LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevlekte zonnepanelen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
annabaars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2017 14:36

Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door annabaars »

Beste mensen,

In november 2014 hebben we 28 (zwarte) zonnepanelen in gebruik genomen, die als 'dakbedekking' en precies passend op het dak van onze schuur zijn geplaatst. Bij plaatsing zaten er grote vlekken op, waarvan we dachten dat het stof was dat zich er in de jaren dat ze voor ons opgeslagen lagen bij de installateur (i.v.m. een langlopend bouwproject) op verzameld had. We rekenden erop dat het stof er wel af zou regenen. Maar dat gebeurde niet. Geklaagd bij de installateur, die de leverancier liet opdraaien voor de schoonmaak. Na die schoonmaak was de helft van de zwarte beschermkapjes op de tussenliggende verbindingsplaatsjes verdwenen, maar de vlekken zaten er nog precies zo. Toen mijn man eens nader ging inspecteren, bleken de vlekken onder de glas- of coatinglaag te zitten, en daar helpt natuurlijk geen enkele poetsbeurt tegen.

De leverancier heeft ernaar gekeken en zou de klacht doorspelen naar de fabrikant in China, maar die geeft tot nu toe steeds nul op rekest, en beroept zich op productgarantie (het product functioneert naar behoren) en vermogengarantie (het verwachte te leveren vermogen wordt gehaald).

Dat mag zo zijn, maar wij zitten met een lelijke dakbedekking op een splinternieuw gebouw en zijn daar niet blij mee. De leverancier doet geen enkele stap in onze richting en blijft zich verschuilen achter de onwilligheid van de fabrikant, maar wat kopen wij daarvoor? Wij hebben een klacht die we graag opgelost willen zien.

Wat kunnen wij in dezen ondernemen richting installateur, leverancier of fabrikant?

annabaars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2017 14:36

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door annabaars »

Beste Michiel,

Dank voor je reactie. Maar het gaat niet om een verkleuring, maar om een vervuiling onder de coating, dus ze zijn niet goed afgeleverd.

Als nieuw product had er niets aan mogen mankeren, vind ik.

Groet, annabaars

atlas1302

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Zoals u zelf al aangeeft functioneert de panelen en levert het verwachtte vermogen, nu kijkt u kritisch tegen een nieuw product die niet de uitstraling heeft als op de plaatjes en foto`s. Wen er aan want na een paar maanden met regen, sneeuw, stof en invloeden van buiten af gaat het mooie van de panelen er snel van af. Gaat u ze wel regelmatig schoonmaken? dat is veel belangrijker voor de opbrengst. En doe het wel als het zonnetje onder is want de panelen leveren wel behoorlijk wat ampertjes!
Na 20 jaar mag je de Chinees bedanken voor zijn goede product, want dat is bewezen dat de meeste panelen uitstekend van kwaliteit zijn.

succes,

annabaars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2017 14:36

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door annabaars »

Tot nu toe wordt mijn bericht slecht gelezen: de panelen zijn niet vies aan de buitenkant, maar onder de glaslaag, dus er valt helemaal niets schoon te maken!

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus, glasplaat loshalen, schoonmaken en glasplaat terugzetten. Stof kan in die tijd overal tussen zijn gekropen.

atlas1302

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door atlas1302 »

annabaars schreef:Tot nu toe wordt mijn bericht slecht gelezen: de panelen zijn niet vies aan de buitenkant, maar onder de glaslaag, dus er valt helemaal niets schoon te maken!
Heeft u dan gelezen dat ik heb gezegd dat de panelen regelmatig schoongemaakt moet worden door invloeden van buitenaf, u maakt uw ramen toch ook schoon zodat het zonnetje beter naar binnen kan schijnen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De grondige inspectie van uw echtgenoot had niet maanden láter, maar al direct na de montage moeten plaatsvinden. Ja, ik lees, dat hij dacht dat het stof was, maar sinds november 2016 heeft het echt weleens geregend en het moet u al meteen gestoord hebben. Heeft uw leverancier een Keurmerk ... maakt daar dan gebruik van. Het loshalen om de boel aan de binnenkant te reinigen was géén optie van de leverancier? M.i. weet hij precies wat hier aan de hand is, want wie reinigt er nu eerst de verkeerde kant? Ik vrees dat u in een designdiscussie over esthetiek komt, waarbij het goede einde slim door een jurist zal moeten worden bevochten.

Mijn advies: Bericht uw verhaal per email aan Consuwijzer.nl en volg daarna de telefonische en kostenloze raad van de jurist op ... !

