LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Sinds enige maanden ben ik de trotse papa van onze lieve dochter. Wij gaan vaak met de meid op stap, en uiteraard wil er dan nog wel eens een luier wissel plaats vinden.

Wat mij op valt is dat er zeer weinig goede verschoonplaatsen zijn, en waar ik me vooral aan stoor, deze zijn bijna altijd alleen in de dames toiletten te vinden. Nogal vreemd dat ik als man met mijn baby naar de dames toiletten moet om de luier te verwisselen. Veel dames kijken ook nogal vreemd op, wat doet die vent in ons toilet, alsof papa's geen luiers verschonen en dit alleen door mama's gedaan wordt.

Daarom zou ik pleiten voor het maken van verschoon faciliteiten in zowel mannen als vrouwentoiletten zodat dit soort ietwat beschamende situaties niet voor komen.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jun 2017 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Mucha

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat u kunt doen is de plaatsen aanschrijven waar u niet terecht kunt. Of een brief naar Den Haag sturen en vragen om een verplichting. Europees gezien zijn er al wetten omtrent gescheiden toiletten, wie weet komt er ook een verplichting op verschoningsruimtes.

Maar verwacht niet direct wonderen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door crazyme »

Dus omdat u last heeft van valse schaamte moet heel Nederland zijn toiletruimten maar gaan verbouwen ?

Daarbij : luiers verschonen is vrouwenwerk, dus geniet van het excuus wat u kunt gebruiken.
;-)

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik zou er eigenlijk en letterlijk 'schijt' aan hebben ... is een vrouwenprobleem!

Voordat u dit probleem kunt veranderen bent u tenminste opa.

U kunt nog naar Zuid-Duitsland gaan, waar Lidl een model-supermarkt heeft neergezet met een gemeenschappelijke Wickel-ruimte en separate toiletten voor Männer, Frauen en Rollstuhlfahrer/Behinderten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:Dus omdat u last heeft van valse schaamte moet heel Nederland zijn toiletruimten maar gaan verbouwen ?
Ik schaam mij totaal niet voor het verzorgen van mijn kindje. Het zijn de dames die er een probleem van maken, dat leidt bij mij niet tot schaamte maar ergernis.
Daarbij : luiers verschonen is vrouwenwerk, dus geniet van het excuus wat u kunt gebruiken.
;-)
Stereotyp en daar heb ik een hekel aan. Ben een moderne papa en wij delen de zorg taken. Niet pietje preciesje, maar gewoon beide ouders doen wat ze kunnen.

In veel gevallen betreft het een toilet met enge trap naar boven, vooral restaurants hebben daar een handje van. Mijn vrouw durft daar met de kleine niet op. Liever dat ik het doe als dat ze van de trap af donderen, dat zou echt vreselijk zijn.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door olaf79 »

hänschen klein schreef:Ik zou er eigenlijk en letterlijk 'schijt' aan hebben ... is een vrouwenprobleem!

Voordat u dit probleem kunt veranderen bent u tenminste opa.
Ik hoor meer papa's die zich er groen en geel aan ergeren
U kunt nog naar Zuid-Duitsland gaan, waar Lidl een model-supermarkt heeft neergezet met een gemeenschappelijke Wickel-ruimte en separate toiletten voor Männer, Frauen en Rollstuhlfahrer/Behinderten.
Sommige bedrijven hebben het wel voor elkaar. Ikea heeft in zowel mannen als vrouwentoilet prima faciliteiten voor het verschonen van babies, andere hebben soms een algemeen invalide toilet waar het kan. Het kan dus wel, maar is een kwestie van willen en van het doorbreken van vooroordelen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb zelf 2 kinderen en ik heb precies hetzelfde! Alleen ik stap gewoon in de vrouwen wc waar de voorzieningen zijn. Als ze nou eens {sommige hebben dat al} aparte ruimte maken dan is er geen gezeur. Mijn ervaring is eigenlijk dat ik geen gezeik krijg op de vrouwen wc maar een leuke praatje of een leuke glimlach :wink: . Maar ik zelf vind het niet fijn dat ik de privacy van de vrouwen wc moet verstoren omdat de ondernemer niet de juiste faciliteiten heeft.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door crazyme »

We moeten de toiletten gewoon gender-neutraal maken. Problem solved.
Iedereen mag plassen op toilet 1 of 2 ipv m of v.

Van de zotte dat vrouwen in de rij staan te wachten voor het toilet terwijl die van de heren ongebruikt blijft.

In restaurants kan dat prima.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door kweenie »

Het komt volgens mij ook wel regelmatig voor dat er ook bij de heren verschoonplekken zijn, of dat die bijvoorbeeld in de gehandicapten WC is, omdat die sowieso wat ruimer zijn. En anders zullen de dames het snel genoeg begrijpen waarom je dat bent, als je met je baby/kind de wc binnenloopt.

Maar het is nog steeds zo dat er vaker door vrouwen wordt verschoond dan door mannen. Je kunt natuurlijk ook in het vervolg de gelegenheden die je bezoekt hierop selecteren. Geen verschoonplek? Dan kom je daar niet weer.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

crazyme schreef:We moeten de toiletten gewoon gender-neutraal maken. Problem solved.
Iedereen mag plassen op toilet 1 of 2 ipv m of v.

Van de zotte dat vrouwen in de rij staan te wachten voor het toilet terwijl die van de heren ongebruikt blijft.

