LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
Paulfrank
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2017 18:20

Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door Paulfrank »

Ik heb kanker en ben terminaal. Op 01 oktober 2017 is daarom mijn dienstverband beëindigd.
Ik bouw al van 1994 bij het ABP pensioen op (en dus ook nabestaandenpensioen).
Op het overzicht dat je elk jaar krijgt staat wat je partner als nabestaandenpensioen ontvangt als je voor de pensioengerechtigde leeftijd zou overlijden.

Nu blijkt dat bij beëindiging van het dienstverband wegens ziekte, in mijn geval terminale kanker, je in de WIA terecht komt en er voor de pensioenregeling geen premie meer verschuldigd is, maar er toch tot de pensioengerechtigde leeftijd nog voor 50% pensioenopbouw plaatsvindt.
Op zich prima, alleen als je kanker hebt en terminaal bent heb je daar niets aan, maar dat terzijde.
Vrijwillig voortzetten van de pensioenregeling door zelfstandig premie te betalen kan overigens ook niet als je in de WIA zit.

Echter waar het nu om gaat is dat het nabestaandenpensioen dat bij beëindiging van het dienstverband ook ineens gehalveerd wordt.

Ik ben ernstig ziek en dat kan helaas iedereen overkomen.
Ik voel mij nu schuldig door deelname aan diverse trials, ik voel me schuldig dat ik daardoor enige verlenging heb gekregen en voel me schuldig dat ik nog leef! Als ik binnen de 2 jaar ziekte, toen er nog een dienstverband was en premie betaald werd, zou zijn overleden had mijn partner wel het volledige nabestaandenpensioen ontvangen.

Als ik deze consequenties geweten had, zou ik dus aan geen enkele trial meegedaan hebben en zou ik eerder zijn overleden, want je wilt je partner goed achterlaten!
Als je door een half jaar of een jaar verlenging van je leven het nabestaandenpensioen van je partner halveert en je weet toch al dat je relatief snel dood gaat, kun je dus beter niet aan trials meedoen die je leven verlengen, want je benadeeld je nabestaanden daarmee enorm!!!

Mijn partner is al gestraft met een man die kanker heeft en terminaal is. Echter nu wordt zij ook nog een keer extra gestraft omdat haar man niet binnen 2 jaar, toen het dienstverband nog bestond, is overleden.

Dit lijkt mij toch niet echt de bedoeling van de pensioenregeling van het ABP???

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door Cool1946 »

Mijn partner is al gestraft met een man die kanker heeft en terminaal is. Echter nu wordt zij ook nog een keer extra gestraft omdat haar man niet binnen 2 jaar, toen het dienstverband nog bestond, is overleden.
===========
Kanker is een volksziekte die ons allemaal kan treffen.
In mijn optiek is dat geen straf voor de partner van degene die het overkomt.
De calculator erbij halen en dan een "dubbele straf " bedenken voor uw partner is wel een heel aparte visie.

Sterkte toegewenst in uw denken en in uw laatste levensfase.
:?

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door 16again »

Cool1946 schreef:Kanker is een volksziekte die ons allemaal kan treffen.
In mijn optiek is dat geen straf voor de partner van degene die het overkomt.
Geen straf? Dat is pas echt een aparte visie ! Hoe wou je het dan noemen?
Cool1946 schreef:De calculator erbij halen en dan een "dubbele straf " bedenken voor uw partner is wel een heel aparte visie.
Doorrekenen wat overlijdensdatum inhoudt voor nabestaanden lijkt me in die fase best begrijpelijk. En dan zuur als , afhankelijk van de datum, dit een fors bedrag scheelt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door kweenie »

Het partnerpensioen bestaat bij het ABP uit een deel op opbouwbasis en een deel op risicobasis. Het deel dat je opbouwt blijft ook staan als je geen deelnemer meer bent. Het deel op risicobasis is alleen verzekerd als je deelnemer bent.

Als de deelname stopt, dan heb je wel keus om een deel van het opgebouwde ouderdomspensioen uit te ruilen voor extra partnerpensioen. Op deze manier kun je alsnog een partnerpensioen krijgen van 70% van het ouderdomspensioen. (Omdat dit ouderdomspensioen iets lager is, zullen beide bedragen natuurlijk wel lager zijn dan tien je nog in dienst was en er een deel op risicobasis was.)

