LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

Over 2017 is er nog helemaal geen definitieve aanslag. Ze kunnen dus ook niet 'met een muisklik' zien hoe de inkomenssituatie over 2017 is. Zelf weet je waarschijnlijk wel of/dat je inkomen in 2017 en 2018 sterk afwijkt van 2016 en kun je dat dus wél aanpassen. Met een paar muisklikken...

Je bent dus zelf de enige die die ergernis zou kunnen voorkomen.

bamos
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 10:43

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door bamos »

Ook ik AOW en pensioen e.d moet betalen 6.250 voor 1 Maart , bij belasting tel zelfde te horen gekregen .
Wat is de grootste maffia bende van de EU , juist en die is gezeteld in ja , precies Den Haag .
De gemeente en de overheid zijn er dus niet voor de mensen , maar voor , juist hun zelf .
Let dus goed op waar u op stemt .

basweis
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:20

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door basweis »

Zojuist werd ik ook verrast door deze voorlopige aanslag. Dacht eerst dat het een foutje was, totdat ik op internet de berichten van lotgenoten tegenkwam.
Dat het 'slechts' een voorlopige aanslag betreft, is duidelijk. 2018 is immers nog niet voorbij...
Dan nog ben ik hier absoluut niet blij mee. En wel om het volgende:
* Dit komt als een complete verrassing. Ik heb hier geen communicatie over gezien. Dus weet je niet of het een fout is o.i.d.. Niet voorbereid.
* Als ZZP'er heb ik een wisselend inkomen. Voorlopige aanslag is dus altijd fout. Dus extra handelingen nodig om het te corrigeren.
* Als de voorlopige aanslag gebaseerd is op 2 jaar oude gegevens, zullen sowieso erg veel correcties nodig zijn. Extra handelingen.
* Ik houd er bovendien niet van om eerst te betalen voordat ik de juiste rekening heb ...

Mensen die uitzonderlijke situaties hadden, worden nu gedwongen om vooraf al actie te gaan ondernemen, zonder dat ze de relevante gegevens hebben. Later, als ze die gegevens wel hebben, moet dat dan nogmaals gecorrigeerd worden.
Dit op deze manier invoeren vind ik echt een schandalige manier van handelen.
Zeer consument / burger onvriendelijk.

Groet,
Bas W

Ramona77
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2018 09:06

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Ramona77 »

Ik kreeg hem ook terwijl ik zeker weet dat ik dit niet hoeft te betalen werk niet meer op zzp basis
Ook zeiden ze tegen mij eerst dit betalen in 2019 bij het indienen van de belasting krijgt u het terug .
Mijn man krijgt elkaar terug maar hij geen voorlopige aanslag .
De reactie was voor uitbetalingen aan burgers gebeurd pas in 2019
Dit is om dat u dan minder hoeft te betalen .
Maar nu krijg je dit jaar dus twee aanslagen ook over 2017 .
Er zijn genoeg burgers die deze kar niet trekken .
Hoe draai je mensen de schulden in .
Energie belasting om hoog en nu dit .
Echt een staaltje Vvd werk zonder gevoel .
Er is hier ook geen melding over gedaan naar de burgers toe .
Ik heb een brief naar Den haag gestuurd

Swieber
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2018 13:12

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Swieber »

Gewoon bezwaar maken vanwege uw inkomen als dat niet voorziet.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door fisbel »

@Ramona77:
Een beetje overtrokken reactie om een brief naar Den Haag te sturen. Haalt ook niets uit.
De gegevens van uw voorlopige aanslag 2018 zijn gewoon gekopieerde gegevens van uw aangifte 2016.
U kan de VA2018 gewoon aanpassen en de gegevens van 2016 dus (deels) negeren. Dat kan zonder consequenties ook naar een aanpassing van € 0 te betalen c.q. terug te krijgen. Wel zult u er rekening mee moeten houden dat u volgend jaar ,als u aangifte 2018 doet, moet bijbetalen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

