LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
05 sep 2018 19:35
Het is niet deze of generatie die het woningprobleem moet oplossen, dat is aan de politiek.
Och ...
en wie kiest dan de zittende volksvertegenwoordigers?

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Alle stemgerechtigden (iedereen van 18 jaar en ouder), dus niet een specifieke generatie.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
05 sep 2018 23:21
Alle stemgerechtigden (iedereen van 18 jaar en ouder), dus niet een specifieke generatie.
Tenminste ziet u in :oops:
dat we allemaal voor deze beroerde situatie verantwoordelijk zijn. zèlfs wanneer u geen cent aan de woningsmarkt heeft verdiend.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

1. Er zijn geen slachtoffers. Het is nu niets anders dan 50 of 60 jaar geleden. Toen hadden starters ook geen woning.
2. U geeft aan dat ouderen nu profiteren van die starters.
3. Die zogenaamde slachtoffers kunnen helemaal niet naar ouderen, of hun ouders wijzen als schuldigen.
[offtopic bijdragen door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2018 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ben helemaal niet verantwoordelijk voor die "beroerde situatie" die u noemt. In uw redenering is een jonge twintiger overigens ook verantwoordelijk voor de huidige gang en stand van zaken op de woningmarkt. Dan hoeven ze ook geen advies van googelende ouderen (mijzelf inbegrepen).
Veel nuttiger zou het zijn om politieke partijen te bewegen een ander standpunt in te nemen. Huizenzoekers aller landen, verenigt u!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar, wat zijn dan uw voorstellen om de jonge generatie uit het slob te kunnen helpen zonder bij de ouders te moeten gaan lenen?
Het grootste probleem is niet dat er te weinig woningen zijn. Het grootste probleem is dat iedereen op de zelfde plek wil, of moet, wonen.

Als starter kun je beter kijken wat en waar je wel kunt kopen in plaats van je beklagen dat het zo onrechtvaardig is dat je geen woning in hartje Amsterdam kunt kopen. Pas je je woonwensen aan, dan kun je bijvoorbeeld in Zaandam nog prima terecht. Met een enkel modaal inkomen kun je zelfs in de Randstad nog prima terecht. Waarbij je ook als starter kunt profiteren van de lage rente en zo zeer lage maandlasten overhoudt. Iets wat twintig jaar geleden wel wat anders was.

Maar een betere optie zou zijn als niet iedereen meer op de zelfde plek zou willen wonen. Groot probleem is dat de grootste werkgevers zich steeds meer in de grote steden zijn gaan vestigen. Ook als daar eigenlijk helemaal geen goede aanleiding voor is. Als je afhankelijk van Schiphol of de havens bent, of van de landelijke politiek, dan kan ik mij een locatie nabij Amsterdam, Rotterdam of Den Haag goed voorstellen. Maar veel bedrijven zitten helemaal niet in die situatie. Als bedrijven zich meer in de periferie zouden vestigen, dan hoeft niet iedereen in hartje Randstad te gaan wonen. Dat hoeft niet meteen noord Groningen of Zeeuws Vlaanderen te worden, ook in bijvoorbeeld noord Brabant en Gelderland zijn een hoop steden te vinden met een goede bereikbaarheid en veel kwalitatief personeel en klandizie. En waar de huizen een stuk voordeliger zijn.

Ik denk dat het daarom verstandiger zou zijn als de energie gebruikt zou worden om bijvoorbeeld meer bedrijven te verleiden om zich buiten de de grote steden te vestigen, in plaats van meer huizen op de zelfde, al druk bezette, vierkante meters te bouwen. Zodat niet meer iedereen op de zelfde plek moet gaan wonen.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

[offtopic bijdragen door Moderator verwijderd]
De starter die mogelijk dit topic tegenkomt in zijn zoektocht, was dus tóch al aan het googelen, en vind hier dan alleen dingen die je tóch al zou vinden. Als je écht iets wilt veranderen, zou je mijns inziens beter je pijlen kunnen richten op de politiek (zowel plaatselijk als landelijk), of belangenorganisaties als Vereniging Eigen Huis. Maar ook daar verwacht ik weinig van, want: niets nieuws...

Vandaar: wat wil je bereiken, en hoe?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2018 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

kweenie schreef:
06 sep 2018 03:46
Als bedrijven zich meer in de periferie zouden vestigen, dan hoeft niet iedereen in hartje Randstad te gaan wonen. Dat hoeft niet meteen noord Groningen of Zeeuws Vlaanderen te worden, ook in bijvoorbeeld noord Brabant en Gelderland zijn een hoop steden te vinden met een goede bereikbaarheid en veel kwalitatief personeel en klandizie. En waar de huizen een stuk voordeliger zijn.