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is of puur vervuiling voldoende is om succesvol op basis van nonconformiteit te kunnen acteren. Als de beloofde opbrengst gehaald wordt, kon dat wel eens lastig worden, tenzij de esthetiek een duidelijk en aan de verkoper bekend aanschafargument is.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Voorzover ik weet, zitten de zonnecellen op het glas verlijmd, en zou daar geen vuil tussen kunnen komen kunnen komen.
Afbeelding

Waarschijnlijk is het verkleuring van een coating of i.d. ?

Kam je misschien een foto plaatsen?

annabaars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2017 14:36

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door annabaars »

Dank voor je reactie en verhelderende illustratie. Het gaat er niet om dat er vuil tussen is gekomen; de onderlaag is bij fabricage 'vuil' onder de coating/glasplaat geplaatst, dus ze zijn nooit 'schoon' geweest, bij plaatsing al niet. Het leek aan de buitenkant te zitten, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Mijn vraag betreft ook niet hoe we ze schoon zouden moeten krijgen (dat kan dus niet), maar wie er aansprakelijk is en op welke manier we verhaal zouden kunnen halen. We hebben een onder architectuur gebouwd huis en deze 'vuile' platen doen af aan het geheel, hoe rendabel ze ook zijn. Maar over dat laatste gaat mijn vraag helemaal niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Naast de Consuwijzer.nl aanroepen, heeft de architect óók een verantwoordelijkheid door zijn betaalde toezicht, maar vooral zal het tegen zijn gevoel van onschoonheid van het eindresultaat moeten indruizen ... denk ik zo.

Webspider
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2014 17:20

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door Webspider »

Beste Annabaars,

Er kunnen een aantal problemen ontstaan met zonnepanelen, de verkleuring die je noemt lijkt overeen te komen met het Browning. De zonnecel kleurt bruin wat een teken is van een te hoge temperatuur in de cel. Browning is vaak een uiterlijk kenmerk van micro cracks. De stroomkring wordt onderbroken en de zonnecel fungeert daarmee als een weestand. De opgewerkt stroom wordt omgezet in warmte. Indien er verkleuring van het zonnepaneel optreedt zoals op deze foto dan kan het zonnepaneel vervangen worden onder de garantievoorwaarden.

Meer informatie over problemen met zonnepanelen vindt je hier:
http://www.e2energie.nl/foute-en-bescha ... nelen.html

Mvrgr, Wim

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

de vraag wie is verantwoordelijk is simpel, dat is degene waarmee u de overeenkomst heeft afgesloten, de partij dus die u de panelen verkocht heeft en deze mag zich NIET verschuilen achter de leverancier, schrijf hem dan ook een brief waarin u hem binnen 14 dagen om een oplossing verzoekt...

Boris 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2017 11:35

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door Boris 1 »

Er zijn veel goede reacties maar uiteindelijk kan dit natuurlijk niet. En zo maar even bijvoorbeeld een glasplaat van een paneel losmaken is natuurlijk onmogelijk.
Ik heb zelf zo'n soortgelijk geval met mijn panelen gehad. Er ontstond een bruine waas over het gehele oppervlak. En ook deze zijn doorgemeten door de leverancier. Nee, alles was prima. Nou, nee dus. De panelen waren 2 jaar oud en ik heb alle opbrengsten van de voorgaande 2 jaar bijgehouden. Over de jaren waren er wel degelijk negatieve verschillen te constateren en was er een neerwaartse trend qua opbrengst. Na 6 maanden discussie en de nodige telefoontjes tussen de leverancier en de importeur, die laatste zijn ook de fijnste niet, heeft mijn leverancier zijn verantwoording genomen en alle panelen vervangen.
Tevens is er gekozen voor een ander merk. We hebben dit jaar al heel wat zon uurtjes achter de rug maar ik heb nog nooit zo'n hoge opbrengst gehad.
De dagopbrengsten liggen momenteel 12% hoger dan de voorgaande jaren. Voor de goede orde: op de meeste merken zit minimaal 10 jaar garantie!
Nu mag er over een periode van 25 jaar enige teruggang plaatsvinden door inwerking van U.V. straling zowel in opbrengst alsmede in uitstraling. Zoals de meeste leveranciers aangeven mag dit tussen de 10 en 12% bedragen. Men noemt dit ook wel degradatie. Maar een verkleuring of vergrijzing in uw geval is onacceptabel. Daarbij speelt het visuele aspect ook een hele belangrijke rol. De waarde van uw woning wordt er met deze panelen ook zeker niet beter op. Zonnepanelen verdienen al niet altijd de schoonheidsprijs, zeker als je ziet hoe sommige leveranciers ze op het dak monteren. Paneeltje hier en een paneeltje daar.
Hou vol en succes!!

janvsn
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2017 12:32

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door janvsn »

Beste Anna,
Heel benieuwd ben ik naar het merk en type zonnepaneel.
Als het type "dunne film" is en het merk is TSMC dan moet ik u melden dat TSMC uit Taiwan sinds 2015 gestopt is met de productie van dunne film panelen. Officieel omdat de productie niet winstgevend was maar in de praktijk zijn er andere redenen. Ook First Solar uit de USA is gestopt met de export naar Europa van dunne film panelen.
Vriendelijke groeten Janvsn

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door bert888 »

Chinees heeft vaak kleurverschil en slechte garantie.
De AEG panelen van onze buren hadden ook kleurverschil, made in Taiwan.

