LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
metdennis
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2012 00:12

Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door metdennis »

Bij het aanschaffen van onze keuken bij Keukenconcurrent hadden we gekozen voor een inductie fornuis van Smeg. Prima ding.

Op ons leidingsschema stond dat er een “perilex” aansluiting moest komen, hiermee wordt doorgaans een kookgroep (2 fasen / 16A) mee bedoeld. Omdat een perilex aansluiting al reeds aanwezig was, hebben we dit laten zitten, conform leidingsschema.

Op het moment dat het fornuis geleverd werd (helaas al 2 weken later dan de keuken zelf), kwamen we er achter dat de aansluiting toch niet geschikt is. Wat ons namelijk niet verteld was, is dat dit fornuis een 3 fasen (25A) aansluiting nodig heeft, oftewel krachtstroom! Iets wat de meeste huishoudens niet zomaar in huis hebben.

We hebben toen contact opgenomen met KeukenConcurrent Amersfoort en gevraagd naar een oplossing, maar het werd afgedaan als ons eigen verantwoordelijkheid. Hadden wij maar beter moeten opletten. (terwijl het nergens werd aangegeven). Er werd ons ook niet aangeboden om een ander fornuis uit te zoeken, we moesten zelf voor een oplossing zorgen.

Omdat we in tussentijd nog steeds niet konden koken, hebben we meteen een aanvraag gedaan bij onze Netbeheerder voor verzwaring van de aansluiting in onze woning. Hier gingen ook nog een aantal weken overheen. Na de verzwaring heeft de elektricien nog de gehele groepenkast moeten vervangen. Totale kosten ruim 1500,- !

Naar mijn inziens had de winkel mij er op moeten wijzen, dat mijn woning mogelijk niet geschikt is voor een dergelijk fornuis. Krachtstroom werd dan ook niet aangegeven op het leidingsschema. (informatieplicht?)

Als wij van te voren hadden geweten dat wij krachtstroom nodig hadden, en hiervoor zoveel extra kosten voor moesten maken, dan hadden wij voor een ander fornuis gekozen.

Meerdere malen contact gehad met de klantenservice. Maar ze blijven bij hun standpunt dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, en dat ze mij wel volledig geïnformeerd hebben. Als ik vervolgens vraag naar bewijs hiervoor, krijg ik hier geen antwoord op.

2 maanden later, mag ik uit “coulance” een ander fornuis uitzoeken… (dus ze geven hiermee aan dat het inderdaad niet klopt). Maar wat heb ik daar nu nog aan, alles is al aangepast en de kosten zijn al gemaakt. Als ik wederom vraag naar een oplossing, dan verwijzen ze naar hun vorige mails en dat ze bij hun standpunt blijven.

Wat te doen? was het inderdaad mijn eigen verantwoordelijkheid?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die perilex had u al nodig voor de kookplaten. De oven komt daar nog bij.

Lees hier. http://www.joostdevree.nl/shtmls/perilex.shtml

Dat die elektricien de hele groepenkast heeft vervangen, is natuurlijk uw eigen keuze. Nou u de toevoer heeft laten verzwaren?, kan het ook nog zijn dat u veel meer vastrecht moet gaan betalen,

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het een normaal kooktoestel is had u er vanuit kunnen gaan dat er een normale aansluiting voor nodig was. De verkoper had u dus, m.i. moeten waarschuwen en vragen of u wel krachtstroom heeft.
Helaas heeft u nu al de aanpassingen laten doen, dan wordt het lastig om nog iets op te laten lossen. U had beter de poot stijf kunnen houden en moeten aansturen op een omwisseling maar een normaak kooktoestel.

metdennis
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2012 00:12

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door metdennis »

Bedankt voor jullie reacties.

@Lady:1234: Nee, het is 1 aansluiting voor zowel de kookplaat als de oven. Het is nu ook perilex, maar o.b.v. 3 fasen (25A) . Het probleem was, dat ze dit niet hadden gespecificeerd. Een leidingsschema is er voor bedoel dat ze precies aangeven wat voor aansluiting er moet komen toch? Dat hebben ze niet gedaan. Ondertussen weet ik nu hoe dit werkt, maar verder ben ik een leek. Hoe kon ik nu weten of ik een 2 of 3 fasen aansluiting nodig heb, zonder dat ze mij dit vertellen? We (ik en de elektricien) kwamen er nu pas achter bij levering van het fornuis, maar ik moet dit juist van te voren weten zodat we er rekening mee konden houden met de aansluiting (of vroegtijdig nog iets anders kunnen uitzoeken)

Dat de elektricien de hele groepenkast heeft vervangen, is helaas geen keuze. Dat kan niet anders als je naar 3 fasen gaat.

