LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Concert afgelast - geen refund servicekosten

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Aprileyes
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:34

Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door Aprileyes »

Beste,
Gisteravond kwam tot mijn grote verrassing het topic voorbij. Mevr. had kaartjes voor concert van Nick & Simon, concert werd afgelast en zij kreeg alleen de ticketkosten vergoed. Maar uiteindelijk kwam het toch goed, nadat Radar contact had opgenomen met de Nat. Theaterkassa.

Mij is iets soortgelijks overkomen. Ik had een kaartje voor het concert van Randy Newman in de Doelen in Rotterdam op 26-2-2018, nota bene 1e rij.
Helaas kreeg ik op 17 januari bericht van Ticketmaster dat dit concert zou worden afgelast 'vanwege een ernstige knieblessure van Randy Newman'.
Maar ik hoefde niets te doen, het bedrag zou worden gerestitueerd.
Ik had een totaalbedrag van € 65,60 betaald, maar kreeg slechts € 55,00 teruggestort.

Bij navraag kreeg ik dit antwoord van Ticketmaster:
Uiteraard begrijpen wij dat het vervelend is dat je niet alle kosten retour krijgt bij een afgelast of verschoven event.
Servicekosten zijn echter nodig om het event waarvoor je tickets koopt, überhaupt mogelijk te maken.
Hiermee worden door Ticketmaster en de organisator namelijk o.a. de kosten gedekt voor de algemene bedrijfsvoering.
Denk hierbij biivoorbeeld aan: website, personeel, publiciteit, benodigde techniek,etc.
Dat servicekosten in het geval van een afgelast of verschoven event niet worden vergoed, is ook opgenomen in onze Algemene Voorwaarden (artikel 6).
Gesterkt door het item van gisteren heb ik vandaag weer gereageerd richting TM, ik had de link naar het Consuwijzerartikel erin gezet.
Helaas ze zijn echt niet van plan om de 'service'kosten etc. te vergoeden. Dit is de reactie die ik kreeg:
We snappen dat het erg vervelend is dat deze kosten niet vergoedt, maar in onze eerdere mail de beredenering hierachter uitgelegd. We kunnen deze kosten dan ook niet vergoeden, gezien dit opgenomen is in onze algemene voorwaarden.
Het spijt ons dat we je niet verder kunnen helpen.
Heeft iemand een idee hoe ik alsnog de kosten bovenop de ticketkosten vergoed kan krijgen van Ticketmaster?
Mogen zij zich zomaar verschuilen achter hun algemene voorwaarden?
Ik vind het echt een fors verschil, en dat is slechts één ticket van een uitverkocht concert.
Het voelt voor mij als diefstal.

Alvast bedankt voor een reactie.

Hartelijke groet,
Annelies
Laatst gewijzigd door Aprileyes op 18 apr 2018 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Tinusz2
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 apr 2018 15:24

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door Tinusz2 »

Bovenstaande is natuurlijk absurd! Het kan niet waar zijn dat je niet het volledige bedrag vergoed krijgt. Maar dit zijn gewoon dubieuze praktijken. Ze proberen het gewoon bij mensen en veel mensen laten het er bij zitten. Het gaat namelijk maar om een 10 tje. Maar als ze dit bij iedereen doen levert dit een mooi bedrag op. Hun kosten zijn absoluut niet jou probleem. Ik zou allereerst erg direct laten weten wat je van dergelijke praktijken vind en ik zou dreigen met Tros Radar en dergelijke.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Mogen zij zich zomaar verschuilen achter hun algemene voorwaarden?
Als je via een officieel verkooppunt hebt gekocht, dan heb je recht op het totale bedrag. Heb je de kaartjes via een wederverkoper, dan hoeft niet het volledige bedrag terugbetaald te worden, mits dat van tevoren was aangegeven. Aangezien ze het blijkbaar netjes in hun algemene voorwaarden hebben opgenomen, hoeven ze alleen de oorspronkelijke prijs terug te betalen.

daan98
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2018 12:26

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door daan98 »

Ik heb exact hetzelfde probleem bij het concert van Avenged Sevenfold dat is afgelast.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Stuur ze deze e-mail eens terug:

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw reactie. U geeft hierin aan dat de servicekosten de kosten voor de algemene bedrijfsvoering van Ticketmaster en de organisator dekt om het het evenement mogelijk te maken. U wijst daarbij naar uw algemene voorwaarden.

