LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Service van de NS

Andere onderwerpen over auto en vervoer
MRTheLightEd
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2017 18:42

Service van de NS

Ongelezen bericht door MRTheLightEd »

Een paar weken geleden gingen wij (sinds jaren) weer eens met de trein. In Leeuwarden waren de zogenaamde reuzen en mensen werden massaal opgeroepen met het openbaar vervoer te komen. We hebben een retourtje gekocht en de heenreis verliep zonder grote problemen.

De terugreis was alleen erger. Het station werd afgesloten en niemand mocht het station op, duizenden mensen stonden te wachten en zelfs het 8 uur journaal werd gehaald. Er was ergens een bovenleiding kapot gegaan en nu was er geen treinvervoer meer. De politie hield de ingangen met linten dicht en ook kon je niet op het station/perron komen.

Gelukkig kon ik iemand bellen die ons kwam ophalen en thuis heeft gebracht, maar de reis is nooit gemaakt, maar wel voor betaald. Ik heb kosten moeten maken omdat iemand anders ons thuis heeft gebracht.

Ik heb via de website van de NS getracht mijn kaartje vergoed te krijgen, maar dit werd afgewezen door het systeem omdat er niet sprake was van meer van een half uur vertraging. Deze vertraging was er wel degelijk. Ik heb vervolgens gebeld met de NS en nu blijkt dat het systeem dit automatisch afwijst omdat er niet is ingecheckt en dan kunnen ze de vertraging niet meten. Inchecken was dus niet mogelijk, want je mocht het station niet op. Je kon dus niet inchecken. Ik moest reageren op deze mail zei de helpdesk NS, want dit ging allemaal per computer en pas bij een reply op de mail zou er een mens aan te pas komen en dan kreeg ik mijn kaartje wel vergoed.

Nou zojuist had er een mens naar gekeken en kreeg ik mijn antwoord..... u heeft niet ingecheckt en daarom voldoet u niet aan de voorwaarden voor vergoeding.

Ik ga ze nu aansprakelijk stellen voor de schade en zal kijken of juridische bijstand nodig is. Als het op deze manier moet, dan moet het maar. Zijn er nog mensen die tips hebben? Ik wil de kosten op ze verhalen en zoveel mogelijk zelf doen, maar kan dit niet accepteren.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien eens kijken op het forum van NS of meer mensen hier ervaring mee hebben?
https://community.ns.nl

Ergens begrijp ik het wel van NS, want hoe moeten zij weten dat u een terugreis wilde maken? Zij moeten u dan op uw woord geloven. Maar ik begrijp uw frustratie ook wel hoor.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door mahadma »

Er was een enorme storing en er konden geen treinen rijden, dus of u wel of niet op het perron had kunnen komen maakt niet uit, er had toch geen trein gekomen, stroomstoring. Dus gewoon overmacht.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:
05 sep 2018 11:55
Er was een enorme storing en er konden geen treinen rijden, dus of u wel of niet op het perron had kunnen komen maakt niet uit, er had toch geen trein gekomen, stroomstoring. Dus gewoon overmacht.
Ook bij deze situatie heb je recht op geld terug. NS doet alleen moeilijk omdat er nog niet ingecheckt was, dus kunnen ze niet controleren waar TS was op dat moment.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door mahadma »

Als je niet kàn inchecken houdt alles op, Op naar de rechter dan. Maar iedereen kan van alles 'zeggen'. De TS zal toch het nodige moeten bewijzen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door JozJan »

Nou ja, bewijzen, het is meer dat hij het aannemelijk moet maken. Mijn ervaring met NS is althans dat dat al voldoend eis om een dergelijke claim toch toegewezen te krijgen, zeker in situaties als deze waar iedereen weet dat er grote problemen waren.

MRTheLightEd
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2017 18:42

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door MRTheLightEd »

Zo moeilijk is aannemelijk maken niet hoor. Had een retour gekocht, geldig op dezelfde dag en ben niet naar huis gelopen die dag.