Ik denk dat het daarom verstandiger zou zijn als de energie gebruikt zou worden om bijvoorbeeld meer bedrijven te verleiden om zich buiten de de grote steden te vestigen, in plaats van meer huizen op de zelfde, al druk bezette, vierkante meters te bouwen. Zodat niet meer iedereen op de zelfde plek moet gaan wonen.
Ik woon richting het oosten en kan zeggen dat hier nog flink bijgebouwd wordt. Ja, het is inderdaad altijd te weinig, en inderdaad, het ligt ook aan je wensen. Onlangs, klein projectje van 12 huizen. Best leuk gelegen en 500 mensen die daarop inschreven. Vreemde is wel dat er al meer dan 15 jaar lang een enorme wijk gebouwd wordt waar nog steeds kavels te koop zijn, nog steeds in alle prijsklasse's gebouwd wordt en waar ondertussen de derde generatie bewoners intrekt omdat er een natuurlijk verloop is. Genoeg kansen dus om te komen wonen.
Sterker, er komt een nieuw industriegebied erbij waar de eerste panden al van gebouw worden. Nu al zijn er 750 extra arbeidsplaatsen beschikbaar.
Mocht ik heimwee krijgen (nog nooit last van gehad), Amsterdam ligt op 1 uur rijden. Laat mij maar hier genieten, de gekte is gelukkig zo groot nog niet.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Ik wil met mijn topic niet specifiek op het schrijnende probleem wijzen, zoals velen dit al eerder hebben gedaan in de media. Het verschil zou mede door uw bijdragen moeten zijn, dat er meer openingen verzameld kunnen worden die out-of-the-box perspectief aanbieden en vooral de zoekend starters aangeven, dat er aan andere creatieve zoektochten begonnen moet worden, daar de normale huizenmarkt deze problemen NIET gaat oplossen.

- Met de nieuwe prefab-generatie komen er zulke nieuwe mogelijkheden op de markt en wie zich daarin verdiept zal ze tegenkomen.
- Houtskeletbouw en/of modulaire elementen werden tijdens de bouwcrisis beter ontwikkeld. Ik kan door de foumspelregels géén bedrijven of huizen posten, omdat ze verwijderd zullen worden als spam.
- Ook de tinyhuizen kunnen voor weinig geld gebouwd worden om trapsgewijs geruild te worden om op die manier eigen kapitaal te verkrijgen. Het is, ook bij een deelnemer op dit forum, een foute inschatting, dat het om geiten wollen sokken oplossingen gaat.
- Zoektochten buiten de randstad is zo'n extra tip om moed te maken verder te gaan kijken dan de horizon. Ik heb het ooit op die manier opgelost, ben zelfs uit Nederland vertrokken om die reden.
- Van de branchegebonden insiders zullen eerder géén oplossingen komen, hebben ze er hun eigen verdienmodel van gemaakt. maar ik heb nog steeds de hoop en verwachting, dat omroepredacteuren brood in een 'verhaal 'hierover zien.

https://www.voordewereldvanmorgen.nl/du ... -nederland
https://www.bouwkavelsonline.nl/index.php
http://www.ikbouwmijnhuisinalmere.nl/fi ... lfbouw.pdf
https://www.vastgoedmarkt.nl/financieel ... -cookies=1

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2018 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

- prefab was al ver voor de crisis in zwang. Natuurlijk ontwikkelt zich dat steeds verder door, maar die verandering is eerder evolutionair dan revolutionair.

- ook houtskeletbouw is iets wat al veel langer bestaat. Wel is het zo dat meer mensen daar ook aan denken, met de grotere internationalisering en het makkelijker op afstand kunnen vergelijken (internet). Toch valt de besparing die daarmee te behalen valt in de praktijk erg tegen, als je niet op de kwaliteit en woonbeleving wilt besparen.

- Tiny huizen zijn op zich een prima oplossing voor wie bewust klein wil wonen. Maar als je kijkt naar de prijs in verhouding tot de leefruimte, dan kom je vaak toch tot een hoge prijs per vierkante meter. Om hier uit noodzaak voor te 'kiezen', terwijl je eigenlijk een grote normale woning zou willen, lijkt mij daarom niet echt een handige manier.
Ik woon richting het oosten en kan zeggen dat hier nog flink bijgebouwd wordt. Ja, het is inderdaad altijd te weinig, en inderdaad, het ligt ook aan je wensen. Onlangs, klein projectje van 12 huizen. Best leuk gelegen en 500 mensen die daarop inschreven.
Het gaat natuurlijk niet alleen om de nieuwbouw, maar ook om bestaande woningen. Zeker bij starters is het logischer dat je begint in een bestaande woning van een 'doorstromer'. Die zijn meer in de periferie nog volop te krijgen tegen een 'startersprijs'.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
06 sep 2018 10:32
@deelnemers vragen waarom deze topic überhaupt ... ?