@NeoDutchio: Inderdaad. Hier had ik in eerste instantie ook om gevraagd, maar het werd afgedaan als mijn eigen probleem. We konden toen al een paar weken niet koken (omdat het fornuis nageleverd werd) dat is met een gezin best lastig. Dan moet je wat.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vervelend en duur, maar dan was uw elektricien toch niet echt goed ingevoerd in keuken-apparatuur, anders had hij dat geweten. En hij had het ook kunnen zien aan de aansluitwaardes van de kookplaten en de oven. Als je die waardes bij elkaar optelt, kan je zo zien dat dat niet op twee keer 16amp allemaal tegelijk kan.

metdennis
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jan 2012 00:12

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door metdennis »

@Lady1234: Misschien dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk was. Maar zoals gezegd kwamen we er pas achter na levering (toen zag hij de aansluitwaardes pas). Het probleem is echter dat de elektricien voor die tijd enkel een leidingsschema in handen had, en hier stonden dus geen aansluitwaardes op. Enkel 'perilex', dan ga je uit van een 2 fasen 16a aangezien dit doorgaans de standaard is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door kweenie »

Een leidingschema heeft vooral aan waar de aansluitingen moeten komen. Niet hoe groot de aansluiting moet worden. Dat laatste is te achterhalen aan de hand van de specificaties van de gekozen apparaten en de apparatenlijst.

Een driefasen aansluiting is trouwens niet zo heel bijzonder. Een eenfase aansluiting vind je volgens mij vooral nog in oude huizen.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door GJS »

metdennis schreef:@Lady1234: Misschien dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk was. Maar zoals gezegd kwamen we er pas achter na levering (toen zag hij de aansluitwaardes pas). Het probleem is echter dat de elektricien voor die tijd enkel een leidingsschema in handen had, en hier stonden dus geen aansluitwaardes op. Enkel 'perilex', dan ga je uit van een 2 fasen 16a aangezien dit doorgaans de standaard is.
Welk type fornuis heb je dan want op de website van Smeg heb ik de handleiding van 3 van die fornuizen bekeken en bij allemaal kan je ze ook omzetten naar 2 * 220 volt.
Dat ze standaard op 380 V staan ingesteld is omdat er niets kapot gaat als je ze dan aansluit op 2 * 220V, stel je ze standaard in op 220 V dan krijg je waarschijnlijk kortsluiting of gaat je fornuis kapot als je hem aansluit op 380 V krachtstroom.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door renewouters »

Wie heeft gezegd dat je de 3-fasen nodig had? Ik heb net als GJS ook even gekeken en het lijkt er inderdaad op dat je het ook gewoon op 2 fasen kunt aansluiten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door Brahms »

Alle Smeg apparaten die Smeg Nederland verkoopt moeten op 220-240 volt worden aangesloten. Geen van de apparaten mag op 380 volt worden aangesloten. Dit in
tegenstelling van wat er in de diverse gebruiksaanwijzingen staat. Apparaten die op 380 volt worden aangesloten kunnen beschadigd raken.
Laatst gewijzigd door Brahms op 12 jan 2018 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door juliomariner »

U stelt dat ze door coulance te tonen schuld erkennen maar dat klopt niet door uit coulance iets te doen zeggen ze juist: hoewel we er niets aan kunnen doen en het onze schuld niet is doe we het voorstel omdat we u zo zielig vinden

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door crazyme »

Normaal gesproken laat je een installateur het leidingwerk doen. Of er voor zorgen dat het bestaande leidingwerk voldoet.

U heeft een aanname gedaan.
Een foute.

Daarbij vraag ik mij af of al die aanpassingen nodig waren.

Een waarschuwing was wellicht op zijn plaats geweest wanneer sit soort zaken regelmatig tot misverstanden leiden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:U heeft een aanname gedaan.
Een foute.
Die aanname is wel gebaseerd op informatie op leidingschema die voor meerdere uitleg vatbaar is. Perilex kan worden gebruikt voor 2 fasen , of voor 3 fasen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat klopt. Maar je hebt dan de keus of je (of je electricien) er maar van uit gaat dat je de juiste aansluiting hebt, of dat je even nagaat of je leidingwerk juist is. Net als dat niet expliciet in het leidingschema zal staan of wellicht extra groepen in de groepenkast moeten komen, maar een electricien dat wel zal moeten kunnen nagaan.

Marktkenner
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Incompleet leidingsschema, oplossing is mosterd na maaltijd.

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Bij het aanschaffen van onze keuken bij Keukenconcurrent
Daar gaat het al mis ;-)

Enigszins vind ik het wel een beetje aan u verwijtbaar. U schaft een fornuis aan van toch gauw een € 2000,- maar u leest niet van te voren wat u precies gaat kopen? U heeft zich dus helemaal niet verdiept in de materie? of de verschillen tussen alles wat te koop is? Ik weet niet hoor, maar als ik een fornuis ga aanschaffen waar ik ervan uit ga dat ik daar de komende 15 jaar zeker op ga koken, dan wil ik weten wat ik in huid haal.
Dus ja, u heeft zelf ook echt verantwoordelijkheid hierin en u kunt niet alles afschuiven op de keukenleverancier.
Dat zij u beter hadden kúnnen voorlichten, dat is zeker. Maar ook daarom koopt u die dingen bij de speciaalzaak, en niet bij een landelijke keukenketen die om een heleboel bekend staat, maar echt niet om zijn goede voorlichting of technisch geschoolde verkopers...

Gesloten