LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
AatReyns
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2017 12:12

Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door AatReyns »

Geachte Forum,

Wij hebben een probleem die wij graag aan u willen voorleggen. Wij nemen gas en elektriciteit af van Oxxio. Ons netbeheer valt onder Enexis. In 2016 kwam Enexis op het idee een trafohuisje (waar wij op aangesloten zijn) te verplaatsen naar een andere locatie. Hiervoor moest een nieuwe kabel aangelegd worden. Nu heeft Enexis op ons priveterrein zonder onze toestemming daar die kabel aangelegd. Wij zijn het daar niet mee eens en hebben Enexis hiervoor aangesproken. Zowel mondeling als via mail. Diverse keren hebben zij hun excuses aangeboden maar zijn wel met hun werkzaamheden doorgegaan. Door slechte weersomstandigheden in juni is er kortsluiting in de hoofdaansluiting buiten ontstaan waardoor wij zonder stroom kwamen te zitten. Dit probleem is door Enexis tijdelijk verholpen door een noodaggregaat te plaatsen. Onderwijl is Enexis doorgegaan met het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Alleen werden wij niet eerder aangesloten op het net als dat wij alsnog toestemming zouden geven voor het uitvoeren hiervan op ons prive terrein. Er zou in 1ste instantie geen vergoeding tegenover staan. Bij navraag bij onze notaris blijkt dat zij geen rechten hebben of wat dan ook op ons terrein. Alle kabels enz en rechten liggen wel bij onze buren. Na diverse mails wisselingen zijn wij gedwongen mee te werken en anders werden wij NIET aangesloten op het net. Op 12 juni 2017 is in opdracht van Enexis en met behulp van politie de noodaggregaat weg gehaald. De nieuwe trafo is nu aangelegd en in bedrijf. Bij onze buren is de oude trafo weg gehaald. En ik word nu niet eerder aangesloten op het net als ik bereid ben de volledige aansluitkosten van boven de € 400,-- betaal. Wat kunnen wij hier nu aan doen om weer stroom te krijgen. Monopolie ligt bij Enexis. Alle mails hebben wij nog in ons bezit.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 sep 2017 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Telefoonnummers verwijderd, titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

AatReyns schreef:Geachte Forum,

Wij hebben een probleem die wij graag aan u willen voorleggen. Wij nemen gas en elektriciteit af van Oxxio. Ons netbeheer valt onder Enexis. In 2016 kwam Enexis op het idee een trafohuisje (waar wij op aangesloten zijn) te verplaatsen naar een andere locatie. Hiervoor moest een nieuwe kabel aangelegd worden. Nu heeft Enexis op ons priveterrein zonder onze toestemming daar die kabel aangelegd. Wij zijn het daar niet mee eens en hebben Enexis hiervoor aangesproken. Zowel mondeling als via mail. Diverse keren hebben zij hun excuses aangeboden maar zijn wel met hun werkzaamheden doorgegaan. Door slechte weersomstandigheden in juni is er kortsluiting in de hoofdaansluiting buiten ontstaan waardoor wij zonder stroom kwamen te zitten. Dit probleem is door Enexis tijdelijk verholpen door een noodaggregaat te plaatsen. Onderwijl is Enexis doorgegaan met het uitvoeren van zijn werkzaamheden. Alleen werden wij niet eerder aangesloten op het net als dat wij alsnog toestemming zouden geven voor het uitvoeren hiervan op ons prive terrein. Er zou in 1ste instantie geen vergoeding tegenover staan. Bij navraag bij onze notaris blijkt dat zij geen rechten hebben of wat dan ook op ons terrein. Alle kabels enz en rechten liggen wel bij onze buren. Na diverse mails wisselingen zijn wij gedwongen mee te werken en anders werden wij NIET aangesloten op het net. Op 12 juni 2017 is in opdracht van Enexis en met behulp van politie de noodaggregaat weg gehaald. De nieuwe trafo is nu aangelegd en in bedrijf. Bij onze buren is de oude trafo weg gehaald. En ik word nu niet eerder aangesloten op het net als ik bereid ben de volledige aansluitkosten van boven de € 400,-- betaal. Wat kunnen wij hier nu aan doen om weer stroom te krijgen. Monopolie ligt bij Enexis. Alle mails hebben wij nog in ons bezit.
Dus samenvattend:

* Enexis moet het trafohuisje verplaatsen om een onbekende rede
* Om u aan te sluiten moet er een kabel over uw prive terrein
* U weigert hiervoor toestemming te verlenen
* Er ontstaat kort sluiting en Enexis plaatst een noodaggregaat
* Om de situatie op te lossen hebben ze toestemming nodig om op uw terrein te graven
* U weigert dit om dat er geen vergoeding tegen over staat
* Enexis haalt de noodaggregaat met hulp van de politie weg (waarom politie erbij?)
* Enexis weigert na alle weigeringen van uw kant u kosteloos aan te sluiten

Concreet:

Omdat u om onbekende oorzaak geen toestemming wilt geven voor noodzakelijke graafwerkzaamheden vind u dat Enexis haar monopoliepositie misbruikt omdat ze u nu niet meer kosteloos willen aansluiten nadat eerder alle medewerking, om onbekende redenen, heeft geweigerd.

