LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Daidalos
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:23

123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Daidalos »

Ik heb een printer besteld bij 123inkt.nl. Ik heb hem ontvangen en geinstalleerd. Deze printer voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik vind de prestaties ondermaats. 123inkt weigert echter de printer retour te nemen, "want een tweedehands printer kunnen zij niet meer verkopen". In de voorwaarden staat echter ook : “Je mag een product uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of je het wil houden.” Hoe kan ik een printer beoordelen door hem uit te pakken en er alleen naar te kijken zonder hem uit te testen. :roll: De retourtermijn dreigt door hun weigering een RET-nummer te geven, overschreden te worden. Ik vind hun argument zeer onredelijk. Ook de Consumentenbond is van mening dat zij de printer moeten terugnemen, en eventueel hiervoor kosten te berekenen. Zij blijven echter weigeren de printer retour te nemen. Wat kan ik nog doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jun 2018 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?
product-blijkt-al-gebruiktJe moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.
De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
Bron: consumentenbond.nl


In een stenen winkel had je ook de printer niet werkend kunnen zien. Ik heb het vermoeden dat (helaas voor jou) 123inkt in haar recht staat om terugzending te weigeren.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Herroepingsrecht houdt in dat u het product niet mag gebruiken.
Het artikel dient dan ongebruikt en onbeschadigd geretourneerd te worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

Hoe zijn de algemene reviews van uw ? printer. Het zou zomaar kunnen dat het een OF een mindere printer met dito prijs is OF uw eissen te hoog zijn voor die prijs.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

markmark1974 schreef:
Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?
product-blijkt-al-gebruiktJe moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.
De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
Bron: consumentenbond.nl


In een stenen winkel had je ook de printer niet werkend kunnen zien. Ik heb het vermoeden dat (helaas voor jou) 123inkt in haar recht staat om terugzending te weigeren.
Niet mee eens. Net zoals je in een winkel vaak elektronica wel kunt bekijken en testen, kan dit via een webwinkel niet. Net zoals aangegeven wordt in de voorwaarden van 123inkt.nl, zoals TS heeft aangegeven, mag het product uitpakken en gebruiken zover dat nodig is. Dit staat in de voorwaarden:

Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

Wie zegt dat je in een stenen winkel een printer niet kan testen? Daarbij kun je de werking van het product immers niet testen wanneer je het niet uitpakt en installeert. Veel elektronica winkels hebben ''showmodellen'' van hun producten staan, en even een test print maken lijkt me niet me geen rare vraag wanneer je over zou willen gaan tot koop. Daarnaast gaat het niet om een levering van een dienst of digitale inhoud dat op een materiële drager staat. Daarnaast kan ik niets specifiek vinden in Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht dat zou wijzen op het testen van een printer. Het enige dat daarbij (mogelijk) van toepassing zou kunnen zijn is punt 7:

7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

Echter, ben ik persoonlijk niet van mening dat het installeren van een printer direct leidt tot een printer die specifiek bestemd is voor de installeerder van de printer. Tenzij, er e-mailadressen of andere gegevens zijn ingevoerd en er GEEN hard-reset mogelijkheid is.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:Herroepingsrecht houdt in dat u het product niet mag gebruiken.
Het artikel dient dan ongebruikt en onbeschadigd geretourneerd te worden.
Niet gebruiken, wel testen. Mits het niet om een uitzondering gaat zoals diensten of digitale inhoud.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Herroepingsrecht houdt in dat u het product niet mag gebruiken.
Het artikel dient dan ongebruikt en onbeschadigd geretourneerd te worden.
Niet gebruiken, wel testen. Mits het niet om een uitzondering gaat zoals diensten of digitale inhoud.
Hoe test je een printer zonder hem te gebruiken? TS had hem al geïnstalleerd, daarna bleek hij niet te bevallen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Herroepingsrecht houdt in dat u het product niet mag gebruiken.
Het artikel dient dan ongebruikt en onbeschadigd geretourneerd te worden.
Niet gebruiken, wel testen. Mits het niet om een uitzondering gaat zoals diensten of digitale inhoud.
Hoe test je een printer zonder hem te gebruiken? TS had hem al geïnstalleerd, daarna bleek hij niet te bevallen.
Precies... Je moet hem installeren om te kunnen testen. De installatie zelf is vaak standaard en vergt geen specifieke handelingen per persoon. Een printer testen op zijn bouw/uitstraling kan niet:

Oh! Mooie printer, wat een design, staat echt goed daar in die hoek! <- een printer is geen decoratiemiddel. Als je wil weten of die aan je verwachting voldoet zul je moeten printen, hetgeen dat óók de algemene voorwaarden van 123inkt.nl aangeeft.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

