte van het blad zo aangepast. Doe ook nog even 5 cm bij de plint op en je bent er.

Zoals ik het lees is het werkblad 0.6 cm dikker gemaakt en zou het mij niet verbazen als de plint 5 cm hoger is gemaakt om het verschil niet te laten opvallen.
Je zou je erover verbazen hoe weinig mensen hier op letten. En anders is het verhaal van de verkoper plausibel genoeg om de wijziging te rechtvaardigen.

Kortom gokt de verkoper vaak op de onwetendheid van de klant. Je koopt een witte keuken en die krijg je. Hij ziet er van buiten uit als een BMW, alleen de motor is een Volkswagen. Dit wil overigens niet zeggen dat het ene merk beter is, maar anders.

Ik ben overigens niet meer werkzaam in de keukens

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@IkWeetVeel
Bedankt voor uw inkijkjes.
Ik heb van de Consumentenbond begrepen, dat zij het niet voor elkaar hebben gekregen om de Algemene Voorwaarden voor o.a. de keukenbranche klantvriendelijker aan te passen, waaronder de wens van een bedenktijd. M.i. zijn AV-verplichtingen die keukenleveranciers aangaan bij de verkoop van een keuken verplichtend. De consument kan daarentegen m.i. nog veranderingen aanbrengen in een AV-passage en heeft ook recht op zijn gestelde eisen, wanneer de verkoper de opdracht mede ondertekende.

VRAAG: Heeft u ooit in uw loopbaan met klanten te maken gehad die eigen inkoopvoorwaarden (afwijkende voorwaarden) op de opdracht hadden geschreven? Dat kan een veranderde aanbetaling betreffen, een vaste levertijd, het noemen van het keukenmerk of iets dergelijks. M.a.w. als klant kan men toch nog zèlf invloed nemen alvorens te tekenen. Heeft u eventueel nog andere voorbeelden? Bij de Consumentenbond wordt de mogelijkheid van een beperkte aanpassing door de klant nergens bevestigd, maar ook nergens ontkend.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@bibi789

Ik heb inmiddels een 'grijze lijst' gevonden, waarmee u uit uw contract kunt komen. Zie punt c:

http://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaa ... jze-lijst/

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:@bibi789

Ik heb inmiddels een 'grijze lijst' gevonden, waarmee u uit uw contract kunt komen. Zie punt c:

http://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaa ... jze-lijst/
Staat er een dergelijk beding in de bij het door TS gesloten contract horende AV dan?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:@bibi789

Ik heb inmiddels een 'grijze lijst' gevonden, waarmee u uit uw contract kunt komen. Zie punt c:

http://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaa ... jze-lijst/
Staat er een dergelijk beding in de bij het door TS gesloten contract horende AV dan?
Dat moet haast wel, wanneer TS voor een ontbinding zelfs de rechtsbijstandsverzekering moet inschakelen.
Nee, het is bovendien niet duidelijk of de keuken vóór of nà de overname door DMG werd gekocht en welke voorwaarden uiteindelijk gelden.

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:@bibi789

Ik heb inmiddels een 'grijze lijst' gevonden, waarmee u uit uw contract kunt komen. Zie punt c:

http://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaa ... jze-lijst/
Staat er een dergelijk beding in de bij het door TS gesloten contract horende AV dan?
Dat moet haast wel, wanneer TS voor een ontbinding zelfs de rechtsbijstandsverzekering moet inschakelen.
Nee, het is bovendien niet duidelijk of de keuken vóór of nà de overname door DMG werd gekocht en welke voorwaarden uiteindelijk gelden.
De logica van je eerste zin ontgaat me. Wil je eens toelichten waarom die clausule in de AV zou moeten staan? Er geldt maar één set voorwaarden: degene die (mits op de juiste wijze kenbaar gemaakt) bij het getekende contract horen. Eventuele overnames doen daar niets aan af.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

TS heeft aangegeven, dat er een rechtshulp bij gehaald moest worden, waaruit ik afleid (aaname), dat de huidige verkoper het contract niet wilde ontbinden en derhalve op de (toen) geldende voorwaarden moet hebben gewezen. Misschien kan Tsdit nog eens toelichten?