Sorry maar ik vind dit erg logische. Enexis was aan het graven en u weigerde elke medewerking. Als ze nu weer moeten gaan graven dan brengt dit extra kosten mee en die brengen ze terecht bij u in rekening.

Wat dit te maken heeft met monopolie weet ik niet, elke netwerkbeheerder zal die graafwerkzaamheden moeten uitvoeren en u weigert deze.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

sylvesterb schreef:
Dus samenvattend:

* Enexis moet het trafohuisje verplaatsen om een onbekende rede
* Om u aan te sluiten moet er een kabel over uw prive terrein
* U weigert hiervoor toestemming te verlenen
* Er ontstaat kort sluiting en Enexis plaatst een noodaggregaat
* Om de situatie op te lossen hebben ze toestemming nodig om op uw terrein te graven
* U weigert dit om dat er geen vergoeding tegen over staat
* Enexis haalt de noodaggregaat met hulp van de politie weg (waarom politie erbij?)
* Enexis weigert na alle weigeringen van uw kant u kosteloos aan te sluiten

Concreet:

Omdat u om onbekende oorzaak geen toestemming wilt geven voor noodzakelijke graafwerkzaamheden vind u dat Enexis haar monopoliepositie misbruikt omdat ze u nu niet meer kosteloos willen aansluiten nadat eerder alle medewerking, om onbekende redenen, heeft geweigerd.

Sorry maar ik vind dit erg logische. Enexis was aan het graven en u weigerde elke medewerking. Als ze nu weer moeten gaan graven dan brengt dit extra kosten mee en die brengen ze terecht bij u in rekening.

Wat dit te maken heeft met monopolie weet ik niet, elke netwerkbeheerder zal die graafwerkzaamheden moeten uitvoeren en u weigert deze.
Nee, ik ben het wel met meneer eens. Enexis heeft toestemming nodig om te graven, wat zij niet hebben gedaan, maar wel gewoon zijn begonnen met de werkzaamheden. Tevens, zoals meneer aangeeft, heeft de notaris ook aangegeven dat een vergoeding voor het gebruik van privé-grond niet ongebruikelijk is.

Uiteindelijk misbruikt Enexis haar positie door te zeggen; u geeft toestemming, anders sluiten wij u niet meer aan. Dit terwijl Enexis alle haar verplichtingen gezien de toestemming heeft nagelaten en gewoon haar ding doet.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Wat voor mij onduidelijk is; waren de graafwerkzaamheden nodig voor de eigenaansluiting, of voor de algemene infrastructuur van Enexis? Het lijkt me dat dat wel een verschil maakt.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als het goed is is er voorafgaand aan al dat gegraaf communicatie geweest al dan niet via uw Gemeente. Op de website van Enexis wordt uitgelegd hoe de procedures zijn en dat is niet gisteren bedenken en overmorgen graven.
Dit is een stukje infra en is alle communicatie tussen Enexis en uw Gemeente terug te vinden op het Gemeentehuis
Verder worden dit soort zaken ook gecommuniceerd in de lokale huis aan huis bladen of anders op de home pagina van de website van uw Gemeente
Staat dat er niet dan is het advies om eens met een advocaat te gaan babbelen.
En inderdaad infra gaat voor ook al is het uw eigen terrein. Beter vliegen vangen met stroop dan met azijn.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor zover ik kan lezen hebben ze niet in de tuin/stoep van TS zelf gegraven, maar zijn alleen erop geweest om het aan te leggen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Leo The Emperor schreef:
AatReyns schreef: Nu heeft Enexis op ons priveterrein zonder onze toestemming daar die kabel aangelegd.
De kabel zal toch wel onder de grond liggen ?!
Er staat toch niet dat die kabel bij TS in de grond ligt, alleen dat ze op priveterrein de kabel hebben aangelegd. Mogelijk is de stoep voor het terrein van TS opengebroken en moest men een stukje in de tuin van TS om daar te werken.

stofzuigertje

Re: Misbruikt Enexis haar monopoliepositie?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het een hoofdkabel in je tuin is kun je die €400,- onder protest betalen en vergoeding vragen / precariorechten voor de kabels in jou grond zoals enkele gemeentes ook willen.
Verder is dat legaal en illegaal zonder toestemming kan extra hoge precario gevraagd worden.

De kabel naar het huis was al aanwezig en moet nu blijkbaar opnieuw gelegd worden maar de hoofdkabel in jou tuin betekend dat als je paaltje voor een het zou slaan wat toegestaan is indien deze niet op de kaart is aangegeven geen claim wegens veroorzaken stroom storing kunnen indienen.
Wel alle overige bewoners want bewust fouten maken ondanks waarschuwing tijdens werk en gewoon doorgaan dat is vragen om een claim.

Jou Oxxio heeft hier verder niets mee te maken.
En maar wachten of deze persoon alle antwoorden gaat beantwoorden en toelichting geeft op twijfels en fouten in mijn en andere .....
Een reactie, daar wacht ik nu op.

Gesloten