LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dubbele kosten huurauto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
G. Knijnenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2017 13:35

Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door G. Knijnenberg »

Vraag:

Wie heeft het volgende wel eens gemaakt:

1. Je regelt via internet bij een overkoepelende organisatie een huurauto in het buitenland
2. Je hebt alles prima geregeld inclusief alle verzekeringen en keurig betaald
3. Je haalt de auto in het buitenland op en geeft daarbij de voucher af van de overkoepelende organisatie
4. In rappe/vreemde taal-dat je zo goed mogelijk probeert te volgen-komt ook de vraag voorbij 'all risk verzekeren?' Je bevestigt dit in de wetenschap: 'Ik heb de auto all risk verzekerd'
5. Je tekent voor ontvangst van de auto/geeft je visa card af voor de borg etc. en geniet van een mooie vakantie.
6. Terug in Nederland wordt de volgende dag door het verhuurbedrijf in het buitenland een bedrag afgeschreven van € 170,-
7. Bij navraag stelt men: Je hebt getekend voor een all risk verzekering
8. De overkoepelende organisatie stort de helft van het bedrag terug, dat verdient een pluim.
9. Het verhuurbedrijf in het buitenland stelt zich puur zakelijk op en wil van niets weten.

Kernvraag is: 'Moet zo'n verhuurbedrijf niet gewoon uitgaan van de gegevens die in de voucher vermeld staan?'

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dit is een truc die al vele malen besproken is. U bent goed verzekerd en heeft alles goed voor elkaar, maar bij het ophalen blijkt zogenaamd dat u niet goed verzekerd zou zijn. Dat verhuurbedrijf doet dit expres om zo extra inkomsten te generen omdat de toerist of de taal lastig spreekt en geen idee heeft waar het over gaat (zoals u), of er is haast, je bent moe na een lange reis etc etc. Een enkeling gaat in verweer ter plekke en dan krijg je alsnog de auto mee zonder extra kosten.

Oude bekende truc zoals gezegd al heel vaak behandeld is.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Helaas is het inderdaad een oude truc.
Altijd heel goed je contract nalezen

Piet1955
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2017 13:12

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Piet1955 »

Via Rentalcars een auto gehuurd in Miami bij Thrifty. De factuur van ruim 350 euro bleek uiteindelijk 300 euro duurder uit te komen. Diverse verzekeringen waarvan ik aan de balie had aangegeven deze niet te willen, zijn toch in rekening gebracht. Ook een tolvignet van 90 dollar niet genomen. Enige weken na thuiskomst bleek er ruim 90 dollar afgeschreven van mijn creditcard voor rijden op tolwegen. Dit bedrag kwam wel akelig dicht in de buurt van de kosten van het geweigerde tolvignet. En dat terwijl we vrijwel de gehele vakantie op tolvrije wegen hebben gereden. Rentalcars zegt niets te kunnen doen; wel geld verdienen aan de deal maar niet aansprakelijk willen zijn als er problemen komen. Thrifty reageert niet. Dit alles riekt naar pure oplichting! Nooit meer in zee met Rentalcars en Thrifty.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Je kan bij thrifty of rental cars de tol fotos opvragen. Ik heb dit in Florida ook gedaan werd voor 34 dollar belast heb de fotos opgevraagd en bleek terecht te zijn dus ook gewoon betaald.
Op de huurcontracten van thrifty staan altijd standaard de verzekeringen op hun contract je moet echt goed contract doorlezen en aangeven dat je niet tekent tot ze dat eraf halen.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Dirkie »

G. Knijnenberg schreef:Vraag:

Wie heeft het volgende wel eens gemaakt:

1. Je regelt via internet bij een overkoepelende organisatie een huurauto in het buitenland
En waarom zou je dat doen. Als ik een auto huur doe ik altijd vooraf of ter plekke bij de lokale verhuurder. Je hebt dan geen last van tussenpersonen (een overkoepelende organisatie is dat ook) die extra kosten in rekening brengen. En qua verzekering zit het ook altijd goed. Daarmee maakt de tussenpersoon jouw alleen maar bang, meer niet. De lokale ondernemer is blij want hij hoeft geen geld te betalen aan de tussenpartij. Iedereen tevreden.
Het is net zoiets als bij thuisbezorgd je eten bestellen. De pizzaboer moet een bedrag af staan aan thuisbezorgd maar mag niets meer rekenen voor de pizza. Bestel gewoon je pizza bij de pizzaboer dan kost het evenveel maar de pizzaboer houdt er wel meer geld aan over. Iedereen weer blij (behalve thuisbezorgd)

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Dirkie schreef:
G. Knijnenberg schreef:Vraag:

Wie heeft het volgende wel eens gemaakt:

1. Je regelt via internet bij een overkoepelende organisatie een huurauto in het buitenland
En waarom zou je dat doen. Als ik een auto huur doe ik altijd vooraf of ter plekke bij de lokale verhuurder. Je hebt dan geen last van tussenpersonen (een overkoepelende organisatie is dat ook) die extra kosten in rekening brengen. En qua verzekering zit het ook altijd goed. Daarmee maakt de tussenpersoon jouw alleen maar bang, meer niet. De lokale ondernemer is blij want hij hoeft geen geld te betalen aan de tussenpartij. Iedereen tevreden.
Het is net zoiets als bij thuisbezorgd je eten bestellen. De pizzaboer moet een bedrag af staan aan thuisbezorgd maar mag niets meer rekenen voor de pizza. Bestel gewoon je pizza bij de pizzaboer dan kost het evenveel maar de pizzaboer houdt er wel meer geld aan over. Iedereen weer blij (behalve thuisbezorgd)
En nou als er geen auto beschikbaar is of een duurder auto moet huren ,ook dan spreek je de taal misschien niet en kan je de hoofdprijs betalen.
HET beste is thuis alles regelen en doornemen en niet in die oververhitten rij vakantiegangers.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Thuis alles regelen is goed te doen via SunnyCars of je reis bureau.
Je kan altijd vragen of ze het contract in het engels kunnen geven heb op veel locaties gehuurd en nog nooit problemen gehad ik spreek geen spaans of italiaans en ik weigerde gewoon te tekenen tot ik het huur contract in het engels voor me neus had. Dan kan je nakijken of er niks is op gezet wat je niet wilt hebben ookal is de rij achter me nog zo lang die mensen moeten maar gewoon wachten want het is uiteindelijk jou geld waar het om gaat. En ik koop liever een drankje extra dan dat ik kosten krijg voor dingen die ik niet wil hebben.
En teken je voor een contract zonder goed door te lezen ja dan ben je zelf niet slim bezig.

MartMoonen
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jun 2017 14:03

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door MartMoonen »

Twee vervelende ervaringen met huurauto's

1) Via ANWB een huurauto van Herz gehuurd met "all in" verzekering. Bij afhalen van de auto op Sardinië bleek het eigen risico € 600,- te zijn. Dit kon voor de periode van 2 weken afgekocht worden voor ca € 200,- Omdat ik de huur al vooraf in Nederland betaald had voel je je dan voor het blok gezet.

2) In Nieuw Zeeland voor een periode van 30 dagen een auto willen huren waarvan de verzekering ca $ 22,- /dag kostte. Uit de kleine lettertjes bleek echter dat de verzekering geheel verviel bij een eerste schade. Daarna moest voor de resterende periode opnieuw een verzekering voor ca $ 22,- /dag worden afgesloten. Onnodig te vermelden dat alle schades binnen 1 bij de autoverhuur gemeld moesten worden.

Les voor het leven:
Lees ALTIJD de kleine lettertjes !!

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door prijk »

MartMoonen schreef:Twee vervelende ervaringen met huurauto's

1) Via ANWB een huurauto van Herz gehuurd met "all in" verzekering. Bij afhalen van de auto op Sardinië bleek het eigen risico € 600,- te zijn. Dit kon voor de periode van 2 weken afgekocht worden voor ca € 200,- Omdat ik de huur al vooraf in Nederland betaald had voel je je dan voor het blok gezet.
Tja, in de praktijk heeft u voor uw eigen auto in NL ook een eigen risico van vele honderden euro's. Waarom zou u die € 400 risico in Sardinië opeens niet zelf kunnen dragen? Verhuurbedrijven speculeren hierop en vooral op de luchthavens (Canarische Eilanden bijvoorbeeld) wordt geprobeerd je van alles aan te smeren, waardoor de huurprijs gemakkelijk verdubbelt (of meer). Zeg gewoon nee en blijf nee zeggen op elke extra verzekering, hoe glibberig en aalglad u ook wordt bejegend door deze gewiekste verkopers (ook bij gerenommeerde verhuurbedrijven als AVIS en HERTZ!)