Het betreffende beding is in de geven omstandigheid onredelijk bezwarend en ik roep de vernietiging daarvan in. In artikel 6:236 aanhef en onder b BW is vastgelegd dat het afwijken van de wettelijke regeling omtrent het ontbinden per definitie onredelijk bezwarend is. Ik heb het recht om de overeenkomst tussen mij en ticketmaster en de organisator te ontbinden op grond van artikel 6:265 BW, omdat ticketmaster en de organisator blijvend tekortgeschoten is in haar verbintenissen. Artikel 6:271 BW geeft partijen de verplichting om door hen ontvangen prestaties ongedaan te maken. Mocht u van mening zijn dat er sprake is van twee overeenkomst, dan wijs ik u op dat er tussen beiden een belangrijke samenhang bestaat en ze daarom hetzelfde lot delen. Dit in het licht van HR Jans/FCN (NJ 1999, 97). U moet mij daarom het volledige bedrag terugbetalen.

Ik geef u met deze e-mail een laatste mogelijkheid om het binnen 5 dagen na vandaag op mijn bankrekening <nummer> te laten doen bijschrijven. Als het bedrag op deze datum niet is bijgeschreven, dan zal ik een incassobureau inschakelen en wordt het bedrag vermeerderd met 48,40 euro.

Met vriendelijke groet,
Aprileyes
kweenie schreef:Als je via een officieel verkooppunt hebt gekocht, dan heb je recht op het totale bedrag. Heb je de kaartjes via een wederverkoper, dan hoeft niet het volledige bedrag terugbetaald te worden, mits dat van tevoren was aangegeven.
Dit is onjuist. Ook dan heb je recht op het volledige bedrag.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door JvandeW »

Waar het vermoedelijk mis gaat, is dat je het betaalde bedrag terugeist bij de partij die de verkoop van de concertkaarten faciliteert en niet bij de daadwerkelijke verkoper van de concertkaarten. Daar heb je een overeenkomst mee gesloten en zij zullen het volledig betaalde bedrag terug moeten betalen.

Als ik mij niet vergis, is dit dedoelen.nl / De Doelen geweest. Daar zou je dus het overige bedrag kunnen terugeisen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij is TS aan het juiste adres. Hetzij er is één overeenkomst, welke is gesloten met Ticketmaster, hetzij er zijn twee overeenkomst, waarbij Ticketmaster tussenpersoon is en dan delen beide overeenkomsten hetzelfde lot.

Aprileyes
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:34

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door Aprileyes »

Allen bedankt voor de reacties. Ik zie ze nu pas, omdat ik geen e-mail had ontvangen dat er gereageerd was.
Ik heb het kaartje destijds rechtstreeks bij Ticketmaster gekocht, dus niet van iemand overgenomen ofzo.
Zij hebben bovenop de ticketprijs van EUR 55,00 een bedrag in rekening gebracht van EUR 10,60, voor servicekosten, betaling met creditcard en bezorgkosten. Ik betwijfel of ik die kosten bij de Doelen kan verhalen, Ticketmaster handelt naar mijn idee namens de Doelen.
Dit is de mail die ik 17 januari ontving, ook hierin wordt al verwezen naar hun algemene voorwaarden. Toch een lekker melkkoetje, als je voor iedere verkochte ticket (het concert was uitverkocht) minimaal EUR 7,60 servicekosten achterhoudt.

Helaas heeft Randy Newman zijn komende Europese tournee af moeten gelasten vanwege een ernstige knieblessure waarvoor hij onder het mes moet.
De zanger laat weten: “I feel terrible about having to cancel these dates. I was looking forward to playing. I apologize for whatever inconvenience I might have caused.”

Hoe kan je je geld terugkrijgen?
Je hoeft niets te doen. Wij betalen het bedrag automatisch terug naar de rekening of creditcard die is gebruikt voor het betalen van de tickets. Binnen 14 dagen wordt het geld bijgeschreven of wordt het bedrag verrekend door de creditcardmaatschappij. Je kan alleen een terugbetaling verwachten als je de tickets ook via Ticketmaster hebt gekocht.

