LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Daantje21
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2018 02:59

Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Daantje21 »

Hallo Lezers,

Graag wil ik iets posten waarvan ik behoorlijk onder de indruk ben.
Ik ben een geboren en getogen Nederlandse opzoek naar een huisje.
Via woongaard.com
Ik wil reageren op een woning maar er staat;

Kandidaten van Molukse afkomst hebben voorrang, maar (bij geen gewenste kandidaat) gaan we toewijzen aan een kandidaat
die geen Molukse komaf heeft.

Wat een onzin!!
Zo voelt het dus om gediscrimineerd te worden.

Daantje.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 feb 2018 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp, link verwijderd

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Daantje21 schreef:Hallo Lezers,

Graag wil ik iets posten waarvan ik behoorlijk onder de indruk ben.
Ik ben een geboren en getogen Nederlandse opzoek naar een huisje.
Via woongaard.com
Ik wil reageren op een woning maar er staat;

Kandidaten van Molukse afkomst hebben voorrang, maar (bij geen gewenste kandidaat) gaan we toewijzen aan een kandidaat
die geen Molukse komaf heeft.

Wat een onzin!!
Zo voelt het dus om gediscrimineerd te worden.

Daantje.
Positieve discriminatie is toegestaan. Zo zijn er ook speciale senioren woningen, woningen voor gehandicapten en dus voor Molukkers.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik kan mij voorstellen dat niet-Molukse mensen mogelijk minder in de (kennelijk) Molukse cultuur daar zouden passen. In dat geval is het ook voor u beter om daar niet te wonen, kan ik mij voorstellen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door scontra »

sylvesterb schreef:
Positieve discriminatie is toegestaan. Zo zijn er ook speciale senioren woningen, woningen voor gehandicapten en dus voor Molukkers.
Positieve "discriminatie" bestaat niet.
De door u aangegeven voorbeelden zijn bedoeld voor mensen van een bepaalde leeftijdsgroep of mensen met een lichamelijke beperking waarvoor de woningen specifiek zijn aangepast en ongeacht hun afkomst en/of geboortekenmerken.
Hoewel er ook verzorgingshuizen bestaan uitsluitend en alleen voor Molukkers.
Maar hier wordt onderscheidt gemaakt op afkomst, identiteit en/of ras en/of huidskleur en/of geboortekenmerken.

Uitzendbureaus bijvoorbeeld, die hierop selecteren worden voor de rechter gedaagd en een woningbouwvereniging zou dit zomaar mogen doen, verbazingwekkend.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er staat niet dat niet-Molukkers helemaal niet in aanmerking komen. In mijn woonplaats is een paar jaar geleden een apartementencomplex gebouwd voor (bij voorkeur) mensen van Indonesische afkomst. Dat betekent echter niet dat anderen altijd geweigerd zullen worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door scontra »

mahadma schreef:Ik kan mij voorstellen dat niet-Molukse mensen mogelijk minder in de (kennelijk) Molukse cultuur daar zouden passen. In dat geval is het ook voor u beter om daar niet te wonen, kan ik mij voorstellen.
Molukse wijken bestaan nog uit de jaren '50 en zijn naar mijn inzien inmiddels achterhaald. Integreren wordt dat geloof ik genoemd ?
Overigens zijn in de middel- en grote steden woonwijken ontstaan waar de bewoners (bijna) allemaal hetzelfde land van herkomst hebben en ook hier is de integratie dus volledig mislukt.
Je moet je als Nederlander met slechts één paspoort in een dergelijke wijk maar aanpassen aan de cultuur van de zgn. nieuwkomers en dat noemen we dan maar "positieve" integratie. :?

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ach, als er nog bejaardentehuizen waren... reserveerde ik alvast een plekje tussen de Indonesische of Molukse mensen. Heel gezellig, leuke muziek en vooral lekker eten! Beter dan die doodgekookte groenten en Hollands Populair bij de Nederlanders... ;-)

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Miepje1 schreef:Ach, als er nog bejaardentehuizen waren... reserveerde ik alvast een plekje tussen de Indonesische of Molukse mensen. Heel gezellig, leuke muziek en vooral lekker eten! Beter dan die doodgekookte groenten en Hollands Populair bij de Nederlanders... ;-)
Dan is deze woonvorm in Assen iets voor u! http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/122445/ ... en-geopend

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Brahms »

Positieve discriminatie:

Een geschikte kandidaat van zuiver Nederlandse afkomst gaat voor. De reden is dat 99 procent van de wijkbewoners in dit profiel past.

Dat moet een woningbouw vereniging eens op haar site zetten......