Wij hebben voor de zelfde prijs Sharp panelen gekocht in Hardinxveld. Deze zijn gewoon perfect zwart en garantie bij Sharp Nederland.
LG verkopen ze ook.

annabaars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2017 14:36

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door annabaars »

Beste mensen die gereageerd hebben op mijn vraag/item.

Inmiddels heeft onze installateur ons een heel goed voorstel gedaan en wordt de zaak a.s. september voor ons opgelost. We krijgen nieuwe panelen met wat meer vermogen zelfs dan de 'oude', met een geringe bijbetaling, en we zijn heel blij met zijn oplossing in dezen.
Al heeft het allemaal lang geduurd, wij hadden aanvankelijk wel begrip voor de situatie en hebben de installateur ook de tijd willen geven een en ander bij de leverancier en fabrikant aan te kaarten, maar er bleek geen beweging in te zitten en dus heeft onze Installatiebedrijf Brouwer in Tuk (bij Steenwijk) besloten ons tegemoet te komen en zelf de 'schade' te dragen.
Geweldige service, vinden wij. Hieronder de mail die we vandaag van Kees Brouwer ontvingen, en omdat we hier in Radar-kringen verkeren, zou ik willen zeggen: warme douche!

Hierbij sluit ik graag de discussie,

Anna



Beste Anna,

Met enig schaamrood op de kaken informeer ik jullie hierbij aangaande jullie zonnepanelen.
Even huidige situatie schetsen:
Thans aanwezig: 28 stuks PV paneel Sunrise Solartech SR-M660-250 Full Black.
Dit zijn dus 250 Wp panelen. (totaal 7.000 Wp)
Om het even kort te houden; fabrikant verschuilt zich onder fabrieksgarantie v.w.b. de vlekken op de zonnepanelen.
Dus dat is lastig trekken aan een dood paard zeg maar…

Totaal Installateur Brouwer Tuk wil nu; anno juli 2017, het volgende voorstellen:
- Demonteren van de huidige panelen; retour naar leverancier
- Leveren van nieuwe PV panelen:
o DMEGC DM280-M156-60 full-black panelen
http://dmegc.de/index.php/en/products/s ... ies-detail
o Compleet met nieuwe (zwarte) klemmen
- Panelen zijn dus in nieuwe situatie 280 Wp; dus 30 Wp per paneel meer. (totaal 840 Wp meer)
- De 7000 Wp wordt geleverd en gemonteerd/vervangen voor “0”.
- De aanvullende 840 Wp wordt geleverd tegen een bedrag van € 500,= excl. BTW (€ 605,= incl. BTW)
- Totaal Installateur Brouwer demonteert en vervangt op eigen conto de huidige panelen door nieuwe panelen.

Uitvoering zullen wij in kunnen zetten per september 2017.

Met vriendelijke groet,

Kees Brouwer

TOTAAL INSTALLATEUR BROUWER TUK
Tukseweg 198
8334 RX TUK
T +31521-512983
www.brouwertuk.nl

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

VRAAG: Wijt u deze plotselinge aandacht en het positieve aanbod aan het feit, dat uw verhaal op dit Radar-forum werd geplaatst?

Wij, de forum-deelnemers, vinden het fijn om af en toe een feedback te kunnen lezen en enigszins het 'rendement' van de inspanningen te kunnen beoordelen. Mogelijk bent u eerder door reacties persoonlijk 'geanimeerd' iets te moeten ondernemen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

annabaars
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jun 2017 14:36

Re: Gevlekte zonnepanelen

Ongelezen bericht door annabaars »

Beste redactie,

Dankzij onze vraag op het forum werd wel meteen duidelijk wie de verantwoordelijkheid zou moeten nemen, maar we hebben de installateur niet op de hoogte gesteld van onze deelname hieraan.
Door bemiddeling van onze aannemer, die destijds samen met deze installateur aan de nieuwbouw heeft gewerkt, is alles in een stroomversnelling gekomen.

Anna

Gesloten