LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
marvin.h
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2017 18:26

Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door marvin.h »

Hey, ik heb een vraagje.

ik heb onlangs een nieuwe baan.
maar deze heb ik vroegtijdig opgezegd.
nu mijn probleem.
ik ben mondeling aangenomen en ik heb dus nooit een contract getekent.
ze hebben mij bhv laten halen. en ik ben op introductiedag geweest. aangezien ik nu vroegtijdig heb opgezegd krijg ik een factuur binnen van mijn bhv. maar in prenciepe ben ik nooit akkoort gegaan met de arbeitsovereenkomst. of iets dergelijks. ben ik nu verplicht de bhv te betalen of wat Ijn mijn rechten hierin?

m.v.g Marvin.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jul 2017 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

stofzuigertje

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het BHV diploma is persoonlijk en een extra voor je volgende werkgever.

Ze mogen een cursus claimen als je na halen weg gaat of niet afmaakt omdat je weg wilde.
Voor je een opleiding volgde eerst denken of je die wel wilt.

Elk bedrijf heeft voldoende BHV nodig dus moeten ze mensen die bereid zijn en kunnen studeren dit laten doen.
Hoe lang je werkt en of het op papier staat lijkt me niet van belang...
Vaak starten die opleidingen maar een keer en moet je snel nieuw personeel opgeven.

Wel in diverse CAO geschreven en die gelden ook zonder een contract voor iedereen in die bedrijven.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou niet weten op grond waarvan de werkgever dit in rekening zou kunnen brengen, als hierover geen afspraken zijn gemaakt.

stofzuigertje

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij vele bedrijven geld een CAO en die kan dit opgenomen hebben.

Ik zie niet waar deze persoon werkt dus het zou kunnen!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Brahms »

marvin.h schreef:Hey, ik heb een vraagje.

ik heb onlangs een nieuwe baan.
maar deze heb ik vroegtijdig opgezegd.
nu mijn probleem.
ik ben mondeling aangenomen en ik heb dus nooit een contract getekent.
ze hebben mij bhv laten halen. en ik ben op introductiedag geweest. aangezien ik nu vroegtijdig heb opgezegd krijg ik een factuur binnen van mijn bhv. maar in prenciepe ben ik nooit akkoort gegaan met de arbeitsovereenkomst. of iets dergelijks. ben ik nu verplicht de bhv te betalen of wat Ijn mijn rechten hierin?

m.v.g Marvin.
Je hebt een dienst (cursus) afgenomen bij dit bedrijf. Zou niet weten waarom de kosten gemaakt door het bedrijf, waar nu geen voordeel meer tegen overstaan voor het bedrijf door je vertrek, niet bij jou in rekening mag brengen.

Maar leg eens uit, hoe kan je ergens werken zonder contract. Dat lijkt me een weinig betrouwbaar bedrijf.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb ook wel eens ergens gewerkt zonder contract. Was pas na een week geregeld (i.v.m. aanpassingen na de eerste versie), maar was wel al direct begonnen. Was ik eerder gestopt, dan had ik ook geen poot om op te staan.

Het lijkt me dat er wel mondeling is aangegeven dat je deze zal moeten betalen als je eerder stopt. Ben je zelf gestopt met het werk of vanuit de werkgever weggestuurd? In dat laatste geval zullen ze je niet kunnen laten betalen, omdat het de eigen schuld is dat ze er geen profijt van hebben. Ben je echter na de cursus zelf gestopt, dan lijkt het me dat je gewoon dient te betalen. Het zou toch te gek zijn dat je de werkgever laat betalen voor een cursus om vervolgens direct op te stappen.

marvin.h
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2017 18:26

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door marvin.h »

Mijn functie was toezichthouder. geen idee welk cao dit valt.
vanaf het begin is de communicatie vrij slecht.
ik had me aangemeld bij indeed.
en kreeg reactie op een vacature waar ik op gesolliciteerd had.
ik heb vervolgens een gesprek gehad die ongeveer 5-10 duurde. en hij vertelde hoe nu verder. vervolgens kreeg ik een email waarin stond dat ik verwacht werd voor bhv. ondanks ik nog niet had gezegd of ik deze baan wilde. na het behalen van de bhv kreeg ik een introductie dag om te zien wat het werk percies inhoud. achteraf kreeg ik te horen dat ik geen reiskosten vergoeding zou krijgen en ik betaal 15 euro per keer om heen en weer te gaan dit is voor mij dus niet handig. aangezien het minimumloon is en heb dan ook gezegd dat het niks gaat worden. ik heb dus niks ondertekent of akkoort op gegeven. en toch moet ik mijn bhv betalen. waar ik nu vervolgens dus helemaal niks aan heb. ik voel bedondert.

