LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf betalen bij schade Unive.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
mark199405
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 21:19

Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door mark199405 »

Een aantal maanden heb ik mijn eerste ongeluk gehad na 4 schade vrije jaren,alle jaren heel veel geld kwijt aan verzekering voor je auto en dan bij 1 ongelukje word je voor 813,20 euro afgestraft.
het betrof een Daewoo Matiz uit het bouwjaar 2000.
Je word gedwongen te betalen omdat je anders over de 1700 kwijt bent voor alle komende jaren mits je auto wil blijven rijden.
Ik snap best dat je bij 3 ongelukken in het jaar over de schreef zou gaan maar 1 ongeluk in 4 jaar tijd kan gebeuren , je hebt al pech dat heel je auto naar de knoppen is wat je uiteraard niet met opzet gaat doen maar toch word je door Unive afgestraft want het is alsof je niet verzekerd bent want je betaald hoe dan ook zelf de rekening.
het schade bedrag was vrij hoog want mijn eigen auto was voor 280 euro gemaakt met een nieuw koplampje en een moterkap en de voorste balk rechtgetrokken plus een ander radiatorhuis,de schade was met 50 kilometer per uur veroorzaakt,remmen ging helaas niet omdat de auto vanwege een te gladde weg doorschoof ondanks er alleen wat regen gevallen was.
Ik vind dit schandalig maar als consument sta je machteloos en heb je maar te doen zoals de verzekeringsmaatschappij de regeltjes maakt.
ik hoop hiermee andere mensen te waarschuwen,voor mij is het al te laat helaas.
Je denkt verzekerd te zijn maar helaas zijn we dat niet helemaal ondanks we wel een hoge premie betalen want mijn premie op 23 jaar is niet heel erg goedkoop ondanks de trials slipcursus die ik gevolgd heb en hiervoor wel korting krijg bij unive.
Met vriendelijke groet Mark Kuiper

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Huh? U snapt autoverzekeringen niet? Volgens mij geeft men u dus de keus om de veroorzaakte schade zelf te betalen of door de verzekeraar te laten betalen. In dit laatste geval zult u een aantal stappen terug moeten op de bonus/malus-ladder en dan krijgt u minder korting op uw premie en zal deze dus omhoog gaan.

Hier kunt u zien hoe dit in zijn werk gaat.
https://www.geld.nl/autoverzekering/ser ... lus-ladder

Het kan dus inderdaad zo zijn dat het goedkoper is om de schade zelf te betalen. Had u echter een auto van 15.000 euro helemaal total loss gereden, dan was u heel blij geweest dat dit u alleen maar een hogere premie kost.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door yan »

Schade = schade of dat nu 1 of 10.000 euro is, als de verzekering het moet uitkeren valt u terug in schade-vrije jaren en dus krijgt u minder korting op de premie.

U gaat dus helemaal niets meer betalen, u krijgt enkel minder korting op de normale premie, kwestie van vóór dat je een auto koopt en verzekering afsluit nazoeken hoe het met premie en schade's zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind dit schandalig maar als consument sta je machteloos en heb je maar te doen zoals de verzekeringsmaatschappij de regeltjes maakt.
Zo machteloos ben je niet. Je kunt namelijk ook kiezen voor een verzekering met no-claim beschermer. Dan nemen welliswaar je schadevrije jaren wel af (je hebt immers een schade gedeclareerd), maar je gaat er niet in premie op achteruit.

Wel jammer dat je hier nu pas achter komt. Blijkbaar heeft je adviseur je hier van tevoren niet goed over geïnformeerd?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er dan nog een ander bij die aanrijding betrokken, of had u alleen zelf schade? Als u alleen zelf schade had, is het verstandiger dat bedrag voor eigen rekening te nemen. Dan kan ook nog achteraf.
Als u aan een ander ook schade hebt berokkend, doet het er niet meer toe, dan bent u die vier schadevrije jaren kwijt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door kokka »

als je bij 50 km/uur al doorglijdt tijdens het remmen dan zou ik heel snel andere banden op die auto van jou doen.. het winter seizoen moet nog komen!
Als ik jou was had ik de schade mooi door de verzekeraar laten betalen, en dan meteen je verzekering terugzetten naar WA. een Matiz uit 2000 kost zo'n 700 euro dus alles meer als WA is zonde van je geld

