LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Kan het ook voordelig zijn als je een nieuwe bril moet hebben, hiervoor een verzekering gaat afsluiten?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat ligt er maar aan. Hoe duur is die aanvullende verzekering? Hoeveel wordt er vergoed voor een bril? Hoe duur is de bril?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door mahadma »

Als je naar (voorbeeld Eyewish, een drogist keten) gaat heb je voor veel minder euro's als bij de Hans Anders, Specsavers (zo heb ik er drie genoemd) een complete bril, en goed ook, uit ervaring. Dus maak je berekening wat een bril (mag) kosten en wat een verzekering kost maar ook wat die verzekering oplevert. In dit geval is rekenen=weten. Weet je je sterkte is Charlie Temple ook een optie, en heel erg goedkoop.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door scontra »

liefdeisdeweg schreef:Kan het ook voordelig zijn als je een nieuwe bril moet hebben, hiervoor een verzekering gaat afsluiten?
Alleen voor een bril kunt u bij uw zorgverzekering geen aanvullende verzekering afsluiten en het is dus zinvol om te kijken wat u nodig denkt te hebben in het aanvullend pakket met een brilvergoeding.
Informeren of weten wat een nieuwe bril kost en hoe vaak u een nieuwe echt bril nodig hebt of wil gaan kopen.
Kijk in uw aanvullende polis hoeveel u vergoed krijgt (na één, twee of soms drie jaar premie betalen).
Bereken hoeveel premie u hiervoor moet betalen.
En met wat plussen en minnen komt daar een persoonlijk eindsommetje uit.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door grun »

Ditzo zorgverzekering heeft een aanvullende verzekering voor 3,50/mnd voor alleen brillen of lenzen. Je krijgt dan 100 euro korting als je een bril bij Pearl of Eye Wish koopt.

https://www.ditzo.nl/zorgverzekering/bril-en-lenzen

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door mahadma »

grun schreef:Ditzo zorgverzekering heeft een aanvullende verzekering voor 3,50/mnd voor alleen brillen of lenzen. Je krijgt dan 100 euro korting als je een bril bij Pearl of Eye Wish koopt.

https://www.ditzo.nl/zorgverzekering/bril-en-lenzen
Inderdaad, ook een optie, maar € 100 korting op welke totaalprijs van montuur + glazen. Dus nog steeds rekenen en plussen en minnen.
(voorbeeld: als een totaal bril € 400 kost en € 100 korting betaal je nog steeds € 300 zelf.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sommige opticiens bieden een soort spaarprogramma aan. Ik meen Hans Anders. Betaal je iedere maand een klein bedrag, na 24 maanden of zo heb je genoeg geld voor een bril.

Verzekeringen zijn bedoeld om onverwachte risico's te dekken. Dat zijn geen filantropische instellingen die jou na pak hem beet 6 maanden premie betalen van een 10tje of zo jou een bril laten uitzoeken van een paar honderd euro. De 'inleg' gaat je meer kosten dan dat je aan korting op een bril krijgt, geloof me nu maar.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door Berteman »

Een bril kan behoorlijk in de papieren lopen. Is maar net afhankelijk van de afwijking van de ogen die gecorrigeerd moet worden. Een 'gecompliceerde' bril kan zo maar € 800,00 kosten.

Is een (aanvullende) verzekering nuttig?
Als men 24 maal €9,95 per maand moet betalen, om één keer per twee jaar € 200,00 vergoed te krijgen voor een bril (en van andere dekkingen uit de aanvullende verzekering geen gebruik wordt gemaakt), tja... Dan is de rekensom niet zo moeilijk.

Wat ik overigens vreemd vind, is dat brillen niet (gedeeltelijk) uit de basisverzekering worden vergoed, dit in tegenstelling tot gehoorapparaten. Zijn slechte oren een ergere handicap dan slechte ogen :( :?:

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door witte angora »

Berteman schreef:Wat ik overigens vreemd vind, is dat brillen niet (gedeeltelijk) uit de basisverzekering worden vergoed, dit in tegenstelling tot gehoorapparaten. Zijn slechte oren een ergere handicap dan slechte ogen :( :?:
Nope. Dat heeft, veronderstel ik, dezelfde reden als dat brillen niet meer voor belastingaftrek in aanmerking komen. Er was indertijd een te grote groep met flinke inkomens die helemaal geen bril nodig hadden, maar die dingen kochten omdat het zo hip stond. Om vervolgens de kosten daarvan van de belasting af te trekken. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, en het zal ook niet de bedoeling zijn die hipheid alsnog via de basisverzekering vergoed te krijgen.

