LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Peerke5
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 okt 2009 10:02

Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Peerke5 »

Regeerakkoord: Energierekening na 2018 € 150,- hoger

12 oktober 2017, door Jolanda van Es

Afgelopen week meldde Pricewise al dat de energierekening in 2018 voor een gemiddeld huishouden € 70,- hoger wordt door stijgingen van de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie (ODE). Nu blijkt uit het regeerakkoord dat de stijging na 2018 nog veel hoger uitpakt, met in totaal € 150,- per huishouden. Dit komt doordat er een verschuiving in de energiebelasting plaatsvindt, die leidt tot € 24,- extra aan energiebelasting. Daarnaast gaat belastingvermindering op elektriciteit omlaag van € 373,- naar € 311,-. Huishoudens gaan dus meer betalen, en krijgen minder terug. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen van onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise op basis van het regeerakkoord dat dinsdag gepresenteerd werd.
Extra verhoging energiebelasting

In 2018 en 2019 stijgt de energiebelasting tijdelijk door een maatregel uit het energieakkoord. Dit zorgt voor € 20,- extra kosten op de energierekening, berekende Pricewise afgelopen week. Daar komt nu dus nog een extra belastingverhoging bij, die naar verwachting na 2018 ingaat. In het regeerakkoord wordt namelijk een andere verdeling van de energiebelasting aangekondigd. Gas wordt zwaarder belast met 3 cent per m³. Elektriciteit wordt met 0,72 cent minder belast per kWh. Een gemiddeld huishouden met een verbruik van 1.500 m³ gas en 3.500 kWh stroom gaat hierdoor € 24,- meer betalen, waardoor het totaal aan extra energiebelasting op € 44,- komt.
Verlaging belastingvermindering op elektriciteit

Dat is nog niet alles. Om huishoudens tegemoet te komen in de kosten voor energie, krijgt iedereen die een elektriciteitsaansluiting heeft € 373,- belastingvermindering in 2017. In het regeerakkoord staat dat deze belastingvermindering omlaaggaat naar € 311,-, naar verwachting vanaf 2019. Huishoudens krijgen hierdoor € 62,- minder terug op hun energierekening. “Dit is vooral nadelig voor de lagere inkomens,” vertelt Hans de Kok, directeur van Pricewise. “Deze belastingvermindering is destijds door de overheid ingevoerd omdat een deel van het energieverbruik wordt gezien als basisbehoefte. De overheid komt inwoners daarom tegemoet met een vaste vermindering per huishouden. Doordat het een vast bedrag is, hebben huishoudens met een lager inkomen hier relatief meer profijt van dan hogere inkomens. De lage inkomens zullen dus naar verhouding meer last hebben van de verlaging van de belastingvermindering.”
Verhoging ODE

Naast de verhoging van energiebelastingen en de verlaging van de belastingvermindering staat er ook nog een verhoging van de ODE op het programma, hier ligt een wetsvoorstel van minister Kamp over klaar. Deze verhoging zorgt voor nog eens € 47,- extra kosten in 2018. In totaal komt de energierekening van een gemiddeld huishouden in 2019 dus minstens € 154,- hoger te liggen dan dit jaar.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door 16again »

Het idee achter een meerderheidskabinet is...dat de oppositie buitenspel staat. Door de meerderheid worden de plannen goedgekeurd

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De luchtvervuiling door houtkachels en allesbranders zal wel verder toenemen.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kiz »

MichielFRL schreef:Een paar euro meer betalen zodat de mensen in Groningen rustig kunnen slapen lijkt me geen probleem. We hebben er met z’n allen ook jaren van geprofiteerd.
Nee, niet "met z'n allen". Ik heb al 30 jaar stadsverwarming, geen gas.
Betaal overigens wél elke verhoging van het gastarief, omdat die wordt doorberekend in het tarief Warmte.

Ik ben wel benieuwd, als de regering geen nieuwe woningen meer op gas wil aansluiten, of de markt voor Warmte dan óók wordt geliberaliseerd.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

MichielFRL schreef:Een paar euro meer betalen zodat de mensen in Groningen rustig kunnen slapen lijkt me geen probleem. We hebben er met z’n allen ook jaren van geprofiteerd.
Graag voor je eigen spreken en niet "WE"!

