LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade aan bagage na vlucht met Emirates

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Walter1953
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2017 22:41

Schade aan bagage na vlucht met Emirates

Ongelezen bericht door Walter1953 »

Begin november 2017 keerde ik met Emirates op Schiphol terug uit Dubai. Mijn hoogwaardige Rimowa Limbo cabin trolley, die ik deze vlucht in het bagageruim had laten vervoeren, bleek ernstig beschadigd. De aluminium steunhoeken puilden uit, de trekstang functioneerde niet, in een van de hoeken was de polycarbonaat body gescheurd, de deksel was ontzet en kon slechts worden gesloten door kracht te zetten, bovendien was een rubberdop aan de onderzijde van de trolley, afgebroken. Na registratie van de schade bij de bagage-afhandelaar in de aankomsthal, vernam ik enkele dagen later van Emirates dat de trolley werd opgehaald door vervoersbedrijf GLS. Dit bedrijf kwam niet opdagen maar liet het door Rimowa erkende herstelbedrijf (Dolfi) in Duitsland weten dat er niemand aanwezig was. Die informatie klopte niet. De trolley werd uiteindelijk opgehaald en circa twee weken later door hetzelfde vervoersbedrijf geretourneerd. Bij controle bleek dat de ernstig beschadigde aluminium niet waren vervangen maar slechts teruggeduwd hetgeen geen recht deed aan de schade. De rubberknop was vervangen, aan de overige schade was geen aandacht besteed.

Ik diende een schriftelijke klacht in bij Emirates inzake de werkwijze van de reparateur en gaf aan dat ik, gelet op eerdere negatieve ervaringen met de firma Dolfi (in 2016 was Dolfi en/of het vervoersbedrijf GLS mijn koffer kwijtgeraakt en trachtte men mij af te schepen met een goedkoper model Rimowa koffer) niet verder in zee wilde gaan met het herstelbedrijf. Ik gaf tevens aan dat Rimowa beschikt over een dealernetwerk in Nederland en de firma Duifhuizen door de fabrikant wordt erkend als reparateur.

Tevens nam ik contact op met de medewerker van Emirates, die mijn schade in 2016 naar tevredenheid had afgehandeld en ik vroeg hem per e-mail of ik een door Rimowa erkende Nederlandse reparateur in de arm kon nemen. Zijn reactie luidde: dat is in principe mogelijk met dien verstande dat wij eerst een herstelopgave willen ontvangen, alvorens wij een definitieve beslissing nemen. Zo gezegd zo gedaan, de trolley werd ingeleverd bij de firma Duifhuizen, met het verzoek om een herstelopgave (geen reparatieopdracht)

Thans ben ik in afwachting van een offerte van de firma Duifhuizen, ware het niet dat ik op 2 december jongstleden, een e-mail ontving van een mij onbekende medewerker van de bagageafdeling van Emirates, die stelde dat ik weigerde om in zee te gaan met het schadeherstelbedrijf waarmee Emirates zaken doet en mijn claim werd gesloten.

Mijn eerste vraag luidt: ben ik als schadelijdende consument verplicht om in zee te gaan met de door Emirates aangewezen reparateur of heb ik het recht om zaken te doen met mijn eigen beoogde reparateur, die nota bene door Rimowa wordt erkend? Mijn tweede vraag luidt: is Emirates, los van vraag 1, gerechtigd om de claim af te wijzen wanneer ik van een medewerker de schriftelijke toestemming heb om een offerte te laten opmaken door een Nederlandse reparateur.

Wat moet ik doen?

Bij voorbaat hartelijk dank
Laatst gewijzigd door Radar op 07 dec 2017 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Schade aan bagage na vlucht met Emirates

Ongelezen bericht door mahadma »

Kennelijk heeft u hier nog niet het juiste antwoord gelezen?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... ?id=593382

Gesloten