LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Mirjamxxx
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2018 15:41

Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door Mirjamxxx »

Ik laat al een jaar of twee mijn ramen eens in de twee maanden wassen in plaats van voorheen iedere maand. Onlangs kreeg ik dit briefje in de bus van glazenwasser Maeslandsluys bv:

Beste klant,
Wij willen u mededelen dat wij vanaf heden de bewassing alleen nog maandelijks uitvoeren. We hebben gemerkt dat onze glazenwassers meer werk uit moeten voeren als zij de ramen om de maand wassen. Hierdoor zijn wij genoodzaakt om deze beslissing te nemen of een prijsverhoging uit te voeren bij de klanten die hun ramen om de maand laten wassen in plaats van maandelijks. Wij hebben voor de eerste optie gekozen.

Wij willen onze klanten wel tegemoet komen om ze het volgende aan te bieden. De klant mag 3 maanden naar keuze aangeven wanneer de ramen niet gewassen hoeven te worden. We hopen op uw begrip.


Ik vind dit een flauwekul argument. Ik laat het al een paar jaar om de maand doen, en nu ineens dit? De glazenwassers werken met lange stokken op 1- en 2-hoog (beneden doe ik zelf) en ze kunnen echt niet zien of de ramen beter of slechter schoon worden. Bovendien kan en wil ik financieel gezien gewoon niet vaker mijn ramen laten wassen en heb ze dit ook netjes per mail laten weten. Ik betaal al € 1,50 meer dan mijn buren die hun ramen maandelijks laten wassen. Wat ik op zich redelijk vind.

Ik heb ze dus om uitleg gevraagd en aangegeven dat ik wilde blijven bij eens in de 2 maanden En dat het riekt naar een oneerlijke, opgedrongen omzetverhoging. Helaas was het enige dat ik terug kreeg een standaard mailtje, zonder antwoord of uitleg op mijn vragen:
Geachte heer/mevrouw,
Dit klopt inderdaad de frequentie is veranderd naar MINIMAAL 9 keer per jaar,
U kunt 3x aangeven welke maanden niet.


Zijn er meer mensen die hiermee te maken hebben en weet iemand wat je rechten zijn hierin? Ze hebben tenslotte een soort monopoliepositie; een andere glazenwasser mag waarschijnlijk niet in de wijk werken... Maar ik kan toch niet verplicht worden vaker een dienst af te nemen terwijl ik dat echt niet wil?
Ik zit erover te denken om de dienst maar helemaal op te zeggen. Maarja, een dwarskap op tweehoog lappen doe je niet even zelf...
Graag jullie mening/advies!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door newmikey »

Mirjamxxx schreef:Ze hebben tenslotte een soort monopoliepositie; een andere glazenwasser mag waarschijnlijk niet in de wijk werken... Maar ik kan toch niet verplicht worden vaker een dienst af te nemen terwijl ik dat echt niet wil?
U kunt inschakelen wie u wilt, er zijn geen monopolieposities. Het bedrijf mag voorwaarden aanpassen als ze daar op tijd voor waarschuwen en dat doen ze blijkbaar keurig. U hoeft daar niet mee akkoord te gaan maar daartegenover staat dat zij u niet als klant hoeven te handhave als u dwars gaat liggen.

U gaat van 6 keer ramen wassen naar 9 keer per jaar - lijkt me géén halszaak. Ga akkoord of zoek een ander.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door alfatrion »

newmikey schreef:Het bedrijf mag voorwaarden aanpassen als ze daar op tijd voor waarschuwen en dat doen ze blijkbaar keurig.
Ik lees in het OP niets over een dergelijke afspraak. Waar is dat vastgelegd?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door kweenie »

Gewoon opzeggen als het je niet aanstaat en naar een andere gelezenwasser overstappen. Keus genoeg.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door newmikey »

alfatrion schreef: Ik lees in het OP niets over een dergelijke afspraak. Waar is dat vastgelegd?
Alfa, hou toch op alsjeblieft! Ik ga hier niet eens meer op antwoorden, ga gauw die mevrouw helpen met een juridische uiteenzetting hoe ze zich door een hele waslijst aan jurisprudentie heen moet worstelen. Veel plezier ermee.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door grun »

kweenie schreef:Gewoon opzeggen als het je niet aanstaat en naar een andere gelezenwasser overstappen. Keus genoeg.
Er zijn glazenwassers genoeg, maar ik ken er geen die voor 1 huis naar een bepaalde wijk rijdt, dat kan niet uit voor de prijs. Ze hebben het liefst meerdere huizen in dezelfde straat of wijk. Ik heb begrepen dat ze onderling de stad verdeeld hebben in sectoren (en dat indringers niet op prijs gesteld worden). Dat maakt het overstappen nog niet eenvoudig, lijkt me.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik laat het ramenwassen over aan de firma Pluvius&Aeolis. Deze komen overal in Nederland langs. Het wordt zelfs op de televisie aangekondigd wanneer ze komen. Heel handig, heel goedkoop.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze hebben geen monopoliepositie, maar er zal ongetwijfeld geen andere glazenwasser bij u de ramen willen lappen.