Overmacht is het niet, dat is van buiten komende invloeden. Een bovenleiding kapot door eigen fouten is geen overmacht, wellicht als er een kraan tegenaan rijdt.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In de tijd voor de OVchipkaart waren er site waar studenten (die een ovkaart hadden) konden zien waar de vertragingen waren. Ze stuurde dan het ene verzoek na het andere in. Bewijs was er niet, dus controle ook niet. Nu na het invoeren van de chipkaart kan men zien waar men op welk tijdstip gereisd heeft.
U mag dan wel een retourtje gekocht hebben, maar de terug reis kunt u niet bewijzen. Bij dit soort grote storingen worden bussen ingezet waar u ook gewoon in- en uit moet checken. Dan kan met zien dat u op een bepaald moment opgestapt bent en hoe laat u op uw eindbestemming bent aangekomen. U hebt zelf besloten geen gebruik te maken van de reis.

Maar wat bedoeld u met de bovenleiding door eigen fouten kapot maken? Het is een bewuste actie geweest? Welke eigen fout is er dan gemaakt dat deze geknapt is? Diverse bedrijven maken gebruik van het spoorwegennet en geen van allen is eigenaar hiervan.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Lowieze »

MRTheLightEd schreef:
05 sep 2018 13:20
Zo moeilijk is aannemelijk maken niet hoor. Had een retour gekocht, geldig op dezelfde dag en ben niet naar huis gelopen die dag.

Overmacht is het niet, dat is van buiten komende invloeden. Een bovenleiding kapot door eigen fouten is geen overmacht, wellicht als er een kraan tegenaan rijdt.
Een retourtje is helaas niet echt een bewijs.
Ik had zelf laatst een dagkaart gekocht. Naartoe met de trein en terug door iemand thuis gebracht met de auto omdat die toch dezelfde kant op moest.
NS weet natuurlijk niet of u werkelijk de trein terug zou hebben genomen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door mahadma »

Voor hetzelfde had u geheel vrijwillig in het noorden gebleven door een totaal onvoorziene omstandigheid.

Webber
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 jun 2018 22:08

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Webber »

MRTheLightEd schreef:
05 sep 2018 13:20
Zo moeilijk is aannemelijk maken niet hoor. Had een retour gekocht, geldig op dezelfde dag en ben niet naar huis gelopen die dag.

Overmacht is het niet, dat is van buiten komende invloeden. Een bovenleiding kapot door eigen fouten is geen overmacht, wellicht als er een kraan tegenaan rijdt.
Een stroomafnemer van een treinstel had de bovenleiding kapot getrokken.
Daardoor was er geen treinverkeer mogelijk.
Denk dat zoiets niet onder de noemer ..eigen fouten valt.
Maar wel onder de noemer overmacht.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het moet niet gekker worden met de negatieve reacties hier. Aardig om om TS'ers hier constant af te zeuren, sorry voor het woordgebruik, maar sommigen maken het wel erg bont. Een beetje logisch nadenken lijkt bij dat soort mensen niet te bestaan.

"Bewijs maar een dat je de terugreis wilde maken", lees ik hier. Een gotspe zo'n reactie. Waarom denk u dat iemand een retour koopt bij de NS? Waar je precies het dubbele voor betaald als voor een enkele reis? Nou, kom op, wat denkt u dat logisch is? Omdat je ook de terugreis wilt maken en je daarvoor bereid was vooraf de dubbele prijs te betalen. Is dat zo gek geredeneerd?

En waarom zou NS niet verantwoordelijk zijn voor de vertraging? Vergelijk het eens met de vliegtuigbranche. Allang en duidelijk is uitgemaakt dat als er aan een vliegmachien iets kapot gaat, waardoor er flinke vertraging optreed, de vervoerder dus de vliegtuigmaatschappij, verantwoordelijk is voor de financiële compensatie. Waarom zou dit voor de NS niet gelden. Aan de infrastructuur van de NS gaat iets kapot waardoor de NS niet meer aan hun vervoersverplichting kan voldoen. Ten volle is NS hiervoor verantwoordelijk. Of NS de schade kan verhalen op ProRail is niet de zorg van de gedupeerde reiziger. Mensen met een retour die daarvan door de storing in de infrastructuur geen gebruik konden maken horen dus gewoon de helft van hun reisgeld terug te krujgen, of de computer het nu wel kan bewijzen of niet.

