LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Youfone: hoge kosten data buiten EU

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Janneduivesteijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2018 11:55

Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door Janneduivesteijn »

Deze maand op vakantie geweest met mijn sportclub naar Kroatie, Montenegro en Albanie.
Met de bus de grens over gegaan van Kroatie naar Montenegro. Tijdens de busrit heb ik geslapen. Eenmaal in Montenegro keek ik op mijn telefoon, open ik een app en krijg een Sms dat ik 60,50€ over mijn gebruikelijke kosten zit. Geschrokken krijg ik een SMS dat youfone een tarief van 7,50€ per Mb hanteert. Mocht ik verder willen internetten zal een tarief van 75€ per Mb worden gehanteerd. Alle andere profiders hadden prijzen als 0,10 cent/Mb in hetzelfde land.
Dit kan toch niet?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door Mark1992 »

In hun voorwaarden staat inderdaad dat internet in het buitenland €7,50 per MB kost, afgerond per 100 KB. U krijgt bij €60,50 inderdaad een SMS waarschuwing. De provider is goedkoop, maar met dit soort activiteiten heel erg duur. Ik dacht me te herinneren hier vaker klachten over te hebben gelezen waarbij de TS had aangegeven dat Youfone aan hem/haar had aangegeven dat dit o.a. een onderdeel van de inkomsten is. Het is nogal ''snel'' verdient namelijk.

# linkje naar huidige tarieven: https://www.youfone.nl/abonnementen/alle-tarieven

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door sjohie »

Janneduivesteijn schreef:Deze maand op vakantie geweest met mijn sportclub naar Kroatie, Montenegro en Albanie.
Met de bus de grens over gegaan van Kroatie naar Montenegro. Tijdens de busrit heb ik geslapen. Eenmaal in Montenegro keek ik op mijn telefoon, open ik een app en krijg een Sms dat ik 60,50€ over mijn gebruikelijke kosten zit. Geschrokken krijg ik een SMS dat youfone een tarief van 7,50€ per Mb hanteert. Mocht ik verder willen internetten zal een tarief van 75€ per Mb worden gehanteerd. Alle andere profiders hadden prijzen als 0,10 cent/Mb in hetzelfde land.
Dit kan toch niet?
Euh jawel, Albanië en Montenegro vallen niet onder de EU, het zijn nog maar kandidaat-lidstaten, en dus niet onder de redelijk nieuwe EU regels die je je internetbundel laten gebruiken binnen de EU, als ware het in Nederland. Ook wel bekend als het afschaffen van roaming tarieven binnen de EU.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom zou het niet kunnen? Alle info en kosten zijn gewoon op hun site te vinden. Dat u in slaap gevallen bent en alle waarschuwingen gemist hebt kunt u alleen uzelf verwijten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door mahadma »

Mocht ik verder willen internetten zal een tarief van 75€ per Mb worden gehanteerd. Alle andere profvders hadden prijzen als 0,10 cent/Mb in hetzelfde land.

het eerste klopt, geen EU land, weet u van te voren als u op reis gaat.
het tweede wil ik graag zien, want het is geen EU land. Welke hebben die tarieven?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Alle andere profiders hadden prijzen als 0,10 cent/Mb in hetzelfde land.
Lijkt me niet. Bijvoorbeeld kpn rekent 2,50 per MB. Maar je kunt bij KPN ook, als je dat wilt, een bundel van bv 100 MB voor een tientje kopen. Dan betaal je inderdaad wel 10 CT/MB.

atlas1302

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Lokaal kaartje kopen en uw problemen verdwijnen als sneeuw door de zon.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door tttlocke »

atlas1302 schreef:Lokaal kaartje kopen en uw problemen verdwijnen als sneeuw door de zon.
Terwijl je ligt te slapen in de bus?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door Revoked »

tttlocke schreef:
atlas1302 schreef:..en uw problemen verdwijnen als sneeuw door de zon.
Terwijl je ligt te slapen in de bus?
Iets verdwijnt als sneeuw door de zon? Is dat zoiets als achtersteboven? Of onderstebuiten?

Can_B
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2016 14:07

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door Can_B »

Als ik naar Turkije reis met de auto dan zet ik mijn mobiel data altijd uit net voor de grens van Servie en Montenegro omdat het niet onder de EU valt dus de rekening is terecht en altijd eerst kijken welke landen wel of niet onder de EU regelling vallen ....en in Servie is een MB erg duur !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zou ieder weldenkend mens inderdaad doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door sjohie »

Naja, ik snap wel dat het je zo wat ontkomt, je ligt lekker op vakantie wat te dutten in de bus, dan snap ik wel dat je niet een kaartje in je tas hebt om te checken wanneer je wel/niet je dataroaming kan gebruiken. Aan de andere kant, als je zo'n reis door meerdere landen opzet, zou het wel onderdeel kunnen zijn van je voorbereiding, net zoals je zeg vignetten regelt voor de auto, of inentingen. Maar dat het voor de meeste mensen niet iets is op hun standaard checklist voor de vakantie snap ik ergens wel. Ik zou dan persoonlijk geen topic hier openen maar het lesgeld betalen, de EU stilletjes danken voor het feit dat je smsjes krijgt om de kosten nog wat binnen de perken te houden, en nog een keer de vakantiefoto's bekijken om mijn humeur wat op te krikken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef: Maar dat het voor de meeste mensen niet iets is op hun standaard checklist voor de vakantie snap ik ergens wel.
Dat snap ik eigenlijk niet. De extra kosten zijn pas vorig jaar afgeschaft, dus tot vorig jaar zou je in ieder buitenland tegen zulke extra kosten aanlopen. Ik zou dan eerder verwachten dat die controle nog steeds op het lijstje staat in plaats van dat er helemaal niet meer over gedacht zou worden.

atlas1302

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Revoked schreef:
tttlocke schreef:
atlas1302 schreef:..en uw problemen verdwijnen als sneeuw door de zon.
Terwijl je ligt te slapen in de bus?
Iets verdwijnt als sneeuw door de zon? Is dat zoiets als achtersteboven? Of onderstebuiten?
Je bedoelt wel wat ik begrijp.

atlas1302

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door atlas1302 »

tttlocke schreef:
atlas1302 schreef:Lokaal kaartje kopen en uw problemen verdwijnen als sneeuw door de zon.
Terwijl je ligt te slapen in de bus?
Als je ligt te slapen heb je dan een mobieltje nodig, oh ja de wekker natuurlijk. :D

kbdw
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2018 17:03

Re: Youfone: hoge kosten data buiten EU

Ongelezen bericht door kbdw »

Roaming en mobiele data uitzetten helpt helemaal niet in dit geval!! Ik heb me heel goed voorbereid op een vakantie naar de USA. Op Schiphol reeds roaming en mobiele data uitgezet.
Na een aantal dagen zag ik de buiten bundel teller op € 7,32 staan, contact opgenomen via app/mail met youfone.
Enige oplossing is simkaart eruit (dan dus ook telefonisch onbereikbaar) of dataroaming block door youfone, dit kan je niet zelf instellen en is ook niet op de site te vinden. Het euvel is bekend bij youfone, maar ze geven niet proactief aan wat je moet doen. Dus bij deze een gewaarschuwd mens....!!

Gesloten