LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Henci
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2018 18:31

Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Ongelezen bericht door Henci »

Ik heb een vraag over huren.

Het eerste jaar heb ik gehuurd op basis van de Leegstandswet. Omdat de maximale termijn van 5 jaar werd bereikt, kreeg ik daarop een 'normaal' huurcontract. Ook voor een jaar.
Ondanks dat ik meerdere malen heb aangegeven dat ook deze overeenkomst zou verlopen, is nooit een nieuwe overeenkomst getekend en woon ik nog steeds in dezelfde woning.

Wanneer de woning verkocht wordt, in hoeverre is er dan sprake van een overeenkomst voor onbepaalde tijd? Ik woon hier nu 2,5 jaar, waarvan het 1e jaar dus volgens leegstandswet.
Heb laatst een jurist gesproken die mij hier geen antwoord op kon geven.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 mar 2018 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Henci schreef:Ik heb een vraag over huren.

Het eerste jaar heb ik gehuurd op basis van de Leegstandswet. Omdat de maximale termijn van 5 jaar werd bereikt, kreeg ik daarop een 'normaal' huurcontract. Ook voor een jaar.
Ondanks dat ik meerdere malen heb aangegeven dat ook deze overeenkomst zou verlopen, is nooit een nieuwe overeenkomst getekend en woon ik nog steeds in dezelfde woning.

Wanneer de woning verkocht wordt, in hoeverre is er dan sprake van een overeenkomst voor onbepaalde tijd? Ik woon hier nu 2,5 jaar, waarvan het 1e jaar dus volgens leegstandswet.
Heb laatst een jurist gesproken die mij hier geen antwoord op kon geven.
Als je een contract voor onbepaalde tijd zou willen afdwingen, geef ik ter overweging: Waarom betaal je nog steeds huur als er geen contract meer is?

Echter, het lijkt mij zinniger, om zsm met je verhuurder afspraken te maken hoe lang en onder welke voorwaarden je mag blijven huren. Als die niet reageert, zal hij wel tegen een juridische grens opgelopen zijn en mogelijk levert verlenging (voor hem) een ongewenste situatie op. Als je weet waarom, dan kan je daarop inspelen en misschien alsnog tot een wederzijds bevredigende oplossing komen. Anderzijds zal je erachter komen of (en wanneer) je verhuisplannen moet gaan maken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Ongelezen bericht door vroem »

werkt het nu niet zo dat er gewoon van rechtswege sprake is van een vast huurcontract voor onbepaalde tijd?
Wellicht anders even juridisch loket raadplegen.

Lady1234
Berichten: 27112
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt nu toch een normaal huurcontract? Dus u hebt nu de normale huurbescherming.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Ongelezen bericht door huzky »

Hebt u hier iets aan?

De meeste huurovereenkomsten voor woningen zijn voor onbepaalde tijd, maar dit is niet verplicht. Bij een contract voor bepaalde tijd verloopt de huurovereenkomst niet automatisch na de afgesproken termijn. Net als bij een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd moet de huur worden opgezegd, anders loopt de huur gewoon door. Als er geen bepalingen voor tussentijds opzeggen in het tijdelijke huurcontract staan, kan de verhuurder meestal van de huurder eisen dat deze de overeenkomst uitdient, en andersom kan de verhuurder de huur ook niet opzeggen voordat de bepaalde tijd is verstreken.
Veel tijdelijke huurcontracten blijken niet rechtsgeldig te zijn. In het contract staat dan wel dat de overeenkomst na een bepaalde periode eindigt, maar dit is niet rechtsgeldig. Hieronder staan situaties waarin tijdelijke huurcontracten wel juridisch steekhoudend zijn. In vrijwel alle andere gevallen zal de rechter de huurder die blijft zitten in het gelijk stellen.
• Iemand koopt een woning met de bedoeling die binnenkort zelf te gaan bewonen. Voor de tussenliggende periode kan hij de woning rechtsgeldig tijdelijk verhuren.
• Als iemand zijn woning een periode niet nodig heeft, bijvoorbeeld door een verblijf in het buitenland, kan hij de woning rechtsgeldig tijdelijk verhuren.
• Een huurder spreekt met de verhuurder af dat hij een tijdje elders verblijft. De verhuurder kan voor de tussenliggende periode een rechtsgeldig tijdelijk huurcontract afsluiten met een zogenoemde tussenhuurder.
In al deze gevallen geldt dat de verhuurder, of de huurder die tijdelijk elders verbleef, de woning na de afgesproken tijd weer nodig heeft. Is dit niet het geval, dan is het tijdelijke huurcontract ongeldig.
[bron: http://www.vastgoedvergelijker.nl/vastg ... contracten]

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Verlopen huurcontract: automatisch voor onbepaalde tijd?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

vroem schreef:werkt het nu niet zo dat er gewoon van rechtswege sprake is van een vast huurcontract voor onbepaalde tijd?
Zou, in plaats van de uitdrukking van rechtswege te gebruiken, zeggen:
de huur is wettelijk geregeld nu er woonruimte ter beschikking wordt gesteld en er huur betaald wordt; zie verder b.v. http://www.wetrecht.nl/huurovereenkomst/

Gesloten