LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gevaarlijke straling door zonnepark?

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
Petraegbert
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2018 22:37

Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door Petraegbert »

Er zijn plannen voor een tweetal zonneparken bij ons in de buurt ,beide ter grootte van ca 85 ha.
Wij zijn benieuwd of er sprake kan zijn van gevaar voor de gezondheid door straling.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 apr 2018 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door newmikey »

Petraegbert schreef:Er zijn plannen voor een tweetal zonneparken bij ons in de buurt ,beide ter grootte van ca 85 ha.
Wij zijn benieuwd of er sprake kan zijn van gevaar voor de gezondheid door straling.
Wat voor straling?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door sjohie »

De zonnecollectoren in zo'n park nemen (zonnen)straling op, en zetten dat om in elektriciteit. Dat wordt vervolgens teruggeleverd aan het stroomnet. Aan wat voor straling denk je, en hoe zou die schadelijk moeten zijn voor omwonenden?

stofzuigertje

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alleen als je uitzicht hebt op dit park en in het Zuiden woonde kunnen je ogen verblind worden door de reflectie.
Verder geen enkel probleem.

Zelf heb ik probleem elke ochtend met dakraam buren, enkele weken door hoogte zon... maar dat is na 5 minuten weer weg!
Bij een heel park zou je als je ten zuiden van Park woonde op kleine afstand hiervoor kunnen protesteren.

Verder is er geen enkel probleem bekend.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door Erthanax »

[Offtopic passage verwijderd]

Zonnecellen of zonnecollectoren vangen zonlicht op en zenden geen straling uit. Ik vermoed dat TS zich bang heeft laten maken door kletspraatjes van deze of gene.
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2018 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door witte angora »

[offtopic passage verwijderd]
Petraegbert schreef:Er zijn plannen voor een tweetal zonneparken bij ons in de buurt ,beide ter grootte van ca 85 ha.
Wij zijn benieuwd of er sprake kan zijn van gevaar voor de gezondheid door straling.
Aan wat voor straling denk je? Ik weet wel dat er vroeger werd gezegd dat je allerlei enge ziektes kon krijgen als je in de buurt van hoogspanningsmasten woonde. Ik heb indertijd inderdaad iemand gekend die er bijna pal onder woonde, en kanker kreeg. En ze was bepaald niet de enige in die omgeving. Toen werd er wel een vermoeden uitgesproken dat het met de hoogspanningsmasten te maken had.

Zit je een beetje in die richting te denken?
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2018 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door renewouters »

witte angora schreef:Ik weet wel dat er vroeger werd gezegd dat je allerlei enge ziektes kon krijgen als je in de buurt van hoogspanningsmasten woonde. Ik heb indertijd inderdaad iemand gekend die er bijna pal onder woonde, en kanker kreeg. En ze was bepaald niet de enige in die omgeving. Toen werd er wel een vermoeden uitgesproken dat het met de hoogspanningsmasten te maken had.
Ik woon niet in de buurt van hoogspanningsmasten en bij mij in de buurt hebben ook een paar mensen kanker gekregen. Oftewel: er worden veel te vaak verkeerde conclusies getrokken. En kanker is nu eenmaal een veelvoorkomende ziekte, dus die personen hadden ook kanker kunnen krijgen als ze elders woonden.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door juliomariner »

@witte angora, een of enkele gevallen is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs dat je kanker van hoogspanningsmasten krijg. Ik vraag me echt af welke straling TS bedoelt. Elektromagmetische straling of infrarood of?. Dan lijkt het me gevaarlijker als je in de buurt van een enegiecentrale woont dan van een veld zonnepanelen wegens veel meer vermogen van de centrale, hoewel ik me dus echt afvraag of het uberhaupt gevaarlijk is.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 16 apr 2018 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
witte angora schreef:Ik weet wel dat er vroeger werd gezegd dat je allerlei enge ziektes kon krijgen als je in de buurt van hoogspanningsmasten woonde. Ik heb indertijd inderdaad iemand gekend die er bijna pal onder woonde, en kanker kreeg. En ze was bepaald niet de enige in die omgeving. Toen werd er wel een vermoeden uitgesproken dat het met de hoogspanningsmasten te maken had.
Ik woon niet in de buurt van hoogspanningsmasten en bij mij in de buurt hebben ook een paar mensen kanker gekregen. Oftewel: er worden veel te vaak verkeerde conclusies getrokken. En kanker is nu eenmaal een veelvoorkomende ziekte, dus die personen hadden ook kanker kunnen krijgen als ze elders woonden.
Dat klopt, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik kan me indenken dat, als de topicstarter met allerlei wilde verhalen geconfronteerd wordt, dat ze graag wil weten hoe of dat nu zit.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door witte angora »

