LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigeren slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:
kweenie schreef:Dat heeft meer te maken met het vervangen van de analoge meter door een digitale meter dan met wel of geen slimme meter.
Voor veel mensen is dat onderscheid al te moeilijk.
Dat snap ik, maar inherent aan het vervangen van de meter, zorgt die 'slimme' meter er meteen voor dat je een apart teruglevertelwerk hebt.
Ze kunnen dus heel makkelijk de vergoeding aanpassen van de teruggeleverde stroom. Want: ze zien precies wat je terug levert.

Met mijn draaischijfmeter kan dat niet, die staat stil of loopt terug. Ik geef gewoon één stand op, die een stuk lager is dan toen ik geen panelen had.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef: Maar het verliezen van zekerheid (voor zover je die ooit hebt) is iets heel anders dan "wordt in 2020 afgeschaft", zoals jij schrijft.
Nee, maar denk je echt dat de nieuwe regeling positiever wordt? Leer mij de regering kennen!

Net zoals die belastingvrije auto's een paar jaar geleden. Iedereen ging schoon rijden en betaalde geen mrb meer met zo'n auto.
Maar dat was ook te populair, dus hup, afschaffen weer.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
Moneyman schreef: Maar het verliezen van zekerheid (voor zover je die ooit hebt) is iets heel anders dan "wordt in 2020 afgeschaft", zoals jij schrijft.
Nee, maar denk je echt dat de nieuwe regeling positiever wordt? Leer mij de regering kennen!
Je brengt een stevige stelling als feit, en zwakt dat nu af tot een inschatting. Maar op basis daarvan adviseer je mensen al wel de slimme meter te weigeren? Terwijl die straks waarschijnlijk juist nodig zal zijn om gebruik te kunnen maken van de geplande terugleversubsisie?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Ja, het is een feit dat de salderingsregeling nu tot 2020 loopt. Dat staat immers in het regeerakkoord.

En ik gok dat de subsidie minder zal zijn als de kWh prijs, anders kunnen ze net zo goed de salderingsregeling door laten lopen.
Ze willen er immers minder aan salderen uitgeven, staat ook in het regeerakkoord.

Met de draaischijfmeter blijft het teruggeleverde evenveel waard als de afgenomen stroom. Wat er voor beleid ook wordt bedacht.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @thecure, in dit artikel https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... gssubsidie geeft demissionair minister Kamp aan dat de nieuwe subsidie aan het gebruik van de slimme meter wordt gekoppeld.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Dat snap ik, maar het artikel is van juli. Nu is alles van tafel geveegd door dit kabinet, immers 2023 geld ook niet meer.

En de slimme meter mag men weigeren. als ik hem niet wil dan laat ik de monteurs niet binnen. of willen ze snachts gaan inbreken om hem te vervangen?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het regeerakkoord is van gisteren. En de toelichting van Kamp een recent voorschot hierop.
U hoeft geen slimme meter te nemen. Maar laat u de monteur rond 2020 niet binnen als u dat met zonnepanelen honderden euro's per jaar kan schelen?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:En de slimme meter mag men weigeren. als ik hem niet wil dan laat ik de monteurs niet binnen. of willen ze snachts gaan inbreken om hem te vervangen?
Natuurlijk mag je hem weigeren. Tot je niet anders kunt dan 'm accepteren, en dan mag je er zelf voor betalen.

En volgens mij ben je een dief van je eigen portemonnee als je 'm niet gewoon accepteert.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Zie de reactie van kweenie in het andere topic hierover.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

Klaas Jan schreef:Het regeerakkoord is van gisteren. En de toelichting van Kamp een recent voorschot hierop.
U hoeft geen slimme meter te nemen. Maar laat u de monteur rond 2020 niet binnen als u dat met zonnepanelen honderden euro's per jaar kan schelen?
Die honderden euro's bespaar ik nu al, simpel omdat de meter terugdraaid als ik overdag niet thuis ben en er geen stroom wordt afgenomen.
Ik moet echt nog zien dat de terugleververgoeding + subsidie evenveel is dan de huidige kWh prijs.

Frankoetdelut
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:11

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Frankoetdelut »

ik begreep uit het verhaal dat de slimme meter altijd goed functioneert en er geen afwijkingen zijn.
Ik weet 100% zeker dat dit absoluut niet correct is.
Ik heb een bedrijfspand, dat ik verhuurd had tot een bepaalde datum,echter is de huurder zonder dit aangegeven met de noorderzon vertrokken.
Er stond voor dit pand gepland om een slimme meter te plaatsen, hoewel ik hierbij mijn bedenkingen had.
Toch heeft de Cogas mij kunnen overtuigen dat dit een goed alternatief was en gemakkelijk.
Ik heb de meter voor zowel gas als elektra laten plaatsen.
Gezien het pand leegstond, heb ik de gaskraan voor de meter dichtgedraaid en de hoofdschakelaar van de elektra uitgeschakeld.
Enkele maanden later kreeg ik een nieuwe huurder en bij het aangaan van het huurcontract dienen we de meterstanden te noteren,ik was erg verbaasd dat ik veel gas en elektra had verbruikt terwijl de gaskraan en hoofdschakelaar afgesloten waren.
Cogas gebeld en dit was volgens hun onmogelijk,ik ben blijven doorbellen dag na dag,totdat ze hebben besloten een monteur te laten komen,deze heeft de gaskraan, die dicht was, verzegeld en de hoofdschakelaar van de elektra ook.
Na een week is de monteur terug geweest om te kijken of ik gelijk had en wat bleek,beide meters gaven een fors verbruik aan van zowel gas als elektra.
Volgens de Cogas was er dus iets mis met de meters en was dit geen punt van discussie meer.Ik heb gevraagd of ze dit wilden doorgeven aan mijn leverancier Essent,zodat ik de factuur van Essent niet hoefde te betalen.
Dit zouden ze doen.
Ik zal er verder maar niet op ingaan,maar u voelt hem al wel aankomen,ik heb wel 100 telefoontjes gepleegd met zowel de Cogas als Essent om de factuur van niet afgenomen energie niet hoeven te betalen.
Uiteindelijk hebben ze besloten de factuur te vernietigen en hebben mij een vergoeding i.v.m. het ongemak overgemaakt.
slimme meter,nooit accepteren.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door NoNo123 »

