LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
wilhelmus59
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2017 12:00

Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door wilhelmus59 »

Beste Allen,
De volgende situatie doet zich voor;
De HUUR- woning {particuliere verhuurder} waarin ik nu woonachtig ben , wordt mij door de verhuurder aangeboden ,om deze woning via een HUUR-KOOP overeenkomst te kopen. VRAAG; heb ik dan nog steeds recht op Huurtoeslag ? totdat het laatste aflos-termijn voldaan is !? omdat dan pas volgens het contract ik pas wettige eigenaar wordt !?
Of wordt dit volgens de belasting dienst als eventueel toekomstig bezit aangemerkt ? {indien ik tijd van leven krijg !?}

{blijf ik wettelijk onder de 21000,- euro eigen vermogen ? bij Huurkoop?}
{heb verder geen vermogen &geen spaar tegoeden of elders inkomsten}
{woonachtig met wettige partner , geen inkomsten}, mijn inkomsten zijn wettelijk minimum loon{werkzaam bij sociale werkplaats} ,ben onder de AOW leeftijd, 62 jaar.
*ps. Het betreft hier geen contract volgens Groninger Akte, waarbij men WEL wettelijk direct eigenaar wordt bij Huurkoop , als ik goed begrijp !??}
Wie kan mij hierover uitleg geven ?
bij voorbaat dank,
Wilhelmus.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2017 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Huurkoop is wettelijk gezien een lening, dus dan zal dit dus als vermogen gezien moeten worden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom zou u dat ook maar een seconde overwegen, gezien uw leeftijd en inkomen?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees ook dit.
Huurkoop huis
Huurkoop van een woning komt ook regelmatig voor. Bij een huurkoop huis betaal je maandelijks een vastgesteld bedrag aan huur en aflossing. Huurkoop wordt vaak aangeboden wanneer je al woonachtig bent in de woning. Met huurkoop kun je meestal profiteren van de hypotheekrenteaftrekregeling. De rente die je betaalt bij huurkoop is aftrekbaar onder de eigenwoningregeling. Aan huurkoop van een huis kleven ook een aantal nadelen. Je bent namelijk pas eigenaar van de woning wanneer je aan alle betalingen voldaan hebt. De woning kan dus teruggevorderd worden. Ontstaat er schade aan de woning, dan ben jij wel aansprakelijk hiervoor. Bron Geld.nl.
Dus de rente is aftrekbaar, en u krijgt geen huurtoeslag.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je nog zoveel vragen hebt - weet je dan wel waar je aan begint?

Op de eigenlijke vraag terugkomend: Of je huurt, of je koopt. Als je huurt kun je eventueel in aanmerking komen voor huurtoeslag. Als je koopt, op welke manier ook, dan kan dat niet. Wel is de betaalde rente aftrekbaar voor de belasting. Hou er alleen wel rekening mee dat als je eenmaal met pensioen bent, je een aanzienlijk kleiner deel van je inkomen kwijt bent aan belasting, en dat je dan ook veel minder terug zult krijgen.

Voor andere zaken zou ik toch zeker met een goede adviseur overleggen voor je ook maar enige toezegging doet.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet ook niet dat u de eigenaarslasten moet betalen plus de verzekeringspremie en het onderhoud.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door scontra »

Wees er bij het aangaan van een huurkoop overeenkomst van overtuigd dat het betreffende pand vrij is van een hypothecaire last. Er mag dus geen hypothecaire lening meer op het pand uit staan.
Informeer u ook heel goed over de voorwaarden waaraan deze huurkoop-overeenkomst aan moet voldoen om voor belasting aftrek in aanmerking te komen. De regels daaromtrent zijn anders dan bij een hypothecaire lening.
Op het moment dat u (huur)koopt vervalt de huursubsidie regel, huursubsidie is niet bedoeld om uw aankoop te financieren.
Een huurkoop overeenkomst is alleen zinvol als u niet in aanmerking komt voor een reguliere hypothecaire lening.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een hypothecaire lening bij 62 jaar en het minimumloon? Lijkt me niet.

wilhelmus59
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2017 12:00

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door wilhelmus59 »

Bedankt voor al deze goede adviezen!
Alsook inzichten!!!!
Groeten,wilhelmus

stofzuigertje

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wat is de leeftijd woning en hoeveel onderhoud komt eraan?
Is er op tijd een nieuwe keuken, badkamer en verse CV ketel geplaatst of mag je dat na aankoop zelf doen?

Ik vermoed dat hij oude zooi met matig onderhoud gaat dumpen als je het al kunt kopen.
Bij een te hoge prijs zit je met de rekening van Hypotheek adviseur.

Kijk eens online wat je kunt lenen en of dat in de buurt van de vraagprijs komt en anders lekker blijven huren.

Zoé
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 aug 2017 19:53

Re: Heb ik recht op huurtoeslag bij kopen huurwoning?

Ongelezen bericht door Zoé »

Op die leeftijd met een minimum inkomen en zonder spaargeld is het in mijn ogen uitgesloten dat u hier voor in aanmerking kunt komen. U hebt niet eens de mogelijkheid de woning af te lossen. Bovendien zijn er ook nog zoveel kosten aan een eigen woning wat je als eigenaar moet kunnen betalen.
Dat u er over na denk geeft al te denken . Hier uit blijkt dat u werkelijk geen idee hebt wat er allemaal aan vastzit.

Gesloten