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:TS heeft aangegeven, dat er een rechtshulp bij gehaald moest worden, waaruit ik afleid (aaname), dat de huidige verkoper het contract niet wilde ontbinden en derhalve op de (toen) geldende voorwaarden moet hebben gewezen. Misschien kan Ts dit nog eens toelichten?
Maar hoe het bovenstaande leidt tot het onderstaande is mij een raadsel. Iets te veel willekeurige puntjes aan elkaar verbonden, denk ik.
hänschen klein schreef:@bibi789
Ik heb inmiddels een 'grijze lijst' gevonden, waarmee u uit uw contract kunt komen. Zie punt c:
http://www.wetrecht.nl/algemene-voorwaa ... jze-lijst/

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:@IkWeetVeel
Bedankt voor uw inkijkjes.
Ik heb van de Consumentenbond begrepen, dat zij het niet voor elkaar hebben gekregen om de Algemene Voorwaarden voor o.a. de keukenbranche klantvriendelijker aan te passen, waaronder de wens van een bedenktijd. M.i. zijn AV-verplichtingen die keukenleveranciers aangaan bij de verkoop van een keuken verplichtend. De consument kan daarentegen m.i. nog veranderingen aanbrengen in een AV-passage en heeft ook recht op zijn gestelde eisen, wanneer de verkoper de opdracht mede ondertekende.

VRAAG: Heeft u ooit in uw loopbaan met klanten te maken gehad die eigen inkoopvoorwaarden (afwijkende voorwaarden) op de opdracht hadden geschreven? Dat kan een veranderde aanbetaling betreffen, een vaste levertijd, het noemen van het keukenmerk of iets dergelijks. M.a.w. als klant kan men toch nog zèlf invloed nemen alvorens te tekenen. Heeft u eventueel nog andere voorbeelden? Bij de Consumentenbond wordt de mogelijkheid van een beperkte aanpassing door de klant nergens bevestigd, maar ook nergens ontkend.
Uiteraard heb je weleens te maken met "afwijkende" voorwaarden. Hierbij moet je wel de nuance houden dat deze voorwaarden alleen aangegaan worden als de winkel er heil in ziet. Een aangepaste aanbetaling is vrijwel nooit een probleem. Of de winkel nou 15% of 500 euro binnen heeft, binnen is binnen. Een deel achteraf betalen? Ook dat mag vaak. Zelfs volgens het CBW. De winkel gokt op een volledige betaling vooraf, maar als er 1000 euro ingehouden blijft om te betalen bij oplevering van de keuken is dat vaak geen probleem.

Een klant is vrijwel nooit op de hoogte van merken van kasten. Probeer op internet maar eens een prijs te vinden van een inbouwkast in de keuken. Dat is het schimmige deel en biedt de winkel mogelijkheden. Klanten letten over het algemeen niet op hoogtes van kasten. Hoop die de TS moet hebben is een eerste contract waarop de kasthoogte van Hacker staat en een wijziging naar een andere kasthoogte (en dus leverancier) op de opleverbon. Anders heeft TS getekend voor een Pronorm en is het lastig om iets anders hard te maken.

Weet dat je als klant altijd verliest. Ik hoor vaak genoeg om me heen van mensen dat ze de keukenwinkel waar zij gekocht hebben een loer hebben gedraaid. Of dat ze een korting hebben bedongen die geweldig is geweest. Dit is NOOIT het geval. De winkel bepaalt de prijs en dus de korting. Ik heb keukens gezien van 25000 euro die aangeboden zouden zijn voor 9000 euro. Laat me een droom verstoren, die keuken is geen 25000 euro, ook niet als de verkoper deze exact voor je heeft uitgerekend. Een verkoper blaast bij een keuken makkelijk 30% lucht in de order om deze vervolgens als korting aan te bieden. Vandaar dat de abnormale kortingen in de keukenbranche zo kenmerkend zijn. Je kan niet vergelijken en met 30% lucht in de order is 50% korting zo gegeven....

Moneyman
Berichten: 29992
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

En zo blijft dat slechte imago van de keukenbranche vanzelf in stand...

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

De consument heeft het zelf veroorzaakt door niet meer te kijken naar kwaliteit maar naar de prijs. De keukenbranche speelt hier handig op in door met kortingspercentages te smijten om de klant te binden. Verkopers worden getraind om de klant te binden, niet om de keuken uitgebreid te adviseren. Dat de korting een sigaar uit eigen doos is is niets exclusiefs voor de keukenbranche. Er zijn tal van andere voorbeelden. Neem de BTW-actie van de Mediamarkt. Enkele weken ervoor gaan de prijzen omhoog om de actie betaalbaar te houden.