basweis schreef:Zojuist werd ik ook verrast door deze voorlopige aanslag. Dacht eerst dat het een foutje was, totdat ik op internet de berichten van lotgenoten tegenkwam.
Dat het 'slechts' een voorlopige aanslag betreft, is duidelijk. 2018 is immers nog niet voorbij...
Dan nog ben ik hier absoluut niet blij mee. En wel om het volgende:
* Dit komt als een complete verrassing. Ik heb hier geen communicatie over gezien. Dus weet je niet of het een fout is o.i.d.. Niet voorbereid.
* Als ZZP'er heb ik een wisselend inkomen. Voorlopige aanslag is dus altijd fout. Dus extra handelingen nodig om het te corrigeren.
* Als de voorlopige aanslag gebaseerd is op 2 jaar oude gegevens, zullen sowieso erg veel correcties nodig zijn. Extra handelingen.
* Ik houd er bovendien niet van om eerst te betalen voordat ik de juiste rekening heb ...

Mensen die uitzonderlijke situaties hadden, worden nu gedwongen om vooraf al actie te gaan ondernemen, zonder dat ze de relevante gegevens hebben. Later, als ze die gegevens wel hebben, moet dat dan nogmaals gecorrigeerd worden.
Dit op deze manier invoeren vind ik echt een schandalige manier van handelen.
Zeer consument / burger onvriendelijk.

Groet,
Bas W
War een onzin verhaal. Juist als ZZP er is het volkomen logisch dat u een voorlopige aanslag krijg en ook nog een voorlopig ZVW. Iemand in loondienst betaalt ook elke maand zijn belasting. Wijzigen van de VA is een fluitje van een cent. Had u al kunnen doen in de tijd dat u hier reageerde.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 20 jan 2018 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Latal1 schreef:Vandaag werd ik overvallen door een voorlopige aanslag voir 2018, waarvan de betaling in februari moet beginnen.
Ook moet ik dit jaar de inkomstenbelasting over 2917 betalen.
Ik heb nooit eerder een voorlopige aanslag ontvangen.
De juffrouw van de belasting, die ik aan de telefoon kreeg, gaf toe dat het niet netjes is van de belastingdienst.
Het besluit om burgers een voorlopige aanslag over 2018 te laten betalen is nieuw!
Dat is dus besloten en de belastingdienst heeft het niet nodig gevonden om mij en anderen d.m.v. een brief of digitaal hiervan op de hoogte te stellen!!!
Hier ben ik nog het meest boos over!
Waarom dit niet nu aan te kondigen en in 2019 in te laten gaan!
Er is helemaal niets nieuws aan. Als u al een tijdje na moest betalen, gaat dat nu in tijdens het lopende jaar. Waarom zou u daar apart van op de hoogte gesteld moeten worden? U hebt toch de aanslag ontvangen
.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad, de Belastingdienst stelt je er nu toch van op de hoogte?

Ramona77
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2018 09:06

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Ramona77 »

fisbel schreef:@Ramona77:
Een beetje overtrokken reactie om een brief naar Den Haag te sturen. Haalt ook niets uit.
De gegevens van uw voorlopige aanslag 2018 zijn gewoon gekopieerde gegevens van uw aangifte 2016.
U kan de VA2018 gewoon aanpassen en de gegevens van 2016 dus (deels) negeren. Dat kan zonder consequenties ook naar een aanpassing van € 0 te betalen c.q. terug te krijgen. Wel zult u er rekening mee moeten houden dat u volgend jaar ,als u aangifte 2018 doet, moet bijbetalen.
Hahaha niet dus
Het was een email brief en heb reactie terug gehad mijn partij en nog een partij gaan kijken of ze er kamer vragen over gaan doen .
Ze hebben juist al 1293 brieven gehad .
Ik ben zelf actief bij ern partij maar dan lokaal !
Overtrokken reactie is het niet het is de waarheid !
Zo als jij reageerd zijn er vele burgers die niks doen .
Net als stemmen thuis blijven wel klagen maar niks doen !
Bha zulke mensen