Hoorapparaten daarentegen zijn niet hip.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door gemist »

Brillen van de goedkoopste ketens...breek me de bek niet open. Maar..als je het geluk hebt dat je schedel in het montuur past, dan kun je idd voor weinig een "bril" aanschaffen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door grun »

gemist schreef:Brillen van de goedkoopste ketens...breek me de bek niet open. Maar..als je het geluk hebt dat je schedel in het montuur past, dan kun je idd voor weinig een "bril" aanschaffen.
Ook een dure bril kan best wel wat goedkoper, want de marges zijn enorm. Stond daar vorig jaar niks over in de krant? Extra dingetjes zoals ontspiegelde glazen, kraswerende glazen, meekleurende glazen en dat soort zaken. Daar vragen ze vele tientjes voor, terwijl de meerprijs bij de fabrikant minder dan een euro is.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door Berteman »

witte angora schreef:
Berteman schreef:Wat ik overigens vreemd vind, is dat brillen niet (gedeeltelijk) uit de basisverzekering worden vergoed, dit in tegenstelling tot gehoorapparaten. Zijn slechte oren een ergere handicap dan slechte ogen :( :?:
Nope. Dat heeft, veronderstel ik, dezelfde reden als dat brillen niet meer voor belastingaftrek in aanmerking komen. Er was indertijd een te grote groep met flinke inkomens die helemaal geen bril nodig hadden, maar die dingen kochten omdat het zo hip stond. Om vervolgens de kosten daarvan van de belasting af te trekken. Dat was natuurlijk niet de bedoeling, en het zal ook niet de bedoeling zijn die hipheid alsnog via de basisverzekering vergoed te krijgen.

Hoorapparaten daarentegen zijn niet hip.
Voor mij - en vele anderen - is een bril helemaal geen 'hippe accessoire' maar bittere noodzaak. En aan mijn 'hippe accessoire' hangt - zo om de twee jaar - een stevig prijskaartje. Een prijskaartje waarvan ik me kan voorstellen, dat niet iedereen zo maar even kan ophoesten, dus ik zie niet in, waarvoor daar geen vergoeding vanuit de basisverzekering verstrekt zou kunnen worden. .Een bril voor de leuk (of om wat intelligenter over te komen) in de vorm van een trendy designmontuur met vensterglas hoeft niet meer dan een paar tientjes te kosten en omdat daar verder geen medische noodzaak voor bestaat, is en vergoeding daarvoor natuurlijk onzin. De bril is destijds trouwens uit de verzekering verdwenen, vanwege bezuigingen,

Maar goed, dat de opticiënsketens en audiciens iedereen van een 'gratis' hoorapperaatje willen voorzien, heeft natuurlijke niets te maken met het feit dat deze door de verzekering worden vergoed, ook al kan je prima zonder. Ook zonder een speld in een hooiberg te kunnen horen vallen is het prima functioneren.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door mahadma »

gemist schreef:Brillen van de goedkoopste ketens...breek me de bek niet open. Maar..als je het geluk hebt dat je schedel in het montuur past, dan kun je idd voor weinig een "bril" aanschaffen.
Inmiddels ervaring met Charlie en Eyelove, geen enkel probleem ondervonden, correct geslepen, correcte sterkte. En niet elk hoofd is gelijk dus daarom is een bril 'afstelbaar'. (voorbeeld: voor iedereen geldt dat hij zij de autostoel in de auto ook anders instelt) Bij Eyelove kan je gewoon net als bij elke opticien je bril laten afstellen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door gemist »

Je weet ook dat je bij een echte opticien je montuur een paar millimeter breder of smaller kunt bestellen? Dat is het grootste verschil met de goedkope winkels. En als je net zo'n dikke kop hebt als ik, dan moet je gewoon een paar honderd euri uitgeven.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door mahadma »

gemist schreef:Je weet ook dat je bij een echte opticien je montuur een paar millimeter breder of smaller kunt bestellen? Dat is het grootste verschil met de goedkope winkels. En als je net zo'n dikke kop hebt als ik, dan moet je gewoon een paar honderd euri uitgeven.
Dan moet je ook de juiste montuurmaat nemen. Ga maar na, er bestaan kinderbrilletjes en voor alle leeftijden daarna. En bij die goedkope eyelove kan je vooraf passen, dus .........