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door renewouters »

Brahms schreef: Een geschikte kandidaat van zuiver Nederlandse afkomst gaat voor
Dan zijn we in ieder geval weer gelijk want 100% Nederlanders zijn er niet. Zelf de geblondeerde aanvoerder der blanke Nederlanders is Indo...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door sylvesterb »

scontra schreef: Maar hier wordt onderscheidt gemaakt op afkomst, identiteit en/of ras en/of huidskleur en/of geboortekenmerken.
Volgens mij de definitie van discriminatie onderscheid maken op afkomst,identiteit en/of ras en/of huidskleur en/of geboortekenmerken en dat is precies wat er gebeurd echter dan in "positieve" zin. Er zal geen Molukker aangifte doen van discriminatie op basis van z'n advertentie, maar als er staat dat Molukkers zijn uitgezonderd heb je de poppen aan het dansen.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lijkt me schitterend om daartussen te wonen. Gezellige mensen, waar je altijd bij kunt aankloppen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door crazyme »

Leuk om te zien dat niemand het erg vindt wanneer Autochtonen worden achtergesteld.

Vaak wordt het woord discriminatie onterecht gebruikt, maar dit lijkt een schoolvoorbeeld van discriminatie.

Echte discriminatie moet niet kunnen. Nooit. Of het het nu positief interpreteert of negatief. Het is altijd vanaf welke kant je het bekijkt toch ?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Oh, ik vind dit gewoon discriminatie en dit zou in mijn ogen ook verboden moeten worden. Maar ik weet ook in wat voor vervelend politiek correct land we tegenwoordig wonen.

De boze witte man mag altijd over 1 kam geschoren worden gediscrimineerd worden, maar dat is dan ook de enige.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn ook plekken (bijvoorbeeld oude hofjes) die van oorsprong, eeuwen geleden, waren gesticht voor het opvangen van alleenstaande vrouwen. Daar worden vaak nu ook alleen nog maar vrouwen toegelaten. Zo zijn er ook plekken die enkele decennia geleden waren opgericht/ingericht voor de 'opvang' van mensen van Molukse afkomst. Ook als kleine vorm van compensatie voor de door Nederland geschonden beloftes over een Molukse staat e.d.

Dat zouden 'we' nu waarschijnlijk niet meer zo aanpakken. Maar vanuit het verleden zijn die keuzes gemaakt. Soms trouwens ook vanuit legaten, waarbij de schenker bepaalde voorwaarden heeft gesteld. Als iemand in het verleden bijvoorbeeld in zijn testament heeft bepaald dat zijn nalatenschap ten goede van de Molukse gemeenschap moet komen, dan kun je daar moeilijk omheen.

stofzuigertje

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In voor Surinamers bedoelde huis kan ik ook niet alles verstaan, dus Nederlanders die de taal maar beperkt beheersen liever niet toelaten lijkt me goed.
Als het speciaal voor doelgroep is kan ik me dat wel voorstellen.

Straks naar Turks of Marokkaans huis gaan en vragen wanneer ze Varkensvlees op tafel zetten!
Nederlanders hebben volop keuze en vooral ouderen willen graag terug naar vroeger onder elkaar.

In Fryslan zijn er ook enkele waar ook het personeel niet altijd NL spreekt.
Ook daar onder elkaar en voor elkaar, niets mis mee.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Brahms »

Straks naar Turks of Marokkaans huis gaan en vragen wanneer ze Varkensvlees op tafel zetten!
Moet dat nu weer D1RK ?

Daantje21
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2018 02:59

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door Daantje21 »

We leven niet eeuwen geleden, we leven nu. En ik heb net zoveel recht op een woning als ieder ander.
Het is aan mij de keus of ik in een Molukse wijk wil wonen ja of nee. Het maakt mij namelijk niet uit of ik een bruine, paarse, zwarte of roze buur heb. Ik wil gewoon een lekker huisje. Ik hoef niet te betalen voor iets wat jaaaaren geleden is gebeurd. Daar heb ik namelijk helemaal geen schuld aan, ik was niet eens geboren! Als je mensen met respect behandeld, krijg je respect terug. In alle kleuren van de regenboog!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door kweenie »

Daantje21 schreef:Als je mensen met respect behandeld, krijg je respect terug. In alle kleuren van de regenboog!
Ik denk dat de meeste Molukkers dat zeker zullen beamen... Maar het lijkt mij wel verstandig om je ook even in de Molukse geschiedenis te verdiepen.

witte angora
Berichten: 30558
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Discriminatie bij Woongaard om Molukse afkomst

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd dat zwarte Piet niet mag maar Molukse wijken weer wel.

Gesloten