LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ajkerkhof
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:55

ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door ajkerkhof »

Mijn bank (ABN AMRO) weigert een hypotheekrente-vooruitbetaling te accepteren, hoewel het Kifid (klachteninstituut) in een soortgelijk geval jegens de Rabobank de klant in het gelijk heeft gesteld. De belastingwetgeving staat namelijk een vooruitbetaling toe van maximaal een half jaar.
Doordat zonder extra rentebetaling mijn inkomen in 2017 net boven het zgn. Drempelinkomen ligt, kan ik daardoor geen gebruik maken van de verhogingsfactor van 1,13 voor Specifieke Zorgkosten., wat in mijn situatie, met veel zorgkosten, een flinke financiële strop oplevert. Het heeft n.l. ook nog een negatief effect op de uitkering Zorgtoeslag over 2017. Dit alles zou opgelost zijn met een geringe vooruibetaling van hypotheekrente over 2018. Al met al "Klantonvriendelijkheid ten top" !!

Mijn vraag: Hebben meer mensen met hetzelfde probleem bij hun bank te maken, dan graag reageren. Samen staan we sterker t.o.v. de "machtige" banken !!

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door 16again »

In plaats van de bank kun je beter de regelgeving een koude douche geven. Deze veroorzaakt namelijk het probleem, dat je door 1 extra euro meer inkomen er fors op achteruit kan gaan.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door pieterenien »

U kunt ook uw inkomen drukken door de premie van uw ziektekostenverzekering een jaar vooruit te betalen, meestal nog met een korting van 1 of 2 % ook. Mogelijk zijn er nog meer posten te vinden waardoor uw drempelinkomen per 31 dec. verlaagd zou kunnen worden.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door Cro »

Staat er ook in de wet dat een bank die vooruit betaling van een half jaar vooruit verplicht moet accepteren? Dat iets een optie is een bepaalde wet hoeft namelijk niet te betekenen dat deze meedoen met deze optie ook verplicht is.

Daarnaast vraag ik mee ook af hoe een vooruit betaling het inkomen drukt. Dat hiermee het vermogen per bijvoorbeeld 1-1-2018 gedrukt wordt lijkt me logisch, maar ik zie eigenlijk niet direct hoe verzamel inkomen over een bepaalde periode daar lager van zal worden.

Als ik morgen een grote uitgave doe, bijvoorbeeld het vooruitbetalen van de kosten van de zorgverzekering over 2018 zal mijn inkomen over 2017 daar ook niet lager van worden, enkel mijn vermogen zal afnemen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door 16again »

Vooruitbetaling ziektekosten scheelt alleen in vermogens-rendement-heffing, dus dit zal weinig effect hebben op belastbaar inkomen

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk drukt een vooruitbetaling het verzamelinkomen in 2017, maar als de bank niet akkoord gaat, houdt het op.

Als u dan per se dat inkomen voor dit jaar wil verlagen, kunt u ook overwegen een schenking te doen aan een goed doel.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 07 dec 2017 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cro schreef:Staat er ook in de wet dat een bank die vooruit betaling van een half jaar vooruit verplicht moet accepteren? Dat iets een optie is een bepaalde wet hoeft namelijk niet te betekenen dat deze meedoen met deze optie ook verplicht is.

Daarnaast vraag ik mee ook af hoe een vooruit betaling het inkomen drukt. Dat hiermee het vermogen per bijvoorbeeld 1-1-2018 gedrukt wordt lijkt me logisch, maar ik zie eigenlijk niet direct hoe verzamel inkomen over een bepaalde periode daar lager van zal worden.

