LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
malianteo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2018 10:42

Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door malianteo »

Sinds kort geldt er in Europa een verbod op het inrekening brengen van transactiekosten voor creditcards en pinbetalingen.

De transactiekosten voor een aankoop met een creditcard liggen echter een stuk hoger, namelijk zo'n 2,5% over het besteedde bedrag.

Dit zal waarschijnlijk ook wel een reden hebben. Een creditcard betaling kent ook voordelen ten op zichte van een pinbetaling, alleen zijn al die voordelen wel voor de consument.

De consument betaald de rekening pas aan het einde van de maand, er geldt een aankoopverzekering en aflevergarantie, zelfs als het product een maand erna kapot gaat, krijgt de consument zijn geld gewoon terug.

Dit moet natuurlijk ergens van betaald worden, vandaar die 2,5%.

Ik snap alleen niet waarom de ondernemer die moet betalen. Deze heeft er geen enkel belang bij. Is dit bovendien niet een geval van levering aan twee heren? (Art. 7:418 lid 2 BW)?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door renewouters »

De consument krijgt die voordelen als onderdeel van de jaarlijkse bijdrage. De winkelier betaalt de kosten van het betalingsverkeer. Als de winkelier die kosten niet zou hebben, wordt de jaarlijkse bijdrage voor de consument hoger. Nu worden de kosten gedeeld over beide partijen.

malianteo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2018 10:42

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door malianteo »

renewouters schreef:De consument krijgt die voordelen als onderdeel van de jaarlijkse bijdrage. De winkelier betaalt de kosten van het betalingsverkeer. Als de winkelier die kosten niet zou hebben, wordt de jaarlijkse bijdrage voor de consument hoger. Nu worden de kosten gedeeld over beide partijen.
Die kosten worden door iedereen betaald, als de winkelier deze straks verplicht bij de prijs moeten zijn inbegrepen en niet meer alleen wanneer iemand er ook daadwerkelijk gebruik van maakt.

Mochten er straks meer mensen kiezen om hun creditcard overal te gebruiken (omdat het toch niets extra kost), dan draaien alle consumenten op voor de daaropvolgende prijsstijgingen als het de ondernemers te veel gaat kosten.

De jaarlijkse bijdrage is daar veel te laag voor. Daarvoor ontvangt de consument een creditcard, rekeningafschriften, service etc. etc.

2,5% als kosten van het betalingsverkeer is bovendien onredelijk. Die kosten voor het betalingsverkeer zijn namelijk altijd gelijk, ongeacht de hoogte van de transactie.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door vroem »

de kosten van aankoopverzekering zit ook bij dat percentage in, en de hoogte van het risico is afhankelijk van aangekochte waarde.
Daarnaast : wanneer een ondernemer/winkelier niet uit kan rekenen wat zijn totale kosten betalingsverkeer zijn, alle soorten transacties bij elkaar geteld (inclusief afstorten cash, is ook niet gratis) kan ie beter geen ondernemer worden...
die kosten zijn er , net zoals gas , electra, huur of kosten eigen pand etc. Is een simpel rekensommetje hoe je dan het beste je prijsstelling doet, afhankelijk van aantal pin/cash en creditcard transacties.

atlas1302

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Als u een fysieke kassa heeft met een cassiere erachter , dat moet toch ook betaald worden elke dag weer als de winkel open is. Dit zijn kosten die ook verrekend moeten worden net zoals die credit card betaling. De banken zullen deze kosten ook hebben want ze moeten ook met de tijd mee, accepteren credit en debet cards ze zijn er nu eenmaal.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door BreejKC »

De recent gepubliceerde artikelen op internet hierover zijn nog niet duidelijk genoeg. Met name of dit Europees verbod inmiddels ook al, of niet, voor Nederland geldt. Voor zo ver ik het kan bepalen, geldt dit inmiddels ook voor Nederland, maar helemaal zeker ben ik er nog niet van.

Mocht u twijfels hebben of de bij u in rekening gebrachte opslag voor betaling met een creditcard terecht is, of niet, dan kunt u hier melding van maken bij de ACM en hen verzoeken hier een onderzoek naar in te stellen. Hiermee voorkomt u dat, als die opslag ook in Nederland niet meer in rekening gebracht mag worden, in de nabije toekomst andere klanten hierdoor geen financieel nadeel meer van ondervinden.

