LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Halsteren
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2017 22:18

Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door Halsteren »

Beste,

Ik ben werkzaam binnen een Stichting. Ik heb een studie mogen volgen en deze heb ik goed afgerond. Voor deze studie heb ik een terugbetalingsregeling ondertekend. Nu heb ik baan aangeboden gekregen in een ander werkveld,waar ik niks met het behaalde certificaat kan doen. Daarbij is ook dat de Stichting deze studie niet heeft betaald, maar de Gemeente. De aanvraag voor deze subsidie heb ik tot slot zelf gedaan en daarom zeker van dat de stichting deze gefinancierd heeft gekregen.
Nu sta ik toch in mijn recht, om niet akkoord te gaan om de Stichting terug te betalen. Het heeft hun niets gekost!
Laatst gewijzigd door Radar op 17 jul 2017 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ivm duidelijkheid

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door kuklos »

Halsteren schreef:Beste,

Ik ben werkzaam binnen een Stichting. Ik heb een studie mogen volgen en deze heb ik goed afgerond. Voor deze studie heb ik een terugbetalingsregeling ondertekend. Nu heb ik baan aangeboden gekregen in een ander werkveld,waar ik niks met het behaalde certificaat kan doen. Daarbij is ook dat de Stichting deze studie niet heeft betaald, maar de Gemeente. De aanvraag voor deze subsidie heb ik tot slot zelf gedaan en daarom zeker van dat de stichting deze gefinancierd heeft gekregen.
Nu sta ik toch in mijn recht, om niet akkoord te gaan om de Stichting terug te betalen. Het heeft hun niets gekost!
Jij hebt een terugbetalingsregeling ondertekend. Dat zeg je zelf al, en dus is deze van toepassing.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Je kan het aankaarten bij de stichting maar je hebt wel getekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door kweenie »

Of je wel of niet iets met je studie gaat doen is niet relevant. Dat je werkgever (een deel van) de kosten vergoed krijgt, staat ook los van het feit dat jij die opleiding hebt gedaan en voor de terugbetalingsregeling hebt getekend. Als je het daar niet mee eens was, had je op dat moment erover kunnen beginnen.

Heb je de studie trouwens volledig in je vrije tijd gedaan, omdat je aangeeft dat je werkgever geen kosten had? In dat geval kun je je sowieso afvragen waarom je de opleiding via je werk hebt gedaan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien dat de gemeente voorwaarden heeft gesteld aan het verstrekken van de subsidie, en zal de stichting op haar beurt de gemeente terug moeten betalen? Of denk je nu echt dat er geen controle op is?

stofzuigertje

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast deze stichting doen werkgevers het ook vaak, iemand uitzoeken die redelijke kans van slagen heeft opleiden en zo indekken om te voorkomen dat ze erg vee geld aan opleidingen kwijt zijn.

Of de gemeente nu subsidie of cursus geeft, dat maakt weinig uit.
Ze hopen op iemand die jarenlang er zal blijven en dan heeft het nut.
Gewoon jammer en dat risico loop je als je als je werk vind elders.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door sjohie »

Halsteren schreef:Beste,

Ik ben werkzaam binnen een Stichting. Ik heb een studie mogen volgen en deze heb ik goed afgerond. Voor deze studie heb ik een terugbetalingsregeling ondertekend. Nu heb ik baan aangeboden gekregen in een ander werkveld,waar ik niks met het behaalde certificaat kan doen. Daarbij is ook dat de Stichting deze studie niet heeft betaald, maar de Gemeente. De aanvraag voor deze subsidie heb ik tot slot zelf gedaan en daarom zeker van dat de stichting deze gefinancierd heeft gekregen.
Nu sta ik toch in mijn recht, om niet akkoord te gaan om de Stichting terug te betalen. Het heeft hun niets gekost!
Nee, zij staan in hún recht, onderstreept door een terugbetalingsregeling met jouw handtekening er onder. Hoe eea is gefinancierd toentertijd is niet relevant, als je dit zo vindt, had je dat toentertijd aan moeten geven als reden om niet akkoord te gaan met die terugbetalingsregeling.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door Emcede »

Het heeft de stichting NU niets gekost. Maar nu u vertrekt zullen ze iemand anders op cursus sturen. Naar alle waarschijnlijkheid zal daar géén subsidie meer voor worden gegeven, dus kost uw vertrek alsnog geld. En daarvoor is de studieovereenkomst in het leven geroepen... Dus vrij logisch dat u dit terug moet betalen, zoals u vooraf ook heeft afgesproken.

Normaal gesproken is een nieuwe werkgever vaak wel bereid de kosten over te nemen, maar ja - u geeft al aan niets met het certificaat te kunnen doen daar dus dat wordt 'm ook niet.

Dus nee, u staat NIET in uw recht.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door kuklos »

Halsteren schreef:Beste,

Ik ben werkzaam binnen een Stichting. Ik heb een studie mogen volgen en deze heb ik goed afgerond. Voor deze studie heb ik een terugbetalingsregeling ondertekend. Nu heb ik baan aangeboden gekregen in een ander werkveld,waar ik niks met het behaalde certificaat kan doen. Daarbij is ook dat de Stichting deze studie niet heeft betaald, maar de Gemeente. De aanvraag voor deze subsidie heb ik tot slot zelf gedaan en daarom zeker van dat de stichting deze gefinancierd heeft gekregen.
Nu sta ik toch in mijn recht, om niet akkoord te gaan om de Stichting terug te betalen. Het heeft hun niets gekost!
Toch nog even een reactie van mij. Jij denkt dat de de gemeente de studie betaald heeft, maar weet dat niet zeker. En meent daardoor dat je niet hoeft terug te betalen? Ondanks die getekende overeenkomst?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Terugbetalen studie aan werkgever na wisselen van baan

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U geeft te weinig informatie om uw rechtspositie te bepalen.

Misschien handig om eerst de inhoud van de terugbetalingsregeling te delen. Wat zijn u en de stichting exact overeengekomen?
Wanneer heeft u de opleiding afgerond? Het maakt uit of dit 4 maanden of 10 jaar geleden is geweest.

Het is (in deze fase van het geschil) juridisch niet relevant wie de studie heeft gefinancierd en of de stichting daadwerkelijk schade heeft opgelopen. (Dit kan later in een gerechtelijke procedure wel belangrijk worden.)

Gesloten