LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitkering lijfrentepolis Aegon na overlijden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Dirkje de Wal
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 16:43

Uitkering lijfrentepolis Aegon na overlijden

Ongelezen bericht door Dirkje de Wal »

Mijn man had een lijfrentepolis bij Spaarbeleg, later overgenomen door Aegon. Aegon is toen begonnen met van de inleg een bedrag af te halen voor een risicoverzekering. In april 2017 is mijn man overleden. Aegon wil nu alleen een uitkering doen aan de begunstigden (ik en mijn kinderen) hetgeen valt onder het fiscale regiem. Volgens een kennis van mij moet nu de risicoverzekering uitkeren en deze valt niet onder het fiscale regiem. (hij heeft eerder meegemaakt dat wel de verzekering als risicoverzekering werd uitbetaald ). Nu hebben we de risicoverzekering betaald voor Aegon en niet voor mijn man. Heb contact met Aegon hier over gehad, maar die blijven bij hun standpunt. Wie kan me hier advies en inlichtingen over geven, wat we het beste kunnen doen. Dit gebeurt natuurlijk veel vaker.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitkering lijfrentepolis Aegon na overlijden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Dirkje, ik ken uw product niet maar bij een lijfrentepolis die ik zelf bij Aegon heb wordt aangegeven dat de overlijdensrisicoverzekering een onderdeel van het product is en daar niet los van staat. Daar staat bijvoorbeeld:
[Lijfrentepolis Aegon] heeft standaard een ingebouwde overlijdensverzekering. Hiermee garandeert Spaarbeleg in geval van overlijden van de verzekerde vóór de einddatum van de overeenkomst een uitkering aan de begunstigde(n) bij overlijden. De uitkering is een lijfrentekapitaal en dient aangewend te worden voor een wettelijk toegestane lijfrentevorm.

Als ik het goed begrijp keert Aegon nu inderdaad uit vanuit die verzekering voordat de polis de einddatum bereikt had.
Tijdens de opbouwfase van het lijfrentekapitaal is er belastingvoordeel geweest op de betaalde premies.
Bij een uitkering van lijfrente moet die belasting altijd alsnog betaald worden. Dat is inherent aan het product lijfrente en volgens de regels van de Belastingdienst.
U kunt bij twijfel altijd een financieel adviseur raadplegen natuurlijk die u tegen een vergoeding van advies kan voorzien. U zou uw vraag ook voor kunnen leggen bij websites van bedrijven als moneywise of 123lijfrente en dat soort sites.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitkering lijfrentepolis Aegon na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is heel simpel na te gaan of Aegon gelijk heeft. Als de gehele premie is afgetrokken, dus ook het gedeelte wat voor de risicoverzekering bestemd was, dan valt ook de uitkering uit de risicodekking onder het fiscale regiem en is belast.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitkering lijfrentepolis Aegon na overlijden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Dirkje, nog een tip. Hier https://www.moneywise.nl/downloads/info ... 202016.pdf vindt u een handzaam gidsje over alles rond lijfrentes. Handig, want het is geen eenvoudige kost. Op blz. 17 staat een passage over belastingen: De bank of verzekeraar die u (maandelijkse) een lijfrente uitkering doet, is verplicht om loonbelasting in te houden over iedere uitkering.
Meer info over het hoe en wat rond lijfrentes staat in het gidsje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitkering lijfrentepolis Aegon na overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens een kennis van mij moet nu de risicoverzekering uitkeren en deze valt niet onder het fiscale regiem. (hij heeft eerder meegemaakt dat wel de verzekering als risicoverzekering werd uitbetaald ).
Dat is wel heel erg gegeneraliseerd. Er zijn namelijk verschillende fiscale regimes voor lijfrentes en bovendien halen veel mensen de diverse lijfrentes, koopsompoilssen en kapitaalverzekeringen nog wel eens door elkaar. Om nog maar te zwijgen over de verschillen tussen verzekeren en banksparen.

Je schrijft ook:
Aegon is toen begonnen met van de inleg een bedrag af te halen voor een risicoverzekering.
Dat de kosten van de risicodekking van de inleg afging impliceert dat de risicodekking onderdeel was van de lijfrenteverzekering. En dat het dus geen losse overlijdensrisicoverzekering is. De uitkering bij overlijden zal dan ook onder het zelfde fiscale regime vallen als wanneer de verzekering aan het eind bij leven tot uitkering was gekomen. Voor relatief nieuwe lijfrentepolissen, met een redelijk hoge waarde, betekent dat dat het kapitaal periodiek moet worden uitgekeerd. Dus dat er van het kapitaal door de begunstigde een lijfrenteuitkering (of wellicht een bankspaaruitkeringsrekening) moet worden aangekocht. Dat hoeft overigens niet per se bij Aegon te zijn, maar mag ook bij een ander.

Gesloten