Want niet iedereen heeft er geprofiteerd.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door thecure »

Jawel, door de aardgasbaten heeft heel Nederland geprofiteerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben wel benieuwd, als de regering geen nieuwe woningen meer op gas wil aansluiten, of de markt voor Warmte dan óók wordt geliberaliseerd
Net als bij aardgas geldt bij warmte dat je, als je dat echt zou willen, in het algemeen voor dezelfde alternatieven zou kunnen kiezen. Maar dat vergt natuurlijk wel een investering en veel mensen willen of kunnen dat niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door olaf79 »

MichielFRL schreef:Een paar euro meer betalen zodat de mensen in Groningen rustig kunnen slapen lijkt me geen probleem. We hebben er met z’n allen ook jaren van geprofiteerd.
Ja en de mensen rond Schiphol en zwaar vervuilende industrie mogen die ook rustig slapen? Gaan we net zo als in Groningen het aantal vluchten op SChiphol drastisch verminderen zodat de normen weer behaald worden (die normen zijn alleen voor schiphol opgerekt).
Ik draai het even om. Groningen kost vooral geld en dat beetje gas is daarvoor een mooie compensatie. Die paar aardbevinkjes die nauwelijks naam mogen hebben wegen lang niet op tegen de opbrengsten. Een paar scheuren in de muur daar ga je echt niet dood aan. Had je je antieke boerderij uit 1600 maar beter moeten onderhouden.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

thecure schreef:Jawel, door de aardgasbaten heeft heel Nederland geprofiteerd.

Zouden de inkomsten (baten) meer dan de uitgaven geweest zijn, ik denk het níet.

stofzuigertje

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor de stroom, ik lever meer dan ik gebruik dus die verlaging geld niet voor mijn!

Gas, dat word duurder en als ik warmtepomp die stroom gebruikt zou kopen..... of ga ik verder met de iets minder schone palletkachel?
Geen 107 maar 92% rendement en zakken sjouwen.
Wel is de niet dubbele schoorsteen er extra niet gemeten warmte afgifte en via rooster afgedekt brandveiling genoeg....
Deze 11,40 cm lange pijp van kachel tot oude HR ketel pijpje.... boven voldoende afgekoeld en bij vol stoken nog 43 graden.....

De kookplaat gat straks op Camping gas flessen.
Wel moet ik afsluiten gas betalen maar mis jaarlijkse meter/aansluit kosten.
Ook Benzine nodig voor telkens 1000 Kg halen aan zakken Pallets!
Met de HR+++ ramen is een slechts 6 Kw kacheltje voldoende en is de 18 Kw ketel overbodig.
Wel moet ik om dure boiler te voorkomen een 30 Heat Pijpen rekje monteren voor een warme douche!

Deze maatregel moet dus met duurder gas ons van het gas afhelpen en daar is op langere termijn niets mis mee!
Wel verwacht ik dat vele een foute Chinees kopen als kachel en toch in de kou komen...
Dus als je ook een pallet kachel wilt, geen voordelige aanbieding met Made in China........

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kiz schreef:Nee, niet "met z'n allen".
Jazeker wel: snelwegen, spoorlijnen, sociale uitkeringen, minimumloon, eigenlijk alle na-oorlogse welvaart.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

olaf79 schreef:
MichielFRL schreef:Een paar euro meer betalen zodat de mensen in Groningen rustig kunnen slapen lijkt me geen probleem. We hebben er met z’n allen ook jaren van geprofiteerd.
Ja en de mensen rond Schiphol en zwaar vervuilende industrie mogen die ook rustig slapen? Gaan we net zo als in Groningen het aantal vluchten op SChiphol drastisch verminderen zodat de normen weer behaald worden (die normen zijn alleen voor schiphol opgerekt).
Ik draai het even om. Groningen kost vooral geld en dat beetje gas is daarvoor een mooie compensatie. Die paar aardbevinkjes die nauwelijks naam mogen hebben wegen lang niet op tegen de opbrengsten. Een paar scheuren in de muur daar ga je echt niet dood aan. Had je je antieke boerderij uit 1600 maar beter moeten onderhouden.
Ik hoop zo erg dat dit sarcastisch is....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door kweenie »

Groningen kost alleen geld en dat 'beetje' gas is daarvoor slechts mooie compensatie?? De totale aardgasbaten van de staat sinds de jaren 50 zijn ongeveer 300 miljard, waarvan het overgrote deel (ongeveer 90%) uit Groningen komt. Dat betekent dus, teruggerekend naar baten per inwoner, dat de staat ongeveer een half miljoen per Groninger heeft verdiend.