@ Frankoetdelut,

Bedankt voor je uitgebreide verhaal.
Dat gasmeters op hol kunnen slaan was mij reeds sinds 2009 bekend, zie ook dit topic. (Voor jou helaas mosterd na de maaltijd)

Dat elektrameters ook op hol kunnen slaan is nieuw voor mij.
Al ik het goed begrijp, stond de hoofdschakelaar VOOR de meter dus uit?
Dus de meter was spanningsloos, en ook het display op de meter was dus uit? En en was toch verbruik?
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 12 okt 2017 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Natuurlijk mag je hem weigeren. Tot je niet anders kunt dan 'm accepteren, en dan mag je er zelf voor betalen.
Waarom zou je dan moeten betalen? Welke extra kosten rechtvaardigen dat?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Moneyman schreef:
thecure schreef:En de slimme meter mag men weigeren. als ik hem niet wil dan laat ik de monteurs niet binnen. of willen ze snachts gaan inbreken om hem te vervangen?
Natuurlijk mag je hem weigeren. Tot je niet anders kunt dan 'm accepteren, en dan mag je er zelf voor betalen.

En volgens mij ben je een dief van je eigen portemonnee als je 'm niet gewoon accepteert.
Lariekoek.
Mensen die kiezen om de slimme meter te weigeren en hun oude meter behouden zijn vrij in die keus ondanks druk van netbeheerder/overheid.
Alleen indien je besluit op vrijwillige keuze in de toekomst toch de slimme meter te nemen, dan zul je voor kosten komen te staan. Als in de toekomst je meter aan vervanging toe is, dan maak je net zoveel kosten als iemand met een andere meter die vervangen moet gaan worden.

Slimme meter, het idee er achter is deels goed. De uitvoering is deels slecht. Zolang er gebruikers zijn met ongeloofwaardige stijging in verbruik van gas/elektra moet je hier niet mee verder willen gaan. Helemaal omdat die mensen nog altijd in de kou staan.

Ik had een digitale elektrameter, alleen had deze geen uitleesfunctie. Die moest en zou dus vervangen worden. Over geld over de balk gooien gesproken. Dan heb ik het deels over mijn portemonnee, maar ook over jouw portemonnee :wink:

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door mp2017 »

Helemaal mee eens!
Weer iets wat de verbruiker zou moeten accepteren, en het gros loopt wederom als manke schapen achteraan.

Bewezen is, dat er iets mis is met de "Slimme Meter" en zolang dit niet opgehelderd is/wordt komt deze niet bij mij binnen.
Ik denk dat er intussen genoeg onderbouwing is, van mensen met problemen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Totdat er geen energie meer geleverd 'kan' worden als er geen slimme meter is. En dan zeuren dat er voor betaald moet worden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Totdat er geen energie meer geleverd 'kan' worden als er geen slimme meter is. En dan zeuren dat er voor betaald moet worden.
Zodra oude meters is afgekeurd, of slimme meter echt verplicht wordt......dan krijgen weigeraars alsnog een nieuw aanbod voor gratis metervervanging.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Nijogeth schreef:Totdat er geen energie meer geleverd 'kan' worden als er geen slimme meter is. En dan zeuren dat er voor betaald moet worden.
Zodra oude meters is afgekeurd, of slimme meter echt verplicht wordt......dan krijgen weigeraars alsnog een nieuw aanbod voor gratis metervervanging.
Denk je dat? Ik moet het nog zien.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
16again schreef:
Nijogeth schreef:Totdat er geen energie meer geleverd 'kan' worden als er geen slimme meter is. En dan zeuren dat er voor betaald moet worden.
Zodra oude meters is afgekeurd, of slimme meter echt verplicht wordt......dan krijgen weigeraars alsnog een nieuw aanbod voor gratis metervervanging.
Denk je dat? Ik moet het nog zien.
Ja dat weet ik redelijk zeker..
Verantwoordelijkheid voor een goede werkende meter ligt niet bij de afnemer. Als zij je stroom willen leveren, leveren ze ook met plezier de juiste meter.

Zelfde verhaal was het geval met glasvezel.. elke keer weer het verhaal dat je het maar beter meteen kon laten aanleggen, ook al gebruikte je het niet.. anders zou je later de kosten krijgen als je het toch zou willen.
Hier nooit aangelegd, maar 2 jaar geleden toch gevraagd aan Telfort of glasvezel mogelijk was. Antwoord van Telfort: natuurlijk, we sturen een monteur en laten de glasvezel naar binnen blazen. Geen probleem, geen kosten, mits je een abonnement afneemt...

Niet bang laten maken als je niet wil. Wil je wel, ook goed.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben niet bang, ik heb al een slimme meter ;)

Je betoog klinkt plausibel. We zullen het zien te zijner tijd.

Gesloten