LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jo Herpers
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2018 12:18

Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Jo Herpers »

Onderwerp Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te vergoeden
Bericht Beste Radar,
ING weigert tegemoet te komen in de schade door frauduleuze afboeking door derden tijdens onze vakantie op Gran Canaria: onze tassen zijn uit een afgesloten huurauto gestolen met daarin een beurs met bankpas van mijn ega en onze telefoons. Nog voordat we terug waren in ons hotel om te bellen en de bankpas te laten blokkeren was al EUR 500 van onze rekening door derden eraf gehaald. ING beweert dat wij onzorgvuldig met de pas en de pincode zijn omgegaan en wil derhalve niet tegemoet komen.
Wij geven stellig aan dat de pincode enkel in ons hoofd zit en dat de pas van mijn ega niet op Gran Canaria is gebruikt door ons (ik heb alle betalingen gedaan!!!). Dus hoe komen criminelen aan de pincode?
Ik heb ING voorgehouden dat we al vaker in de pers hebben gelezen dat ING aangevallen is door cybercrime. Wie weet zijn criminelen op die manier aan onze pincode gekomen... Hier gaat ING niet op in en wil niet bewegen, terwijl zij net zo goed niet kunnen bewijzen dat wij onzorgvuldig zijn geweest....
Mijn vraag: wat kan ik doen om toch vergoeding te krijgen?
Laat me weten als u meer details wilt over de correspondentie of dergelijke.
Deze 'traumatische' ervaring houdt ons behoorlijk bezig, wij zouden daarom erg geholpen zijn als u ons daarbij kunt helpen.
Bij voorbaat onze DANK.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat u in de pers heeft gelezen dat ING wel eens aangevallen is, is natuurlijk geen bewijs. Waarom zou ING iets moeten bewijzen, er is gebruik gemaakt van de bankpas met pincode. U zal moeten aantonen dat de pincode niet bij de pas zat.

Het is heel zuur voor u, maar u ligt alle bewijslast. Hopelijk was de telefoon wel verzekerd en is de schade alleen maar wat geld.

Moiseule58

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

. Toch slachtoffer van bankfraude?
Laat je niet te snel beschuldigen van grof nalatig gedrag. Beschrijf hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd of maak aannemelijk waarom je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hebt kunnen houden. Claim hierna een schadevergoeding bij de bank. Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie. Op welke wijze hebben criminelen bijvoorbeeld je pincode en pinpas gestolen?
Kan je bank grove nalatigheid niet bewijzen? Dan moet de schade volledig worden vergoed. Kom je er niet uit? Dien dan schriftelijk een klacht in bij je bank via de Interne Klachtenprocedure (IKP). Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman of de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp. Let op: met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.
Dit komt van:

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... oorwaarden

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar men laat toch geen handtas met portemonnee en telefoons onbeheerd in een auto liggen? Het gaat niet om een vest of jas.

Daardoor bent u al grof nalatig geweest.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door kokka »

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat een cyberboef wel aan jouw pincode kan komen, maar dan toch de moeite neemt om naar Cran canaria af te reizen om daar dan vervolgens slechts 500 euro mee te pinnen. Dit zal ook de redenatie van de bank wel zijn gok ik

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Lijkt me wel heel erg sterk dat een dief in jullie auto een pas steelt en dan de pincode heeft gegokt. Die moet dus ergens zijn afgekeken of erbij hebben gezeten.

Het is sowieso onverantwoordelijk om een pinpas en telefoon of andere zaken in een auto achter te laten. Cybercrime heeft hier niks mee te maken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Moiseule58 schreef:
. Toch slachtoffer van bankfraude?
Laat je niet te snel beschuldigen van grof nalatig gedrag. Beschrijf hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd of maak aannemelijk waarom je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hebt kunnen houden. Claim hierna een schadevergoeding bij de bank. Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie. Op welke wijze hebben criminelen bijvoorbeeld je pincode en pinpas gestolen?
Kan je bank grove nalatigheid niet bewijzen? Dan moet de schade volledig worden vergoed. Kom je er niet uit? Dien dan schriftelijk een klacht in bij je bank via de Interne Klachtenprocedure (IKP). Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman of de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp. Let op: met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.
Maar een klacht is in dit geval zinloos, immers ben je nalatig als je de pinpas onbeheerd achterlaat in de auto.

De criminelen hebben het maximale van € 500,00 gepind door gebruik te maken van uw pincode, cybercriminelen zouden inloggen op uw telebankieren, vanaf een Nederlandse VPN, en uw complete banksaldo overmaken, hiervan is geen sprake. De criminelen hebben dus uw pincode in bezit gekregen alleen u weet hoe. Maar vaststaat dat ze uw pincode wisten.

Als u verdenking"Ik heb ING voorgehouden dat we al vaker in de pers hebben gelezen dat ING aangevallen is door cybercrime. Wie weet zijn criminelen op die manier aan onze pincode gekomen... " waarheid zouden zijn dan miljoenen mensen nu leeggeplukt worden.