Salsa1954
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2017 18:36

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Salsa1954 »

Het is wel heel gemakkelijk te stellen dat ook al heb je bijvoorbeeld een all inclusive verzekering bij welke verhuurmaatschappij dan ook het feit is dat wanneer je aan een balie komt van welke verhuurder dan ook je wordt geconfronteerd met extra kosten. Je moet nm. je creditcard "valideren" en een voorbeeld is dat op Pisa Airport wanneer je geen extra verzekering nam werd er direct € 2000,-- afgeschreven van je creditcard. Dit noem ik dus pure diefstal en dan neem je wel een "extra verzekering". Ik zou eens willen dat de EU commissie eens hier naar keken [ongefundeerde passage verwijderd door de moderator]. En tegen al die autoverhuurders zeg ik.... Ga nou ook eens wat doen aan al die maffiapraktijken of wordt er niet genoeg geld verdient.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jul 2017 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde passage verwijderd

KeesvanderKnaap
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2017 19:25
Contacteer:

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door KeesvanderKnaap »

Met enige ervaring met autohuur in Spanje (Alicante en Malaga) onderhand wel duidelijk hoe het spel gespeeld wordt. Met het reserveren via bemiddelaars in de autoverhuur (Rentalcars, Goldcar etc.) gaat het als volgt; met de vaak aantrekkelijke huurprijzen worden potentiële huurders verleid om een auto via deze organisatie te boeken. De indruk wordt gewekt dat in de prijs ook een volledige verzekering is verdisconteerd. Bij het doornemen van de kleine letters bij de voorwaarden staat dat niet alles is verzekerd en dat de lokale verhuurder ook nog eigen voorwaarden heeft. Het blijkt in de praktijk dan vooral te gaan om verzekering van banden, ruiten, bodemplaat etc. Om ook dit te verzekeren wordt aangedrongen op een extra verzekering voor deze zaken. De prijs voor deze verzekering is inmiddels zo ver opgelopen dat de kosten hoger kunnen zijn dan de prijs van de huurprijs zelf. Het aandringen bij de balie wordt verklaard omdat de betreffende baliemedewerker een premie ontvangt voor iedere afgesloten verzekering. Voor de verhuurders is het verdienmodel waarschijnlijk meer gebaseerd op deze verzekeringen dan de huurprijs op zich.
Stok achter de deur is dat indien je volhardt in het weigeren van deze verzekering je wordt verplicht om het bedrag van het eigen risico te laten reserveren van de creditcard van de huurder. Dit bedrag is voor een kleine auto al snel 950 tot 1100 euro en loopt verder op naar gelang de waarde (categorie) van de huurauto. Voor huurders kan dit de doorslag geven om toch maar akkoord te gaan, mede omdat dit bedrag tijdens de vakantie niet meer kan worden besteed van de creditcard voor andere bestedingen en bij een niet te groot krediet problemen oplevert. Overweging is het risico van schade voor lief te nemen of te huren bij een bemiddelaar die een acceptabeler tarief berekend (CardelMar, op basis van eigen ervaring) en het eigen risico dan overneemt of een verzekering bij bijvoorbeeld Allianz (blijft verplichting bij verhuurder om te reserveren op creditcard). Het probleem bestaat al jaren maar escaleert steeds meer in de prijsstelling. Radar heeft eerder aandacht besteed aan problemen met de autohuur in het buitenland waarbij dit probleem zover ik weet ook is benoemd. Advies blijft om vooral naar de kleine letters te kijken. Het wordt trouwens hoog tijd dat op Europees niveau eindelijk eens serieus aandacht aan dit soort maffiapraktijken wordt besteed. Vaak verziekt de discussie aan de balie al het begin van de vakantie voor reizigers die hiervan niet op de hoogte zijn. Daarnaast zorgen de discussies aan de balie voor veel vertraging.

margohensels
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2017 09:53

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door margohensels »

Hier hetzelfde...de auto helemaal afgedekt en bij het ophalen mochten we nog eens 160€ betalen in spanje. Onder het mom dat als er iets gebeurt met de auto zouden wij dat aan de dealer moeten betalen en verhalen op de verhuurder waar we geboekt hadden. Het zogenaamde risico indekken van de dealer. Ter plekke betalen of je krijgt geen auto mee. :cry:

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Dieke83 »

margohensels schreef:Hier hetzelfde...de auto helemaal afgedekt en bij het ophalen mochten we nog eens 160€ betalen in spanje. Onder het mom dat als er iets gebeurt met de auto zouden wij dat aan de dealer moeten betalen en verhalen op de verhuurder waar we geboekt hadden. Het zogenaamde risico indekken van de dealer. Ter plekke betalen of je krijgt geen auto mee. :cry:
Waar had je de auto gehuurd? via de verhuurder zelf of via een derde?
Normaal gezien als je via tour operator of sunny cars boekt hun bellen als je de auto nie mee zou krijgen.
Maar ik moet eerlijk zeggen ik huur zelden bij de verhuurder zelf omdat het vaak duurder is dan via de tour operator of een derde.