Waarom moet hier nu eerst weer een rechter aan te pas komen? NS weet toch wat er gebeurd is. Of zetten die nu ook al de hakken in het zand. Wel, dan hoop ik dat zo'n rechter niet alleen het gederfde reisgeld terug laat betalen maar voor zoveel onwil NS nog een flinke boete daar bovenop geeft.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door mahadma »

De NS heeft regels en daar houden ze zich kennelijk aan vast. Daar doe je of niets aan aan of je zal grof geschut moeten inzetten. Overigens, je kan natuurlijk een retour kopen, met de instelling om dit te gebruiken, maar als je daar door persoonlijke omstandigheden niet aan toe komt of gewoon de laatste trein mist, dan moet de NS maar iedereen op zijn/haar blauwe ogen te geloven. Ze zullen helaas door eerder misbruik van andere(n) strakkere regels voor hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12317
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BreejKC schreef:
05 sep 2018 14:58
Waarom denk u dat iemand een retour koopt bij de NS? Waar je precies het dubbele voor betaald als voor een enkele reis? Nou, kom op, wat denkt u dat logisch is? Omdat je ook de terugreis wilt maken en je daarvoor bereid was vooraf de dubbele prijs te betalen. Is dat zo gek geredeneerd?

En waarom zou NS niet verantwoordelijk zijn voor de vertraging? Vergelijk het eens met de vliegtuigbranche. Allang en duidelijk is uitgemaakt dat als er aan een vliegmachien iets kapot gaat, waardoor er flinke vertraging optreed, de vervoerder dus de vliegtuigmaatschappij, verantwoordelijk is voor de financiële compensatie. Waarom zou dit voor de NS niet gelden. Aan de infrastructuur van de NS gaat iets kapot waardoor de NS niet meer aan hun vervoersverplichting kan voldoen. Ten volle is NS hiervoor verantwoordelijk. Of NS de schade kan verhalen op ProRail is niet de zorg van de gedupeerde reiziger. Mensen met een retour die daarvan door de storing in de infrastructuur geen gebruik konden maken horen dus gewoon de helft van hun reisgeld terug te krujgen, of de computer het nu wel kan bewijzen of niet.
Uw vergelijk met een vliegticket gaat niet op. Daar koop je een vaste zitplaats op een vast moment. Een treinretour kan je de hele dag nemen. Dus wie zegt dat TS precies op dat moment terug wilde, of wellicht de laatste trein had willen nemen? Wie zegt uberhaupt dat er niet door onvoorziene omstandigheden de terugreis niet gemaakt zou worden?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door BreejKC »

je kan natuurlijk een retour kopen, met de instelling om dit te gebruiken, maar als je daar door persoonlijke omstandigheden niet aan toe komt

Dit is dus wat ik onder de noemer valse achterdocht plaats. De NS weet toch wat daar in Leeuwarden gebeurt is! Natuurlijk kun je dan houden aan het principe "regel is regel", maar ik beschouw dit als je ten allen tijde achter de regel verschuilen en niet je verantwoordelijkheid durven nemen als er door eigen oorzaak, hoe ongelukkig misschien ook, klanten gedupeerd worden. "De goeden moeten dan maar onder de kwaden leiden" hoor ik al weer roepen.

Maar NS houdt zich aan de regels. Ns heeft inmiddels ook bewezen dat al haar regeltjes kennelijk toch niet zo goed werken. Al die regeltjes en omstandigheden hadden ze in een computer vastgelegd. Kon niet fout gaan dachten ze! Maar toen iemand in een station vanaf een perron de rails op liep, bleek die omstandigheid niet geregeld en niet in de computer vastgelegd te zijn. Het systeem sloeg alarm en de treinen in half Nederland stonden stil. Zo goed is alles dus kennelijk toch niet geregeld bij de NS.


Mijn principe en de regel die ik hanteer luidt anders. Als ik een retour koop dan wil ik heen EN terug reizen. Verder geloof ik niet als je door een omstandigheid die aan jezelf te wijten valt je hier een heel Topic opent om de NS daarna ook nog vuil te maken.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 05 sep 2018 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

MRTheLightEd
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2017 18:42

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door MRTheLightEd »

Heb al genoeg gelezen, wat een gekken hier.

Dit was voor het eerst in 10 jaar dat ik weer eens met de trein ging. Ook meteen de laatste keer.

Kennelijk moet je eerst bewijzen dat de politie het station hermetisch heeft afgesloten, groots in het nieuws om 8 uur.
Eerst iedereen oproepen om vooral met de trein te komen en dan je een uur laten wachten op een station.

