LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon - Bonusplan en Koersplan

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
camkruis
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2017 12:16

Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door camkruis »

Ik heb al 25 jaar een bonus- en koersplan bij Aegon (voorheen Spaarbeleg) lopen. Deze keren over 10 jaar (op mijn 60e) uit. Enige maanden geleden stuurden ze een brief dat het wellicht beter was om ze meteen af te kopen, omdat in de toekomst het rendement tegen zou kunnen vallen. Ik vond dat vreemd want ze lopen immers al heel lang, bij afkoop verlies je een deel vd opbouw, nog afgezien van de fiscale gevolgen. Ik deed dus niets, en werd gebeld. Geen probleem ik kom ieder moment beslissen om ze toch af te kopen. Enige weken geleden ontving ik van Aegon een aangetekende brief dat ik ondanks de brief en het telefoongesprek toch de polissen wilde handhaven. Ik ben nu bang geworden dat ze misschien op de rand van faillissement staan of iets dergelijks. Wat voor belang kunnen zij er bij hebben dat ik (en met mij neem ik aan diverse anderen) hun polissen voortijdig afkopen?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door chrisd1 »

camkruis schreef:Wat voor belang kunnen zij er bij hebben dat ik (en met mij neem ik aan diverse anderen) hun polissen voortijdig afkopen?
Ik kan wel iets bedenken; b.v. klanten niet langer blij willen laten met valse beloften; de desbetreffende (mogelijke) negatieve gevolgen voor Aegon hiervan (downside) zijn inmiddels groter dan de opbrengsten (upside)??
Maar: wat zeggen ze zelf?? zíj stuurden immers o.m. die brief.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

camkruis schreef: Wat voor belang kunnen zij er bij hebben dat ik (en met mij neem ik aan diverse anderen) hun polissen voortijdig afkopen?
Heeft u misschien al eerder een bericht ontvangen dat de polis is aangemerkt als woekerpolis en dus Aegon een compensatie moet bijstorten?

Zie dit bericht: https://www.aegon.nl/particulier/beleggen/koersplan

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Weet u zeker dat de post van Aegon zelf komt? Ik kan me niet voorstellen dat Aegon dit soort brieven verstuurd. Is het niet een adviseur/tussenpersoon die u benadert? Ook dan is het een hoogst merkwaardige gang van zaken.

Als die polissen al 25 jaar lopen en gezien de goede beleggingsresultaten op dit moment zou het niet verstandig zijn om af te kopen.
Koersplan is een kapitaalverzekering en dat heeft geen negatieve fiscale gevolgen tenzij u teveel vermogen door de afkoop heeft.
Bonusplan is echter een lijfrenteproduct en die moet u nooit afkopen. Wat een raar advies.
U betaalt namelijk de hoofdprijs aan de fiscus. Als deze polis op uw 60e afloopt kunt u dit product beter omzetten naar een lijfrente bankspaarproduct en door laten lopen tot uw AOW leeftijd.

Hebt u trouwens de polissen aangemeld bij een belangenorganisaties die processen voeren vanwege het woekergehalte? Zou ik zeker doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is de vraag of het werkelijk om een aanbod van afkopen gaat. Het kan ook goed zijn dat er wordt aangeboden om de polis om te zetten in een bankspaarproduct, omdat die in het algemeen hem wat minder kosten in zich hebben. Dan zal de brief het wel hebben over het stoppen van de polissen, maar dat betekent dan dus niet dat er wordt afgekocht.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Is het niet de TP Spaaradvies die u deze brieven stuurt.??
Heb nog een gedachtegang en dat met uitroeptekens gedachten!!!! dat de in het leven geroepen stichting Woekerpolis aan de winnende hand is???
https://www.aegon.nl/particulier/belegg ... /bonusplan

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door Alex E »

Heb een spaarkasovereenkomst bij het Nationaal Spaarfonds, onderdeel van de Delta Groep, en deze passen een identieke handelswijze toe. Eerst telefoontjes en brieven om de maandelijkse inleg te verhogen omdat de einduitkering niet het gewenste resultaat zou opleveren. Daarna telefoon en brieven met het advies om het product af te kopen wegens het hoogstwaarschijnlijk niet realiseren van het destijds voorgeschotelde rendement. Vreemde praktijk, energie van de medewerkers zou beter gestopt kunnen worden in het eindelijk correct afwikkelen van de woekerpolissen. Angst voor een faillissement heb ik niet, deze overeenkomsten vallen sowieso onder de bankgarantie. En de suggestie van wilhelmina, dat dit zou gebeuren omdat de stichting Woekerpolis aan de winnende hand zou zijn, is niet relevant. Eventuele tegemoetkoming geldt ook voor beëindigde en/of afgekochte polissen. De enige reden die ik kan bedenken is dat zij handelen uit zorgplicht maar net als de vraagsteller veronderstel ik in het algemeen dat afkoop meer verlies oplevert dan de polis gewoon door te laten lopen tot de einddatum.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Aegon - Bonusplan en Koersplan

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

en wat denkt u dat afkopen u kost???

nieuw verdien model misschien van deze cashmachines???

Gesloten