LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag reparatie kosten

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
damianoma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2018 11:14

Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door damianoma »

Geachte heer / mevrouw,

Op 27 mei 2016 kochten wij bij van der Wouw een gebruikte Hyundai ix35 van 9 juli 2010 voor 12.500 euro, een goede auto werd ons verzekerd en tot dinsdag 3 april 2018 is dit ook zo, op die dag komen wij stil te staan op de A59 en worden weggetakeld, omdat de versnelling niet meer in de 5e versnelling gaat, en naar van der Wouw gebracht.
Na onderzoek van deze dealer blijkt dat dit een grote reparatie word en spreken wij af met de hr. Van der Wouw dat de auto gerepareerd gaat worden voor 2000 euro, een voor ons enorm bedrag, maar dat de kosten absoluut niet hoger zullen worden ook niet bij tegenvallers, lager kan absoluut niet en er word ons enkele keren verteld dat we gewoon veel domme pech hebben en dat zij ook niet in de automotor kunnen kijken en dat ze begrijpen dat dit een enorme tegenvaller is .
Op vrijdag 13 april 2018 is de auto klaar ik haal de auto op en rijd enkele straten verder op naar mijn werk als ik later op de avond naar huis rijd blijkt dat het niet goed is met de versnelling op de snelweg gaat de 5e versnelling heftig bewegen maar ik kan op dat tijdstip het bedrijf niet meer bereiken na weer een slapeloze nacht gelijk met de Hr. van der Wouw gebeld deze vraagt om langs te komen zodat de monteur er naar kan kijken, deze had dit bij controle niet op gemerkt en zegt dat dit komt doordat met het beperkte budget voor de reparatie en dat er iets niet was vervangen omdat het er nog goed uitzag, de auto zal worden gerepareerd de arbeidskosten zouden nu voor het bedrijf zijn maar de onderdelen komen voor , boven de afgesproken 2000 euro, onze rekening.
Nu onze vragen:
1. Wat zijn onze “rechten “ bij het kopen van een gebruikte auto en is zo’n grote mechanisch mankement te verwachten bij een auto van deze leeftijd of kan ik hier de fabrikant (dealer) op aanspreken (de dealer heeft zelf gezegd dat de auto door de vorige gebruiker bij hun goed in onderhoud is gehouden)
2. Moeten wij nu deze extra kosten ondanks de afspraak echt betalen terwijl de dealer eigenlijk de auto niet echt naar behoren heeft gerepareerd en dingen niet heeft gedaan om kosten te besparen.

Graag uw advies hierover.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

damianoma schreef: 1. Wat zijn onze “rechten “ bij het kopen van een gebruikte auto en is zo’n grote mechanisch mankement te verwachten bij een auto van deze leeftijd of kan ik hier de fabrikant (dealer) op aanspreken (de dealer heeft zelf gezegd dat de auto door de vorige gebruiker bij hun goed in onderhoud is gehouden)
Bij een oude auto kan wat defect gaan wat 2 jaar geleden niet voorzien was, los dat u 2 jaar gewoon de auto heeft gebruikt.
damianoma schreef: 2. Moeten wij nu deze extra kosten ondanks de afspraak echt betalen terwijl de dealer eigenlijk de auto niet echt naar behoren heeft gerepareerd en dingen niet heeft gedaan om kosten te besparen.
De garage heeft niet vooraf kunnen bepalen dat een bepaald onderdeel, wat niet is vervangen defect is. Ze hebben om binnen de begroting te blijven dit ook niet vervangen. Helaas blijkt dit toch nodig, uiteraard zijn deze kosten geheel voor u.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