Ik ben van mening dat internet een hoop leed veroorzaakt heeft. Klanten laten zich in winkels deskundig adviseren om vervolgens op internet te bestellen. Hierdoor spelen winkels daarop in. " als u vandaag beslist, krijgt u......." Heb ooit een keuken verkocht zien worden met 70% korting met een marge in de plus. De consument kent de kastprijs niet, of de winkel hanteert kastprijzen van duurdere merken om over te stappen op een goedkoper alternatief naar mate de korting stijgt. Zie TS.

Ik ben van mening dat als klanten terug gaan naar de basis er een hoop van dit soort praktijken verdwijnt. Een product kost nou eenmaal geld. Als we dat accepteren zullen we zien dat winkels niet meer zullen stunten om de klant te binden en zien we een product uitgeleverd worden dat de klant gekocht denkt te hebben.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@IkWeetVeel, maar ik weet bijna niets over deze branche ...

Het is dus de vraag hoe de consument een keuken of bij voorbeeld een matras of een badkamer moet beoordelen? Een 'wijzer' of 'finder' op het internet is nooit onafhankelijk, wordt ter beschikking gesteld door grote producenten resp. geselecteerde groepen uit de branche die weliswaar véél informatie verzamelen en geven, maar niet compleet en al helemaal niet neutraal bij de antwoorden zijn.

M.a.w. zoals bij de TS, blijft het een buikgevoel of een prijskwestie, maar uw informatie is hoog-interessant. Graag méér!

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

Gezond verstand zou een goede raadgever kunnen zijn. Montage 1 euro (Normaal ongeveer 1500 euro), hele keukens half geld (50!% korting op een keuken. 5 gratis Apparaten (gemiddelde apparatenset is 5000 euro).

Bedden : 2 halen 1 betalen (50% korting) Een vriend van mij werkt bij Beter Bed. Deze firma heeft al vanaf 2006 onafgebroken de actie 2e matras gratis. Verkopers moeten iedere week roepen dat de actie deze week eindigt en de klant dus nu moet beslissen anders lopen ze de actie mis. 2 keer per jaar is de Arendal van Karlsson ( een verkapt huismerk van Beter Bed) allen nu voor 999 inclusief topdekmatras. Wat denken jullie wat dit bed de rest van het jaar kost? Juist, ook 999 euro. Ze hebben ooit een week getracht de actie te stoppen waarna de verkoop instortte. De verkoper had immers geen tools meer om de verkoop er die dag door te drukken. Overigens kan je bovenop de actie 2 halen 1 betalen ook nog 15% extra korting bedingen.

Mijn advies zou zijn: BLIJF WEG BIJ DIT SOORT WINKELS. Of ga er alleen naar binnen om een verkoper die zijn eigen verhaal vaak ook nog gelooft omdat ze gehersenspoeld zijn door een onkundige rayonmanager ff lekker aan de gang te houden. Levert vaak leuke situaties op van geirriteerde verkopers. Want ze zullen altijd netjes blijven.

Kijk eens bij winkels waar ze na de eerste nee niet meteen de prijs laten zakken met 10 of 20% om je vandaag een keuken of bed te verkopen. Want hey, ik vind u zo een leuke klant.....zucht.

Kan ik je verder nog ergens wijzer in maken?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@IkWeetVeel ... nou en of kunt mij en alle keukenkopers wijzer maken, maar ik zou dan liever niet deze topic als vehicle gebruiken, want dan zijn we off-topic bezig en lopen de kans dat de redactie alles weer weghaalt.

Ik start straks een topic sàmen met u. Ik 'speel' daarin de keukenkoper en u geeft mij neutraal advies. Goed idee?
Pas op ... het kan uiteindelijk wel erg druk worden op deze nieuwe topic "uw keukenadvieswinkel"!

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

Kom maar op haha

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door hänschen klein »

IkWeetVeel schreef:Kom maar op haha
Dan starten we met uw OK, vandaag een nieuwe topic met de titel:

Keukenadvies. Hoe pakt ik het aanschaffen van een nieuwe keuken optimaal aan?

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: ProNorm gekocht, blijkt Hacker Classic-keuken te zijn

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

ik heb er al een gestart

Gesloten