De verzegelde cartridges zijn nu wel waardeloos geworden. Dàt dan weer wél!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Testen is niet hetzelfde als in gebruik nemen. Als test kan je een aantal blaadjes printen en tot de conclusie komen dat het niet is wat je wilt. Daar geldt gewoon de herroepingsrecht op. Wel kan er een bedrag in mindering gebracht worden omdat er inkt is verbruikt. Deze zal vervangen moeten worden.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik weet niet over welke printer dit gaat, wel weet ik dat menig printer een testafdruk kan fabriceren. Dit zou ik als testen van het product zien. Printer installeren en gebruiken, er vervolgens achter komen dat u dit product niet geweldig vindt, vind ik persoonlijk meer dan enkel testen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

ManchesterU15 schreef:Ik weet niet over welke printer dit gaat, wel weet ik dat menig printer een testafdruk kan fabriceren. Dit zou ik als testen van het product zien. Printer installeren en gebruiken, er vervolgens achter komen dat u dit product niet geweldig vindt, vind ik persoonlijk meer dan enkel testen.
Dat zou ook mogelijk kunnen zijn. Wanneer dit het geval is dan zou de installatie inderdaad onnodig zijn. De toners zouden echter sowieso wel geïnstalleerd moeten worden(? - niet dat 123inkt.nl hier momenteel over is gevallen hoor). Maar zou dit dan niet beter gecommuniceerd kunnen worden door 123inkt? Ikzelf weet dit niet direct uit te voeren, dus dit zou ook voor meerdere consumenten niet duidelijk kunnen zijn.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Mark1992 schreef:
ManchesterU15 schreef:Ik weet niet over welke printer dit gaat, wel weet ik dat menig printer een testafdruk kan fabriceren. Dit zou ik als testen van het product zien. Printer installeren en gebruiken, er vervolgens achter komen dat u dit product niet geweldig vindt, vind ik persoonlijk meer dan enkel testen.
Dat zou ook mogelijk kunnen zijn. Wanneer dit het geval is dan zou de installatie inderdaad onnodig zijn. De toners zouden echter sowieso wel geïnstalleerd moeten worden(? - niet dat 123inkt.nl hier momenteel over is gevallen hoor). Maar zou dit dan niet beter gecommuniceerd kunnen worden door 123inkt? Ikzelf weet dit niet direct uit te voeren, dus dit zou ook voor meerdere consumenten niet duidelijk kunnen zijn.
Opzich hoeft 123inkt u hier niet op te wijzen. Kijk eens in het 'boekje' wat hier over staat? Mocht daar niks over in staat, maakt dat het verhaal natuurlijk anders.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daidalos schreef:Wat kan ik nog doen?
Als u de koop wilt herroepen, dan kunt u een brief of e-mail sturen. U heeft vanaf dat moment veertien dagen de tijd om de printer terug te sturen. U bent hierin dus niet afhankelijk van 123inkt.nl wel en niet wilt doen. Als 123inkt.nl het aankoopbedrag niet wilt vergoeden, dan kunt u naar de kantonrechter. Als u te laat bent met het terugzenden, dan is de overeenkomst nog steeds ontbonden.

U kunt de koop ontbinden zowel in het geval dat u een product heeft gebruikt of getest (art. 6:230o BW). Onder testen valt iedere behandeling van de zaak die noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. Als u verder gaat en het product daardoor in waarde verminderd, dan heeft de verkoper recht op een compensatie, anders niet (art. 6:230s BW).

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Mark1992 schreef:
markmark1974 schreef:
Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd?
product-blijkt-al-gebruiktJe moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.
De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.
Bron: consumentenbond.nl


In een stenen winkel had je ook de printer niet werkend kunnen zien. Ik heb het vermoeden dat (helaas voor jou) 123inkt in haar recht staat om terugzending te weigeren.
Niet mee eens. Net zoals je in een winkel vaak elektronica wel kunt bekijken en testen, kan dit via een webwinkel niet. Net zoals aangegeven wordt in de voorwaarden van 123inkt.nl, zoals TS heeft aangegeven, mag het product uitpakken en gebruiken zover dat nodig is. Dit staat in de voorwaarden:

Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

Wie zegt dat je in een stenen winkel een printer niet kan testen? Daarbij kun je de werking van het product immers niet testen wanneer je het niet uitpakt en installeert. Veel elektronica winkels hebben ''showmodellen'' van hun producten staan, en even een test print maken lijkt me niet me geen rare vraag wanneer je over zou willen gaan tot koop. Daarnaast gaat het niet om een levering van een dienst of digitale inhoud dat op een materiële drager staat. Daarnaast kan ik niets specifiek vinden in Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht dat zou wijzen op het testen van een printer. Het enige dat daarbij (mogelijk) van toepassing zou kunnen zijn is punt 7:

7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

Echter, ben ik persoonlijk niet van mening dat het installeren van een printer direct leidt tot een printer die specifiek bestemd is voor de installeerder van de printer. Tenzij, er e-mailadressen of andere gegevens zijn ingevoerd en er GEEN hard-reset mogelijkheid is.
Noem mij eens een winkel waar je met een doorsnee printer even een paar test-afdrukken kunt maken?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

Er is geen winkel waar je cardridges kunt installeren, en even een paar afdrukken kunt maken.