Ik wil met mijn topic niet specifiek op het schrijnende probleem wijzen, zoals velen dit al eerder hebben gedaan in de media. Het verschil zou mede door uw bijdragen moeten zijn, dat er meer openingen verzameld kunnen worden die out-of-the-box perspectief aanbieden en vooral de zoekend starters aangeven, dat er aan andere creatieve zoektochten begonnen moet worden, daar de normale huizenmarkt deze problemen NIET gaat oplossen.
Eerder gaf ik al aan dat je een en ander mogelijk beter kunt realiseren via bijvoorbeeld de VEH. Die hebben invloed en een podium, een topic op een willekeurig forum niet. Stel dat dit topic nieuwe inzichten oplevert, wat dan? Ga je er dan iets mee doen, of laat jet het hierbij?
Moneyman schreef:
06 sep 2018 09:02
Ik vraag me nog steeds af: wat hoop je met dit topic te bereiken? Het onderwerp is interessant genoeg, de reacties ook maar dan? Ik verwacht er geen Radar-onderwerp over (het is tenslotte niet bepaald iets nieuws wat er in dit topic langs komt), en een enkel topic zorgt ook echt niet voor verandering.

De starter die mogelijk dit topic tegenkomt in zijn zoektocht, was dus tóch al aan het googelen, en vind hier dan alleen dingen die je tóch al zou vinden. Als je écht iets wilt veranderen, zou je mijns inziens beter je pijlen kunnen richten op de politiek (zowel plaatselijk als landelijk), of belangenorganisaties als Vereniging Eigen Huis. Maar ook daar verwacht ik weinig van, want: niets nieuws...

Vandaar: wat wil je bereiken, en hoe?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Moneyman,

dàt ik iets wil bereiken moge duidelijk zijn en het hangt er nu ook vanaf welke tips binnenkomen om de juiste partij/multipicator hiermee aansluitend te gaan voeden. Zekerheden zijn even NIET gevraagd.

Ik heb momenteel in Talin bij een prefaproducent een huis-offerte aangevraagd voor een groot tiny-achtig in de verwachting mezelf èn de één of andere geïnteresseerde met de niet verwachte prijzen te kunnen verrassen ... blijft echter nog het probleem met het zoeken naar een geschikt bouwgrondstuk. Uiteindelijk is het vooral de bedoeling om vastgeroeste vooroordelen te kunnen afbreken/ombuigen en naar nieuwe perspectieven te zoeken, want voorlopig zullen de traditionele bouwondernemers genoeg werk, te weinig bouwvakkers en vooral géén tijd voor alternatieve oplossingen hebben.

In ieder geval alvast bedankt voor uw bijdrage.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:
06 sep 2018 12:16
Ik heb momenteel in Talin bij een prefaproducent een huis-offerte aangevraagd voor een groot tiny-achtig in de verwachting mezelf èn de één of andere geïnteresseerde met de niet verwachte prijzen te kunnen verrassen ... blijft echter nog het probleem met het zoeken naar een geschikt bouwgrondstuk.
Dus u koopt eerst een huis en daarna bouwgrond? En wie zegt dat er geen regels gelden voor de bebouwing die er op komt? Normaal vraag je eerst een bouwvergunning aan waarin getoetst wordt of het bouwsel aan alle regels voldoet. Zal leuk worden dat u al een huis koopt en achteraf blijkt dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

NeoDutchio schreef:
06 sep 2018 12:28
hänschen klein schreef:
06 sep 2018 12:16
Ik heb momenteel in Talin bij een prefaproducent een huis-offerte aangevraagd voor een groot tiny-achtig in de verwachting mezelf èn de één of andere geïnteresseerde met de niet verwachte prijzen te kunnen verrassen ... blijft echter nog het probleem met het zoeken naar een geschikt bouwgrondstuk.
Dus u koopt eerst een huis en daarna bouwgrond? En wie zegt dat er geen regels gelden voor de bebouwing die er op komt? Normaal vraag je eerst een bouwvergunning aan waarin getoetst wordt of het bouwsel aan alle regels voldoet. Zal leuk worden dat u al een huis koopt en achteraf blijkt dat er veel aanpassingen gedaan moeten worden.
Een bouwvergunning aanvragen zonder al een prefab-huis voor ogen te hebben ... gaat niet.

Het gaat hier echter om een experiment mijnerzijds om aan te kunnen tonen, dat een prefab-huis uit de jongste generatie voor een jonge starterfamilie qua kosten niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Wanneer het uiteindelijke huismodel en de koopprijs acceptabel zijn, komt aansluitend nog de zoektocht naar een passend grondstuk, waarmee aangetoond moet worden, dat óók die hobbel te nemen zal zijn. De kosten voor een fundament resp. kelder en het bouwrijp maken moet dan ieder ter plekke nog uitvogelen.