damianoma schreef:Geachte heer / mevrouw,

Op 27 mei 2016 kochten wij bij van der Wouw een gebruikte Hyundai ix35 van 9 juli 2010 voor 12.500 euro, een goede auto werd ons verzekerd en tot dinsdag 3 april 2018 is dit ook zo, op die dag komen wij stil te staan op de A59 en worden weggetakeld, omdat de versnelling niet meer in de 5e versnelling gaat, en naar van der Wouw gebracht.
Na onderzoek van deze dealer blijkt dat dit een grote reparatie word en spreken wij af met de hr. Van der Wouw dat de auto gerepareerd gaat worden voor 2000 euro, een voor ons enorm bedrag, maar dat de kosten absoluut niet hoger zullen worden ook niet bij tegenvallers, lager kan absoluut niet en er word ons enkele keren verteld dat we gewoon veel domme pech hebben en dat zij ook niet in de automotor kunnen kijken en dat ze begrijpen dat dit een enorme tegenvaller is .
Op vrijdag 13 april 2018 is de auto klaar ik haal de auto op en rijd enkele straten verder op naar mijn werk als ik later op de avond naar huis rijd blijkt dat het niet goed is met de versnelling op de snelweg gaat de 5e versnelling heftig bewegen maar ik kan op dat tijdstip het bedrijf niet meer bereiken na weer een slapeloze nacht gelijk met de Hr. van der Wouw gebeld deze vraagt om langs te komen zodat de monteur er naar kan kijken, deze had dit bij controle niet op gemerkt en zegt dat dit komt doordat met het beperkte budget voor de reparatie en dat er iets niet was vervangen omdat het er nog goed uitzag, de auto zal worden gerepareerd de arbeidskosten zouden nu voor het bedrijf zijn maar de onderdelen komen voor , boven de afgesproken 2000 euro, onze rekening.
Nu onze vragen:
1. Wat zijn onze “rechten “ bij het kopen van een gebruikte auto en is zo’n grote mechanisch mankement te verwachten bij een auto van deze leeftijd of kan ik hier de fabrikant (dealer) op aanspreken (de dealer heeft zelf gezegd dat de auto door de vorige gebruiker bij hun goed in onderhoud is gehouden)
2. Moeten wij nu deze extra kosten ondanks de afspraak echt betalen terwijl de dealer eigenlijk de auto niet echt naar behoren heeft gerepareerd en dingen niet heeft gedaan om kosten te besparen.

Graag uw advies hierover.
Je hebt, kort samengevat, geen poot om op te staan, TENZIJ jou aantoonbaar is gegarandeerd dat voor die 2000 euro de auto hoe dan ook gerepareerd zal worden. En dat zal je ongetwijfeld niet kunnen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door gosewijn »

u heeft een afspraak gemaakt met de garage om de versnellingsbak te maken voor 2000,00 euro . De garage is hiermee akkoord gegaan , dan kan hij zich niet beroepen dat het meer gaat kosten , dan had hij beter onderzoek moeten doen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door thecure »

de grote vraag is hoeveel km heeft de auto gereden? we praten wel over een auto van al 8 jaar oud.

damianoma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2018 11:14

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door damianoma »

180.000 km thecure

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door Revoked »

thecure schreef:de grote vraag is hoeveel km heeft de auto gereden? we praten wel over een auto van al 8 jaar oud.
Maakt dat uit? Met mijn S6Avant heb ik probleemloos 2,5 ton op de teller gezet, de A6Avant was een diesel die ik met bijna 400.000 probleemloze kilometers heb ingeruild. Mijn rijstijl is tegenwoordig wel truttig, door al de gadgets, maar in mijn Audi tijdperk reed ik letterlijk en figuurlijk dagelijks ver over de 200km/h over de Autobahn...
Toch zijn beide auto's nog gewoon in Nederland op de weg...
Gereden kilometers...het zegt echt helemaal niks. Da's een fabeltje-van-vroegah...toen we nog met WimBosboom naar het "wrak van de week" keken....

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door thecure »

We praten over een Hyundai, niet over een Audi.
Dan maken kilometers zeker wel uit. mechanica slijt, das een feit.
En na 180000 kan er wat versleten zijn. Zeker bij een Hyundai.

