LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je geeft al aan dat bijvoorbeeld isolatie, gevelafwerking en duurdere ramen prijsverhogend werken. Dat zijn nu juist ook redenen waarom rijtjeshuizen goedkoper zijn dan vrijstaande woningen. Bij een rijtjeshuis heb je bij de helft van de muren geen ramen, geen gevelafwerking een beperkte isolatie etc.
Ik zoek de oplossing van achter naar voren en heb een aanvraag voor een redelijk huis met bovenverdieping gedaan met één kinder- en één werkkamer en plaats voor een latere aangebouwde garage/schuur.
Dat kan dus nog steeds van alles zijn. Variërend van een simpele recreatiewoning tot een halve villa. Op de bungalows en appartementen na voldoet zo ongeveer iedere nieuwbouwwoning aan je wensen. Dat is trouwens ook één van de redenen dat een standaard projectwoning of cataloguswoning voor starters en andere mensen met weinig concrete woonwensen geen gekke keus is. Je hoeft dan geen uitgebreid en concreet wensenpakket op tafel te leggen. Van achter naar voren werken is dus alleen handig als dat ook zin heeft.

Ik neem daarom aan dat je bouwer in Tallinn een beperkt aanbod aan cataloguswoningen aanbiedt, zodat hij met je beperkte wensen ook een concreet voorstel kan doen? Of heb je je wensen naar de bouwer toe wel iets uitgebreider gespecificeerd.

Overigens zijn er ook diverse sites waar je eenvoudig de basisprijs van diverse woningen kunt bekijken. Uitgangspunt is dan natuurlijk wel een bepaalde standaardwoning, anders kun je er geen prijskaartje aan hangen. Dus vaak gaat het dan om cataloguswoningen. (Die overigens voor een groot deel prefab zijn en in de fabriek worden gemaakt... :wink: ) Bij bijvoorbeeld fertighaus.de kun je een hoop (traditionele) woningen bekijken, van sleutelklaar tot bouwpakket. Je kunt daar trouwens ook goed zien hoe groot het prijsverschil is tussen de basis en een volledig afgewerkt huis. Daar betekent enerzijds dat er een hoop te besparen valt voor handige mensen, anderzijds moet je je dus niet rijk rekenen op een prijsopgave van een uitgekleed huis.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@jablan, @kweenie

De schrijnende noodzakelijkheid van deze topic uit zich momenteel bijna dagelijks ...

- Er worden steeds vaker nieuwbouwprojecten niet uitgevoerd omdat de enorme prijsstijging roet in het eten gooi, bouwmateriaal niet meer aangesleept kan worden en de vakmensen ontbreken. De starters zijn de eersten die hiervan de dupe worden omdat coöperaties de handdoek in de ring gooien.

- Ik heb me bewust NIET geconcentreerd op 'gebruikte' huizen, daar die inderdaad vaak niet aan de nieuwe eisen/wensen voldoen, maar dit segment kàn gebruikt -worden als overstapoplossing ... als strategie. Interessant voor handige doe-het-selvers die kunnen opknappen.

- De gestelde vraag of het bedrijf waar ik een offerte heb aangevraagd meerdere huismodellen aanbiedt kan ik met JA beantwoorden. Tientallen modellen staan er ter beschikking en ook naar eigenontwerp kan er geleverd worden, maar gezien de startersdoelgroep leek het mij logisch om me te richten op een standaard basic-model, waaraan overigens door de modulaire bouwwijze later aangebouwd kan worden. Ik gaf al eerder aan: garage, schuur, gastenverblijf e.a.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

GertCapri schreef:
03 sep 2018 19:57
Zelf ben ik werkzaam in de bouw en herken het probleem. Mensen zijn schaars, ook voor het neerzetten van huizen die dusdanig prefab zijn dat ze in een paar dagen geplaatst kunnen worden. Men vergeet wel vaak dat de smaak van mensen van invloed is. Nederland is overwegend een baksteen en dakpannen land, je krijgt mensen niet 1 2 3 aan een houten gevel of iets dergelijks. Vooral in de projectontwikkeling zie je dat de huizen met een traditionele baksteen architectuur enorm goed verkopen, zolang daar de winst te behalen is zal dat voor de verkoop nog gebouwd gaan worden.

Bij woningbouwverenigingen zie je eigenlijk wel hetzelfde, vaak moeten nieuwe woningen in de bestaande bouw passen en komt het neer op baksteen en dakpannen. Er ligt dus ook een nobele taak bij gemeentes en woningbouwverenigingen om te accepteren dat woningen ook qua uiterlijk anders moeten.

Het vraagstuk is mijns inziens dan ook breder dan alleen maar het gebrek aan aanbieders, smaak en sentiment telt terdege mee.
In mijn Gemeente werd een startersproject van 70 woningen afgeblazen omdat de kosten inmiddels te hoog zijn geworden. Natuurlijk kan een Gemeente blijven vasthouden aan de traditionele klinkerbouw, maar burgers kunnen m.i. inwerken op dit soort sentimenten. Ik heb de indruk dat er teveel lijdzaam afgewacht wordt, maar ook dat steeds meer projecten niet zullen plaatsvinden. De gevelbouw heeft inmiddels echter al zóveel goed isolerende en onderhoudsvriendelijke oplossingen in petto en het hoeft dus niet hout te zijn.