Als de ACM u bevestigd dat deze opslag niet meer in rekening gebracht had mogen worden, dan kunt u deze wellicht ook nog terugvorderen. Maar vraag u wel af of die hele terugvorderingsprocedure u niet meer kost als het uiteindelijk oplevert.

stofzuigertje

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Dit is de reden waarom vele winkels deze kaarten weigeren.

atlas1302

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door atlas1302 »

stofzuigertje schreef:Dit is de reden waarom vele winkels deze kaarten weigeren.
En daarom heb je een kaart waar je eigenlijk niet veel aan hebt in Nederland, hoe moeten die toeristen zich dan voelen :?: Als ik naar Nederland ga als toerist, de bank verstrekt mij geen pinpas omdat ik buitenlander ben maar toch een Nederlands paspoort, kan ik nergens met mij Mastercard terecht omdat de kosten te duur zijn.

Bijna iedereen weigert het!

atlas1302

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik vraag me dan ook af waarom het wel in China lukt, gewoon betalen met Pay-Pall of Credit/debet-card en de prijzen blijven laag. Doen zij het dan goed of wij Nederlanders 'fout'

Ik merk wel dat Nederlanders niet graag verzenden naar het buitenland, het systeem is er niet op ingesteld en het betalingsverkeer toch wel niet. Dit was mij nooit eerder opgevallen maar ik nu aan de andere kant van de groene tafel zit merk ik het des te meer. Betalingen via IDEAL of anders komen er kosten bij en niet zo weinig ook.

Heeft u wel eens op een terras gezeten en een kopje koffie afgerekend met een Mastercard, als het mogelijk zou zijn tenminste?? Dit zou toch anders moeten of niet soms!

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Aan betalingsverkeer hangen kosten. Dat is niet exclusief aan CC maatschappijen voorbehouden.
In dit overzicht is te zien wat een winkelier bijvoorbeeld kwijt is aan kosten voor Ideal betalingsverkeer https://overonlinebetalen.nl/vergelijk-tarieven-ideal/

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door grun »

fonsflons schreef:Nederland loopt erg ver vooruit met electronisch betalen. iDeal is hier een goed voorbeeld van. In vrijwel geen enkel ander land is een dergelijk betalingssyteem zo populair als in Nederland. Belgen betalen online in verreweg de meeste gevallen nog ouderwets met handmatig overmaken, daarnaast met paypal of CC en soms met hun eigen iDeal, namelijk Bancontant.
Ideal betekent voor mij, als consument, gebruiksgemak. Maar als betaalmiddel is het niet m'n eerste keus. Probeer een Ideal-betaling maar eens te storneren, dat is me nog nooit gelukt. Dan prefereer ik veel liever Paypal of CC, bij webwinkels die daarvoor geen opslag in rekening brengen. Het paypal account is trouwens hier gekoppeld aan de CC en die laatste betaal ik eens per maand. De mogelijkheid tot termijnbetaling is niet geactiveerd en dus is de CC ook niet aangemeld bij het BKR.

stofzuigertje

Re: Bedenkingen bij creditcard-transactiekosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je voor een enkele kaart hoge kosten betaalde weiger je die gewoon.

Ik heb jarenlang klanten mis gelopen omdat ik het niet wilde.
De overige betaalvormen zijn voordeliger en als ik deze kaarten wel zou pakken, hoeveel zijn mijn jaarlijkse kosten als ondernemer en hoeveel betaal ik dan en hoeveel klanten krijg ik extra?

Dit is voor ons in NL omdat er geen voordelige aanbieders zijn zoals in andere landen waar andere hier gebruikelijke ontbreken is de kaart daar voordeliger.
USA toeristen kopen dan maar bij Ze Zijn Gek winkel hun snoer + apparaat.... en je kunt met elke Kaart ook contact uit automaat halen met extra toeslag dus hier contant in Euro's betalen.....

In Luxemburg betaal je als ondernemer maar 9% van NL tarief!
Ik had daar wel een vestiging dus jammer voor Atlas, gewoon contant of ik lever niets.... ga geen 2.5% inleveren op een product waar ik soms netto minder dan 2.5% op verdiende omdat ik als goedkoopste en hoge omzet via het Action model werkte!

Gesloten