Ramona77
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2018 09:06

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Ramona77 »

Lady1234 schreef:
Latal1 schreef:Vandaag werd ik overvallen door een voorlopige aanslag voir 2018, waarvan de betaling in februari moet beginnen.
Ook moet ik dit jaar de inkomstenbelasting over 2917 betalen.
Ik heb nooit eerder een voorlopige aanslag ontvangen.
De juffrouw van de belasting, die ik aan de telefoon kreeg, gaf toe dat het niet netjes is van de belastingdienst.
Het besluit om burgers een voorlopige aanslag over 2018 te laten betalen is nieuw!
Dat is dus besloten en de belastingdienst heeft het niet nodig gevonden om mij en anderen d.m.v. een brief of digitaal hiervan op de hoogte te stellen!!!
Hier ben ik nog het meest boos over!
Waarom dit niet nu aan te kondigen en in 2019 in te laten gaan!
Er is helemaal niets nieuws aan. Als u al een tijdje na moest betalen, gaat dat nu in tijdens het lopende jaar. Waarom zou u daar apart van op de hoogte gesteld moeten worden? U hebt toch de aanslag ontvangen
.
Ze hadden ook hier gewoon eerst netjes een bericht overkunnen geven !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

OK, dus het zou wel goed zijn als ze je een brief sturen dat je een voorlopige aanslag gaat krijgen en dat de dag erna de voorlopige aanslag in de bus ligt...?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarom Kamervragen over iets wat je simpel zelf kunt verhelpen via een wijziging voorlopige aanslag? Ik snap echt het probleem niet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ramona77
Kamervragen over uw voorlopige aanslag. Dat is leuk, maar u zult gewoon moeten betalen of hem aanpassen. Heeft niets met stemmen te maken.

bamos
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2008 10:43

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door bamos »

iedere maand geld opzij gelegd , want iedere instantie houdt via een tabel geld in , als je nog in loondienst bent , heb je hier geen last van . Maar met pensioen jaja daar houden ze geen rekening mee , vandaar dat ik al jaren maandelijks geld opzij leg .
Maar als ze nu in een keer 2 jaren , 2017 vanaf einde maart en 2018 voor einde februari dit jaar gaan inhouden , word het toch iets te gek .

JanO4
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2008 17:30

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door JanO4 »

Aangezien ik een stamrecht BV heb, is het ieder jaar weer Bal met de voorlopige aanslag.
Ik twijfel nu aan mijn rekenvermogen en mijn excell reken modellen, nadat ik de voorlopige aanslag nogal hoog vond ben ik het een en ander gaan narekenen en kom tot de volgende conclusie:
Het bedrag dat aan Volks verzekeringen en premie volksverzekering moet worden betaald klopt, maar bij het uitrekenen van de voorlopige aanslag wordt wel de in 2018 te betalen loonheffing meegenomen, maar niet de te betalen premie volksverzekeringen 2018, hierdoor wordt de aanslag dus altijd 3314 euro hoger en betaal je de premie volksverzekeringen twee keer.
Leuk foutje van de belastingdienst of kunnen ze echt niet rekenen ?

Andje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2018 18:11

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Andje123 »

