LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Ziekehond
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2018 11:39

Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Ziekehond »

Beste lezers van dit forum,

Ik (25) heb een maand geleden ontslag genomen bij een postbedrijf en heb een 0 uren contract.
Ik heb sinds zaterdag flink de griep en wilde morgen (op mijn wettelijk laatste werkdag) ziek vrij nemen.

Nu heb ik net een telefoontje gedaan naar mijn werkgever maar die verteld mij dat dat niet kan en dat ik dan komende
week een andere dag dat nog zou moeten inhalen (ondanks dat ik dan al begonnen ben met mijn nieuwe werk en dit dus na mijn
wettelijk laatste werkdag is). Kan dit zomaar? Zij zegt dat het wettelijk vastligt maar ik ben er niet zo zeker van...

Ik ben in de tijd dat ik voor het bedrijf werk pas 3 keer ziek geweest, dus het is echt niet om onder het werk uit te komen oid.

Mvg
Zieke hond

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het contract opgezegd is mag u daar niet meer werken. U bent dan ook niet verzekerd. Ziek is ziek en dat is voor het risico van de werkgever.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ziekehond schreef:Beste lezers van dit forum,

Ik (25) heb een maand geleden ontslag genomen bij een postbedrijf en heb een 0 uren contract.
Ik heb sinds zaterdag flink de griep en wilde morgen (op mijn wettelijk laatste werkdag) ziek vrij nemen.

Nu heb ik net een telefoontje gedaan naar mijn werkgever maar die verteld mij dat dat niet kan en dat ik dan komende
week een andere dag dat nog zou moeten inhalen (ondanks dat ik dan al begonnen ben met mijn nieuwe werk en dit dus na mijn
wettelijk laatste werkdag is). Kan dit zomaar? Zij zegt dat het wettelijk vastligt maar ik ben er niet zo zeker van...

Ik ben in de tijd dat ik voor het bedrijf werk pas 3 keer ziek geweest, dus het is echt niet om onder het werk uit te komen oid.

Mvg
Zieke hond
Ziek is ziek. Dagen inhalen is niet nodig. Overigens bestaat er niet iets als een "wettelijk laatste werkdag", maar wel een contractuele/ overeengekomen laatste werkdag.

MrMancunian
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 nov 2017 08:28

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door MrMancunian »

Je kan aan je werkgever aangeven dat 'ie een Arbo-arts kan inschakelen als 'ie twijfelt aan je verhaal.

Ziekehond
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2018 11:39

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Ziekehond »

'Overigens bestaat er niet iets als een "wettelijk laatste werkdag", maar wel een contractuele/ overeengekomen laatste werkdag'
Sorry, dit bedoelde ik. Ben nog niet zo thuis in de jargon vrees ik ( mijn eerste ontslag).

In ieder geval iedereen bedankt voor het antwoorden! Toch nog maar even een belletje doen dan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Brahms »

ziek vrij nemen.
Je neemt of vrij, of je bent ziek.
Ziek zijn is geen keuze, ziekmelden wel.
Als je echt ziek bent zit je niet continue op een forum en ben je aan het bellen met je werkgever, dan lig je ziek in je bed, zeker als je echt griep hebt.
Dus eerst goed uitzieken en dan weer in actie komen.

Ziekehond
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2018 11:39

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Ziekehond »

We zijn wel pietje precies hé? Neem aan dat het toch wel duidelijk is wat ik met die woorden bedoel. ;)
Kon dat maar, spijtig genoeg moet ik nu werken morgen (of een andere dag inhalen) van mijn werkgever; dat is waarom ik dit topic open.
Dus ik moet wel bellen met mijn werkgever; als ik inderdaad wil uitzieken. (of een boete tegemoet komen voor nalatigheid omdat ik mij niet ziek gemeld heb )

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Brahms »

Onzin, je hoeft niet te werken want je hebt je ziek gemeld.
Ziek is ziek, daar kan geen werkgever iets aan veranderen.
Je hoeft zelfs niet op te geven wat je mankeert, daar is de ARBO arts nu juist voor !
Daar moet je (en je werkgever) heel precies mee omgaan.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Holy53 »

Brahms schreef:Onzin, je hoeft niet te werken want je hebt je ziek gemeld.
Ziek is ziek, daar kan geen werkgever iets aan veranderen.
Je hoeft zelfs niet op te geven wat je mankeert, daar is de ARBO arts nu juist voor !
Daar moet je (en je werkgever) heel precies mee omgaan.
(of een boete tegemoet komen voor nalatigheid omdat ik mij niet ziek gemeld heb )

