LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Wij wonen wegens ziekte MS sinds 2005 net over de grens in Duitsland omdat dit goedkoper wonen is niet omdat we vermogend zijn wat men snel denkt.

Je kunt dan maximaal 10 jaar vrijwillig verzekerd blijven voor de aow /anw. Echter omdat de overheid een Europees verdrag op zegde werden wij 30% op de WAZ gekort omdat we in Duitsland wonen, in Nederland krijg je je dat dus nog wel. De enige korte termijn oplossing was de vrijwillige aow/anw bijdrage stop te zetten in 2007 want 70% onder het minimum is wel te krap. Op zich al iets belachelijks dat dat kan in Europa dat je op basis van woonland word gediscrimineerd.

Nu tien jaar later ( eigenlijk dus twaalf), terwijl je al zou je dat willen je niet eens meer AOW / ANW verzekerd kan zijn of worden, besloot de belastingdienst buitenland Heerlen opdracht te geven het toch maar weer eens in te gaan houden. Dat is best veel op een laag inkomen als je dat opeens moet missen. En wegens multiple sclerose hebben we dus ook niet de mogelijkheid even een bijverdienste te genereren die trouwens ook gelijk gekort zou worden op de WAZ.

Kortom na ettelijke discussies met de belastingdienst, het invullen van het formulier Vrijstelling Premies Volksverzekeringen en daarbij de bijbehorende
documenten van de belastingdienst Duitsland en een verklaring van woon gemeente (verblijfsvergunning) te hebben ingediend werd deze na twee maanden ongegrond terug gestuurd. Logisch want dat hele formulier en bewijsstukken heeft er niets mee te maken en die vergunning willen we niet en zouden we ook nooit krijgen omdat er wel andere premies/inhoudingen betaald dienen te worden.

Nu heb ik bij de sociale verzekeringsbank een verklaring gekregen dat wij inderdaad al sinds 2007 geen aow/anw premies dienen te betalen en die niet ingehouden mogen worden. Deze heb ik naar de belastingdienst gestuurd. Maar dat hokje bestaat nog niet bij de belastingdienst en er buiten denken kunnen ze blijkbaar niet. Nu word ik wederom gevraagd weer datzelfde formulier in te vullen, weer deze bewijsstukken aan te gaan vragen want ze zijn inmiddels verlopen als je pas na 2 maanden antwoord krijgt. En dan vervolgens twee maanden te gaan zitten wachten om het weer ongegrond verklaard terug gestuurd te krijgen. Ben ik nou gek of wat ?

Wat nu ? Hoe kom ik hier nu uit ? Ik ga nu in de problemen komen financieel. :(

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind het altijd heel vreemd dat mensen verhuizen naar een ander land en hier nog alles betalen/halen. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft Duitsland eigen regelingen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door kokka »

hebben jullie allebei MS? dat moet wel erg zwaar zijn zo samen. sterkte daarmee

stofzuigertje

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zoek een plaatselijke jurist die kan helpen.
Vele grens gevallen die NL zijn en in DE wonen en uitkeringen kregen komen in problemen omdat ook de belastingdienst wel eens een foutje maakte.

Of dit foutje nu gemaakt of in 2007 weet ik niet.
Verder weet ik niets van Duitse regels voor Nederlanders die er alleen maar wonen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door renewouters »

Nijogeth schreef:Ik vind het altijd heel vreemd dat mensen verhuizen naar een ander land en hier nog alles betalen/halen. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft Duitsland eigen regelingen.
Ja, maar veel slechtere regelingen dan hier. Een Duitse "aow" is echt minimaal. Het is daar de bedoeling dat je xelf je pensioen regelt en als dat niet genoeg is dat eerst de kinderen nog gaan helpen. Een tijdje terug een documentaire gezien waarin 75plussers nog een bijbaantje in de supermarkt hadden om rond te kunnen komen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door gemist »

Ik heb ook MS en een eigen bedrijf. Heb helemaal nergens recht op, en mijn pensioenverzekering kost me een vermogen.
Maar goed, ik werk dus wel en als het weer eens niet kan moet 1 van mijn collegae de honneurs waarnemen... da's ook geen pretje voor ze.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door Nijogeth »

renewouters schreef:
Nijogeth schreef:Ik vind het altijd heel vreemd dat mensen verhuizen naar een ander land en hier nog alles betalen/halen. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft Duitsland eigen regelingen.
Ja, maar veel slechtere regelingen dan hier. Een Duitse "aow" is echt minimaal. Het is daar de bedoeling dat je xelf je pensioen regelt en als dat niet genoeg is dat eerst de kinderen nog gaan helpen. Een tijdje terug een documentaire gezien waarin 75plussers nog een bijbaantje in de supermarkt hadden om rond te kunnen komen.
Ja, maar dat lijkt me de keuze die je maakt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door kweenie »

Sinds 2016 is er een nieuw belastingverdrag met Duitsland, dus het kan heel goed zijn dat je nu inderdaad heel andere belastingen en premies moet betalen dan voor die tijd.