Ook ik betaal altijd netjes de belasting.
Ik ben weduwe en moeder van 2 studerende jongens ik kan het altijd net redden met mijn huidige inkomen.
Maar de aanslag voor 2018 daar schrok ik erg van was ook erg overstuur kin gewoon niet geloven dat ik 1000 euro voor 1 maart moet betalen.
Ook ik belde met de belastingdienst deze kon mij niet uitleggen waRom dit nu zo is volgens haar de nieuwe wetgeving b!ah blah.
En ik kon ook in termijnen betalen. Vertelde dat ik ook over 2017 moest betalen dus nu dubbel op.
Ook gevraagt waarom wij niet vorig jaar op de hoogtezijn gebracht dat dit eraan zat te komen want ik neem aan dat veel mensen nu in de problemen komen. Ik weet ook niet hoe ik dit moet betalen want voor mij is 97 euro betalen extra heel veel geld dat is meer dan 1 week boodschappen.
De vrouw die ik aan de telefoon had zij kan er niets aan doen.
Ik ben een hardwerkende moeder en vind dat de werkenden ook nu weer in de steek worden gelaten.
Verder vraag ik mij af of de mensen die iets terug krijgen ieder jaar dit nu ook al krijgen dat zou toch ook moeten?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Andje123 schreef:Ook ik betaal altijd netjes de belasting.
Ik ben weduwe en moeder van 2 studerende jongens ik kan het altijd net redden met mijn huidige inkomen.
Maar de aanslag voor 2018 daar schrok ik erg van was ook erg overstuur kin gewoon niet geloven dat ik 1000 euro voor 1 maart moet betalen.
Ook ik belde met de belastingdienst deze kon mij niet uitleggen waRom dit nu zo is volgens haar de nieuwe wetgeving b!ah blah.
En ik kon ook in termijnen betalen. Vertelde dat ik ook over 2017 moest betalen dus nu dubbel op.
Ook gevraagt waarom wij niet vorig jaar op de hoogtezijn gebracht dat dit eraan zat te komen want ik neem aan dat veel mensen nu in de problemen komen. Ik weet ook niet hoe ik dit moet betalen want voor mij is 97 euro betalen extra heel veel geld dat is meer dan 1 week boodschappen.
De vrouw die ik aan de telefoon had zij kan er niets aan doen.
Ik ben een hardwerkende moeder en vind dat de werkenden ook nu weer in de steek worden gelaten.
Verder vraag ik mij af of de mensen die iets terug krijgen ieder jaar dit nu ook al krijgen dat zou toch ook moeten?
Maar als u moet nabetalen, en in de plaats daarvan nu die voorlopige aanslag, etekent dat dat u inkomen uit in ieder geval twee bronnen moet hebben.
De aanslag 2017 is er nog helemaal niet en die van 2018 kunt u in termijnen betalen.
Heeft helemaal niets met werkenden van doen.

Riksela
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2017 09:26

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Riksela »

Belastingdienst kan niet bij alle belastingplichtigen met muisklikken gaan kijken of het allemaal wel klopt met inkomens van vorige jaren. Ze pakken een bepaald jaar waarop ze dat baseren.

Overigens is het Def inkomen qua uitkering of loon pas eind januari bij hen bekend, omdat de jaarafsluiting van een loonadministratie in januari plaatsvind.

Vorig jaar huis halverwege jaar mijn huis verkocht en dus voorlopig aanslag 2017 laten aanpassen. Over 2018 kreeg ik op basis van nog een huizenbezitter een aanslag met teruggave. En dus deze gewoon weer gecorrigeerd met een voorlopige aangifte over 2018. Gevolg 0 aanslag en geregeld dus.

Voorlopig aanslag mag je gewoon in termijnen betalen.
Wil of kan je hem in 1 keer betalen krijg je "korting" .

Ik begrijp de stress niet zo dit is al jaren.

Arthur67
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2018 12:18

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Arthur67 »

Ook ik kreeg voor het eerst voor 2018 een voorlopige aanslag. Of ik voor eind februari even 4300 euro wilde overmaken.
Gisteren mijn aangifte voor 2017 ingevuld. Weer iets van 4300 euro betalen ergens in de tweede helft van het jaar vermoed ik.
Dat is dus in één jaar 8600 euro foetsie. En dan die verschrikkelijke kletspraat van de belastingdienst dat het juist leuk is omdat ik dan in 2019 geen of veel minder belasting betaal over 2018. Ja hoor, maar dan heb ik natuurlijk al wel weer de voorlopige aanslag voor 2019 betaald.
De enigen voor wie dit leuk is zijn de erfgenamen! Als ik volgende maand de pijp aan Maarten geef krijgen zij (mijn) geld terug van de belasting. Ik kan er nu dus niet meer over beschikken!! Schande!!!

Gesloten