LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
DisneyAlba
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2018 14:51

Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door DisneyAlba »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier een helder antwoord op kan geven.

Op dit moment hebben wij een appartement waar nog een hypotheek op zit van zo'n €200.000. Wij willen graag doorstromen naar een huis met een waarde van zo'n €400.000. Idealiter willen wij éérst kopen, en daarna pas verkopen (in deze markt staan huizen in onze stad niet lang te koop). Dit zodat we op ons gemak een huis uit kunnen zoeken, zonder tussendoor te moeten verhuizen naar een huurhuis.

Wij hebben voldoende inkomen om een hypotheek op een huis van 4K te betalen, en ons inziens voldoende spaargeld om tijdelijk twee huizen tegelijk te betalen. Echter, een hypotheekadviseur heeft ons verteld dat wat wij willen per definitie niet zou kunnen (ongeacht of wij voldoende spaargeld hebben om de dubbele hypotheek op te vangen). Volgens hem zijn wij gedwongen om éérst te verkopen alvorens wij kunnen kopen. De reden zou zijn dat wij anders tijdelijk twee hypotheken zouden hebben, waarvan de SOM (2K + 4K) net boven ons maximaal toegestane hypotheekbedrag ligt.

Klopt dit?? Het lijkt mij zo vreemd... Als men altijd kijkt naar de som van de twee hypotheken, zou het gros van de doorstromers gedwongen zijn eerst te verkopen? Toch zie ik vaak in mijn omgeving dat men eerst koopt...

Wie o wie geeft ons het verlossende antwoord?


TL;DR:
Is het mogelijk om tijdelijk twee hypotheken te hebben waarvan het gezamenlijke bedrag hoger ligt dan de maximaal toegestane hypotheek? Situatie eerst huis kopen, alvorens oude huis te verkopen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door renewouters »


DisneyAlba
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2018 14:51

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door DisneyAlba »

renewouters schreef:Hier kan je er wat over vinden: https://bieb.knab.nl/hypotheken/overbru ... eite-waard
Bedankt voor de reactie. Hoewel mijn vraag absoluut niet de overbruggingshypotheek betrof, is dit een interessante quote:

◾Ook als je nieuwe hypotheek al de maximale hypotheek is die je kunt krijgen, kun je daarnaast een overbruggingshypotheek krijgen.

Dit impliceert misschien dat het antwoord op mijn vraag is, dat het wel kan? Immers, waarom bij een overbruggingshypotheek wel en bij de reguliere oude hypotheek niet...

Ik hoop dat iemand nog mijn vraag kan beantwoorden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou naar een andere adviseur gaan. Of hij heeft geen verstand van hypotheken, of hij legt het je niet goed uit. In beide gevallen reden om een andere adviseur te zoeken...

DisneyAlba
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2018 14:51

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door DisneyAlba »

kweenie schreef:Ik zou naar een andere adviseur gaan. Of hij heeft geen verstand van hypotheken, of hij legt het je niet goed uit. In beide gevallen reden om een andere adviseur te zoeken...
We zijn inderdaad van plan naar een andere adviseur te gaan. Deze was van De Hypotheker, en hij was hier heel duidelijk in en heel stellig. Ik heb alleen moeite hem te geloven. Vandaar mijn vraag op dit forum. Kunt u mij misschien het antwoord op mijn vraag vertellen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door scontra »

DisneyAlba schreef:
◾Ook als je nieuwe hypotheek al de maximale hypotheek is die je kunt krijgen, kun je daarnaast een overbruggingshypotheek krijgen.
Een overbruggingshypotheek is er voor om de aankoop van een andere woning mogelijk te maken terwijl de huidige woning nog niet is verkocht.
De overbruggingshypotheek lost u weer in na de verkoop (met de opbrengst) van uw huidige woning.

DisneyAlba
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2018 14:51

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door DisneyAlba »

scontra schreef:Een overbruggingshypotheek is er voor om de aankoop van een andere woning mogelijk te maken terwijl de huidige woning nog niet is verkocht.
De overbruggingshypotheek lost u weer in na de verkoop (met de opbrengst) van uw huidige woning.
Bij mijn weten dient een overbruggingshypotheek voor het gebruikmaken van de overwaarde van het oude huis in de nieuwe woning. Het is dus een hypotheek voor een beperkt bedrag. Als we hiervan gebruik zouden maken, zouden we tijdelijk zelfs drie hypotheken hebben: de hypotheek op het oude huis, de hypotheek op het nieuwe huis, en de overbruggingshypotheek. Deze laatste is een uitzonderlijke vorm van hypotheek, waarvan we hierboven al hebben vastgesteld dat deze supplementair is aan het maximale leenbedrag.