Is je uitkering zelf eigenlijk verlaagd toen je in het buitenland ging wonen, of is je inkomen lager omdat je geen aanvulling uit de bijstand meer krijgt? Met MS ben je immers vaak niet 100% afgekeurd, dus zal je WAZ-uitkering dan misschien onder het minimum hebben gelegen en zou je in Nederland een aanvullende bijstand hebben gehad. In het buitenland gelden voor de bijstand de regels van dat land, dus dan komt die bijstandsaanvulling te vervallen.

Overigens vraag ik mij ook af hoeveel belastingen en premies je nu betaalt. Als je inkomen 70% onder het minimum ligt, dan komen je te betalen belastingen volgens mij, na aftrek ven de heffingskortingen, niet of nauwelijks boven de nul uit. Of zie ik dat verkeerd?

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Alleen mijn man heeft MS, niet wij beiden, wij hadden tot 2002 een eigen bedrijf, hij is wel 100% afgekeurd en ook bij herkeuring. Toen kreeg je dus nog WAZ en we hadden een peperdure particuliere AOV verzekering. Een kleine zelfstandige dus met risicovol werk. Helaas is MS ook niet het enige wat hij mankeert.

Met WAZ heb je dus geen keus maar ben je verplicht belasting in nederland te betalen en dus ook premies. Dat is dus nu met de wetswijziging over heffingsbron niet veranderd. We blijven dus niks halen en doen in nederland, we hebben geen keus. Daar klaag ik overigens niet over. Dat wisten we van tevoren dus dat was de keus. Maar dan moeten ze het wel goed doen. We wonen hier al twaalf jaar en ben al twaalf jaar bezig om het goed te laten gaan, het was zo erg dat ik toch wel flink overspannen ben geweest daarvan. We hadden op een gegeven moment een totaal aan 20.000 euro vorderingen liggen van 3 jaar. Dit klopte natuurlijk niet en heb er twee jaar over gedaan dit geregeld te krijgen uiteindelijk mbv de ombudsman en twee
hele vriendelijke en echt meedenkende inspecteurs. Maar ook dat is verleden tijd, Dit is gewoon weer iets nieuws en zo is er iedere keer wat wat opeens een gat slaat in je inkomen. Zo ook het ZIN/CAK wat opeens denkt oh laten we van de AOV ook maar zvw premies in gaan houden en dan dus niet rekening houden met hun heffingskortingsdeel en dat deze premies middels de UWV al voldoende ingehouden worden. Sterker nog we betaalden meestal al een paar honderd euro teveel omdat men daar ook geen rekening houd met het heffingskortingsdeel niet verdienende partner.

We hebben nooit iets uit de bijstand aangevuld gekregen omdat er de WAZ toeslag was. Die vult aan tot het minimum loon. Die is er nog voor als je in nl woont maar voor diegene buiten nederland en wel in Europa heeft nederland een europees verdrag uit 1951 opgezegd, ja puur daarvoor.
btw voor emigratie heb ik op schrift laten bevestigen dat we WAZ en de toeslag mee konden nemen. Maar goed een verdrag op zeggen begin je niks tegen. Maar dat is voor mij inmiddels ouwe koeien uit de slaat halen oftewel dat stuk heb ik opgegeven, voor ik via de europese raad /comissie daar wat respons op krijg .....

Bijstand kun je inderdaad niet exporteren, wisten we toen ook maar we hebben nooit bijstand gehad ook niet een deel. Dus geen probleem.

Wij betalen de normale tarieven aan belasting en premies net als ieder ander ingezetene dus : Loonbelasting en premies VV, AWBZ en ZVW met landkorting. Maar zoals ik al zei we moeten ook de normale belasting en premies vv betalen dat is geen probleem. Maar zoals er staat AOW/Anw kun je maximaal 10 jaar vrijwillig betalen, daarna word je voor de overige jaren dat je niet betaalt met 2% per jaar gekort. Ook dat wisten en weten we.