en wat zijn de gevolgen als ik dit niet betaal.
mondeling hebben we het niet over terug betalen of over kosten van de bhv zelf gehad.
en ik aangezien hun mijn bhv curses hebben geregeld hebben ze dus ook mijn certivicaat. ik ben dus niet eens in bezit van dit certivicaat en kan hier dus ook niet meer aankomen. ik heb dus niks en moet wel betalen.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2017 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbel bericht samengevoegd

stofzuigertje

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op hun adres maar na betalen heb je recht op het persoonlijke certificaat.
Het externe bedrijf die dit uitvoerde kan kopie tegen kosten verstrekken.

Maar minimumloon mag , en niet jou functie maar bedrijf bepaald welke CAO, de hoofdzaak van bedrijf is bepalend.
Zo is een timmerman in vleesfabriek gewoon Vleeswaren CAO, en de schoonmakers mits niet ingehuurd ook.
Kantoor personeel valt dan ook deze....
Niet jou functie maar het bedrijf en is er een CAO?
Bij productie bedrijven is het werkvolk vaak te laag opgeleid voor certificaten of moeten meerdere keren examen doen.
Administratief personeel mag daarom het verplichte aantal halen afhankelijk van hoe groot een bedrijf is.

Wel hadden ze vooraf moeten melden wat dit ging kosten als je zelf binnen enkele jaren weg ging, in proeftijd word het nog lastiger...
Ze betaalde jou loon met deze opleiding, maar cursus kosten mogen ze terug claimen maar normaal vermelden ze de kosten.
Dan zijn de werknemers meer gemotiveerd, naast salaris wil je geen boze baas, en weet je waar je aan toe bent.

De kosten voor BHV, ik kreeg als werkgever folders met diverse bedragen, dus welke opleider was het?
Ik heb tarieven 2014 en 2015....

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door alfatrion »

Brahms schreef:Je hebt een dienst (cursus) afgenomen bij dit bedrijf.
Nee, TS is werknemer van dit bedrijf en heeft in die hoedanigheid een cursus gevolgd. Er is geen overeenkomst tot afname van een dienst.
Brahms schreef:Zou niet weten waarom de kosten gemaakt door het bedrijf, waar nu geen voordeel meer tegen overstaan voor het bedrijf door je vertrek, niet bij jou in rekening mag brengen.
Zo werkt het natuurlijk niet. Als het bedrijf bij TS in rekening wilt brengen dan zullen ze dat een rechtsgrond moeten baseren. Als er geen rechtsgrond bestaat dan geldt dat dat iedereen zijn eigen schade moet dragen.
stofzuigertje schreef:Op hun adres maar na betalen heb je recht op het persoonlijke certificaat.
Ik zou daar niet zomaar vanuit gaan. Ik schat de kans dat je er naast zit vrij hoog in.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Dieke83 »

@TS als je na dat gesprek nog niet had toegezegd dat je er wou werken waarom heb je dan die cursus gedaan??
Je had ook een mailtje terug kunnen sturen met wat vragen mbt je nieuwe functie en wat de verdere stappen zouden zijn.
Wat stond er precies in het mailtje? kan je die hier poste? stond er iets in over kosten?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Radar »

Dubbele berichten verwijderd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Ongelofelijk wat sommige hier schrijven. Als je geen kaas heb gegeten van het arbeidsrecht reageer dan niet.

@TS: Laten we bij het begin beginnen.

Aan een arbeidsovereenkomst, zoals in uw geval, is geen schriftelijkheidsvereiste gekoppeld. Er zijn 3 essentialia waaraan voldaan moet worden voldaan om te spreken van een arbeidsovereenkomst.

1. Het betalen van loon.
2. Persoonlijk arbeid verrichten
3. Gezagsverhouding tussen werkgever en werknemer. (je bent 'in dienst van')

Oftewel, of u getekend heeft of niet is niet doorslaggevend om te bepalen of er een arbeidsovereenkomst is.

