LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening maximale huur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
ajvdbrug
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 apr 2004 16:25

Berekening maximale huur

Ongelezen bericht door ajvdbrug »

Belangrijk is dat alle woningbouwcorporaties zelf aangeven hoeveel procent van de wettig maximale huren zij berekenen.
Zijn er meer huurders die meer betalen als dat hun woningbouwcorporatie zegt te doen?
Zijn we ook meer huurders die na ondertekening van hun huurcontract er achter komen dat de woonpunten fout berekend waren maar toch geen huurverhoging kregen?

Nachtkaarsje
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 dec 2016 00:47

Re: Berekening maximale huur

Ongelezen bericht door Nachtkaarsje »

Dit is een onderwerp waar ik langzaam aan steeds scherper op wordt.
Zo zou ik weleens willen weten hoe de huur berekend wordt.
De sites die ik afstruin komen met zulks een ingewikkelde berekening dat een normaal mens daar geen wijs uit wordt.
Ik wil dat weten omdat ik in een 1 hoog flatje woon met 1 slaapkamer en een open keuken met een grondoppervlak van 47 vierkante meter en daar 425 euro huur voor moet betalen.
Een familielid van mij woont bij een andere woningcoop en heeft een klein eensgezinshuis, twee onder 1 kap, met een gigantische tuin voor 285 euro per maand.
Hoe wordt toch die huur berekend?

Nijogeth
Berichten: 9916
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Berekening maximale huur

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nachtkaarsje schreef:Dit is een onderwerp waar ik langzaam aan steeds scherper op wordt.
Zo zou ik weleens willen weten hoe de huur berekend wordt.
De sites die ik afstruin komen met zulks een ingewikkelde berekening dat een normaal mens daar geen wijs uit wordt.
Ik wil dat weten omdat ik in een 1 hoog flatje woon met 1 slaapkamer en een open keuken met een grondoppervlak van 47 vierkante meter en daar 425 euro huur voor moet betalen.
Een familielid van mij woont bij een andere woningcoop en heeft een klein eensgezinshuis, twee onder 1 kap, met een gigantische tuin voor 285 euro per maand.
Hoe wordt toch die huur berekend?
Dat zal dus ook te maken hebben met de vraag. Als uw familielid in een plaats woont waar niemand meer wil wonen, dan zullen de prijzen inderdaad een stuk lager zijn. De andere optie voor de woningbouw is verkoop van de panden, maar als niemand ze wil kopen, dan kun je beter zo mensen erin proberen te krijgen. Overigens is de site van rijksoverheid vrij duidelijk en geeft dit puntensysteem een maximumprijs aan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tentelling

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Berekening maximale huur

Ongelezen bericht door Berteman »

Nijogeth schreef:
Nachtkaarsje schreef:Dit is een onderwerp waar ik langzaam aan steeds scherper op wordt.
Zo zou ik weleens willen weten hoe de huur berekend wordt.
De sites die ik afstruin komen met zulks een ingewikkelde berekening dat een normaal mens daar geen wijs uit wordt.
Ik wil dat weten omdat ik in een 1 hoog flatje woon met 1 slaapkamer en een open keuken met een grondoppervlak van 47 vierkante meter en daar 425 euro huur voor moet betalen.
Een familielid van mij woont bij een andere woningcoop en heeft een klein eensgezinshuis, twee onder 1 kap, met een gigantische tuin voor 285 euro per maand.
Hoe wordt toch die huur berekend?
Dat zal dus ook te maken hebben met de vraag. Als uw familielid in een plaats woont waar niemand meer wil wonen, dan zullen de prijzen inderdaad een stuk lager zijn. De andere optie voor de woningbouw is verkoop van de panden, maar als niemand ze wil kopen, dan kun je beter zo mensen erin proberen te krijgen. Overigens is de site van rijksoverheid vrij duidelijk en geeft dit puntensysteem een maximumprijs aan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tentelling
Het kan ook nog zijn, dat je familielid al héél lang in het eengezinshuisje woont en jij pas in je flatje getrokken bent. Het kan best zijn dat jou buren ook meer of minder dan jij voor het zelfde appartementje betalen.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Berekening maximale huur

Ongelezen bericht door witte angora »

425 voor een flat van 47 vierkante meter is ook niet echt veel, er zijn er zat die de hoofdprijs (max 580 of zoiets) vragen voor een dergelijke oppervlakte, en dan zijn het ook nog verouderde flats.

Wat is het bedrag dat je familielid noemt? De bruto huur of de netto huur (bruto huur minus huurtoeslag)?

Gesloten