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door mahadma »

breien schreef:Er zijn nu eenmaal mensen die zich veel te goed voelen voor de ordinaire confectiebril van de opticienketens.
Als je voor een drogistenbril amper € 60 betaalt (en varifocus ook zéér goedkoop en goed is) met afstelstelservice en 'elders' minstens 2 x zoveel zijn dat minstens 60 goede redenen voor velen om die "ordinaire confectiebril van de opticienketens" niet te nemen. Overigens, er is ook een overstap voor velen van de stenen winkel naar internet ontstaan en die overstap wordt steeds groter. En voor diegenen die graag, zoals ik laatst iemand sprak € 1.300 voor zijn bril met glazen had betaald, mag gewoon bij de opticien gaan en blijven kopen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door Berteman »

mahadma schreef:
breien schreef:Er zijn nu eenmaal mensen die zich veel te goed voelen voor de ordinaire confectiebril van de opticienketens.
Als je voor een drogistenbril amper € 60 betaalt (en varifocus ook zéér goedkoop en goed is) met afstelstelservice en 'elders' minstens 2 x zoveel zijn dat minstens 60 goede redenen voor velen om die "ordinaire confectiebril van de opticienketens" niet te nemen. Overigens, er is ook een overstap voor velen van de stenen winkel naar internet ontstaan en die overstap wordt steeds groter. En voor diegenen die graag, zoals ik laatst iemand sprak € 1.300 voor zijn bril met glazen had betaald, mag gewoon bij de opticien gaan en blijven kopen.
Er zijn nu eenmaal mensen die met een 'ordinaire confectiebril' van de ketens die zich "opticiën" noemen, niet geholpen zijn. Die worden door de optiekketens verwezen naar een opticiën "in het betere segment", ofwel een échte opticiën.

En ach, degenen die vinden dat een bril "confectie" is, kennen of de betekenis van confectie niet of hebben zelf geen bril nodig en dan is het makkelijk vertellen wat anderen moeten doen..

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door grun »

Berteman schreef:Er zijn nu eenmaal mensen die met een 'ordinaire confectiebril' van de ketens die zich "opticiën" noemen, niet geholpen zijn. Die worden door de optiekketens verwezen naar een opticiën "in het betere segment", ofwel een échte opticiën.
Hopelijk bedoelt u niet dat de oogmeting zelf bij een goedkope keten minder is dan bij een opticien in het betere segment? Als brildrager heb ik ervaring met beide, maar eerlijk gezegd merk ik geen verschil. Maar goed, ik ben een leek.

liefdeisdeweg
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 okt 2016 17:28

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door liefdeisdeweg »

Ik heb zowel een bril gekocht bij Hans Anders als bij Specsavers. Beide brillen zitten mij niet lekker. Ik krijg pijn bij mijn oren en op ten duur hoofdpijn. Ik wil eigenlijk naar een betere opticien. Bij Specsavers/Hans Anders nemen ze niet veel tijd voor mij om de bril goed te laten afstellen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Verzekering afsluiten voor vergoeding bril?

Ongelezen bericht door mp2017 »

liefdeisdeweg schreef:Ik heb zowel een bril gekocht bij Hans Anders als bij Specsavers. Beide brillen zitten mij niet lekker. Ik krijg pijn bij mijn oren en op ten duur hoofdpijn. Ik wil eigenlijk naar een betere opticien. Bij Specsavers/Hans Anders nemen ze niet veel tijd voor mij om de bril goed te laten afstellen.
Van specsavers kan ik niet mee praten, maar bij Hans Anders hèb ik wel goede ervaring wat de service betreft.

Tip:
Ga naar een andere filiaal om de bril optimaal te laten afstellen.

Gesloten