Extraco
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2017 09:20

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Extraco »

Ik was vele jaren een trouwe klant van Cardelmar, ik huurde de afgelopen jaren al tientallen auto's. Altijd de meest uitgebreide verzekering genomen. Dit geeft mij een prettig gevoel gezien je bij de doorsnee autoverhuurder in het buitenland je geheel gek gemaakt wordt om allerlei verzekeringen van hen te nemen. Bij Cardelmar geven ze je zwart op wit dit niet te doen, je hebt immers alles al perfect verzekerd.Totdat je na zo vele jaren auto's huren ineens wel een keer een schade aan je auto in het buitenland hebt. De procedure is de schade via de website invoeren. Dat gaat alleen niet lukken. Dan ga je bellen naar de betreffende afdeling en als je dan heel veel geduld hebt ga je een keer iemand spreken die dan jouw gegevens doorspeelt naar een andere afdeling. Daar moet je dan per mail alle bescheiden, welke je hebt voorliggen, per pdf toezenden. Totdat je leest op forumsites dat dit klaarblijkelijk de standaard wijze van "afpoeieren" is, de vertraging gaat dan in. Alleen ze betalen alle kosten aan mij uit op Euro.150,00 na. "Omdat ik niet een verzekering bij de leverancier ter plekke heb afgesloten tegen "paralication". Wat dat betekent gaat niemand je uitleggen. En ze waarschuwden mij nu juist geen enkele verzekering af te sluiten bij de supplier?! En niemand had mij er op gewezen dat ik nog meer verzekeringen bij Cardelmar kon afsluiten om nog beter gedekt te zijn, kon ook niet. Dus uiteindelijk pakken ze van mij Euro.150,00 extra. En zo gaan ze dan met een trouwe klant om. IK ZAL NOOIT OOIT MEER EEN AUTO VIA CARDELMAR BOEKEN! Niemand die je hier per telefoon over kan spreken. Als laatste reactie geven ze per mail door dat geld maar te verhalen bij de verhuurder van de auto. Ik gebeld. Reactie: “Had U maar alle verzekeringen bij ons af moeten sluiten…!”. Mij zelden zo bedrogen gevoeld. Niet voor die Euro.150,00 maar simpelweg door de wijze van handelen door Cardelmar.Tip van mij: ga naar de Cardelmar website, doe alsof je iets gaat boeken, dan zie je de leveranciers en prijzen, je bekijkt op forums reacties van klanten en hieruit filter je de beste autoverhuurder en daar boek je rechtstreeks. Je bent goedkoper uit en het geeft je in ieder geval niet minder zekerheid als iets boeken bij Cardelmar. Succes! Dit bericht puur bedoelt om eenieder te behoeden voor frustraties ontstaan door misleiding van klanten waar je pas achter komt als je een keer daadwerkelijk iets te claimen hebt.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Dubbele kosten huurauto

Ongelezen bericht door Dirkie »

J.Dubbeltje schreef:
Dirkie schreef:
G. Knijnenberg schreef:Vraag:

Wie heeft het volgende wel eens gemaakt:

1. Je regelt via internet bij een overkoepelende organisatie een huurauto in het buitenland
En waarom zou je dat doen. Als ik een auto huur doe ik altijd vooraf of ter plekke bij de lokale verhuurder. Je hebt dan geen last van tussenpersonen (een overkoepelende organisatie is dat ook) die extra kosten in rekening brengen. En qua verzekering zit het ook altijd goed. Daarmee maakt de tussenpersoon jouw alleen maar bang, meer niet. De lokale ondernemer is blij want hij hoeft geen geld te betalen aan de tussenpartij. Iedereen tevreden.
Het is net zoiets als bij thuisbezorgd je eten bestellen. De pizzaboer moet een bedrag af staan aan thuisbezorgd maar mag niets meer rekenen voor de pizza. Bestel gewoon je pizza bij de pizzaboer dan kost het evenveel maar de pizzaboer houdt er wel meer geld aan over. Iedereen weer blij (behalve thuisbezorgd)
En nou als er geen auto beschikbaar is of een duurder auto moet huren ,ook dan spreek je de taal misschien niet en kan je de hoofdprijs betalen.
HET beste is thuis alles regelen en doornemen en niet in die oververhitten rij vakantiegangers.
Je kan natuurlijk altijd beren op de weg. Ik schreef ook dat ik het thuis vandaan regel. Dit doe ik als er ergens de eerste keer heen ga. Als ik daarna er nog eens heen ga dan ben ik bekend met de situatie ter plekke. En dan weet ik soms ook dat ter plekke een auto huren ook gewoon kan. En ik huur ook niet op het vliegveld maar laat de auto gewoon bij de accommodatie brengen en ophalen. Lokale verhuurders doen dit zonder kosten. En een keer is het misgegaan. Er was geen auto meer in de categorie die ik gekozen had. Maar toen kreeg ik kosteloos een grotere auto.
Maar misschien heb ik in al die jaren wel gewoon geluk gehad. :mrgreen:

Gesloten