LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fana
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2017 07:31

Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Fana »

Gistermiddag is een slimme meter geplaatst. Ik herb een inductie kookplaat voor 2 pannen en deze is 2 maanden geleden gekocht. Deze was niet aangesloten toen de meter werd geplaatst. Toen de monteur was vertrokken bleek de kookplaat niet meer te werken.. het display leek eerst op hol te slaan en de tiptoetsen reageerden niet meer. Daarna geen display meer, doet niets meer. De monteur is terug gekomen maar zegt dat het niets met de meter te maken heeft. Dat het puur toeval is dat de plaat is stuk gegaan.
Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Wat moet ik doen?
Laatst gewijzigd door Fana op 06 dec 2017 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fana schreef:Gistermiddag is een slimmer meter geplaatst. Ik herb een inductie kookplaat voor 2 pannen en deze is 2 maanden geleden gekocht. Deze was niet aangesloten toen de meter werd geplaatst. Toen de monteur was vertrokken bleek de kookplaat niet meer te werken.. het display leek eerst op hol te slaan en de tiptoetsen reageerden niet meer. Daarna geen display meer, doet niets meer. De monteur is terug gekomen maar zegt dat het niets met de meter te maken heeft. Dat het puur toeval is dat de plaat is stuk gegaan.
Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Wat moet ik doen?
Misschien heb je iets aan dit topic.
viewtopic.php?f=51&t=177069

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

Fana schreef: Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Wat moet ik doen?
Er gaan wel meer onzinverhalen in de rondte over slimme meters. Net als met iedere introductie van iets nieuws trouwens. Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt. Hoogstens kan je bij het inschakelen van "iets" een korte spanningspiek hebben, maar daar moet een apparaat tegen kunnen (en zo niet, dan moet het onder garantie vervangen of gerepareerd worden als het apparaat nog nieuw genoeg is).

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt.
Drie fasen! Daar kun je genoeg fout mee doen. Te laat aansluiten van de nul kan flinke gevolgen hebben. Een "zware" verbruiker trekt de nul dan richting 1 fase, andere apparaten aangesloten op andere fase zien dan een netspanning tot wel 380 Volt !

Fase en nul verwisselen geeft ook 380 Volt op stopcontacten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
renewouters schreef:Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt.
Drie fasen! Daar kun je genoeg fout mee doen. Te laat aansluiten van de nul kan flinke gevolgen hebben. Een "zware" verbruiker trekt de nul dan richting 1 fase, andere apparaten aangesloten op andere fase zien dan een netspanning tot wel 380 Volt !

Fase en nul verwisselen geeft ook 380 Volt op stopcontacten.
Maar alles is stroomloos als die meter gewisseld wordt.

En verwisselen? Doet de tv het volgens mij ook niet meer.

Fana
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2017 07:31

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Fana »

Ik Lees dit met belangstelling en ik probeer het te begrijpen. Gisteren kwam er nogmaals een monteur van de Geas langs nadat ik Liander gebeld had. De man heeft naar het apparaat staan kijken en constateerde dat het stom toeval was dat het kookplaatje net nu kapot gegaan was. 16again heeft er klaarblijkelijk verstand van. Mijn koelkast en vriezertje op een ander stopcontact doen het gewoon en een tv heb ik niet op het ogenblik. Nog een vraag aan 16again..... ik heb geen aardlekschakelaar in de meterkast. Als die er wel was geweest, had dit dan niet kunnen gebeuren? Misschien een heel domme vraag, maar ik ben echt een leek op dit gebied, daarom heb ik geen poot om op te staan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Fana schreef:Ik heb geen aardlekschakelaar in de meterkast. Als die er wel was geweest, had dit dan niet kunnen gebeuren?
Had geen verschil gemaakt, een aardlekschakelaar reageert op kortsluiting als er kortsluiting is geweest in je inductiekookplaat zou je stop er wel uitvliegen (i.p.v. de aardlek schakelaar).

Je zult de inductiekookplaat gewoon moeten aanbieden ter garantie, als hij niet aangesloten was toen de slimme meter werd aangesloten dan is dit niet de oorzaak en het lijkt nu ook gewoon toeval.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Jefdus »

16again schreef:
renewouters schreef:Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt.
Drie fasen! Daar kun je genoeg fout mee doen. Te laat aansluiten van de nul kan flinke gevolgen hebben. Een "zware" verbruiker trekt de nul dan richting 1 fase, andere apparaten aangesloten op andere fase zien dan een netspanning tot wel 380 Volt !

Fase en nul verwisselen geeft ook 380 Volt op stopcontacten.
Ik vraag me af of het hier om een 3-fasen aansluiting gaat. Het is maar een inductieplaat voor 2 pannen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:een aardlekschakelaar reageert op kortsluiting als er kortsluiting is geweest in je inductiekookplaat zou je stop er wel uitvliegen .
Aardlek beschermt niet tegen kortsluiting, maar tegen lekstromen.


Misschien was de kookplaat al kapot: Vergelijk een auto met defecte startmotor. Zolang je rijdt, merk je daar niets van.
Na stroomonderbreking moest electronica in kookplaat weer opnieuw starten, mogelijk zit fout in opstart deel (cold-boot). Zette je voorheen kookplaat uit, dan stond hij nog wel in "stand-by."

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door olaf79 »

Waarom was de plaat niet aangesloten? Dit is toch iets wat je meestal permanent aangesloten laat. Heb je de stekker zelf gemonteerd? Of laten monteren?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:Waarom was de plaat niet aangesloten? Dit is toch iets wat je meestal permanent aangesloten laat. Heb je de stekker zelf gemonteerd? Of laten monteren?
Waarschijnlijk had TS dit topic gelezen ;)
viewtopic.php?f=51&t=177069

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Brainless »

olaf79 schreef:Waarom was de plaat niet aangesloten? Dit is toch iets wat je meestal permanent aangesloten laat. Heb je de stekker zelf gemonteerd? Of laten monteren?
Het gaat waarschijnlijk om een losse inductiekookplaatje (dus geen inbouw).
Deze zet je los op het aanrecht met een stekker die je zelf in het stopcontact kan doen.

Fana
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2017 07:31

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Fana »

Precies Brainless, daar gaat het om.

Fana
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2017 07:31

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Fana »

Bedankt voor alle reakties. Ik denk dat het toch te wijten is aan stom toeval. Dat wilde ik eerst niet geloven, maar ik geef het op.

Sammys78
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2018 10:21

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Sammys78 »

Ik vroeg me even af hoe dit afgelopen is. Gisteren is er een monteur geweest voor het installeren van een Toon. Mijn kookplaat doet het nu ook niet meer.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Topicstarters komen zelden terug. Je kunt beter een nieuw topic starten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

Sammys78 schreef:Ik vroeg me even af hoe dit afgelopen is. Gisteren is er een monteur geweest voor het installeren van een Toon. Mijn kookplaat doet het nu ook niet meer.
Kijk ook even of de melk niet spontaan zuur geworden is na het plaatsen van Toon.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vroeg me even af hoe dit afgelopen is. Gisteren is er een monteur geweest voor het installeren van een Toon. Mijn kookplaat doet het nu ook niet meer.
Toeval bestaat echt.

Gesloten