Voorbeelden: https://www.gevelbekleding-info.be/soor ... bekleding/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

De gevelbekleding (baksteen of iets anders) is maar één klein aspect aan de bouw van een woning. Het gebruik van een andere bekleding zal zeker geen revolutionaire verandering brengen. Niet in kosten en niet in de bouwtijd.

Wel is het zo dat de gestegen vraag naar nieuwbouw, maar ook naar verbouw, tot een tekort aan bouwvakkers en aan materiaal leidt en de kosten verhoogt.
Ik heb me bewust NIET geconcentreerd op 'gebruikte' huizen, daar die inderdaad vaak niet aan de nieuwe eisen/wensen voldoen, maar dit segment kàn gebruikt -worden als overstapoplossing ... als strategie. Interessant voor handige doe-het-selvers die kunnen opknappen.
Daar hoef je vaak helemaal geen handige doe het zelver voor te zijn. Een huis van een paar decennia oud heeft vaak helemaal geen grondige opknapbeurt nodig. Maar de keuken, sanitair etc. kunnen wel wat gedateerd overkomen. Voor een gemiddelde starter geen probleem. En misschien dat de CV een keer aan vervanging toe is. Dat moet je dan wel incalculeren voor de komende jaren.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Misschien interessant voor (bij voorbeeld) een Radar-redacteur ...

om zich eens uitvoerig incognito te laten informeren hoe professionele 'vastgoedbezitters' en 'speculanten' zich via cursussen kunnen informeren om steeds vaker vastgoed te misbruiken om zich te kunnen verrijken en in hoeverre particulieren daarmee en daardoor worden gemolken. Investeringsmaatschappijen die huizen in Amsterdam opkopen en de huren opdrijven kennen we inmiddels al.

https://mail.yahoo.com/d/folders/6/mess ... wx_OMYNgK4

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leg dat voor aan Radar.

Die link wijst nergens naar.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Kweenie ...

Vooral de in de noordelijke regionen in Europa is de spreekwoordelijke optimale isolatie NIET met bakstenen bereikt. Wanneer men blijft vasthouden aan de traditionele klinkerbouw om esthetische redenen, is het m.i. een item om de branche hierop te wijzen. Enerzijds wordt het landschap om energieredenen volgebouwd met windmolens, anderzijds blijven we gewoon 'lekkende' en niet optimaal geïsoleerde woningen bouwen ... (?). Ik herinner daarbij aan de totaal-uitverkoop van energie slurpende airco's dit jaar.

Kosten kunnen sparen alleen bij de bouw is m.i. te kort door de bocht gedacht.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Hebben banken als geldverstrekker een verantwoordelijkheid in het oplossen van de woningschaarste?

“We vinden die woningschaarste absoluut een punt, dus we spreken daar zeker over en willen ook een bijdrage leveren aan de discussie. Er wordt momenteel sterk ingezet op het bouwen van woningen, maar dat is een heel lang traject. Er zijn ook andere manieren om woonruimte te creëren. Zo hebben we ruim 4,3 miljoen koopwoningen. Benutten we die bestaande woningvoorraad optimaal? Kun je woningen splitsen en wat is er mogelijk met tiny houses? Het verbeteren van infrastructuur kan ook helpen. Als je bereid bent om maximaal een uur van je werk te wonen, dan hebben we met het verbreden van de A2 de Randstad met 10 kilometer vergroot. We doen daar ook onderzoek naar: hoe kijken mensen tegen de problematiek en de mogelijke oplossingen aan?”

BRON: Artikel van Wim Flikweert (ING) in amweb.nl

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou dat ook niet komen omdat ze in de noordelijke regionen wat meer hout hebben dan hier?

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

En hier moeten nieuw te bouwen huizen aan strenge regels voldoen, ook voor de isolatie.
Het is al vaker opgemerkt in dit topic: zelf nieuwbouw door starters is geen oplossing voor het woningtekort. Zeker in de randstad moet de oplossing komen van grote "inbreidings"-projecten.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
07 sep 2018 12:50
En hier moeten nieuw te bouwen huizen aan strenge regels voldoen, ook voor de isolatie.
Het is al vaker opgemerkt in dit topic: zelf nieuwbouw door starters is geen oplossing voor het woningtekort. Zeker in de randstad moet de oplossing komen van grote "inbreidings"-projecten.
Daar denkt de Minister echter héél anders over:

https://www.cobouw.nl/woningbouw/nieuws ... 7120A48YI4

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is dat zo?
Cobouw schreef: Als voorbeeld wijst de minister op het Hembrugterrein in Zaanstad waar met het experimentele bestemmingsplan ruimte is voor 1000 woningen. In totaal maken al 150 projecten gebruik van de mogelijkheid om vooruit te lopen op de nieuwe Omgevingswet.
Dat lijkt me toch echt een flink inbreidingsproject.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vooral de in de noordelijke regionen in Europa is de spreekwoordelijke optimale isolatie NIET met bakstenen bereikt.
Baksteen is ook geen isolatiemiddel... Het is slechts de laag die de isolatielaag scheidt van de buitenwereld en beschermt tegen die buitenwereld. Je kunt de isolatie van de totale muur zo goed of zo slecht maken als je zelf wilt, onafhankelijk van of de afwerking van baksteen is of van hout, leem, glas, kunststof, glasgevel of wat dan ook. En die afwerking staat ook weer los van van hoe de bouwkundige constructie van de woning verder is, of het gaat om een betonnen karkas of om houtskeletbouw of om wat dan ook.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
07 sep 2018 13:01
Is dat zo?
Cobouw schreef: Als voorbeeld wijst de minister op het Hembrugterrein in Zaanstad waar met het experimentele bestemmingsplan ruimte is voor 1000 woningen. In totaal maken al 150 projecten gebruik van de mogelijkheid om vooruit te lopen op de nieuwe Omgevingswet.
Dat lijkt me toch echt een flink inbreidingsproject.
Deze Minister heeft juist het grondspeculantenvriendelijke UIT-breiden naar de randen van de steden aangezegd en daarmee juist NIET het IN-breiden zoals u zojuist nog schrijft.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uitbreiding is volgens mij op grond die nog niet eerder was bebouwd buiten de bebouwde kom, zoals landbouwgrond.
Inbreiding is bouwen op grond die al in gebruik was, bv door bedrijfsgebouwen.
Essentieel is dat de oplossing ligt in grote aantallen woningen, niet in hier en daar een enkel kaveltje met een huis.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:
07 sep 2018 13:38
Uitbreiding is volgens mij op grond die nog niet eerder was bebouwd buiten de bebouwde kom, zoals landbouwgrond.
Inbreiding is bouwen op grond die al in gebruik was, bv door bedrijfsgebouwen.
Essentieel is dat de oplossing ligt in grote aantallen woningen, niet in hier en daar een enkel kaveltje met een huis.
... en juist deze (nog-niet-bouwgronden) buiten de bebouwde kom zijn in handen van speculanten ... waarmee dus de toekomstige huizenprijzen wéér duurder gaat worden, waaronder tevens de projectontwikkelaars, die het iIN-breiden willen voorkomen en rondtoeteren, dat woningsbouw alleen nog maar economisch bedreven kan worden op grote (vinex-achtige) locaties.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Over nieuwe vinexlocaties heb ik het niet gehad, alleen over grote(re) projecten op inbreidingslocaties.
In mijn woonplaats moeten van de provincie de komende paar jaar bijna 4000 woningen gebouwd worden. Dat lukt echt niet op losse kaveltjes, die grond is er gewoon niet.
Bouwondernemingen en grondeigenaren, en de omwonenden hebben ook allemaal hun belangen. Daarmede moet terdege rekening worden gehouden, al koester ik geen sympathie voor speculanten.

U haalt er steeds meer bij. Wilt u ook nog onroerendgoed- en grondspeculatie stoppen door starter een prefab-huis op een niet-bestaand kavel te laten bouwen? En dat 80.000 keer per jaar, de komende jaren?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb het óók niet over vinex=locaties gehad ... maar over vinex-achtige bebouwing.
Ú wilde overigens al eerder de politiek erbij betrekken, prima, want juist die kunnen de grondstukspeculaties stoppen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Vooraf ...

Deze huizen uit Estland (met prijslijst voor de Duitse markt), zijn als voorbeeld/indicatie bedoeld en NIET van het bedrijf waar ik eerder een offerte heb aangevraagd. Die laten zich namelijk tijd ...

https://www.norgeshus.de/

https://www.norgeshus.de/fertighauser-preise/

Het is de vraag, of de concurrentie in Nederland aantrekkelijker is.
Wèl zijn enkele nederlandse aanbieders bereid bij het zoeken naar een grondstuk hun (extra) diensten aan te bieden.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De droom van een eigen huis... voorlopig doorgeprikt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, ik wil de politiek er niet bij betrekken, ik vind dat volkshuisvesting een taak is van de overheid. Die is er dus qualitate qua al (en altijd) bij betrokken. Dat die overheid zich al jarenlang terugtrekt, is een gevolg van een mijns inziens misplaatst vertrouwen in marktwerking van "de politiek". Dáár ligt de oplossing, ook voor starters op de woningmarkt, niet in een topic met hier en daar wat links over prefab bouwen (al dan niet in Scandinavië of Estland).

De zinvolste bijdragen in dit topic (buiten die van mijzelf uiteraard :wink:) zijn die met wat kengetallen over bouwkosten in Nederland.

Gesloten