LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door adjotje »

Op 12-06-2015 hebben wij een zonnescherm gekocht en daar zat sowieso 5 jaar garantie op de motor het is een bekend merk maar dat wil ik nog even niet hier vermelden omdat ik nog niet weet wat de fabrikant gaat doen als de winkel waar ik hem heb gekocht zich niet aan de garantie voorwaarde houd.
Mijn vraag is het volgende het bedrijf waar ik het in april 2015 heb gekocht is failliet gegaan, alleen het bedrijf is met een andere naam op het zelfde adres en met de zelfde persoon en zelfde locatie verder gegaan maar dan met een andere naam.
Heb wel contact met hem gezocht en hij is inderdaad ook gekomen althans een medewerker en die stelde vast dat de motor na nog geen drie jaar stuk was, contact opgenomen met de eigenaar die ook zelf aan de telefoon gehad en daar kreeg ik te horen dat de motor zeker onder de garantie vervangen zou worden maar het arbeidsloon zou ik wel moeten betalen en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens dat zou toch gewoon onder de garantie voorwaarde moeten vallen ook al is hij onder een andere naam doorgegaan, wie kan mij hier antwoord op geven

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het bedrijf echt failliet is gegaan, heeft u ten opzichte van die leverancier geen rechten meer. Als hij nu de motor op zijn kosten wil vervangen en u alleen de arbeidskosten moet betalen, zoveel werk zal het niet zijn, bent u nog goed af.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Garantie zit er na het faillissement van de verkoper idd. niet meer in en het is maar de vraag of de motor "zomaar" kapot is gegaan.
Gok dat het een Somfy is (zijn meer heel weinig merken die buismotoren leveren), dit zijn betrouwbare motoren en gaan meestal voortijdig kapot door een lakkage/korsluiting of overbelasting en dan is garantie uiteraard niet van toepassing (heeft het zonnescherm wel het reguliere onderhoud gehad?)
.
Goede nieuws is dat Somfy redelijk coulant is bij problemen, dat zo'n motor ook weer niet heel duur is en wisselen max. een uurtje werk is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:Als het bedrijf echt failliet is gegaan, heeft u ten opzichte van die leverancier geen rechten meer.
Achteraan aansluiten bij de andere schuldeisers, toch?, wat idd practisch gezien op hetzelfde neerkomt.

stofzuigertje

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelfde eigenaar of zelfde verkoper?

De man in het bedrijf kan ook verkoper zijn die doet alsof het bedrijf van hem is......

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Revoked »

Veldt01 schreef:...heeft het zonnescherm wel het reguliere onderhoud gehad?...
Wat zeg je nou dan? Ik denk dat TS het zonnescherm regelmatig naar de garage heeft gebracht, APK hoeft pas na 5 jaar.... :shock:

stofzuigertje

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik mijn 12jaren oude Screen niet had gesmeerd en bij kreunende geluiden die bij Erotische film gebruikt kunnen worden doorzet... dan krijg je defecten!

Ik moet de draai punten ook smeren en de rail ook....
Elke zonnewering reinigen en controleren en smeren is normaal onderhoud en dat is paar minuutjes werk...
Dat ze niet moeilijk doen met garantie, dat is de motor en montage moet je betalen want ze hadden goed gemonteerd...

Spacestar
Berichten: 127
Lid geworden op: 26 okt 2017 17:30

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Spacestar »

@adjotje
Na 2,5 jaar al de motor defect, lijkt me niet echt 'kwaliteit' ! Hoe vaak maak je in die tijd gebruik van de motor.
100 keer per jaar lijkt me al veel, dus deze motor heeft plm. 250x zijn werk gedaan...

@stofzuigertje
Mijn 40jaar oude zonnescherm is 1keer schoongemaakt(vorig jaar) en ik heb nog nooit iets gesmeerd.
De prijs is toen waarschijnlijk een stuk hoger geweest dan die schermen van vandaag.
Is ook van een bekend merk, begint met een L maar mag de naam niet noemen daar je anders hun advocaat op je dak krijgt.

adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door adjotje »

Het zonnescherm is nu twee seizoenen gebruikt er is toch ook zo iets dat je het bij de leverancier zou kunnen verhalen of heb ik dat mis.
Want daar komt het scherm vandaan de winkelier is een tussen persoon die de artikelen verkoopt.
En wat het bedrijf betreft het is dezelfde eigenaar, alleen zijn bedrijf heeft een andere naam.

adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door adjotje »

Dan nog iets het is een buismotor

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Moneyman »

adjotje schreef:Het zonnescherm is nu twee seizoenen gebruikt er is toch ook zo iets dat je het bij de leverancier zou kunnen verhalen of heb ik dat mis.
Want daar komt het scherm vandaan de winkelier is een tussen persoon die de artikelen verkoopt.
En wat het bedrijf betreft het is dezelfde eigenaar, alleen zijn bedrijf heeft een andere naam.
Bedoel je met "leverancier" de fabrikant (Somfy)? Als je bedoelt dat je, nu de winkelier die je het scherm geleverd heeft failliet is, de leverancier/ fabrikant aan kunt spreken, dan is het antwoord "nee". Je hebt alleen een overeenkomst met die winkelier, niet met diens leverancier. Je kunt het natuurlijk altijd vragen, maar claimen kan je het niet.