@lady.. ook al je schade aan en ander hebt gereden kan je ervoor kiezen om de schade zelf te betalen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kokka schreef:als je bij 50 km/uur al doorglijdt tijdens het remmen dan zou ik heel snel andere banden op die auto van jou doen.. het winter seizoen moet nog komen!
Als ik jou was had ik de schade mooi door de verzekeraar laten betalen, en dan meteen je verzekering terugzetten naar WA. een Matiz uit 2000 kost zo'n 700 euro dus alles meer als WA is zonde van je geld

@lady.. ook al je schade aan en ander hebt gereden kan je ervoor kiezen om de schade zelf te betalen.
Uiteraard kan dat, maar de Ts schrijft: “het schadebedrag was vrij hoog”. Ik neem aan dat dat wellicht de schade van de tegenpartij is.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door kokka »

oh op die manier. zoals ik het lees: de totale schade was 813.20. zijn eigen auto 280.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door vroem »

kokka schreef:als je bij 50 km/uur al doorglijdt tijdens het remmen dan zou ik heel snel andere banden op die auto van jou doen.. het winter seizoen moet nog komen!
Als ik jou was had ik de schade mooi door de verzekeraar laten betalen, en dan meteen je verzekering terugzetten naar WA. een Matiz uit 2000 kost zo'n 700 euro dus alles meer als WA is zonde van je geld

@lady.. ook al je schade aan en ander hebt gereden kan je ervoor kiezen om de schade zelf te betalen.
wegen zijn erg glad wanneer het bv een tijd niet geregend heeft, en dan ineens wel regen. Daar helpt een slipcursus niet bij, daar moet je voldoende rijervaring voor hebben om dat te weten en begrijpen. Wellicht ook was in verhouding tot de weersomstandigheden snelheid te hoog en afstand tot voorligger te klein. etc etc. Zijn allemaal zaken waar de verzekeraar niets aan kan doen. Enige eigen schuld komt wel om de hoek zo te lezen. niet pompend geremd blijkbaar, geen actie ondernomen een uitwijkmanoeuvre te doen of afstand te kort om weg te komen (gezien maar 1 koplamp betrokken was) . is gissen maar dit soort ongelukken met dit weer... totale schade van 800 valt dan nog mee. wees blij dat het met een sisser is afgelopen.

stofzuigertje

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wegens schade gaat jou korting omlaag en dat kan €813 kosten!
De schade aan jou auto doet er niet toe.

Wat is het uitbetaalde bedrag aan tegenpartij?
Als je die zelf betaalde en dat kan alsnog behoud je de opgebouwde schade vrije jaren!
Naast komend jaar moet je nog jarenlang de opbouw weer doen en is blij kleine schades zelf betalen tegenpartij rendabel.

Ook hebben jongeren onder de 24 een verhoogd eigen risico.
Naast Unive werken alle verzekeraars op deze manier!

Naast regel is vaak bladeren en de Matiz is niet de beste kun je doorslippen, vooral op straatstenen!
Maar bereken eens hoeveel je volgend jaar moet betalen en hoeveel jaren extra je dit nadeel hebt voor je op 80% zit zoals ik al jaren?

Wel kom je volgend jaar als 24 jarige in ander tarief... kijk maar eens online met valse geboorte datum.... dan zie je dat!
Niet afsluiten met valse geboorte datum maar bij de schade jaren nu kun je zien hoeveel je dan gaat betalen!

Soms is zelf betalen goedkoper dan via verzekeraar gezien de premie van jongeren.
Jou auto is nauwelijks van belang, de WA dekking en de vele schades van jongeren maken het duurder!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door vroem »

als ik OP lees, lees ik dat de directe schade ruim 800 bedraagt wanneer hij alles zelf betaald. Of dit in o exclusief de eigen schade is weet ik niet. Gezien de rekensom maakt dat voor de eindconclusie niet uit. Maar dat wanneer het via verzekering loopt hij komende jaren 1700,- aan extra premie kwijt is vanwege minder korting, en de tijd die nodig is opnieuw de korting op te bouwen naar wat het had kunnen zijn.

Een simpel rekensommetje leert dat het handiger is de schade zelf te betalen.

stofzuigertje

Re: Zelf betalen bij schade Unive.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tot het nieuwe jaar ingaat dus de factuur komt kun je vlak ervoor nog alle schades van dit jaar zelf betalen.
Dan val je niet terug in no claim.

Gesloten