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door scontra »

[quote="Ziekehond"]We zijn wel pietje precies hé? Neem aan dat het toch wel duidelijk is wat ik met die woorden bedoel. ;)


Zo ziek als u het wil doen voorkomen bent u waarschijnlijk niet, anders had u hier geen topic aangemaakt en niet zo bijdehand een dergelijke "ongepaste" reactie geplaatst n.a.v. een door u zelf gecreëerd misverstand.
Vergeet niet om u tijdig bij uw nieuwe werkgever ziek te melden want als u echt de griep heeft dan is dat niet al na vier dagen weer over. :lol:
En voor het geval u toch "echt" de griep heeft, van harte beterschap. :oops:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door renewouters »

Brahms schreef:
ziek vrij nemen.
Je neemt of vrij, of je bent ziek.
Ziek zijn is geen keuze, ziekmelden wel.
Als je echt ziek bent zit je niet continue op een forum en ben je aan het bellen met je werkgever, dan lig je ziek in je bed, zeker als je echt griep hebt.
Dus eerst goed uitzieken en dan weer in actie komen.
Een postbezorger met een gekneusde enkel (ik noem maar wat) is voor het werk toch echt ziek maar kan prima op een forum zitten...

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door witte angora »

Ziekehond schreef:Ik ben in de tijd dat ik voor het bedrijf werk pas 3 keer ziek geweest, dus het is echt niet om onder het werk uit te komen oid.
Wat hebben die drie eerdere ziektegevallen met deze ziektemelding te maken? Hoe lang ben je eigenlijk in dienst? Je gooit me iets te veel met losse flodders om hier vooral maar te bewijzen dat je écht, écht, écht ziek bent. En daarom vind ik het niet echt geloofwaardig, sorry.

Dan heb je ook nog eens een 0-urencontract, niet werken is geen geld, dus hoezo inhalen...

stofzuigertje

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met het nu nog geldige 0 uren contract zou ik zeggen, hallo en niet tot ziens!

U heeft geen recht op werk bij 0 uren en moet als zij dat willen werken.
Daar ben ik altijd al tegen geweest en gezien de enorm hoge lonen... of was dat voor directie?

Wel moet je vrije dagen altijd tijdig opgeven en als die termijn verlopen was moet je werken...
Maar de laatste dag en als er dan geen werk is, jammer dan!

Verwijderd

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Verwijderd »

De zure-lucht-brigade van het Radar-forum heeft zich ook weer gemeld hoor...tjongejonge. Wat heeft het nou weer voor zin om te gaan twijfelen aan het verhaal van TS? Volgens mij is zijn vraag simpel genoeg.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je opgeroepen bent om te werken met een 0 uren contract en je wordt ziek, heb je recht op ziekengeld.

stofzuigertje

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

ziekengeld over gewerkte uren laatste tijd... niet over de contract uren.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Brahms »

Een postbezorger met een gekneusde enkel (ik noem maar wat) is voor het werk toch echt ziek maar kan prima op een forum zitten...
Als werkgever kijk je daar toch anders tegen aan. Zo iemand kan prima administratief werk doen dan weken lang thuis zitten.

TS heeft overigens de griep en dan is thuisblijven wel verstandig, al is het maar om te voorkomen dat het halve bedrijf ziek wordt.
Laatst gewijzigd door Brahms op 12 feb 2018 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door witte angora »

JohnTheBassist schreef:De zure-lucht-brigade van het Radar-forum heeft zich ook weer gemeld hoor...tjongejonge. Wat heeft het nou weer voor zin om te gaan twijfelen aan het verhaal van TS? Volgens mij is zijn vraag simpel genoeg.
Klopt, en het antwoord ook. Ziek is ziek, en inhalen als het contract is afgelopen kan niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door crazyme »

Welke reden kan de werkgever hebben om u nog een dag terug te verwachten ?

Moet er nog iets belangrijks worden afgesloten?

Ik zie geen ander voordeel voor de werkgever.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Ziek op laatste werkdag; werkgever wil dat ik deze inhaal

Ongelezen bericht door Brahms »

Al is er een voordeel voor de werkgever, dan nog hoeft TS zijn zieke dag niet in te halen.
Ziek is ziek, dag is voorbij voor de werkgever.

Gesloten