Graag wens ik nog een definitief antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, welke is:
Is het mogelijk om tijdelijk twee hypotheken te hebben (oud huis en nieuw huis) waarvan het gezamenlijke leenbedrag hoger ligt dan het maximaal toegestane leenbedrag?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja. Dat is wat veel mensen ook doen.

Maar dat zitten wel wat voorwaarden aan. Zo zul je bv twee jaar de extra hypotheeklasten moeten kunnen opbrengen en daar dus bijvoorbeeld spaargeld voor moeten hebben. (Wat dan dus niet in het nieuwe huis mag gaan). En voor de verkoopbrengt van de oude woning zullen ze aan de veilige kant gaan zitten. In de praktijk zul je dus een flink bedrag minder aan het huis kunnen besteden dan als het oude huis al verkocht was.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door scontra »

DisneyAlba schreef:
scontra schreef:Een overbruggingshypotheek is er voor om de aankoop van een andere woning mogelijk te maken terwijl de huidige woning nog niet is verkocht.
De overbruggingshypotheek lost u weer in na de verkoop (met de opbrengst) van uw huidige woning.
Bij mijn weten !!

Graag wens ik nog een definitief antwoord op mijn oorspronkelijke vraag, welke is:
Is het mogelijk om tijdelijk twee hypotheken te hebben (oud huis en nieuw huis) waarvan het gezamenlijke leenbedrag hoger ligt dan het maximaal toegestane leenbedrag?
Die tweede hypotheek waar u het over heeft wordt ook wel een "OVERBRUGGINGSHYPOTHEEK" genoemd waarmee u de tweede woning kunt financieren tot de eerste is verkocht. :idea:

DisneyAlba
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2018 14:51

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door DisneyAlba »

Beste scontra,

Bedankt voor uw inzicht, maar ik heb mij anders laten informeren. De link die hierboven in de eerste reactie gegeven is, van Knab, laat ook zien dat met overbruggingshypotheek meestal wat anders wordt bedoeld dan u beweert.

"Zo lang de overbruggingshypotheek loopt, heb je drie hypotheken, namelijk je oude en nieuwe hypotheek en de overbruggingshypotheek."

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. In feite sluit je voor de nieuwe woning een 'gewone' hypotheek af, die je ook in de toekomst zou willen houden, voor dat deel van de woning dat niet wordt gedekt door je eigen geld plus de eventuele overwaarde. Daarnaast kun je een overbruggingshypotheek afsluiten voor de overwaarde die nog in de oude woning zit.

Belangrijk aandachtspunt is wel dat je, zolang je twee hypotheken hebt, je fiscaal gezien in principe niet voor beide hypotheek tegelijk hoeft af te lossen. Vooral bij een spaarhypotheek is het van belang dat je die periode niet tegelijk in beide hypotheken stort, omdat dat fiscale problemen kan geven. Ook kan het bij bepaalde geldverstrekkers zo zijn dat zij alleen een spaarhypotheek willen voortzetten als van begin af aan de waarde van de oude spaarhypotheek al meteen wordt ingebracht. Als de oude woning nog niet verkocht is, dan zal dat iha niet kunnen en dan valt die geldverstrekker dus af.

Bij annuïteiten speelt dit niet en daarbij zal het vaak ook veel praktischer zijn om gewoon meteen al te beginnen met aflossen. De bank zal dan dus vaak al gewoon vanaf het begin beginnen met de maandelijkse aflossingen.

DisneyAlba
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2018 14:51

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door DisneyAlba »

Hartelijk bedankt, kweenie!

stofzuigertje

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een hypo bij de huidige aanbieder en die verhogen en tijdelijk indien nodig overbrugging zou ook afsluit kosten kunnen schelen.

Vraag eerst je huidige een vrijblijvend bod tegen welke rente en voorwaarden ze dit kunnen doen.
Teveel adviseurs vragen betekend meerdere facturen voor hypotheek adviezen!

Dus wissel niet teveel en maak vooraf duidelijk of het gratis kennismaking of gelijk overeenkomst is die betaald moet worden.
Vele kopers die zoeken zoals vroeger krijgen soms meerdere dure adviesgesprekken later in hun bus.

Jorisvanmaurik
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2018 02:15

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door Jorisvanmaurik »

Aangezien een Hypotheek niet aangemeld wordt bij het BKR kun je meerdere hypotheken afsluiten bij meerdere hypotheekaanbieders.
Bij al deze aanbieders kun je je maximale bedrag lenen !!!.
Dus als je 400.000 euro kunt lenen bij de Rabobank kun je dat bij de Abn-Amro Sns etc. ook. !
Wat wel van belang is is dat je elke maand de lasten kunt opbrengen!!!!!