Maar als je arbeidsongeschikt bent, dan heb je, zoals je zelf ook opmerkt, recht op premievrijstelling. Je blijft dan deelnemer van de pensioenregeling. Het risico-deel van het partnerpensioen zou dan dus ook gewoon moeten doorlopen. Als dit niet het geval is, dan denk ik dat er bij het ABP iets is misgaan. Of misschien dat de werkgever wel heeft doorgegeven dat je uit dienst bent, maar dat (nog) niet is doorgekomen dat je arbeidsongeschikt bent en dus recht moet hebben op premievrijstelling.

Ik zou daarom daarover nogmaals contact met het ABP opnemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Cool1946 schreef:Kanker is een volksziekte die ons allemaal kan treffen.
In mijn optiek is dat geen straf voor de partner van degene die het overkomt.
Geen straf? Dat is pas echt een aparte visie ! Hoe wou je het dan noemen?
Sinds wanneer is ziekte een straf? En wat zou er dan uberhaupt bestraft worden?

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Sinds wanneer is ziekte een straf?
Overdrachtelijk spreekt men ook van straf wanneer een onaangenaam gevolg 'verdiend' lijkt zonder opgelegd te zijn.
Moneyman schreef:En wat zou er dan uberhaupt bestraft worden?
Sommige ziekten kunnen ontstaan door ongezonde leefomstandigheden.

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door besseldekker »

Beste Paulfrank,

Een heel nare situatie! En vanzelfsprekend brengt die zorgen mee over de toekomst van uw partner.

Eén ding is mij niet duidelijk. U schrijft: "Echter waar het nu om gaat is dat het nabestaandenpensioen dat bij beëindiging van het dienstverband ook ineens gehalveerd wordt."

Is dat wel zo? U hebt tot dusver nabestaandenpensioen (NP) opgebouwd: blijft dat niet gewoon staan? Als uw pensioenverzekering bij het ABP (half) doorgaat, dan betekent dit toch dat de verdere opbouw van het NP gehalveerd wordt, niet wat er al staat?

Met deze vragen zou ik in uw geval zitten. Leg ze aan het ABP voor. In eerste instantie zou ik dat telefonisch doen, en dat zou ik opvolgen met een brief waarin u een berekening vraagt. Mijn eigen ervaring met het ABP is dat men u deze vrij precies kan geven. Er kan wel wat tijd overheen gaan, maar u bent nu toch met de zaak bezig, en dus zou ik die snel aanpakken. Hopelijk geeft dat u ook wat meer rust.

Heel veel sterkte!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
Moneyman schreef:En wat zou er dan uberhaupt bestraft worden?
Sommige ziekten kunnen ontstaan door ongezonde leefomstandigheden.
En wie straft er dan? Alleen vanuit sommige religieuze gedachtes worden bepaalde zaken in het leven als straf gezien.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:En wie straft er dan?
Blijkbaar begrijp je (in tegenstelling tot TS) deze definitie van straf niet:
16again schreef:Overdrachtelijk spreekt men ook van straf wanneer een onaangenaam gevolg 'verdiend' lijkt zonder opgelegd te zijn.

F.Wolters
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2017 08:32

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door F.Wolters »

@besseldekker.
Je hebt gelijk. Ik krijg al jaren een WIA uitkering en wat ik aan pensioenen bij ABP heb opgebouwd blijft staan en verder bouw ik premievrij extra op. In mijn geval niet echt de moeite maar ze doen het toch maar!
@paul frank
Je kunt altijd je pensioenoverzicht bekijken en vergelijken. En neem anders contact op met ABP, die kunnen het je precies uitleggen.

Bassie78
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2017 13:04

Re: Nabestaandenpensioen gehalveerd bij terminale kanker

Ongelezen bericht door Bassie78 »

Kijk in artikel 16.3 van het pensioenreglement vh ABP. Let op de 3 maanden-termijn!

Artikel 16.3 Vrijwillige aanvullende voortzetting van de deelneming
1. De gewezen werknemer die:
a. recht heeft op een ABP ArbeidsongeschiktheidsPensioen;
b. een ontslaguitkering of werkloosheidsuitkering ontvangt;
kan de deelneming vrijwillig aanvullend voortzetten.
2. De gewezen werknemer moet dit schriftelijk aan ABP verzoeken binnen drie maanden na ingang van de in het
eerste lid bedoelde situatie.
3. De premie komt volledig voor rekening van de gewezen werknemer. Deze premie is opgenomen in bijlage A bij dit
reglement.

Gesloten