De ING heeft met haar TAN codes niet het meest veilige systeem voor telebankieren dit is ook de rede dat ze dit uitfaseren, echter is dit enkel bij de TAN code op papier en niet via SMS e.d. De normale manier is relatief veilig zolang je niet inlogt via een vage link die je per e-mail hebt ontvangen. De kans dat criminelen uw portemonnee meenemen omdat ze uw pincode al in bezit hebben is te verwaarlozen, het lijkt er meer op dat u uw vrouw moeten vragen welke pincode ze gebruikte? (geboorte datum o.i.d.).

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe zouden die criminelen dat de gebruikersnaam en het wachtwoord moeten weten, of als de nieuwe methode gebruikt wordt de vijf cijferige code?

Er was helemaal niets mis met die Tancode. Bij de ING heb je om in te loggen op je rekening helemaal je pas en die pincode niet nodig.

Moiseule58

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

sylvesterb schreef:
Moiseule58 schreef:
. Toch slachtoffer van bankfraude?
Laat je niet te snel beschuldigen van grof nalatig gedrag. Beschrijf hoe je de veiligheidsvoorschriften hebt nageleefd of maak aannemelijk waarom je je niet aan de veiligheidsvoorschriften hebt kunnen houden. Claim hierna een schadevergoeding bij de bank. Geef zoveel mogelijk inzicht in de situatie. Op welke wijze hebben criminelen bijvoorbeeld je pincode en pinpas gestolen?
Kan je bank grove nalatigheid niet bewijzen? Dan moet de schade volledig worden vergoed. Kom je er niet uit? Dien dan schriftelijk een klacht in bij je bank via de Interne Klachtenprocedure (IKP). Vervolgens kun je terecht bij de Financiële Ombudsman of de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Je kunt ook de eventuele rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen of andere juridische hulp. Let op: met klachten die al door een ander klachtenloket of de rechter zijn behandeld, kun je niet meer bij het Kifid terecht.
De ING heeft met haar TAN codes niet het meest veilige systeem voor telebankieren dit is ook de rede dat ze dit uitfaseren, echter is dit enkel bij de TAN code op papier en niet via SMS .
Even voor alle duidelijkheid, ik ken het systeem niet van ING. maar:
. en niet via SMS
Dit zegt TS:
.onze tassen zijn uit een afgesloten huurauto gestolen met daarin een beurs met bankpas van mijn ega en onze telefoons
Een SMS komt op je eigen mobieltje binnen! Helemaal handig als je een app van ING op je mobieltje hebt. Is dit misschien de verklaring?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moiseule58 schreef:Een SMS komt op je eigen mobieltje binnen! Helemaal handig als je een app van ING op je mobieltje hebt. Is dit misschien de verklaring?
En dan weet je als crimineel ook toevallig de code van de telefoon en zijn de inlogcodes van de app voorgeprogrammeerd.

Moiseule58

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Nogmaals, ik ken het systeem niet. Wat ik wel weet is dat ik op mijn VERGRENDELDE telefoon de berichten bovenaan binnen zie komen en de inhoud van een SMS grotendeels getoond wordt. In geval van een code hoef ik dan de telefoon niet te ontgrendelen als ik op een ander apparaat werk.
Er moeten ergens slordigheden zijn.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moiseule58 schreef:Nogmaals, ik ken het systeem niet. Wat ik wel weet is dat ik op mijn VERGRENDELDE telefoon de berichten bovenaan binnen zie komen en de inhoud van een SMS grotendeels getoond wordt. In geval van een code hoef ik dan de telefoon niet te ontgrendelen als ik op een ander apparaat werk.
Er moeten ergens slordigheden zijn.
Maar de Ts schrijft dat er € 500 van zijn rekening is afgehaald, niet dat dat bedrag ergens naar overgeschreven is. Dus er moet gepind zijn, heeft niets met een mobiel of sms van doen.

En bij een overmaking via de app op je mobiel heb je geen pinpas nodig, krijg je geen sms, maar moet je inloggen met een vijf cijferige code en bevestigen met die code.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Weigering door ING om frauduleuze afboeking door derden te v

Ongelezen bericht door Dirkie »

Jo Herpers schreef:ING weigert tegemoet te komen in de schade door frauduleuze afboeking door derden tijdens onze vakantie op Gran Canaria: onze tassen zijn uit een afgesloten huurauto gestolen met daarin een beurs met bankpas van mijn ega en onze telefoons.
U bent een van de weinigen die blijkbaar nog nooit gehoord heeft van het feit dat je geen waardevolle spullen in een afgesloten auto achter moet laten. En zeker niet in een huurauto op vakantie.
En inderdaad is in bijna alle gevallen een pincode nodig om geld op te nemen. Alhoewel er in sommige landen blijkbaar ook nog mogelijkheden zijn om dit zonder pincode te doen.
Maar bekijk het van de kant van de ING. U verteld dat dat U pas gestolen is en voordat U de pas als gestolen meldt wordt het maximale bedrag opgenomen. Dan zou de ING ook kunnen denk dat U geld opgenomen heeft, de pas weggegooid heeft en vervolgens meldt dat de pas gestolen is. Op zich geen vreemde redenering omdat U ook waardevolle spullen in uw huurauto achterlaat.
Is het niet mogelijk om alsnog via het afschrift te achterhalen waar geld opgenomen is om zodoende eventuele camera beelden op te vragen?

Gesloten