Ik heb inderdaad na een uur iemand gebeld of die mij kon ophalen, had er genoeg van.

Om je te verschuilen achter wel of niet inchecken als je niet op het perron mag komen slaat nergens op.

De NS heeft me net gebeld, excuses en krijg de helft terug.

Aantal mensen hier kan beter niet reageren trouwens, straatadvocaten.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

De service waar u het over heeft is, 'geld terug bij vertraging'. Hierbij ontvangt de klant een compensatie als de reis met NS meer dan 30 minuten vertraging heeft gehad, een hoger bedrag wordt uitgekeerd indien de vertraging langer dan 1 uur heeft geduurd.

U heeft niet gereisd met het openbaar vervoer, dus krijgt u geen geld terug vanuit deze regeling.

Zelf heb ik de reis ook gemaakt ten tijden van de vertraging. Ik strandde op station Meppel, waar het meer dan een uur geduurd heeft voordat er een bus kwam. Tegen de tijd dat ik op mijn eindbestemming was, was de vertraging opgelopen tot anderhalf uur.
Ik heb de reis volledig vergoed gekregen.

Even reagerend op uw 'aanval' op mensen die een andere mening zijn toegdaan dan de uwe:

Ik vind dat u een gigantisch gebrek aan respect toont aan mensen die hun mening geven. Dat zij het niet eens zijn met u, geeft u niet het recht iemand als gek uit te maken. Laat staan dat het aan u is om te bepalen wie hier wel of niet op mag reageren.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door BreejKC »

geeft u niet het recht iemand als gek uit te maken

Het bovenstaande ben ik met u eens. Maar een TS (Topic Starter) die hier eenmalig komt en door een aantal mensen op een uiterst negatieve manier vrijwel voortdurend in het ongelijk gesteld wordt komt dan wel van een koude kermis thuis.

Enig begrip voor TS'ers die soms echt niet door eigen schuld of nalatigheid in de problemen zijn gekomen lijkt bij sommigen hier totaal te ontbreken. Regel is regel, is het standpunt dat dan telkens weer wordt gehanteerd. Maar niet alle regels zijn even helder, maar dat heb ik in mijn vorige reactie al toegelicht.

Evenzo komt het ook wel voor dat "regel is regel" hier als keihard standpunt van de daken werd geschreeuwd, maar achteraf bleek dat de instantie waarmee het verschil van mening was ontstaan toch min of meer op haar schreden was teruggekeerd en TS'ers dan op een bepaalde manier toch in het gelijk stelden. Evenzo met deze TS'er die nog enige vorm van tegemoetkoming van NS heeft ontvangen. Zo hoort het ook.

Oh ja, voor we weer over het woord 'coulance' beginnen. In vorige topics is dit al meer dan genoeg uitgekauwd. Laten we daar ook maar mee ophouden.

Verder mijn complimenten voor TS die ons op een keurige manier op de hoogte heeft gesteld van de afloop van dit conflict.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 05 sep 2018 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Het enkele feit dat de NS coulance heeft betoond, wil niet zeggen dat de reacties over de regels verkeerd waren. In tegendeel.

Webber
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 jun 2018 22:08

Re: Service van de NS

Ongelezen bericht door Webber »

MRTheLightEd schreef:
05 sep 2018 15:58
Heb al genoeg gelezen, wat een gekken hier.

Dit was voor het eerst in 10 jaar dat ik weer eens met de trein ging. Ook meteen de laatste keer.

Kennelijk moet je eerst bewijzen dat de politie het station hermetisch heeft afgesloten, groots in het nieuws om 8 uur.
Eerst iedereen oproepen om vooral met de trein te komen en dan je een uur laten wachten op een station.

Ik heb inderdaad na een uur iemand gebeld of die mij kon ophalen, had er genoeg van.

Om je te verschuilen achter wel of niet inchecken als je niet op het perron mag komen slaat nergens op.

De NS heeft me net gebeld, excuses en krijg de helft terug.

Aantal mensen hier kan beter niet reageren trouwens, straatadvocaten.

Vindt u het nodig om forumleden te beledigen?
U vraagt toch in uw topic naar de mening van anderen?
Respecteer dan ook de mening van die andere forumleden.

Gesloten