LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Carina09
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2018 13:02

succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door Carina09 »

Goedemiddag,

Sinds enige tijd ben ik bij mijn werkgever in Spoor 2 beland. Dat betekent dat ik ergens anders, bij een andere werkgever, werk moet gaan zoeken. Gelukkig is dit mij gelukt. Nu stelt mijn werkgever dat ik hierdoor geen recht heb op een transitievergoeding. Als ik zelf ontslag neem om bij mijn nieuwe werkgever aan het werk te gaan, verspeel ik volgens mijn huidige werkgever het recht hierop.
Op internet kom ik er niet echt uit. Er is 1 link waarbij gezegd wordt dat ik wel degelijk recht heb op een ontslagvergoeding (transitievergoeding) omdat inzetten Spoor 2 voor de werkgever de opstart is voor het ontslaan van de werknemer.
Kan iemand mij vertellen hoe dit nu precies zit?
Alvast hartelijk dank

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Ik denk dat het hiervoor beter contact kunt opnemen met de vakbond of je rechtsbijstand. Deze kunnen je het beste vertellen/uitleggen hoe het precies zit.


renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door renewouters »

De transitievergoeding is bedoeld als compensatie bij baanverlies. Nu je een andere baan hebt gevonden hoeft er in principe niets gecompenseerd te worden tenzij je er flink op achteruit gaat. Als primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar zijn is er geen compensatie nodig.

Heeft jouw werkgever gefaciliteerd bij het vinden van een nieuwe baan?

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je hebt gewoon recht op de transitievergoeding. Men heeft zelf de ontslagprocedure gestart en met het vinden van een nieuwe werkgever krijgt u dus ontslag, u hoeft zelf geen ontslag te nemen.

@renewouters. Dat zou inhouden dat een werkgever je kan ontslaan en geen transitiekosten hoeft te betalen als jij voor de laatste werkdag al direct nieuw werk hebt geregeld. Alleen is dat niet zo. Het is totaal niet van belang of de werknemer al een nieuwe baan heeft gevonden voor de laatste werkdag of dat men dat pas 6 maanden later doet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:Dat zou inhouden dat een werkgever je kan ontslaan en geen transitiekosten hoeft te betalen als jij voor de laatste werkdag al direct nieuw werk hebt geregeld. Alleen is dat niet zo. Het is totaal niet van belang of de werknemer al een nieuwe baan heeft gevonden voor de laatste werkdag of dat men dat pas 6 maanden later doet.
Als je ontslagen bent en je hebt een baan gevonden dan heb je er wel recht op. Maar als je nog niet ontslagen bent dan ben je dus niet ontslagen en geld dit gewoon als een opzegging vanaf de werknemers kant en heb je dus geen recht op een vergoeding. Ik weet niet wat spoor 2 inhoudt, maar als er geen ontslag is aangezegd heb je geen recht op een vergoeding.

Nijogeth
Berichten: 9954
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
Nijogeth schreef:Dat zou inhouden dat een werkgever je kan ontslaan en geen transitiekosten hoeft te betalen als jij voor de laatste werkdag al direct nieuw werk hebt geregeld. Alleen is dat niet zo. Het is totaal niet van belang of de werknemer al een nieuwe baan heeft gevonden voor de laatste werkdag of dat men dat pas 6 maanden later doet.
Als je ontslagen bent en je hebt een baan gevonden dan heb je er wel recht op. Maar als je nog niet ontslagen bent dan ben je dus niet ontslagen en geld dit gewoon als een opzegging vanaf de werknemers kant en heb je dus geen recht op een vergoeding. Ik weet niet wat spoor 2 inhoudt, maar als er geen ontslag is aangezegd heb je geen recht op een vergoeding.
Spoor 2 gaat men in wanneer de werkgever geen passend werk kan vinden voor de zieke/arbeidsongeschikte werknemer. De werkgever zegt het ontslag aan en gaat samen met de werknemer op zoek naar een passende andere baan. Is deze gevonden, dan volgt ontslag bij de werkgever en kan men bij de nieuwe werkgever beginnen. In dit geval is dus al ontslag aangezegd.

Carina09
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2018 13:02

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door Carina09 »

sylvesterb schreef:
Nijogeth schreef:Dat zou inhouden dat een werkgever je kan ontslaan en geen transitiekosten hoeft te betalen als jij voor de laatste werkdag al direct nieuw werk hebt geregeld. Alleen is dat niet zo. Het is totaal niet van belang of de werknemer al een nieuwe baan heeft gevonden voor de laatste werkdag of dat men dat pas 6 maanden later doet.
Als je ontslagen bent en je hebt een baan gevonden dan heb je er wel recht op. Maar als je nog niet ontslagen bent dan ben je dus niet ontslagen en geld dit gewoon als een opzegging vanaf de werknemers kant en heb je dus geen recht op een vergoeding. Ik weet niet wat spoor 2 inhoudt, maar als er geen ontslag is aangezegd heb je geen recht op een vergoeding.
Spoor 2 betekent dat je huidige werkgever vanwege ziekte geen passend werk meer binnen het bedrijf kan vinden. Je gaat dan op zoek naar een baan bij een andere werkgever. Bij langdurige ziekte waarbij het niet meer mogelijk lijkt om je huidige werk te hervatten, is de werkgever verplicht te proberen passend werk voor je te vinden binnen het bedrijf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: succesvol 2e spoor en transitievergoeding

Ongelezen bericht door kweenie »

De 'keus' voor een andere werkgever is in de regel niet je eigen keus. De meeste mensen waren het liefste bij hun huidige werkgever blijven doorwerken. Het zoeken naar een andere baan is dus in feite direct een gevolg van het feit dat de huidige arbeidsovereenkomst wordt opgezegd.

Dat je dankzij de inspanningen een andere baan vindt aansluitend op je huidige dienstverband doet niets af aan het recht op de transitievergoeding. De nieuwe baan kan op allerlei gebieden de mogelijkheid van een verslechtering inhouden. Het gaat immers niet alleen om salaris, maar ook om een heleboel andere zaken. Soort werk, locatie (reistijd?), werktijden, andere collega's, secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen etc.), kennis en ervaring die je weer moet opdoen, carrièreperspectieven een ga zo maar door. En niet te vergeten het verlies van je hele arbeidsverleden. Wat als bij het nieuwe bedrijf over een jaar een ontslagronde komt? Dan ben jij als een van de nieuwste werknemers als eerste aan de beurt.

Dat je bij een 'gedwongen' overstap naar een andere werkgever recht op een transitievergoeding behoudt is daarom niet meer dan logisch.

Gesloten