Dat het bedrijf een doorstart heeft gemaakt, zegt niets. Als de oude toko failliet was, kan je de doorgestarte toko niet ineens aanspreken voor vorderingen op de oude. Tenzij ze dat zélf uitdrukkelijk aangeven.

Kortom, het lijkt erop dat je pech hebt.

Moiseule58

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Het volgende staat bij Plusonline over de rechten bij faillisement van de winkelier/leverancier:

Quote/Winkel
Deze situatie kan veel ongunstiger zijn. Uw wettelijk aanspreekpunt, de verkoper, bestaat niet meer. De fabrikant is aan te spreken als hij zelf een extra garantie heeft gegeven. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals hierboven uitgelegd, gelden niet als u een product heeft gekocht bij een winkel. Is een fabrieksgarantie afgelopen? Dan zult u bij de fabrikant een beroep moeten doen op coulance. Dat wil zeggen: proberen hem bereid te vinden om toch nog iets voor u te doen. Maar de fabrikant is dit niet verplicht./Quote

https://www.plusonline.nl/consumentenre ... lliet-gaat



Als het inderdaad om Somfy gaat, kunt u de fabrikant rechtstreeks benaderen in dat geval:

https://www.somfy.nl/support/documentat ... dleidingen

adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door adjotje »

Moiseule58 schreef:Het volgende staat bij Plusonline over de rechten bij faillisement van de winkelier/leverancier:

Quote/Winkel
Deze situatie kan veel ongunstiger zijn. Uw wettelijk aanspreekpunt, de verkoper, bestaat niet meer. De fabrikant is aan te spreken als hij zelf een extra garantie heeft gegeven. De wettelijke regels van de consumentenkoop, zoals hierboven uitgelegd, gelden niet als u een product heeft gekocht bij een winkel. Is een fabrieksgarantie afgelopen? Dan zult u bij de fabrikant een beroep moeten doen op coulance. Dat wil zeggen: proberen hem bereid te vinden om toch nog iets voor u te doen. Maar de fabrikant is dit niet verplicht./Quote

https://www.plusonline.nl/consumentenre ... lliet-gaat



Als het inderdaad om Somfy gaat, kunt u de fabrikant rechtstreeks benaderen in dat geval:

https://www.somfy.nl/support/documentat ... dleidingen
De verkoper bestaat nog wel en ook het bedrijf op de dezelfde locatie en zelfde eigenaar alleen heeft het bedrijf nu een andere naam.
Eigenlijk te gek voor woorden je maakt er een zooitje van want dat heeft dit bedrijf gedaan (dat heb ik uit betrouwbare bron) je laat je failliet verklaren je hangt een andere naam aan je bedrijf en iedereen kan fluiten naar de afspraken en garanties die toegezegd zijn.
Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen zo kom je overal vanaf en begin je gewoon weer opnieuw iedereen in de maling te nemen.
Ben zeer boos

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door gosewijn »

Is het bedrijf een BV ?.

adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door adjotje »

gosewijn schreef:Is het bedrijf een BV ?.
Hoe kom ik daar achter weet ik dus niet ??

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Moneyman »

adjotje schreef:De verkoper bestaat nog wel en ook het bedrijf op de dezelfde locatie en zelfde eigenaar alleen heeft het bedrijf nu een andere naam.
Leuk en aardig, maar de verkoper bestaat dus niet meer... er zit gewoon een nieuw bedrijf. Je zou de curator eens kunnen bellen om te vragen hoe dit is gegaan. Daar heb je meer aan dan zeer boos zitten zijn op een forum.

Moiseule58

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

adjotje schreef:
gosewijn schreef:Is het bedrijf een BV ?.
Hoe kom ik daar achter weet ik dus niet ??
Factuur, offerte, ander briefpapier? Het is wel degelijk belangrijk of het om een B.V. of bijvoorbeeld een V.O.F. gaat.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Moneyman »

Gezien de bekende gegevens, en met name het feit dat de nieuwe winkel dezelfde eigenaar is, zal het ongetwijfeld een BV zijn geweest.

adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door adjotje »

Moiseule58 schreef:
adjotje schreef:
gosewijn schreef:Is het bedrijf een BV ?.
Hoe kom ik daar achter weet ik dus niet ??
Factuur, offerte, ander briefpapier? Het is wel degelijk belangrijk of het om een B.V. of bijvoorbeeld een V.O.F. gaat.
Het was een B.V

Moiseule58

Re: Garantie van een zonnescherm 5 jaar op motor

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

adjotje schreef:
Moiseule58 schreef:
Factuur, offerte, ander briefpapier? Het is wel degelijk belangrijk of het om een B.V. of bijvoorbeeld een V.O.F. gaat.[/quote schreef:
Het was een B.V
Tsja, dan valt daar waarschijnlijk nog weinig te halen. De aandeelhouder(s)/eigenaar is niet in privé aansprakelijk.
Probeer coulance bij de fabrikant te krijgen.

Gesloten