En met je laatste zin zou ik maar voorzichtig zijn om dit soort uitspraken te doen. Tegenwoordig wordt steeds meer de grens van het mogelijke opgezocht. Ook Audi is niet onfeilbaar:

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... s-10153510

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door Revoked »

thecure schreef:We praten over een Hyundai, niet over een Audi.
Dan maken kilometers zeker wel uit. mechanica slijt, das een feit.
En na 180000 kan er wat versleten zijn. Zeker bij een Hyundai.

En met je laatste zin zou ik maar voorzichtig zijn om dit soort uitspraken te doen. Tegenwoordig wordt steeds meer de grens van het mogelijke opgezocht. Ook Audi is niet onfeilbaar:

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... s-10153510
Je link is een reclame-column voor Hartog Tuning. Ze zeuren de VAG onderdelen af die ze zelf kunnen namaken, maar gebruiken alleen "originele oliefilters" , want die zijn zo geweldig.
Volgens mij dwalen we af.
Hyundai timmert flink aan de weg, zijn zelfs al met een full-size e-car op de markt. Merk zegt me ook niks. Als jij Sapetoku een geweldige motor vindt, dan is het toch goed? Ik vind de LadaNiva nog steeds een episch bakkie, maar dat mocht niet van mijn wederhelft....

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door thecure »

Het zal best reclame zijn, maar er zit een kern van waarheid in. auto's worden minder degelijk gemaakt dan vroeger. kijk maar naar de thp's van peugeot, de d4d van toyota, enz.

En dat ze aan de weg timmeren zal best. dat ze met een e-car komen maakt dat ze opeens ook betere auto's maken? ik snap je punt niet helemaal.
En de niva is best degelijk, russische kwaliteit.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door Revoked »

Grappig. Je begrijpt het punt niet omdat je blijkbaar toch nog vastzit in het denkpatroon dat Duitsers kwalitatief betere auto's maken dan Koreanen.
Da's mijn theorie dan. Hyundai maakt meer motoren en versnellingsbakken dan welke Duitse automaker dan ook. Maar marketing-technisch liggen de Duitsers voor. Dat houden we voorlopig wel in Nederland. Merk zegt niks. Een buurman hier rijdt nog steeds in zijn Landwind. De "slechte" Chinese SUV voor de prijs van een Alto. Ik bedoel maar. Elk merk kent zijn "maandagmorgenmodelletje". Grote kans dat TS nèt die ene heeft gekocht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door kweenie »

thecure schreef:We praten over een Hyundai, niet over een Audi.
Dan maken kilometers zeker wel uit. mechanica slijt, das een feit.
En na 180000 kan er wat versleten zijn. Zeker bij een Hyundai.
Dat is voor de situatie van TS niet relevant. Al had er vijf ton op de teller gestaan, als de garage na onderzoek desondanks zegt dat reparatie 2000 euro kost, dan moeten ze de auto ook voor 2000 euro repareren. En niet zeggen dat de tijd en het geld op is en de reparatie niet afmaken.

Het risico op tegenvallers heeft de garage bewust genomen, daar moeten ze nu niet over terugkrabbelen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door thecure »

Dat klopt, maar ik ts stelt in de eerste vraag of zo'n makement te verwachten is, of dat dit een non conformiteit is.
En Gezien de leeftijd en km stand kun je je niet op een non conformiteit beroepen.

Maar inderdaad, de garage moet zich wel aan de afspraak houden.

stofzuigertje

Re: Vraag reparatie kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Diverse Hyundai en Kia modellen staan bekend om de bakken, op de sloop worden die eerst gecontroleerd en gaan vaak snel weg!
Wel zou ik omdat ik het weet de bak olie elke 120.000 Km vervangen en spoelen.... en bij koffie filter als zeef zie ik waarom!
Daarom, als dit bleef zweven..... Olie kost maar weinig en zo gaan bepaalde merken en types de bakken langer mee.

Ook de link naar dat tuning bedrijf... vele Automaten spoelen ze om de 80.000 Km en dan blijft de ZF bak wel heel, net als de DSG bakken!

Groetjes van iemand die te lui is om te reviseren en daarom even spoelen.....

Gesloten