Een tijdje geleden is daar door Rambam een heel “aardig” tv programma over gemaakt.

Misschien dan maar zelf die apparatuur aanschaffen, zodat u het zelf kunt doen.

https://www.npo.nl/rambam/14-01-2015/VARA_101373258

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door kweenie »

grun schreef:
kweenie schreef:Gewoon opzeggen als het je niet aanstaat en naar een andere gelezenwasser overstappen. Keus genoeg.
Er zijn glazenwassers genoeg, maar ik ken er geen die voor 1 huis naar een bepaalde wijk rijdt, dat kan niet uit voor de prijs. Ze hebben het liefst meerdere huizen in dezelfde straat of wijk.
Dat kan ik mij ook voorstellen, maar je zult vast niet de enige zijn die vanwege deze wijziging niet meer bij de 'oude' glazenwasser wil blijven. Dan lijkt mij dat ze niet per de voor alleen jullie naar de wijk hoeven te komen.

Bij mij thuis krijg ik trouwens regelmatig kaartjes in de bus van verschillende glazenwassers, dus hier is de wijk niet zo strak onderling verdeeld.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door alfatrion »

newmikey schreef:
alfatrion schreef:
newmikey schreef:Het bedrijf mag voorwaarden aanpassen als ze daar op tijd voor waarschuwen en dat doen ze blijkbaar keurig.
Ik lees in het OP niets over een dergelijke afspraak. Waar is dat vastgelegd?
Alfa, hou toch op alsjeblieft! Ik ga hier niet eens meer op antwoorden, ga gauw die mevrouw helpen met een juridische uiteenzetting hoe ze zich door een hele waslijst aan jurisprudentie heen moet worstelen. Veel plezier ermee.
Je zet "hele waslijst aan jurisprudentie" kennelijk aan de ene kant en zomaar iets (onzin) roepen aan de andere kant. Misschien wil je TS zo graag aan een "praktische" "oplossing" helpen dat de waarheid geweld aan wordt gedaan. Het doel heiligt alle middelen?

stofzuigertje

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

:mrgreen: Ik zal wel kalk gebruiken van de glastuinbouw, zie je het vuil nooit meer en je gordijnen mogen elke avond open blijven? :mrgreen:

Nee, maar in sommige gemeente is een terreur van alleen ik in deze wijk en verder niemand.... dat is jammer en helaas weigerde de Politie tegen deze monopoly op te treden....
Maar de Topic starter schreef, buren goedkoper en elke maand... even vragen of ze jou huis ook willen mee pakken voor zelfde prijs en de huidige duurdere opzeggen!

Zelf heb ik niemand meer nodig, nu Stolp ramen dus 2 die naar binnen draaien en prima zelf te doen zijn!
Deze nieuwe kunststof iets duurder dan vast raam, en alleen voor het kozijn even te reinigen iets naar buiten hangen!

Ik zou het liefste willen dat op 1e verdieping of hoger zowel de vaste ramen als de naar buiten draaiende verboden worden.
Dan verliezen vele glazenwassers hun werk maar kan iedereen het zelf bijhouden zonder gevaarlijk hang en ladder werk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door alfatrion »

fonsflons schreef:Maar even heel praktisch...
Als het bedrijf van mening is dat ze een bestaande overeenkomst mogen wijzigen, dan zal aangetoond moeten worden dat die afspraak is gemaakt.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Glazenwasser verplicht tot vaker ramen wassen

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
fonsflons schreef:Maar even heel praktisch...
Als het bedrijf van mening is dat ze een bestaande overeenkomst mogen wijzigen, dan zal aangetoond moeten worden dat die afspraak is gemaakt.
Meestal gaat het in deze gevallen om een mondelinge overeenkomst, dus er kan van beide zijden niets aangetoond worden.
Het gemakkelijke hiervan is, dat de dienstverlening ook weer zo opgezegd kan worden.

Gesloten