Service-, transactie- en bezorgkosten
Zoals in onze Algemene Voorwaarden wordt vermeld, worden uitsluitend de ticketgelden (exclusief service-, transactie- en bezorgkosten) terugbetaald.

Laat het gerust weten als we je nog ergens mee kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,
Team Ticketmaster

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
kweenie schreef:Als je via een officieel verkooppunt hebt gekocht, dan heb je recht op het totale bedrag. Heb je de kaartjes via een wederverkoper, dan hoeft niet het volledige bedrag terugbetaald te worden, mits dat van tevoren was aangegeven.
Dit is onjuist. Ook dan heb je recht op het volledige bedrag.
Fijn dat jij het blijkbaar beter weet dan alle websites die informatie geven over waar je recht op hebt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:
alfatrion schreef:
kweenie schreef:Als je via een officieel verkooppunt hebt gekocht, dan heb je recht op het totale bedrag. Heb je de kaartjes via een wederverkoper, dan hoeft niet het volledige bedrag terugbetaald te worden, mits dat van tevoren was aangegeven.
Dit is onjuist. Ook dan heb je recht op het volledige bedrag.
Fijn dat jij het blijkbaar beter weet dan alle websites die informatie geven over waar je recht op hebt.
En ook zo typisch dat Ticketmaster dit al jaren doet en er kennelijk nooit iemand een rechtzaak heeft gewonnen waarin Ticketmaster wordt gedwongen het beleid terug te draaien. Gezien de grootte van het bedrijf zou iemand dit toch ooit geprobeerd moeten hebben?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door JvandeW »

renewouters schreef:
kweenie schreef:
alfatrion schreef: Dit is onjuist. Ook dan heb je recht op het volledige bedrag.
Fijn dat jij het blijkbaar beter weet dan alle websites die informatie geven over waar je recht op hebt.
En ook zo typisch dat Ticketmaster dit al jaren doet en er kennelijk nooit iemand een rechtzaak heeft gewonnen waarin Ticketmaster wordt gedwongen het beleid terug te draaien. Gezien de grootte van het bedrijf zou iemand dit toch ooit geprobeerd moeten hebben?
Wie zou die rechtszaak tot dwingen van aanpassing beleid moeten voeren en waar is Ticketmaster de wederverkoper die zich hier niet aan houdt?

Komt bij dat Nederlanders überhaupt al niet zo graag dagvaarden. Vast omdat ze niet weten hoe dat moet, onbekend zijn met de kosten die daaraan verbonden zijn, een soort calimerocomplex en denken dat je niet opgewassen bent tegen grote bedrijven, geen risico's durven nemen en waarschijnlijk ook wegens dezelfde mentaliteit als veel forumgebruikers op Radar dat je bij een geschil toch echt niet de hulp van een rechter gaat inschakelen om het probleem op te lossen en het beter zou zijn om je erbij neer te leggen. Zo ontstaat er nooit jurisprudentie en kunnen bedrijven gewoon doorgaan met de bedrijfsvoering die zij altijd al bezigden.

En voor die enkele keer dat er wel een dagvaarding wordt gestuurd, is het natuurlijk makkelijker om ruim te schikken en te voorkomen dat er jurisprudentie ontstaat waardoor meer consumenten sneller hun recht gaan proberen te halen.

Dus nee, dat er geen rechtszaken zouden zijn geweest, zegt dus helemaal niets.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:Fijn dat jij het blijkbaar beter weet dan alle websites die informatie geven over waar je recht op hebt.
Ik kom op basis van de wet tot de conclusie dat dit niet klopt. Als je daar iets inhoudelijks over hebt te zeggen dan luister ik met veel belangstelling.
renewouters schreef:En ook zo typisch dat Ticketmaster dit al jaren doet en er kennelijk nooit iemand een rechtzaak heeft gewonnen waarin Ticketmaster wordt gedwongen het beleid terug te draaien. Gezien de grootte van het bedrijf zou iemand dit toch ooit geprobeerd moeten hebben?
Laat het vonnis maar zien.