Lijkt mij wel iets meer dan een beetje compensatie.

Overigens gaat het inmiddels om ongeveer 1000 aardbevingen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Groningen kost alleen geld en dat 'beetje' gas is daarvoor slechts mooie compensatie?? De totale aardgasbaten van de staat sinds de jaren 50 zijn ongeveer 300 miljard, waarvan het overgrote deel (ongeveer 90%) uit Groningen komt. Dat betekent dus, teruggerekend naar baten per inwoner, dat de staat ongeveer een half miljoen per Groninger heeft verdiend.

Lijkt mij wel iets meer dan een beetje compensatie.

Overigens gaat het inmiddels om ongeveer 1000 aardbevingen.
Voor een half miljoen per Groninger kun je toch een aardige restauratie verrichten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door renewouters »

Pfff, gelukkig krijgen we een rechtse regering. Als we een linkse regering hadden gekregen was het allemaal nog veel duurder geworden.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door mp2017 »

renewouters schreef:Pfff, gelukkig krijgen we een rechtse regering. Als we een linkse regering hadden gekregen was het allemaal nog veel duurder geworden.
En dat kan je ook onderbouwen?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Berteman »

De energierekening bestaat voor een groot deel uit belasting. Omdat we z'n allen besparen op het verbruik, dalen ook de belastinginkomsten, maar omdat de schatkist gevuld moet blijven is het eigenlijk logisch dat de belasting op het verbruik stijgt.

Het wachten is op de gasloosheffing: een belasting voor hen die in een huis zonder gasaansluiting wonen ... :lol:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Jablan »

Klaas Jan schreef:Jazeker wel: snelwegen, spoorlijnen, sociale uitkeringen, minimumloon, eigenlijk alle na-oorlogse welvaart.
Internationaal geldt de omgang met de aardgas-opbrengsten nog steeds als 'dutch disease': een te groot deel is voor uitkeringen gebruikt en te weinig voor infrastructuur en onderwijs.
stofzuigertje schreef:of ga ik verder met de iets minder schone palletkachel?
Je bedoelt natuurlijk de pelletkachel.
Pallets stoken kan wel, zolang het geen vurenhout is, maar dat gaat beter in een houtkachel zonder stekker.
Bob Schurkjens schreef:De luchtvervuiling door houtkachels en allesbranders zal wel verder toenemen.
Absoluut. Maar ook daar is een oplossing voor: een keramisch filter. Bij bestaande kachels plaats je zo'n filter in het stuk kachelpijp direct boven de houtkachel. Afhankelijk van stookgedrag twee tot vier keer per jaar onder de kraan afspoelen en klaar. Met zo'n filter gaat de uitstoot echt flink omlaag.
Alleen *** dat deze filters nog niet leverbaar zijn voor de Nederlandse maat kachelpijpen, wel voor de Duitse maat. Scheelt 5 mm.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:De energierekening bestaat voor een groot deel uit belasting. Omdat we z'n allen besparen op het verbruik, dalen ook de belastinginkomsten, maar omdat de schatkist gevuld moet blijven is het eigenlijk logisch dat de belasting op het verbruik stijgt.
Dat betekent dus dat als 99% van de woningen zelf energie opwekt, dat je diep medelijden met hebben met de resterende 1%, want die betalen zich dan letterlijk scheel aan energiebelasting. :wink:

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Energie in 2018 weer flink stuk duurder door nieuw Kabinet

Ongelezen bericht door Berteman »

witte angora schreef:
Berteman schreef:De energierekening bestaat voor een groot deel uit belasting. Omdat we z'n allen besparen op het verbruik, dalen ook de belastinginkomsten, maar omdat de schatkist gevuld moet blijven is het eigenlijk logisch dat de belasting op het verbruik stijgt.
Dat betekent dus dat als 99% van de woningen zelf energie opwekt, dat je diep medelijden met hebben met de resterende 1%, want die betalen zich dan letterlijk scheel aan energiebelasting. :wink:
Ook al wek je zelf energie op, je verbruikt ook...

Gesloten