Dus A, na na 12 jaar hier wonen zijn we de tien jaar voorbij, B we zijn uit noodzaak in 2007 al gestopt met de vrijwillige AOW/Anw, de wetswijziging heeft geen betrekking op de AOW/Anw, en de sociale verzekeringbank heeft een verklaring afgegeven dat wij dus geen AOW/Anw premies meer hoeven en kunnen betalen. Dan blijft het toch Bizar dat de belastingdienst dan toch AOW/anw is gaan inhouden met ingang van 1 januari 2017 en dit niet voldoende bewijs vind om de opdracht te geven geen AOW/Anw premies meer in te houden ???

btw bij emigratie heft de ZIN/CAK zelf de zorgpremies en AWBZ premie. Belastingdienst heft alleen nog Loonbelasting en overige premies VV op een uitkering uit nederland.

Een duitse Jurist doet niks aan overheidszaken in nederland. Dat zou me ook teveel gaan kosten aangezien de duitse Rechtsbijstand verzekering daar ook niets aan doet.

jjmoes
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2017 15:53

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door jjmoes »

Beste mensen,
Ik zou meteen naar de Ombudsman schrijven. Als je eenmaal tussen Belastingdienst, UWV en SVB in de carroussel der burocraten zit, heeft de Ombudsman als enige deskundigheid om je uit die mallemolen te hijsen. Je bent helaas niet de enige, Veel succes en sterkte.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Dankjewel JJMoes,

En inderdaad je hebt gelijk, er is nu toegegeven dat er inderdaad teveel ingehouden word maar ik mag weer dat formulier invullen wat niet van toepassing is, een brief gaan schrijven (zegt ze nu na 7 maanden het uitgelegd proberen te krijgen) naar de afdeling lubo wat volgens haar niet gaat werken en of dan maar wachten tot het ooit een keer verrekend gaat worden. Daar gaat minimaal 3 jaar overheen dus 3 jaar lang 250 tot 300 euro tekort komen. Echt bizar...

Bij navraag bij SVB lag binnen twee dagen de verklaring op de mat dus dat is wel supersnel.

Morgenochtend, ik heb ze tot vandaag de tijd gegeven ga ik er melding van maken bij de ombudsman. Dit word dan de zevende keer in 12 jaar de ombudsman vragen of ze achter de belastingdienst aan willen gaan omdat die iets fout doen. Maar het werkt wel altijd en tot nu toe altijd in het gelijk gesteld. Word vervolgd...

En bedankt tot zover voor de reacties allemaal.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Ik heb een klacht ingediend, snachts al, kon er niet van slapen, bij de ombudsman.

Zowel de belastindienst als ASR verzekeringen ontkennen de verklaring afgegeven door de Sociale Verzekeringbank dat wij al negen jaar niet meer verzekerd zijn voor aow anw en wij dus ook al 9 jaar geen premie daarvoor dienen te betalen. Er word toegegeven dat het inderdaad niet klopt en er teveel ingehouden word, maar u bekijkt het maar verder, is de reactie. Dus we wachten de ombudsman af ....

Dieptriest belastingdienst....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Vult u het vragenformulier van de Overheid eens in en verklaar de Ombudsman precies waar en waarom de burger hier vastloopt.

http://www.grensinfo.nl/gip/nl/deupnl/b ... tie=deupnl

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Formulier ingevuld en verstuurd. Gaat dat helpen ? :) Ombudsman weet al waarom we vastlopen en wat er aan de hand is. Het is denk ik al de zevende keer of zesde dat ik de ombudsman om hulp moet vragen.

Mevrouw van de belastingdienst reageert niet meer, terwijl ik toch echt heel netjes en geduldig ben gebleven 7 maanden lang en zij zelf contact via mail heeft opgenomen. Ik heb dus wel haar naam genoemd in de de klacht aan de ombudsman. Ik vind het zo ontzettend vervelend dat het altijd zo moet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Waarschijnlijk is het in uw situatie ook eerder een alibie en tonen van goede wil om deze raad van de Overheid te volgen ... en te kunnen aangeven dat 'burger' in de steek gelaten wordt wanneer het niet meer standaard is. Diezelfde Overheid geeft aan, dat burgers zelfderzaam moeten worden ... daarmee bent u nu bezig!

