LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor CrashPlan?

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nou gebruik ik al een aantal jaren tot volle tevredenheid crashplan voor de backup van mijn belangrijke bestanden, maar die hebben besloten om uit de consumentenmarkt te stappen. Dus ben ik op zoek naar een alternatief. Ter info, ik zoek dus geen sync tool als Dropbox, Google Drive of Ms OneDrive, dat zijn dan wel een soort van opslagdiensten, maar als je een bestand in een gedeelde folder verwijderd, is die op alle devices ook weg bij dat soort producten. Een backup-oplossing, oa zoals Crashplan, doet aan versioning, maw als je iets weggooit, kan je een eerdere versie weer terughalen.

Wie heeft een alternatief/oplossing?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Hier zijn een paar alternatieve
https://alternativeto.net/software/crashplan/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ok, ik ben misschien wat te summier geweest, ik ben eigenlijk op zoek naar alternatieven, waar men bij voorkeur zélf ervaring mee heeft (gehad). Dus niet "slechts" een linkje of lijstje, maar idealiter een echte onderbouwde ervaring.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door renewouters »

Mac OS en Linux hebben dit al jaren standaard ingebouwd (rsync bij Linux, Time Machine bij Mac OS wat eigenlijk ook rsync is). Heeft Windows dit ook niet gewoon aan boord?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door sjohie »

2e verduidelijking, Crashplan is een dienstverlener die je via hun eigen software ongelimiteerde betaalde backup in de cloud biedt, ik zoek dus niet backupsoftware, maar dus (ook) de ruimte waar de data staat. Ik ben dus op zoek naar een vervangende dienstverlener voor Crashplan, dus eentje die ook offsite backup biedt, liefst met eigen software, maar dat laatste hóeft niet.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Je schrijft zelf dropbox af, maar hier heb ik persoonlijk toch goede ervaringen mee. Bij de betaalde versie is het ook mogelijk om verwijderde bestanden weer terug te halen etc.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jefdus schreef:Je schrijft zelf dropbox af, maar hier heb ik persoonlijk toch goede ervaringen mee. Bij de betaalde versie is het ook mogelijk om verwijderde bestanden weer terug te halen etc.
Dropbox is geen backup programma. Het is bij een grote crash niet geschikt om snel het systeem te herstellen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:2e verduidelijking, Crashplan is een dienstverlener die je via hun eigen software ongelimiteerde betaalde backup in de cloud biedt, ik zoek dus niet backupsoftware, maar dus (ook) de ruimte waar de data staat. Ik ben dus op zoek naar een vervangende dienstverlener voor Crashplan, dus eentje die ook offsite backup biedt, liefst met eigen software, maar dat laatste hóeft niet.
Crashplan biedt zelf als alternatief aan om over te stappen op de zakelijke versie van Crashplan Home, nl. Crash Plan pro. Werkt vrijwel hetzelfde Verschil is geen ongelimiteerd aantal pc's maar betalen per machine. Vaak is 1 machine toch wel genoeg.
Een andere optie is Carbonite dat je als crashplan gebruiker een jaar lang goedkoper krijgt. Het is iets duurder en is ook per machine en niet ongelimiteerd. Wel is de opslag op de server ongelimiteerd.

Dan is er nog Acronis True Image. Deze biedt ook cloud backup. Je kunt dan kiezen om je belangrijkste bestanden off site te hebben en voor de rest werken met een USB drive voor de crashes. Voordeel van Acronis is dat zij een vrij goede bescherming bieden tegen randsomware.

Last but not least, je kunt natuurlijk een Synology NAS neerzetten, je hebt dan 2 mogelijkheden.
1) een offside backup naar een Synology bij een vriend. Deze moet dan wel betrouwbaar zijn (kwa verbinding)
2) een offside backup via Strato.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door Jefdus »

olaf79 schreef:
Jefdus schreef:Je schrijft zelf dropbox af, maar hier heb ik persoonlijk toch goede ervaringen mee. Bij de betaalde versie is het ook mogelijk om verwijderde bestanden weer terug te halen etc.
Dropbox is geen backup programma. Het is bij een grote crash niet geschikt om snel het systeem te herstellen.
TS geeft aan dat hij een oplossing zoekt voor back-up van belangrijke bestanden. Mogelijkheden tot systeem herstel zijn dus waarschijnlijk niet nodig.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Alternatief voor CrashPlan?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jefdus schreef:
olaf79 schreef:
Jefdus schreef:Je schrijft zelf dropbox af, maar hier heb ik persoonlijk toch goede ervaringen mee. Bij de betaalde versie is het ook mogelijk om verwijderde bestanden weer terug te halen etc.
Dropbox is geen backup programma. Het is bij een grote crash niet geschikt om snel het systeem te herstellen.
TS geeft aan dat hij een oplossing zoekt voor back-up van belangrijke bestanden. Mogelijkheden tot systeem herstel zijn dus waarschijnlijk niet nodig.
Nogmaals, dropbox is niet geschikt voor welke vorm van backup dan ook. Dus gewoon niet gebruiken hiervoor.

Gesloten