In restaurants kan dat prima.
Dit hebben we te danken aan Europa. Er is een verplichting op gescheiden wc's.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Het komt volgens mij ook wel regelmatig voor dat er ook bij de heren verschoonplekken zijn, of dat die bijvoorbeeld in de gehandicapten WC is, omdat die sowieso wat ruimer zijn. En anders zullen de dames het snel genoeg begrijpen waarom je dat bent, als je met je baby/kind de wc binnenloopt.
Inderdaad vaak in gehandicaptentoiletten. Alleen in restaurants vaak op een klein hokje ergens bovenaan een enge trap. En daar sta je dan met je baby tussen de dames. Ik krijg tot nu toe geen nare opmerkingen maar wel rare blikken. Alsof papa zijn kindje niet mag verzorgen. Wat een rare ouderwetse gedachten kunnen mensen soms hebben.
Maar het is nog steeds zo dat er vaker door vrouwen wordt verschoond dan door mannen. Je kunt natuurlijk ook in het vervolg de gelegenheden die je bezoekt hierop selecteren. Geen verschoonplek? Dan kom je daar niet weer.
Ik weet niet, heb dat niet onderzocht, maar hoor van de papa's om me heen dat ze het heel normaal vinden dat zij dat ook doen. Vooraf selecteren is niet echt mijn ding. Ik ga ergens heen omdat ik het er gezellig vindt of lekker eten kan krijgen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door lijfrente »

crazyme schreef:We moeten de toiletten gewoon gender-neutraal maken. Problem solved.
Iedereen mag plassen op toilet 1 of 2 ipv m of v.

Van de zotte dat vrouwen in de rij staan te wachten voor het toilet terwijl die van de heren ongebruikt blijft.

In restaurants kan dat prima.
Geëmancipeerde vrouwen lopen dan langs de mannen en gebruiken de herentoilet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:We moeten de toiletten gewoon gender-neutraal maken. Problem solved.
Iedereen mag plassen op toilet 1 of 2 ipv m of v.

Van de zotte dat vrouwen in de rij staan te wachten voor het toilet terwijl die van de heren ongebruikt blijft.

In restaurants kan dat prima.
Opzich een oplossing. Dan wel de pisbakken verwijderen. dat zijn sowieso ondingen met gebrek voor elk gevoel van privacy.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door lijfrente »

olaf79 schreef:
crazyme schreef:We moeten de toiletten gewoon gender-neutraal maken. Problem solved.
Iedereen mag plassen op toilet 1 of 2 ipv m of v.

Van de zotte dat vrouwen in de rij staan te wachten voor het toilet terwijl die van de heren ongebruikt blijft.

In restaurants kan dat prima.
Opzich een oplossing. Dan wel de pisbakken verwijderen. dat zijn sowieso ondingen met gebrek voor elk gevoel van privacy.
Blijkbaar doe je niet aan (team) sport!
Daar sta je namelijk poedel naakt naast elkaar, zover de privacy.

Op vaderdag zo'n probleem maken. lol:

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door BL2 »

Vind wel dat ze wat aan enge trappen moeten doen.......

Verder zag ik bij toeval een geheel nieuw unisex toilet op NS station Haarlem, met prachtige verschoonruimte compleet met mooi verschoonkussen en vrolijke aankleding. NS geeft daarbij dus het goede voorbeeld.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door olaf79 »

lijfrente schreef: Blijkbaar doe je niet aan (team) sport!
Daar sta je namelijk poedel naakt naast elkaar, zover de privacy.

Op vaderdag zo'n probleem maken. lol:
Ik weet niet aan welke teamsport jij doet, maar ik heb mensen nog nooit naakt zien sporten :)

Je bedoelt natuurlijk het douchen. Tsja, dat is eigenlijk ook een vreemde gewoonte. Maar het gaat om gemengde sekse toiletten. Moeten vrouwen naar al die plassende piemels staan kijken? LIjkt me niet zo fris en ook niet erg handig voor de acceptatie van unisex toiletten.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door BL2 »

olaf79 schreef:Je bedoelt natuurlijk het douchen. Tsja, dat is eigenlijk ook een vreemde gewoonte
Wat een preutsheid ten top, dat je nog een dochter hebt weten te maken :D
Toch wel met de kleren aan, en het licht uit hé........
Nog nooit in een sauna of op het naaktstrand geweest, er is nog heel wat te ontdekken :D

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

NeoDutchio schreef:
crazyme schreef:We moeten de toiletten gewoon gender-neutraal maken. Problem solved.
Iedereen mag plassen op toilet 1 of 2 ipv m of v.

Van de zotte dat vrouwen in de rij staan te wachten voor het toilet terwijl die van de heren ongebruikt blijft.

In restaurants kan dat prima.
Dit hebben we te danken aan Europa. Er is een verplichting op gescheiden wc's.
Onzin. We hadden al gescheiden toiletten voordat de EU bestond (PS: Europa is een werelddeel, dat veel groter is de EU).

En zorgt die zogenaamde verplichting er dan ook voor dat je in de heel veel andere ook gescheiden wc's hebt?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen verschoonplaatsen baby's in mannentoilet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef: Daarom zou ik pleiten voor het maken van verschoon faciliteiten in zowel mannen als vrouwentoiletten zodat dit soort ietwat beschamende situaties niet voor komen.
Ja, meer regeltjes die de kosten voor ondernemers verhogen!

In de praktijk zal het aantal mannen dat een kind verschoont (veel) minder zijn dan het aantal vrouwen dat dat doet. Dan zou je voor die enkele man de herentoiletten moeten gaan verbouwen. Hoogstens interessant voor loodgieters en installateurs, die weer een hoop leuke klussen er bij krijgen.

En verder: een echte kerel laat zich toch niet weerhouden door zo'n bordje ""Dames" op de deur als zijn kind een schone luier moet hebben??

Gesloten