Aprileyes
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:34

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door Aprileyes »

Probleem is opgelost, mede met dank aan alfatrion!
Ik had zijn suggestie grotendeels overgenomen en op 13 april een klacht ingediend. Daarop had ik een ontvangstbevestiging ontvangen en vervolgens werd het stil, dus heb ik een reminder gestuurd. Hierop kreeg ik maandag onderstaande reactie. En het bedrag van € 10,60 is inmiddels teruggeboekt op mijn credit card.
Reuze bedankt, alfatrion! :-)

Langs deze weg komen wij bij u terug op uw klacht met nummer 14*****
Excuses voor de vertraging.

Gezien de uitgebreide aandacht in de media over dit onderwerp beraadt Ticketmaster zich momenteel op de gebruikelijke wijze van terugbetaling bij een afgelast of verschoven event (exclusief servicekosten).
Op dit moment is nog onbekend welk standpunt wij hierover precies zullen innemen, en of de huidige gebruikelijke procedure zal wijzigen.
Hierover wordt aan diverse kanten advies ingewonnen.
Ook uw reactie en onderbouwing nemen we mee in dit beraad.

Helaas neemt dit proces langer in beslag dan wij bij voorbaat hadden ingeschat.
Hoewel vooralsnog onduidelijk is of het huidige standpunt van Ticketmaster in de nabije toekomst zal wijzigen, beantwoorden wij klachten graag zo snel mogelijk.
Derhalve betalen wij eerder ingehouden servicekosten alsnog aan u terug. Dit betreft de order omtrent Randy Newman.
Dit biedt echter geen garantie voor eventuele restitutie van ticketgelden / servicekosten omtrent onverhoopte afgelastingen/verschuivingen in de toekomst.

Mocht u nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Met vriendelijke groet,

Cynthia
Team Ticketmaster

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bedankt voor de terugkoppeling :!:

Aprileyes
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:34

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door Aprileyes »

alfatrion schreef:Bedankt voor de terugkoppeling :!:
Niet meer dan normaal, toch? Vind ik wel!
Nogmaals bedankt!

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

We hebben elders op een forum een discussie over wat nu een effectieve wijze is om leden te helpen. U zou mij enorm helpen als u antwoord

Stel dat u verstaan was te geven dat u zich niet zou druk zou moeten maken om een paar rotcenten, zou u zich dan gehoord voelen en het gevoel hebben dat u een nuttig en bruikbaar advies is gegeven?

Aprileyes
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:34

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door Aprileyes »

alfatrion schreef:We hebben elders op een forum een discussie over wat nu een effectieve wijze is om leden te helpen. U zou mij enorm helpen als u antwoord

Stel dat u verstaan was te geven dat u zich niet zou druk zou moeten maken om een paar rotcenten, zou u zich dan gehoord voelen en het gevoel hebben dat u een nuttig en bruikbaar advies is gegeven?
Beste alfatrion,
Dat is hetzelfde als een eend vragen om niet te zwemmen!
Natuurlijk zou ik mij niet gehoord hebben gevoeld. Bovendien bepaal ik graag zelf of en waarover ik me druk maak. Als ik hier kom voor advies verwacht ik geen betutteling, daar kan ik niets mee. Dus ik zou het zeker ook geen nuttig en bruikbaar advies hebben gevonden.

Het gaat mij overigens niet zozeer om 'die paar rotcenten' (al vind ik een inhouding van € 10,60 op een ticket van € 55,00 behoorlijk fors!), maar ook om het principe.
Ik had een kaartje gekocht en bovenop de ticketprijs allerlei (belachelijk hoge) kosten betaald, die zogenaamd zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat ik naar het concert kan, aldus Ticketmaster. Als dan het concert niet doorgaat (uiteraard buiten mijn schuld), dan vind ik het niet meer dan terecht dat ik het volledige bedrag krijg gerestitueerd, en niet alleen maar de ticketprijs. Ticketmaster heeft er immers niet voor gezorgd dat ik naar het concert kan, dus zijn zij in dat opzicht in gebreke gebleven.
Dat is mijn persoonlijke mening en die is nog niet veranderd.