Dan het terugbetalen van de opleidingskosten. In de wet is hier niets over bepaald, maar er is al veel (en wordt nog steeds) over geprocedeerd.

Controleer of er een cao van toepassing is, hier kunnen bepalingen instaan die u verplichten de kosten terug te betalen. Dit moet u zelf controleren en niet aan een forumlid overlaten. Wanneer er een cao van toepassing is, check de inhoud hiervan of vermeld duidelijk welke cao van toepassing is (bij voorkeur met link). Is er geen cao van toepassing dan hoef u 'in beginsel' de kosten niet terug te betalen. Dit heeft te maken met de jurisprudentie omtrent dit onderwerp.

De Hoge Raad heeft bepaald dat een opleidingskostenbeding 'duidelijk' aan de werknemer moet worden voorgelegd, zodat deze weet waar hij mee akkoord gaat. Mijns inziens staat die vrijwel gelijk aan een schriftelijkheidsvereiste, maar dat is het niet. Dus een kantonrechter kan hier zomaar anders over denken. Die zal ook kijken naar de omstandigheden van het geval en beoordelen wat redelijk en billijk is in uw situatie.

Mijn advies: Neem contact op met uw oud-werkgever en schik voor een bedrag (Beiden 50% van de kosten bijvoorbeeld). Procederen lijkt me niet verstandig vanwege procesrisico en aangezien dit voor u of uw werkgever enkel meer kosten met zich meebrengt. Eerlijk gezegd verdienen de manier van handelen u en uw werkgever allebei niet de schoonheidsprijs, maar het is wat het is. Los het samen op, zand erover en verder naar een volgende baan.

Succes.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 07 okt 2018 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Toezichthouder?

Dan weet ik niet waar je werkte, en of er een CAO was, en welke bedrijfstak het onder viel.

Dat bepaald of je volgens CAO een deel moet terug betalen of niet.
Zonder contract en CAO zou je vrijuit gaan maar zonder werkgever kan ik niet antwoorden of je wel of niet moet terug betalen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Leo The Emperor schreef:Dit lijkt me een slecht advies.
En dat is uiteraard uw goed recht.
Leo The Emperor schreef:De factuur terugsturen, met de simpele melding dat je geen contract hiervoor hebt getekend , en dus ook niks gaat betalen, en hop naar de volgende baan.
Het is aan TS om te beslissen wat hij met het (door ons beiden gegeven) advies doet.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door alfatrion »

Henk Toeter schreef:De Hoge Raad heeft bepaald dat een opleidingskostenbeding 'duidelijk' aan de werknemer moet worden voorgelegd, zodat deze weet waar hij mee akkoord gaat. Mijns inziens staat die vrijwel gelijk aan een schriftelijkheidsvereiste, maar dat is het niet. Dus een kantonrechter kan hier zomaar anders over denken. Die zal ook kijken naar de omstandigheden van het geval en beoordelen wat redelijk en billijk is in uw situatie.
Ter aanvulling, in het beding moet staan:
1. over welke duur het gaat (2 a 3 jaar is gebruikelijk);
2. dat de werkgever moet terugbetalen indien de arbeidsovereenkomst eindigt tijdens of direct na de opleiding; en
3. de terugbetalingsverplichting naar ratio wordt toepast.
Leo The Emperor schreef:Hier is genoeg jurisprudentie over te vinden.
Je kan je standpunt natuurlijk overtuigender maken als je een verwijzing naar die jurisprudentie opgeeft.

marvin.h
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2017 18:26

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door marvin.h »

Hey.

Ik ga mijn oude werkgever en mail sturen dat ik het factuur niet ga betalen. Omdat ik niks Heb ondertekent en hier niks over Afgesproken is.
Zodra ik antwoord heb informeer ik jullir meteen.
iig bedankt voor de informatie.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Factuur voor werk, geen contract bij werkgever getekend

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou het iets minder hard verwoorden. Ik zou beginnen met je hier op bedacht was bij de start van de arbeidsovereenkomst, omdat je werkgever je hier niet op gewezen heeft. Dat jullie hierover ook niets hebben afgesproken en jij daarom van mening bent dat je deze kosten niet hoeft te vergoeden.

Gesloten