Ik sluit ook niet uit, dat de titel van deze topic uiteindelijk uitkomt ... en de droom van een eigen huis inderdaad is doorprikt.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

HK, van welk budget voor een starterswoning gaat u eigenlijk uit? En hoeveel vierkante meter woonoppervlak en (eventueel) eigen grond?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
06 sep 2018 13:34
HK, van welk budget voor een starterswoning gaat u eigenlijk uit? En hoeveel vierkante meter woonoppervlak en (eventueel) eigen grond?
Ik zoek de oplossing van achter naar voren en heb een aanvraag voor een redelijk huis met bovenverdieping gedaan met één kinder- en één werkkamer en plaats voor een latere aangebouwde garage/schuur. De grootte van het grondstuk wordt daarna bepaald door de financiële middelen van de starter en de kosten van de kavelprijs in de betreffende regio, dè grote onbekende! Ikzelf zou bijvoorbeeld een later te realiseren aanleunruimte als atelier of gastenverblijf op voorhand mee inplannen.

Nog èven geduld, want de salesmanager weet nog niet of hij misschien via Duitsland zal aanbieden ... waar dit bedrijf wèl aanwezig is.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is inderdaad van achteren naar voren. Als starter zou ik niet blij worden als ik eerst een leuk huis gevonden heb ("ja, ideaal") , om er vervolgens achter te komen dat een kavel niet te vinden is en/of de totale kosten onbetaalbaar maakt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
06 sep 2018 14:59
Dat is inderdaad van achteren naar voren. Als starter zou ik niet blij worden als ik eerst een leuk huis gevonden heb ("ja, ideaal") , om er vervolgens achter te komen dat een kavel niet te vinden is en/of de totale kosten onbetaalbaar maakt.
In dit speciale geval kan de procedure even niet veel anders. Het gaat in deze topic over twee verschillende items: a. het betaalbare startershuis en b. een geschikt bouwgrondstuk. Voor het huis kan een vaste prijs als skeletbouw (zelf afbouwen) en een kant-en-klaar versie aangegeven worden, voor het grondstuk geenszins, daar teveel onbekenden de prijs zullen moeten bepalen.

Het voorlopig geselecteerde huis heeft ca. 130m2 woonoppervlakte, drie slaapkamers. Standaard heeft het dak een 30-graads-neiging voor (latere) zonnepanelen en een verhoogd plafond op de bovenverdieping. Een spitsdak is ook mogelijk, waardoor er een extra zolder bijkomt. Modulaire aanbouwmogelijkheden als garage/gastenverblijf zijn al voorgezien op een later tijdstip.

Het is de bedoeling dat het object met warmtepomp wordt verwarmd + zonnepanelen en zonder gasverwarming uitkomt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat hier echter om een experiment mijnerzijds om aan te kunnen tonen, dat een prefab-huis uit de jongste generatie voor een jonge starterfamilie qua kosten niet onoverkomelijk hoeft te zijn. Wanneer het uiteindelijke huismodel en de koopprijs acceptabel zijn, komt aansluitend nog de zoektocht naar een passend grondstuk, waarmee aangetoond moet worden, dat óók die hobbel te nemen zal zijn. De kosten voor een fundament resp. kelder en het bouwrijp maken moet dan ieder ter plekke nog uitvogelen.
En wordt je prefab-huis verder wel volledig af geleverd? Dus inclusief verwarming, sanitair, keuken en leidingwerk?

Zoals al eerder gemeld, de kosten van een los huis zijn, ook in Nederland, niet echt hoog. Maar daarmee ben je er nog niet. De teller gaat pas echt lopen als er een kavel bij moet, vergunningen, fundering, aansluiting van de nutsbedrijven etc.

Sommige aanbieders van huizen schermen met prijzen waarvoor je nog nauwelijks een auto kunt kopen. Maar het addertje onder het gras is dat je dan in feite nog geen huis hebt. Om tot een bewoonbaar huis te komen gaat de teller vaak nog heel veel omhoog.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Kweenie,

ik heb de offerte nog niet, maar ik zal het verder uitzoeken en erover berichten. Het gaat erop lijken, dat er tenminste een gesprekspartner direct in Nederland komt.

Overigens staat e.e.a. in de voorlaatste post betreffende skelet- of kant-en-klaar-bouw.

Over de regionale extra kosten m.b.t. het ontsluiten van een grondstuk kan ik natuurlijk niets aangeven, maar misschien straks algemeen iets erover zeggen.

Gesloten