LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jan0253
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2017 18:00

Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door Jan0253 »

Graag wil ik uw mening horen over het volgende:
Ik ben in het bezit van een Kia Niro van begin 2017 met een kmstand van 11.500 km. Een maand geleden is door onbekende oorzaak een gat in de oliepomp gebrand waardoor de auto stil gezet moest worden, omdat het hybridesysteem niet meer functioneerde.
De auto staat zoals gezegd nu al een maand op het terrein van de dealer in afwachting van een nieuwe pomp die uit Korea moet komen. De verwachting is dat dit nog minimaal 2 weken duurt, waarna de eerste reparatie kan plaatsvinden. Vervolgens moet bekeken worden of er geen gevolgschade (ontbreken olie; 2,5 liter olie weggelekt) is ontstaan.
De garage doet er alles aan om mij te helpen. De importeur echter stelt zich op het standpunt dat gewacht moet worden op onderdelen uit Korea. Zie onderstaande correspondentie.
Mijn vraag is: kan dit zomaar? Moet ik als klant maar wachten totdat men eindelijk de juiste onderdelen ontvangt met in tweede instantie bij gevolgschade weer wachten op een volgend onderdeel? Kan ik geen aanspraak maken op een tegemoetkoming zodat deze auto tegen een andere "omgeruild" kan worden? Ik heb geen vertrouwen meer in deze auto

Mail 13-11-2017 aan importeur
Geachte dames/heren.

Bij deze wil u laten weten dat ik als klant zeer ontevreden ben over de afhandeling van de reparatie van mijn Kia Niro met kenteken KT-364-V.

Deze nagenoeg nieuwe auto staat nu al een maand stil.
In de nacht van 14 op 15 oktober is de auto in België opgesleept en op de parkeerplaats bij Kia Dealer Janssen Kerres in Heerlen gezet in afwachting van de vervanging van defecte oliepomp. Het defect raken van deze pomp is blijkbaar zo uitzonderlijk dat deze uit Korea moet komen. Hij schijnt in Europa niet op voorraad te zijn.
Het transport, volgens de informatie die u verstrekt heeft aan de dealer, gaat nog minimaal 2 weken duren, waarna pas met reparatie begonnen kan worden. Bovendien is het mogelijk dat er verdere schade is ontstaan door een tekort of afwezig zijn van olie. Dus ook daarna kan het weer een hele tijd duren voordat een specifiek onderdeel beschikbaar is en weer reparatie heeft plaats gevonden.
U kunt zich voorstellen dat ik langzamerhand het vertrouwen in deze auto kwijt raak.

De dealer kan geen enkel verwijt gemaakt worden. Zij doen hun uiterste best mij te helpen door mij een vervangende auto ter beschikking te stellen en regelmatig bij u te informeren hoe de stand van zaken is m.b.t. de levering van het onderdeel.
Ik ben echter van mening dat u als importeur hier duidelijk de fout ingaat door een klant minimaal 7 weken op een goed functionerende auto te laten wachten. Het is nota bene een nieuwe auto met 11.000 km op de teller.

Ik zou graag binnen enkele dagen van u vernemen wat u als importeur denkt te ondernemen om deze vervelende zaak zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen. U kunt zich voorstellen dat men in mijn brede kennissenkring vreemd op kijkt van deze zaak, enerzijds omdat een nieuwe auto al zo snel reparatie behoeft, anderzijds door de lakse houding van u als importeur.

Hoogachtend,

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik mag toch aannemen: de garage doet alles om me te helpen, dat u een leen auto heeft. In dat geval zal de importeur niet uit de hoge hoed het onderdeel kunnen toveren.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mahadma schreef:Ik mag toch aannemen: de garage doet alles om me te helpen, dat u een leen auto heeft. In dat geval zal de importeur niet uit de hoge hoed het onderdeel kunnen toveren.
Ja, TS geeft aan dat er vervangend vervoer is geregeld.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door Jefdus »

Als er vervangend vervoer is geregeld, lijkt het me dat dit prima wordt afgehandeld. Het lijkt me toch niet dat het vertrouwen in je auto afhangt van hoe lang het duurt om een oliepomp uit Korea hier te krijgen? Was het vertrouwen wel gebleven als de nieuwe pomp er binnen een week in had gezeten?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door yan »

Met de importeur doet u geen zaken, de auto is als consument gekocht bij de dealer, dus u heeft enkel met de dealer te maken.
hoe zij het verder oplossen (via een importeur of iets anders) is verder niet relevant.

Mocht een product niet voldoen dan moet u inderdaad eerst de verkoper gelegenheid geven het te repareren, pas als dat niet lukt kunt u een vervangend product eissen

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door arvandongen »

De pomp had binnen een week in Europa kunnen zijn.
De auto wordt nog geproduceerd, dus de pompen liggen op voorraad.

Waarschijnlijk wordt de pomp met een geplande zending van reserveonderdelen meegegeven en waarschijnlijk per boot.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door sylvesterb »

arvandongen schreef:De pomp had binnen een week in Europa kunnen zijn.
De auto wordt nog geproduceerd, dus de pompen liggen op voorraad.
Dus de dealer en importeur liegen dus? Heb je bewijs van deze stelling? Of doe je een aanname?

stofzuigertje

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je op Problemcar had gekeken zie je dat er meerdere pompen sneuvelen en er tekort voorraad is in geheel Europa.
De nieuwe auto lijn stop zetten kost nog meer dus doe maar een leen auto....
De productie van deze pompen is beperkt en een zeer groot deel voor de nieuw te maken voertuigen nodig.

Gewoon een zwak deel wat vaker stuk gaat dus er staan nog meer te wachten.
Naast deze Kia heeft Hyundai het zelfde probleem dus ook daar is niet even snel dezelfde pomp leverbaar.....

Dit is het risico van een plotseling populair geworden Hybride en deze nieuwe techniek als 1 onderdeel beperk leverbaar is.

Ik heb het vermoeden dat er nu aangepaste pompen gemaakt worden die wel heel blijven maar als je weet hoeveel er al rijden.....
Dan heb je een Pomp file!

stofzuigertje

Re: Garantie met reparatie binnen redelijke termijn

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Spoed onderdelen komen vaak via ABC, mits de Russen nog mogen landen op Schiphol...
De voorraad gaat wel via een boot en ik begreep dat de nieuw verkoop te hoog is en de pomp productie de achterstand van foute pompen moet inhalen.

Gesloten