juliomariner schreef:@witte angora, een of enkele gevallen is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs dat je kanker van hoogspanningsmasten krijg. Ik vraag me echt af welke straling TS bedoelt. Elektromagmetische straling of infrarood of?. Dan lijkt het me gevaarlijker als je in de buurt van een enegiecentrale woont dan van een veld zonnepanelen wegens veel meer vermogen van de centrale, hoewel ik me dus echt afvraag of het uberhaupt gevaarlijk.
Mijn vraag aan de topicstarter is daarom waar ze nu precies bang voor is. Wat ik hierboven ook al aangaf, het zou zomaar kunnen dat er in haar omgeving allerlei wilde verhalen de ronde doen, en dat ze wil weten hoe het zit. Dat snap ik wel.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door renewouters »

juliomariner schreef:@witte angora, een of enkele gevallen is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs dat je kanker van hoogspanningsmasten krijg. Ik vraag me echt af welke straling TS bedoelt. Elektromagmetische straling of infrarood of?. Dan lijkt het me gevaarlijker als je in de buurt van een enegiecentrale woont dan van een veld zonnepanelen wegens veel meer vermogen van de centrale, hoewel ik me dus echt afvraag of het uberhaupt gevaarlijk is.
Nog geeneens het vermogen van een energiecentrale maar eerder de zooi die ze daar in de lucht gooien lijkt me een probleem.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is nog maar de vraag of die twee geplande zonneparken waar TS het over heeft er ook daadwerkelijk gaan komen, de netbeheerders kunnen die lukraak gebouwde zonneparken niet zomaar meer aansluiten op het landelijke net.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door Erthanax »

@Moderator: dit topic staat in de rubriek "juridisch" onder "kansspelen". Kunt u het verplaatsen naar een beter passende rubriek?

Legaumais
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2018 17:57

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door Legaumais »

Petraegbert schreef:Er zijn plannen voor een tweetal zonneparken bij ons in de buurt ,beide ter grootte van ca 85 ha.
Wij zijn benieuwd of er sprake kan zijn van gevaar voor de gezondheid door straling.
8.500 m² is een belangrijk cellenpark.
Fotovoltaïsche cellen genereren gelijkstroom die wordt omgezet in wisselstroom door converters (die een beperkte elektromagnetische straling genereren die aan de normen voldoet). Om de lijnverliezen tijdens het transport te beperken, wordt de spanning van deze wisselstroom (50 Hz) verhoogd tot een waarde tussen 10 kV en 30 kV dankzij transformatoren (die ook beperkte elektromagnetische straling uitzenden die voldoet aan de normen) en reist op middenspanningslijnen (ook afkomstig van ...).

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kleine correctie: Een hectare is 10.000 m², dus 85 ha is 85.000 m².

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door witte angora »

Legaumais schreef:
Petraegbert schreef:Er zijn plannen voor een tweetal zonneparken bij ons in de buurt ,beide ter grootte van ca 85 ha.
Wij zijn benieuwd of er sprake kan zijn van gevaar voor de gezondheid door straling.
8.500 m² is een belangrijk cellenpark.
Fotovoltaïsche cellen genereren gelijkstroom die wordt omgezet in wisselstroom door converters (die een beperkte elektromagnetische straling genereren die aan de normen voldoet). Om de lijnverliezen tijdens het transport te beperken, wordt de spanning van deze wisselstroom (50 Hz) verhoogd tot een waarde tussen 10 kV en 30 kV dankzij transformatoren (die ook beperkte elektromagnetische straling uitzenden die voldoet aan de normen) en reist op middenspanningslijnen (ook afkomstig van ...).
Kijk, nu wordt de discussie interessant.

Even los van het feit dat ik er weinig van af weet.

Telefoontjes geven ook een bepaalde straling af die schadelijk bleek te zijn voor de mens. Daar is intussen aanzienlijk aan gesleuteld. De ene straling is de andere niet. Maar dit zou toch wel een bron van zorg kunnen zijn denk ik? Althans, ik kan me best indenken dat mensen willen weten hoe dat nou precies zit. Want ik weet dat dus ook niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gevaarlijke straling door zonnepark?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er staan al decennialang duizenden transformatorhuisjes in woonwijken, waar nooit een kip over klaagt. Maar nu het gaat om een transformatorhuisje voor een zonnepark is daar ineens 'toevallig' de angst voor straling. Tsja.

Gesloten