Stel je voor dat er 5.000 man in een zaal kunnen. Het concert is uitverkocht. Het concert wordt afgelast. Iedereen krijgt zijn kosten gerestitueerd (als je je kaartje niet via doorverkoop hebt aangeschaft), maar de servicekosten van € 10,00 (fictief bedrag) worden ingehouden. Dat is dus pure winst van € 50.000,00 voor Ticketmaster. Dat zet je toch aan het denken. En wat als er een concert in de ZiggoDome wordt afgelast? Dat zijn getallen waar je alleen maar van kan dromen.

Ik vind het hele systeem van kosten die voor een concertkaartje (theaterkaartje, etc.) in rekening worden gebracht op zijn zachtst gezegd sowieso bedenkelijk. En dan kom je daar en betaal je ook nog een godsvermogen aan parkeren, catering etc. Zelfs voor een kluisje moet je vaak betalen.
Misschien moeten ze de 'servicekosten' in de ticketprijs meenemen, zodat je meteen al weet wat je werkelijk gaat betalen. Wel zo eerlijk.

Maar goed, ik ben afgedwaald. Ik hoop dat u toch tevreden bent met mijn reactie.

Met vriendelijke groet,
Annelies

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door crazyme »

De ticketkosten zijn de kosten om jou het ticket te bezorgen. Dat deel van de overeenkomst is uitgevoerd. Je hebt de tickets ontvangen.

Er is geen sprake van wanprestatie dus geen grond om geld terug te eisen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Concert afgelast - geen refund servicekosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Aprileyes schreef:Beste alfatrion,
Dat is hetzelfde als een eend vragen om niet te zwemmen!
Natuurlijk zou ik mij niet gehoord hebben gevoeld. Bovendien bepaal ik graag zelf of en waarover ik me druk maak. Als ik hier kom voor advies verwacht ik geen betutteling, daar kan ik niets mee. Dus ik zou het zeker ook geen nuttig en bruikbaar advies hebben gevonden.

Het gaat mij overigens niet zozeer om 'die paar rotcenten' (al vind ik een inhouding van € 10,60 op een ticket van € 55,00 behoorlijk fors!), maar ook om het principe.
Ik had een kaartje gekocht en bovenop de ticketprijs allerlei (belachelijk hoge) kosten betaald, die zogenaamd zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat ik naar het concert kan, aldus Ticketmaster. Als dan het concert niet doorgaat (uiteraard buiten mijn schuld), dan vind ik het niet meer dan terecht dat ik het volledige bedrag krijg gerestitueerd, en niet alleen maar de ticketprijs. Ticketmaster heeft er immers niet voor gezorgd dat ik naar het concert kan, dus zijn zij in dat opzicht in gebreke gebleven.
Dat is mijn persoonlijke mening en die is nog niet veranderd.

Stel je voor dat er 5.000 man in een zaal kunnen. Het concert is uitverkocht. Het concert wordt afgelast. Iedereen krijgt zijn kosten gerestitueerd (als je je kaartje niet via doorverkoop hebt aangeschaft), maar de servicekosten van € 10,00 (fictief bedrag) worden ingehouden. Dat is dus pure winst van € 50.000,00 voor Ticketmaster. Dat zet je toch aan het denken. En wat als er een concert in de ZiggoDome wordt afgelast? Dat zijn getallen waar je alleen maar van kan dromen.

Ik vind het hele systeem van kosten die voor een concertkaartje (theaterkaartje, etc.) in rekening worden gebracht op zijn zachtst gezegd sowieso bedenkelijk. En dan kom je daar en betaal je ook nog een godsvermogen aan parkeren, catering etc. Zelfs voor een kluisje moet je vaak betalen.
Misschien moeten ze de 'servicekosten' in de ticketprijs meenemen, zodat je meteen al weet wat je werkelijk gaat betalen. Wel zo eerlijk.

Maar goed, ik ben afgedwaald. Ik hoop dat u toch tevreden bent met mijn reactie.

Met vriendelijke groet,
Annelies
Beste Angeleyes,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik ben u daar zeer erkentelijk voor. En ben ook blij dat u op een praktische en pragmatische manier uw recht heeft weten te behalen.

Groet,
Alfa

Gesloten