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Update: nog niets gehoord behalve bevestiging van ombudsman. Zodra ik wat weet zal ik het hier ook melden. Het kan zijn zoals al eens eerder is gebeurd dat de ombudsman het gelijk al verder behandeld omdat dit dus niet de eerste keer is. Ik wacht het af...

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

Ombudsman heeft telefonisch kontakt opgenomen en gelijk daarna de belastingdienst benaderd en die hebben dan eerst zes weken de tijd om te reageren. Meestal doen ze dat wel, zo niet dan gaan ze ze officieel aanpakken. We wachten het weer af....

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

linda.van-kleef
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 feb 2017 15:44
Contacteer:

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door linda.van-kleef »

We zitten niet in de financiele problemen, we hebben alles goed geregeld en kunnen daar gewoon goed van rond komen onder normale omstandigheden. Vreemd genoeg gaat er bij ons nooit iets normaal zoals het hoort. Al 9 jaar inmiddels kunnen wij wettelijk gezien niet meer mee doen aan de nederlandse aow, dat heet 2% korting per jaar op je aow uitkering straks. Dat moet je oplossen, hebben we gedaan.
Nu is het heffen van premies lb en ib over een deel van de uitkering, een particuliere aov verzekering met ingang van 1-1-2017 toegewezen aan nederland. Tot zover is dat prima, is ook geen probleem. Maar de belastingdienst buitenland is alleen de fout in gegaan om dus bij ons ook premies AOW/anw te laten inhouden terwijl ik een verklaring heb van de sociale verzekeringsbank dat dat niet kan/mag. We missen dus opeens ca 300 euro per maand daardoor. Dan is er ook nog de zorgverzekering die dat dus ook doen en dan op voorhand geen rekening houden met heffingskorting niet verdienende partner en ook niet met de algemene heffingskorting. Dat terwijl het uwv al genoeg in hield dat we niets bij hoefde te betalen. Dat is ook nog eens 200 euro samen al 500 euro per maand waarik drie jaar op moet wachten om het terug te krijgen. Dat is idioot gewoon op een relatief laag inkomen. als er dan maar iets gebeurt hebben we geen reserve. Neem een ziekenhuisopname die we net twee keer gehad hebben a 10 euro per dag.

Normaal gesproken is dat allemaal gene probleem, nu lopen we achteruit.

In principe zou ik, partner dus aangezien mijn man ms heeft, kunnen gaan werken. Maar daar snijden we onzelf vreselijk mee in de vingers, nml we worden dan eerst 1 op 1 gekort op zowel de uwv waz uitkering als op de particulier aov, sterker nog die laatste komt dan te vervallen helemaal. Dus stel ik raak die baan kwijt of mij gebeurt wat of ik word ziek dan houdt het gewoon op. Dat risico wil ik dus niet nemen. Dan hadden ze het zo moeten regelen dat je mag proberen geld te verdienen en dat dat dan in mindering word gebracht okee, maar gaat het fout dat je dan iig weer het oude terug krijgt waar je jaren flinke premies voor betaald hebt. Een particulier aov als ondernemer in een gevaarlijk beroep is nml. echt niet goedkoop geweest.

Ik heb dat heel goed uitgezocht omdat ik dus wel heel actief ben en heel veel kan en voorheen ook altijd gewerkt heb en ondanks stoppen met werken wel doorgegroeid ben daarin. Werk was hobby voor mij en nu is het hobby :) Ik heb nu wel de de dagelijkse zorg voor mij man er bij en alles er omheen maar ook dat went na een tijdje.

Kortom ik heb helemaal geen problemen met de regelingen wetten en verplichtingen alles is goed geregeld, wij hebben het goed geregeld, alleen de uitvoer ervan laat zwaar te wensen over en als ik er niet achteraan ga dan kan het ons dus opeens wel financiele problemen opleveren en dat door fouten die ook zwart op wit toegegeven zijn, maar dan de communicatie verbreken omdat men door bureaucratie niet even buiten het hokje kunnen kijken of dat er domweg nog geen aanvraagformuier bestaat voor de nieuwe wetgeving dat accepteer ik niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Belastingdienst heft na 9 jaar opeens premies

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het heette altijd, dat duitsers administratieve piet-lutten zijn ... maar nu is Nederland klaarblijkelijk de koploper geworden?

Gesloten