LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
DvdEnde
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jul 2017 18:24

Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door DvdEnde »

NN wil mijn pensioen polis veranderen omdat de overlijdensverzekeringspremie niet meer betaald wordt. De polis is ooit afgesloten bij een eerdere werkgever en ben daar niet meer in dienst. Ik krijg daarbij 3 opties:

1. - Geen premie betalen. NN steekt het complete opgebouwde vermogen bij overlijden voor 65 jaar in zijn zak (huidige waarde € 33.000).
2. - Premie van € 2.808 uit het opgebouwde vermogen onttrekken. Bij overlijden keren ze maximaal € 22.000 uit De rest gaat in de zak van NN.
3. - Polis ongewijzigd laten, dan wordt een onbekende premie uit het opgebouwde vermogen gehaald.

Optie 1 en 2 zijn geen acceptabele opties en bij optie 3 teken ik een blanco check. Dit lijkt mij een nieuwe vorm van oplichting.

Ik moet voor 24 juli 2017 reageren en heb NN al een mail gestuurd met specificatie van de premie die zij zouden willen inhouden.

Dit voorstel is toch niet acceptabel?

Speelsekater
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 sep 2013 16:42

Re: Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Speelsekater »

Het is wettelijk niet toegestaan om eenzijdig de polis-of contractvoorwaarden te wijzigen.
J.A.A. Voorn

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik begrijp hier weinig van, als een pensioen premievrij gemaakt wordt (er wordt geen premie meer betaald omdat u bijvoorbeeld van werkgever gewisseld wordt) dan behoort de ORV gewoon te vervallen. Hij is namelijk overbodig omdat uw nieuwe pensioen bij een andere partij opgebouwd wordt. De ORV bij een pensioen is er alleen maar om te voorkomen dat indien u overlijdt, uw geen nieuw pensioen meer opbouwd voor uw partner. De ORV is niet bedoelt voor het reeds opgebouwde pensioen.

Keuze 1 is dus de juiste keuze, als er in uw oude pensioenpolis geen sprake van partnerpensioen is, dan klopt het dat het pensioen vervalt indien u voor uw pensioen leeftijd overlijdt. Als er wel sprake is van een partnerpensioen in de overeenkomst, dan komt uw pensioen niet te vervallen maar ontvangt uw partner een partnerpensioen, dit is meestal wel lager dan het pensioen dat u zou ontvangen indien u niet zou komen te overlijden.

De vraag is dus of in de polis sprake is van een partner pensioen of niet. Dat zou los van de ORV moeten staan.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 05 sep 2017 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Jefdus »

Speelsekater schreef:Het is wettelijk niet toegestaan om eenzijdig de polis-of contractvoorwaarden te wijzigen.
J.A.A. Voorn
In de contractvoorwaarden zal ook niet staan dat het ok is als de premie niet meer betaald wordt...

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jefdus schreef:
Speelsekater schreef:Het is wettelijk niet toegestaan om eenzijdig de polis-of contractvoorwaarden te wijzigen.
J.A.A. Voorn
In de contractvoorwaarden zal ook niet staan dat het ok is als de premie niet meer betaald wordt...
Onzin, het gaat hier om een pensioen, Bij wisseling van werkgever wordt die premievrij gemaakt en is geen premie meer verschuldigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wijziging voorstel polis door Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is bij veel pensioenregelingen zo dat het ouderdomspensioen opbouw is en het partnerpensioen op risicobasis. Het partnerpensioen (nabestaandenpensioen) is dan alleen verzekerd zolang je in dienst bent.

Ga je uit dienst, dan krijg je de keus om een deel van het ouderdomspensioen om te zetten in partnerpensioen. Het ouderdomspensioen gaat dan natuurlijk wel iets omlaag. Je kunt er ook voor kiezen om alles bij het oude te laten. Dan is alleen het ouderdomspensioen verzekerd en is er geen uitkering bij overlijden.

Daar is niets vreemds aan. Veel werkgevers/cao partners kiezen bewust voor de veel goedkopere optie om geen opbouw van partnerpensioen te hebben, maar alleen risicodekking. En dus een relatief lagere premie.

NN heeft dat niet blijkbaar een derde optie aan toegevoegd, een losse overlijdensrisicoverzekering.

Gesloten