Als ik morgen een grote uitgave doe, bijvoorbeeld het vooruitbetalen van de kosten van de zorgverzekering over 2018 zal mijn inkomen over 2017 daar ook niet lager van worden, enkel mijn vermogen zal afnemen.
Hypotheekrente is aftrekbaar, ook eventueel 6 maanden van het volgende jaar bij vooruitbetaling. Premie ziektekosten is niet aftrekbaar.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door vroem »

wanneer er een uitspraak ligt in een vergelijkbaar geval kan je (wanneer nog niet gedaan) kijken of ze , geconfronteerd met die uitspraak, alsnog wel er iets mee willen. Een eenmalige storting voor een lijfrente levert ook een aftrekpost op trouwens.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door henk51 »

pieterenien schreef:U kunt ook uw inkomen drukken door de premie van uw ziektekostenverzekering een jaar vooruit te betalen, meestal nog met een korting van 1 of 2 % ook. Mogelijk zijn er nog meer posten te vinden waardoor uw drempelinkomen per 31 dec. verlaagd zou kunnen worden.
Was dat maar waar dat je kan aftrekken in dat geval zou ik huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen,waardoor de premie volledig terug vergoed zou worden op die manier.Ook aanvullende premie is niet aftrekbaar.
Was tot 2007 wel het geval dus al 10 jaar niet meer.

groeten Henk

Lady1234
Berichten: 27100
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door Lady1234 »

henk51 schreef:
pieterenien schreef:U kunt ook uw inkomen drukken door de premie van uw ziektekostenverzekering een jaar vooruit te betalen, meestal nog met een korting van 1 of 2 % ook. Mogelijk zijn er nog meer posten te vinden waardoor uw drempelinkomen per 31 dec. verlaagd zou kunnen worden.
Was dat maar waar dat je kan aftrekken in dat geval zou ik huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen,waardoor de premie volledig terug vergoed zou worden op die manier.Ook aanvullende premie is niet aftrekbaar.
Was tot 2007 wel het geval dus al 10 jaar niet meer.

groeten Henk
Dus dan ook maar een schenking doen aan een goed doel:-)). Zeg uw aanvullende verzekering op, dan kunt u wellicht volgend jaar medische kosten aftrekken en daardoor zorg- en huurtoeslag ontvangen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door kweenie »

vroem schreef:wanneer er een uitspraak ligt in een vergelijkbaar geval kan je (wanneer nog niet gedaan) kijken of ze , geconfronteerd met die uitspraak, alsnog wel er iets mee willen. Een eenmalige storting voor een lijfrente levert ook een aftrekpost op trouwens.
De verhoging van 113% is voor mensen boven de AOW leeftijd. Ik ga er dus vanuit dat TS geen lijfrente meer kan aanschaffen.

Als TS de bank al gewezen heeft op die uitspraak van het kifid, dan denk ik dat de situaties tóch niet zo helemaal één op één vergelijkbaar zijn. Al zou ik niet weten waarom het verschil dan zou zitten... Het kan ook zijn dat ABN AMRO eerst het beroep van de Rabobank wil afwachten en liever het risico wil lopen op een enkele schadevergoeding dan dat ze iedereen die wij laten toestaan.

Ik zou daarom een nette brief schrijven waarin je aangeeft wat de financiële gevolgen zijn van het niet-accepteren van de vervroegde betaling, en dat je de bank verantwoordelijk stelt voor de geleden schade.

ajkerkhof
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:55

Re: ABN-AMRO accepteert geen "vooruitbetaling hypotheekrente"

Ongelezen bericht door ajkerkhof »

Kweenie, je voorstel had ikzelf reeds uitgebreid met ABN AMRO gecommuniseerd. Heeft helaas niet mogen baten. Het lijkt er inderdaad op dat men de uitspraak in beroep afwacht. Overigens i.v.m. de andere reacties: het Drempelinkomen is het zuivere inkomen uit "Werk en woning" dus exclusief "Persoonlijke aftrek". Dus giften, extra betaling zorgpremie, of zorgkosten hebben hier geen invloed op. Hooguit eventuele extra hypotheekkosten/notariskosten i.v.m. de woning, zoals b.v. oversluitkosten.

Gesloten