De meegeleverde cardridges kun je weggooien, het printsysteem is gevuld met inkt, beschermende folie is weg, serienummer is mogelijk geregistreerd bij installatie. Kortom het testen schrijft een printer vrijwel compleet af.

123inkt is altijd erg soepel bij problemen, maar het herroepingsrecht eisen slaat echt nergens op.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Natuurlijk slaat dat wel ergens op.

stofzuigertje

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welk merk & type.

Diverse Epson & Canon hebben na gebruik inkt in printkop die kan uitdrogen, dus nieuwe Cartridge is niet voldoende....
HP heeft ingebouwde printkoppen en die is vervangen Cartridge voldoende om het weer als nieuw af te leveren.

Vele printers sneuvelen door langere tijd niet gebruik en opgedroogde inkt!
Na 10x navullen kon ik voor HP een nieuwe printkop/cartridge kopen en ging jaren lang goed tot de assen versleten waren!
Bij andere merken is een vervuilde kop jammer en totaal nieuwe apparaat!

Nu gebruik ik Laser maar weet dat vooral weinig gebruikers beter met dure cartridge en die weg gooien als fout gaat voordeliger is.
Verder kun je vooraf de specificaties printer lezen dus heeft de klant wel vooraf goed gekeken?
Voordelig printje of moet je perfecte foto maken?
Voor de Laser die ik heb uit 2004 is dat bepaald geen echte mooie foto...... daarvoor nog oude HP met Kleur en Foto Cartridge!

Daidalos
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jun 2018 22:23

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door Daidalos »

NeoDutchio schreef:Testen is niet hetzelfde als in gebruik nemen. Als test kan je een aantal blaadjes printen en tot de conclusie komen dat het niet is wat je wilt. Daar geldt gewoon de herroepingsrecht op. Wel kan er een bedrag in mindering gebracht worden omdat er inkt is verbruikt. Deze zal vervangen moeten worden.
Oh nee? Vertel mij eens hoe je een printer kunt testen zonder de cartridges te installeren? Als je geen inkttoevoer hebt kun je m.i. ook niet testen. Dat is nou juist de crux; 123 inkt.nl beweert dat, door de cartridges te installeren en maar één A4-tje te printen, de printer in hun ogen waardeloos is geworden, want "wij verkopen geen tweedehands printers". Zij blijven categorisch weigeren de printer retour te nemen.

Ik heb eens geinformeerd bij Coolblue wat hun voorwaarden zijn; zij zeggen dat het geen probleem is, om een bij hun bestelde printer te testen en als de prestaties tegenvallen hem terug te sturen. Je mag er zelfs 30 dagen over doen om hem uit te testen. Ook Bol.com maakt geen probleem over het terugsturen van een geinstalleerde en geteste printer. Informeer dus altijd VANTEVOREN wat de retourvoorwaarden zijn van een webshop als je een printer bij hun wil bestellen; maar bestel NOOIT een printer bij 123inkt.nl, want dan zit je er aan vast, tenzij je hem in maagdelijke staat terugstuurt. :(

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Daidalos schreef:
NeoDutchio schreef:Testen is niet hetzelfde als in gebruik nemen. Als test kan je een aantal blaadjes printen en tot de conclusie komen dat het niet is wat je wilt. Daar geldt gewoon de herroepingsrecht op. Wel kan er een bedrag in mindering gebracht worden omdat er inkt is verbruikt. Deze zal vervangen moeten worden.
Oh nee? Vertel mij eens hoe je een printer kunt testen zonder de cartridges te installeren? Als je geen inkttoevoer hebt kun je m.i. ook niet testen. Dat is nou juist de crux; 123 inkt.nl beweert dat, door de cartridges te installeren en maar één A4-tje te printen, de printer in hun ogen waardeloos is geworden, want "wij verkopen geen tweedehands printers". Zij blijven categorisch weigeren de printer retour te nemen.
En daarmee overtreden ze de wet. Het staat duidelijk vermeld dat je een aankoop gewoon mag testen. Je moet immers kunnen controleren of de aankoop aan uw wensen voldoet. Neem de tip van Alfatrion ter harte, 123inkt staat niet in hun recht.
Testen: proberen, proefprintje maken.
In gebruik nemen: gebruiken, inbouwen, de volle 14 dagen laten printen. Dus meer dan een aantal proefprintjes.

Nogmaals: de inkt kan voor uw rekening komen aangezien dit een verbruiksgoed is. De printen zal gewoon terug betaald moeten worden.

Gesloten