En voor de mensen die denken dat dit niet mogelijk is........... zo werden voor de crisis een heleboel makelaars rijk. je koopt 3 pandjes in een straat met hypotheken afgesloten bij verschillende aanbieders en je zet er huurders in die je flink laat betalen zodat je heerlijk kunt cashen. Toen de crisis uitbrak werd deze optie als minder aantrekkelijk gezien omdat huurders vaak de forse huren niet meer op konden brengen en automatisch veel makelaars het financiële graf injoegen. (beter bekend onder de naam Karma)

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik woonde in appartment, heb huis gekocht (met nieuwe hypotheek) en appartement uiteindelijk niet verkocht (maar verhuurd en hypotheek niet afgelost).

Natuurlijk kan dat.

Note: Eerst was hypotheek van appartement mijn enige & eeste hypotheek. Toen ik huis heb gekocht en ben verhuisd is de nieuwe hypotheek van mijn huis mijn "eerste" hypotheek geworden.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 02 mar 2018 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Jorisvanmaurik schreef:Aangezien een Hypotheek niet aangemeld wordt bij het BKR kun je meerdere hypotheken afsluiten bij meerdere hypotheekaanbieders.
Bij al deze aanbieders kun je je maximale bedrag lenen !!!.
Dus als je 400.000 euro kunt lenen bij de Rabobank kun je dat bij de Abn-Amro Sns etc. ook. !
Wat wel van belang is is dat je elke maand de lasten kunt opbrengen!!!!!

En voor de mensen die denken dat dit niet mogelijk is........... zo werden voor de crisis een heleboel makelaars rijk. je koopt 3 pandjes in een straat met hypotheken afgesloten bij verschillende aanbieders en je zet er huurders in die je flink laat betalen zodat je heerlijk kunt cashen. Toen de crisis uitbrak werd deze optie als minder aantrekkelijk gezien omdat huurders vaak de forse huren niet meer op konden brengen en automatisch veel makelaars het financiële graf injoegen. (beter bekend onder de naam Karma)
Bij aanvraag van nieuwe hypotheek moet je zelf wel aangeven welke hypotheek / hypotheken je op dat moment reeds hebt (en welke lasten en (vaste inkomsten)), dus voor 3de woning kun je niet zo maar een 3de hypotheek krijgen. Natuurlijk wel een 2de hypotheek voor 3de woning, als je aangeeft woning met 1ste hypotheek te willen verkopen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jorisvanmaurik schreef:Aangezien een Hypotheek niet aangemeld wordt bij het BKR kun je meerdere hypotheken afsluiten bij meerdere hypotheekaanbieders.
Bij al deze aanbieders kun je je maximale bedrag lenen !!!.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.
Alle hypotheken worden ingeschreven bij het Kadaster. Dat is een openbaar register dat dus ook door banken is te raadplegen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door kweenie »

Joepie Joepie schreef:Ik woonde in appartment, heb huis gekocht (met nieuwe hypotheek) en appartement uiteindelijk niet verkocht (maar verhuurd en hypotheek niet afgelost).

Natuurlijk kan dat.
Het is vooral de vraag of dat mág. In nagenoeg alle hypotheekvoorwaarden is de verhuur van de woning niet toegestaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jorisvanmaurik schreef:Aangezien een Hypotheek niet aangemeld wordt bij het BKR kun je meerdere hypotheken afsluiten bij meerdere hypotheekaanbieders.
Bij al deze aanbieders kun je je maximale bedrag lenen !!!.
Dus als je 400.000 euro kunt lenen bij de Rabobank kun je dat bij de Abn-Amro Sns etc. ook. !
Wat wel van belang is is dat je elke maand de lasten kunt opbrengen!!!!!

En voor de mensen die denken dat dit niet mogelijk is........... zo werden voor de crisis een heleboel makelaars rijk. je koopt 3 pandjes in een straat met hypotheken afgesloten bij verschillende aanbieders en je zet er huurders in die je flink laat betalen zodat je heerlijk kunt cashen. Toen de crisis uitbrak werd deze optie als minder aantrekkelijk gezien omdat huurders vaak de forse huren niet meer op konden brengen en automatisch veel makelaars het financiële graf injoegen. (beter bekend onder de naam Karma)
Wat een broodje aap. Het BKR staat hier volkomen buiten. Het Kadasterregister daarentegen niet... Alleen als je erin slaagt alle woningen op één en dezelfde dag op je naam te krijgen via verschillende notarissen zou je een kansje hebben. Maar dan moet je wel bereid zijn te frauderen...

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hypotheek mogelijk bij koop vóór verkoop?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat zeg ik, Kadaster. :wink: Wat ik me vooral afvraag: wat bezielt iemand om zulke aperte onzin te verkondigen? Kun je daar iets over zeggen, jorisvanmaurik?

Gesloten